Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Smbus Temp meter

Pagina: 1
Acties:

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-11 17:32

Shuriken

Life is all about priorities

Topicstarter
Ik had van de week een hele dag zitten zoeken en spitten op het gebied van Smbus en temp meeting 8)7

Het idee wat ik in mijn hoofd heb is een device een beetje ala de lcd's die je in de gemiddelde Compaq server ziet. Waarop je in elk geval temperatuur van e.a. kan aflezen. Nu hoor ik je denken ja dat kan toch allemaal al met een lcd op je lpt, smatie laden en mbm en klaar is kees B) .

Tja zo wilde ik het dus niet doen. Ik wil dat de boel feitelijk na het opstarten al werkt. Het lcd zou gegevens die vanaf de Smbus op te halen zijn moet kunnen weergeven. Daar zit het probleem. Ik heb geen idee om dit voor elkaar te krijgen.
Ik vermoed dat je uitkomt op een ontwerp met een PIC erin om e.a. aan te sturen.

Ik heb ook op de website van Maxim zitten neuzen want die bieden ook heel veel moois op het gebied van Smbus aan. Maar echt veel wijzer ben ik niet geworden.

Eerst dacht ik naja laat dan maar, echter nu zie ik net weer 2 topics op het gebied van Smbus hier en hier kon ik het toch niet laten om even een berichtje te posten.

Misschien bestaat er al zoiets. En probeer ik het wiel opnieuw uit te vinden. Zo ja gimme url. Zo niet hints en tips zijn welkom.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

De SM bus is gebaseerd op de I2C bus van philips en is daar technisch vrijwel gelijk aan.

1 van de typerende dingen van een dergelijke bus is dat er maar 1 master aanwezig mag zijn op die bus. De master verzorgt de clock op de bus en de afhandeling van de gehele communicatie. Een microcontroller die zelfstandig de temperatuur gegevens gaat uitlezen van je sensoren gaat dus niet werken naar mijn idee omdat dat een 2e master op je SMbus zou zijn.

Helaas.. Ik heb zelf ook al met een dergelijkidee lopen spelen. Je kunt wel een LCD op dezelfde bus aansluiten en wat extra devices zoals de temperatuur sensoren en fan speed regelaars van Maxim echter je zult de uitlezing hiervan en de aansturing van je LCD via een stukje software op de PC moeten regelen.

Op zich zou dat al een zeer nette oplossing zijn, ik heb helaas niet voldoende verstand van software schrijven om een dergelijke oplossing te maken.

IP Rocks

• Shuriken

Shuriken

Topicstarter
Een 8051 kan je programmeren zodat ie zich voordoet als slave op de smbus. Dit kan met een PIC misschien ook wel.

[ Voor 53% gewijzigd door Shuriken op 04-01-2003 12:08 ]

• Shuriken

Shuriken

Topicstarter
Hmm had gehoopt op wat meer reacties. Zeker te moeilijk ;) had topic ook beter baybus kunnen noemen dat ligt marketing technisch beter :Y) .

Verwijderd

Shuriken schreef op 04 January 2003 @ 11:59:
Een 8051 kan je programmeren zodat ie zich voordoet als slave op de smbus. Dit kan met een PIC misschien ook wel.
Er kunnen wél 2 masters op de bus aangesloten zijn. Alleen er kan er maar één aktief zijn.

Dabit had er immers ook een uC aan hangen om de PLL aan te sturen. :Y)

Vraag het anders aan hem hoe hij dat gedaan heeft. Kom je misschien verder mee.