Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[OC] SMBus en meerdere masters

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil eigenlijk mijn PCtje zover krijgen dat-ie automagisch de FSB aanpast met de temperatuur van de koelvloeistof. Dit omdat tijdens de afkoelfase de proc nog niet zo hoog kan draaien.

Nu is de clockgenerator gewoon via de SMBus aan te sturen. Dit is een I2C geval. I2C ondersteunt meerdere masters op de bus. Zou de SMBus dit ook doen?

Dan neem ik namelijk een microcontrollertje, en zeg ik: if temp<10 graden then fsb = XXX, if temp < 0 graden then FSB = YYY, if temp < -10 graden then FSB = ZZZ, if temp < -20 graden then dream on.

Lijkt me een mooiere oplossing dan klooien met CPUFSB e.d.

Verwijderd

Klinkt heel erg :9~ :9 :P :9 :9~

Ik kan je alleen niet helpen, sorry.. :)

suc6.. :P

(ik hoop dat 't je lukt, zou wel cool zijn) ;)

Verwijderd

ik zou dit docje ff bekijken...
http://www.smbus.org/specs/smbus20.pdf
ik heb er al ff ik gekeken, maar kon niet direct wat vinden.
maar door de rest heeftet wel ongeveer alles :)

(http://www.smbus.org/)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 16 mei 2002 18:01 schreef Oeloe het volgende:
(ik hoop dat 't je lukt, zou wel cool zijn) ;)
I2C spul heb ik al liggen, en die ICS clockgeneratoren zijn niet zo ingewikkeld. Meer een kwestie van knopen dus.
Op donderdag 16 mei 2002 18:21 schreef _AscII_ het volgende:
ik zou dit docje ff bekijken...
http://www.smbus.org/specs/smbus20.pdf
Ga ik doen...

Verwijderd

Op vrijdag 17 mei 2002 00:08 schreef DaBit het volgende:

[..]

I2C spul heb ik al liggen, en die ICS clockgeneratoren zijn niet zo ingewikkeld. Meer een kwestie van knopen dus.
[..]

Ga ik doen...
mocht je het nog niet gedaan hebben.
SMBus ondersteund meerdere masters op 1 bus.
staat direct onder hoofdstuk 2 in eerder geposte datasheet

dit topic gaat in m'n bookmarks, dir kan best wel intressant gaan worden. :)

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Op donderdag 16 mei 2002 17:52 schreef DaBit het volgende:
[..]
Nu is de clockgenerator gewoon via de SMBus aan te sturen. Dit is een I2C geval. I2C ondersteunt meerdere masters op de bus. Zou de SMBus dit ook doen?
[..]
Schrijf je hier nu dat je klokgenerator een I2C component is die aan de SMBus hangt? Kan ik daaruit concluderen dat I2C en SMBus compatible zijn?

Kun je dan ook een SMBus-component aan een I2C-bus hangen?

Verwijderd

Op vrijdag 17 mei 2002 09:43 schreef AcouSE het volgende:

[..]

Schrijf je hier nu dat je klokgenerator een I2C component is die aan de SMBus hangt? Kan ik daaruit concluderen dat I2C en SMBus compatible zijn?

Kun je dan ook een SMBus-component aan een I2C-bus hangen?
in de datasheet die ik gepost heb staan exact de verschillen tussen SMBus en I2C

in princiepe kan het wel

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Hmm, nu zie ik het ook, Appendix B: Differences between SMBus and I2C... Tnx

Verwijderd

Topicstarter
Yup, meerdere masters kan dus. Toch es ooit even proberen :P

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
Als iemand nog naar deze topic kijkt: SMBus is een specifieke implementatie van de I²C-bus (² = alt+253). Dat staat in mijn Asus A7V8X-boekje. I²C is trouwens een door Philips ontwikkeld protocol; SMBus door Intel. :)

Ik vond daar toevallig iets over op overclockers.com. Je kunt via die SMBus, en twee pinnen van je Socket 462 direct de temperatuur van de thermal diode van je Athlon XP aflezen!! :P Met bijvoorbeeld de Maxim MAX6657 IC en MBM 5 kun je die temp uitlezen. Ik ga kijken of ik gratis samples kan krijgen. Die optie is er wel op de website, en Getronics (leverancier van Maxim in NL), waar ik mee gemaild heb, zei ook dat dat kan. Ik zou ze zelfs binnen 5 dagen binnen krijgen! Hopen dat ze inderdaad samples naar particulieren opsturen. :)

Edit: er staan bij de product range van Maxim, bij 'thermal management' misschien ook wel microcontrollers. Die MAX6657 IC (ook andere types) kunnen namelijk wel je fans aansturen en je pc uitzetten, of op standby, maar natuurlijk niet je FSB aanpassen.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-11 08:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Klinkt als leuke ICtjes... :9
Jammer dat ik er niet zo heel veel verstand van heb dat ik een systeem met zo'n IC kan ontwerpen :(

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Topicstarter
Het is vandaag 'Schop oude DaBit topics omhoog' dag geloof ik :P

ff ontopic: ik heb dus (inmiddels alweer lang geleden) geprobeerd of ik zo mijn PLL kan herprogrammeren (op de Epox 8KHA+). Ik gebruikte hiervoor een Atmel 90S8515 microcontrollertje die ik op de SDA/SCL lijnen van de DIMM socket aangesloten had. Echt een succes was dit niet. De boel crashte vaker wel dan niet. Ook langzaam de freq. opvoeren werkte niet echt lekker. Maar ik kreeg wel ACK's terug van de PLL, dus het accessen van het ding opzich ging goed

• Aham brahmasmi
Ik heb er zelf ook eigenlijk geen verstand van hoor. Je hebt voor het gebruik van zo'n MAX6657 alleen een SMBus-stekkertje, 1 condensatortje, wat draad en natuurlijk de MAX6657 IC nodig. Je hoeft dus niets te ontwerpen, maar alleen wat aan te sluiten (beetje solderen kan iedereen wel). Die temperature control functies die die IC's hebben, die zitten ook op standaard pinnetjes op die SMBus. Dat zijn dus gewoon functies die je mobo al heeft, en dus door zo'n IC aangesproken kunnen worden. Als je even kijkt naar dat artikel van overclockers.com, dan zie je hoe makkelijk het is om een nauwkeurige core temp. reading te krijgen. Niet zo snel opgeven! ;) Ik heb dit ook pas sinds gisteren gezien, maar probeer nu even (gratis }> ) aan zo'n IC'tje te komen.

Weer een edit: artikeltje over het uitbreiden van de I²C-bus: Analog Switch Expands I2C Interface.

• Demo

Demo

Maar je moet dus sowieso 2 draadjes aan de onderkant van je socket hangen, en als je geen SMBus hebt, ook nog aan je DIMM sloten?
Klinkt als een leuke mod >:)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Verwijderd

Topicstarter
Mwoah, dit was al langer bekend, en is ook al eerder langsgeweest op GoT. En 4 draadjes onderop je mobo solderen is toch niet zo'n ramp? Het is eenvoudiger dan een voltage mod.

• Demo

Demo

Verwijderd schreef op 17 oktober 2002 @ 16:49:
Mwoah, dit was al langer bekend, en is ook al eerder langsgeweest op GoT. En 4 draadjes onderop je mobo solderen is toch niet zo'n ramp? Het is eenvoudiger dan een voltage mod.
Vmod heb ik al gedaan op mijn Epox... dus dit zou ook te doen moeten zijn dan :)

• Aham brahmasmi
Verwijderd schreef op 17 oktober 2002 @ 16:49:
Dat zal best, dat het al langer bekend was (op o.a. GoT). Toch blijft het mijns inziens voor elke tweaker/oc'er interessant om de core temp van je cpu acurraat uit te kunnen lezen. Al die in-socket temp probes hebben verschrikkelijke afwijkingen en lage reactiesnelheden. Bovendien hoef je geen Halfords thermometertje te kopen en slopen. ;) De sensor zit dan ook niet aan de zijkant van de core, want dichter bij de core kun je niet komen met een externe sensor.

Enig nadeel blijft dan nog dat je je OS en software (MBM) moet hebben draaien om je temp uit te lezen. Het lijkt mij dat het toch ook mogelijk moet zijn het digitale signaal van zo'n MAX6657 IC (oid) direct op een LCD'tje weer te geven...
Je zou wel met MBM (of Coolmon oid?) via Smartie de core temp op een LCD kunnen weergeven, maar ik weet niet of deze programmaatjes nog steeds deze informatie laten zien als je tegelijkertijd aan het gamen bent. Is toch wel fijn om je temp te kunnen zien als je cpu gestressed wordt.

Het kost trouwens ook geen cent, zeker ivm een baybus zoals de DigiDoc 5.

• Demo

Demo

Dus, als ik dit chipje aan mijn mobo soldeer dan kan ik deze gewoon in MBM als sensor instellen? Best interessant dan... :)

• Demo

Demo

Verwijderd schreef op 17 oktober 2002 @ 16:10:
Het is vandaag 'Schop oude DaBit topics omhoog' dag geloof ik :P

ff ontopic: ik heb dus (inmiddels alweer lang geleden) geprobeerd of ik zo mijn PLL kan herprogrammeren (op de Epox 8KHA+). Ik gebruikte hiervoor een Atmel 90S8515 microcontrollertje die ik op de SDA/SCL lijnen van de DIMM socket aangesloten had. Echt een succes was dit niet. De boel crashte vaker wel dan niet. Ook langzaam de freq. opvoeren werkte niet echt lekker. Maar ik kreeg wel ACK's terug van de PLL, dus het accessen van het ding opzich ging goed
Wat wilde je daar precies mee bereiken? De dividers veranderen?

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:38
DaBit wil de FSB in kleine stappen kunnen wijzigen.

Als zijn PC aangaat werkt de koeling van zijn CPU nog niet optimaal, dus moet de FSB 'laag' zijn. Naarmate het koelsysteem op gang komt en de temperatuur richting de -30 graden celcius gaat mag de FSB omhoog.

En dat moet dan natuurlijk automatisch naar de temperatuur van het koelsysteem gebeuren.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Verwijderd

Topicstarter
The Lord said it all....

• Demo

Demo

Dus realtime je FSB kunnen veranderen... >:)
Dan zou je in principe een zelfde systeem kunnen maken als de P4, als de CPU te heet wordt een eindje terugklokken... :o
Weet je ook waarom het niet werkte?

Verwijderd

Mischien een dom idee, maar zou dit idee niet werken met een PLL controller? Zie je vaak bij die japanners. Ik heb er niet zoveel verstand van, maar je zou met een thermometer en wat programeerwerk toch een temp gestuurde PLL kunnen maken?

• Demo

Demo

Verwijderd schreef op 18 oktober 2002 @ 15:38:
Mischien een dom idee, maar zou dit idee niet werken met een PLL controller? Zie je vaak bij die japanners. Ik heb er niet zoveel verstand van, maar je zou met een thermometer en wat programeerwerk toch een temp gestuurde PLL kunnen maken?
Zo'n ding hadden ze volgens mij bij OC-Shop, en die was meer dan 1000 gulden! Lijkt me dit voor de gemiddelde student toch een beter alternatief.

Denk dat ik eens ga proberen zo'n Maxim chipje te regelen, krijg volgende week mijn Athlon XP procje binnen en het zou leuk zijn als ik die on-die kon temperaturen :) En ik heb wel zin in een leuk soldeer projectje :9

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
is het mogelijk om je fsb/pci dividers software-matig te regelen op deze manier :?
soft fsb word niet meer aan gewerkt door mr yoda, :'(
en de ics 94228 word niet ondersteund door de final versie(bestond nog niet)
de ICS94228BF ondersteund wel 1/6 en 1/7 dividers

mischien is het topic dood ....jammer :'( ik ben wel benieuwd hoe't af is gelopen

als iemand weet waar ik meer info hierover kan halen hou ik me warm aanbevolen :9

[ Voor 24% gewijzigd door erikdeperik op 02-01-2003 14:10 ]

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er al een tijdje niet meer bezig geweest. De FSB veranderen moet kunnen, want dat ding hangt gewoon op de SMBus. Hoe dat precies met de dividers zit weet ik niet, maar worden de slave clocks (PCI/AGP/MEM/XT) niet door de northbridge gegenereerd?

Waarom werkte het niet bij mij? Nou, ik heb zo'n vermoeden dat er bij het herprogrammeren van de PLL glitches optreden, en dat die net voldoende zijn om de proc/chipset ding over de rooie te krijgen. Ik heb het overigens nog niet op mijn Epox 4G4A+ geprobeerd, alleen op mijn (ex-)8KHA+.

• erikdeperik
Verwijderd schreef op 02 January 2003 @ 15:09:
Ik ben er al een tijdje niet meer bezig geweest. De FSB veranderen moet kunnen, want dat ding hangt gewoon op de SMBus. Hoe dat precies met de dividers zit weet ik niet, maar worden de slave clocks (PCI/AGP/MEM/XT) niet door de northbridge gegenereerd?

Waarom werkte het niet bij mij? Nou, ik heb zo'n vermoeden dat er bij het herprogrammeren van de PLL glitches optreden, en dat die net voldoende zijn om de proc/chipset ding over de rooie te krijgen. Ik heb het overigens nog niet op mijn Epox 4G4A+ geprobeerd, alleen op mijn (ex-)8KHA+.
volgens mij is het allemaal wel mogelijk,maar het gaat mij helaas boven mijn pet 8)7 .
ik zal eens aan een vriend van me vragen ,die weet veel van electronica af.

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 02 januari 2003 @ 15:09:
Dividers kunnen toch niet on-the-fly worden aangepast?

I reject your reality, and substitute my own.

• erikdeperik
_sNaRs_ schreef op 03 januari 2003 @ 12:49:
[...]

Dividers kunnen toch niet on-the-fly worden aangepast?
het probleem is dat de clockgenerator v/d diverse mobo's wel 1/6 en 1/7 dividers hebben, maar maar hoe moet dat getweakt worden :?
met soft fsb progje kon dat maar is verouderd
met speedfan kan je ook iets met de clock doen ,aleen staan de nieuwe clockgenerators er niet bij 8)7

edit/setfsb is een leuk progje en werkt goed voor mijn mobo. :)
helaas veranderd mijn divider er niet mee :'(

[ Voor 12% gewijzigd door erikdeperik op 08-01-2003 19:05 ]

Pagina: 1