Bekabeling belangrijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 454 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Topicstarter
Nuja , als ik binnen een paar maand mijn nieuwe marantz ga hebben , ga ek ook eens denken aan betere bekabeling .. Wat vinden jullie daarvan , is dat echt belangrijk of kan ik beter mijn geld in iets anders stoppen? Nu zit ik natuurlijk met allemaal gewone kabels die je overal goedkoop vindt.. Ik dacht dus aan vergulde cinchjes , en speciale luidsprekerkabels ..
Owja , en nog een vraagje , mijn dvd heeft een coaxiale digitale out .. alsek men nieuwe receiver heb , gwoon ff verbinden met een eenkabelig coax cinch kabeltje of wat voor kabel is daar voor nodig?

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• xtreme_lunatic
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:31
FF vraagje:

Typ jij blind?

Press any button... "Where is the 'any button'?!"

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-03 10:03

DaRoot

Some say...

De keten is zo sterk als haar zwakste schakel...

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Verwijderd

Bekabeling is een essentieel deel van het geheel, maar valt in het niet bij slechte boxen (of andere componenten). Als je alle basisen gecovered hebt, dan MOET je goede bekabeling kopen. Als je geld uitspaart op andere componenten om goede bekabeling te kopen, dan zou ik eerst voor de componenten gaan en (voorlopig) met mindere kabels werken.

Hoe dan ook die goede bekabeling moet er komen.

Je kan het overigens zo dol maken als je wilt (tot en met gouden bedrading aan toe). Je zou met de opstelling van je componenten gewoon even langs de winkel moeten gaan en je laten voorlichten.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2003 23:13 . Reden: gouden IS natuurlijk wel goede bedrading ;) ]

• TomSwinnen

TomSwinnen

Topicstarter
de commentaar op mijn taalgebruik is nu wel ff genoeg geweest oké , :Z :(

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

Verwijderd

In principe is het raadzaam om enige kwaliteit kabels te nemen. Laat ik het zo zeggen: het verschil tussen een Gamma-kabel en een betere en dikkere kabel van een paar euro de meter is nog redelijk groot, daarna wordt het verschil steeds kleiner. Meer dan enkele euro's per meter aan speakersnoer uitgeven is onzin IMO. Vergeet trouwens niet een fatsoenlijke interlink te kopen, die zijn ook redelijk belangrijk. Maar ook hier geldt: niet absurd veel betalen, das onzin.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Broh.

Mijn mening is: digitale kabels kunnen zo goedkoop mogelijk.
Luidsprekerkabel 2,5mm2
En andere kabels maken me niks uit, want die gebruik ik niet meer.

Siditamentis astuentis pactum.

• xtreme_lunatic
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:31
TomSwinnen schreef op 03 januari 2003 @ 23:13:
[...]

de commentaar op mijn taalgebruik is nu wel ff genoeg geweest oké , :Z :(
Het was maar een grapje.

Press any button... "Where is the 'any button'?!"

• TomSwinnen

TomSwinnen

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 januari 2003 @ 23:12:
Bekabeling is een essentieel deel van het geheel, maar valt in het niet bij slechte boxen (of andere componenten). Als je alle basisen gecovered hebt, dan MOET je goede bekabeling kopen. Als je geld uitspaart op andere componenten om goede bekabeling te kopen, dan zou ik eerst voor de componenten gaan en (voorlopig) met mindere kabels werken.

Hoe dan ook die goede bekabeling moet er komen.

Je kan het overigens zo dol maken als je wilt (tot en met gouden bedrading aan toe). Je zou met de opstelling van je componenten gewoon even langs de winkel moeten gaan en je laten voorlichten.
mijn componenten/speakers zijn zeker niet slecht , niet top notch , maar zeker ni slecht.. wat je daar zegt over naar de winkel gaan is bijna uitgesloten , in belgië is een goede hifishop even makkelijk te vinden als een engelsman in amerika .. bijna niet dus :)

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Goede kabels kunnen een kleine verbetering in het geluid geven (tov "standaard" kabels, slechte kabels moet je natuurlijk nooit hebben).

Met wat zelfbouw kun je een hoop kosten besparen (met name bij een goede coax, kabel van Prefer oid kopen van circa 3 euro/meter)

[ Voor 9% gewijzigd door Duck-Twacy op 03-01-2003 23:19 ]

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Verwijderd

TomSwinnen schreef op 03 January 2003 @ 23:15:
[...]

mijn componenten/speakers zijn zeker niet slecht , niet top notch , maar zeker ni slecht.. wat je daar zegt over naar de winkel gaan is bijna uitgesloten , in belgië is een goede hifishop even makkelijk te vinden als een engelsman in amerika .. bijna niet dus :)
Hmm, dat is minder. Maar zorg er in ieder geval voor dat je kabels uit een stuk zijn, niet te lang en ZEKER NIET verlengd. Dit verminderd de kwaliteit van de overdracht.
En tegenwoordig hebben praktisch alle cheap-ass merken goudkleurige plugs, dus kijk goed rond voordat je een kabel koopt.

• TomSwinnen

TomSwinnen

Topicstarter
http://www.rikstoet.nl/nl/dept_44.html#item_288 > zoiets voor mijn dvd coaxial te verbinden met de receiver?

[ Voor 7% gewijzigd door TomSwinnen op 03-01-2003 23:24 ]

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Uit de oude FAQ... voor beide users:
- Spelling: Niet iedereen is een taalwonder, maar probeer toch de juiste spelling aan te houden (ik wordt enzo)
Dyslexie is een probleem waar veel mensen mee te kampen hebben. Daarom kan het af en toe voorkomen dat iemand een verhaal post waar nogal wat spel/stijlfouten in voorkomen en het is niet leuk om iemand daar steeds op te wijzen.
Aan de andere kant; als je weet dat je dyslectisch bent, probeer het verhaal dan kort te houden en druk af en toe op [Enter]. Ondanks de welwillendheid van de meesten, is gebleken dat een woordenzee zonder 'enters' of leestekens niet goed gelezen wordt en dat is natuurlijk jammer.

• TomSwinnen

TomSwinnen

Topicstarter
seg hey , dit gaat veel te hard offtopic dat gezever over mijn taal .. kan ik er aan doen dat jullie nederlanders een beetje belgisch dialect niet goed verstaan , sorry hoor .. ik zal echt mijn best doen van af nu :(

• jll
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:19

jll

http://www.euronet.nl/~mgw/homepage/index.html op deze site maakt iemand zelf goede kabels misschien wel handig

de kabels die je gebuikt moet in verhouding zijn met je apparatuur hou duurder de apparatuur hou duurder de kabels kijk ook een naar afgeschermde 230V kabels en net filters dt zijn ook wel belangrijke dingen

the right tool for the right job__smaken verschillen maar lelijk is niet mooi

• TomSwinnen

TomSwinnen

Topicstarter
tsjah ik ben niet echt zo een handige harry dus zelf maken zal er niet inzitten ..

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:24

GaMeOvEr

Is een hork.

Mwoah. Goede speakerkabel is belangrijk, fatsoenlijke dikte. Digitale kabels zou ik me niet al te druk over maken, interlinks (analoog) gewoon de "standaard goede" (10 € voor 0.5 mtr met vergulde connectors en dikke afscherming) nemen. Niet gaan overdrijven met hele dikke Siltech of Monster kabels.

Aannames zijn fataal.

• jll

jll

nah das jammer want dat kan je soms een beste duit pleuros schelen maar ja dan zal ik als ik jou was gewoon naar een betere hifi zaak bij jou in de buurt gaan en kijken wat ze daar aan te bieden hebben

p.s. ben net toevallig bezig mijn eigen afgeschermde main kabel te fabriceren

• teacher
  • Laatst online: 17:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Persoonlijk vind ik dat bekabeling voldoende dik moet zijn. Verder kan je een "merk-kabel" kopen om het "af" te maken. Maar je gaat me niet wijsmaken dat ik (en jij) het verschil hoor(t) tussen koperen, zilveren en gouden 2,52...

Datzelfde geld voor tulp, stel je voor dat je diep in de buidel tast voor 3-dubbel afgeschermd terwijl dat helemaal niet nodig is; je mag van een dure marantz wel verwachten dat die geen "lek-storingen" heeft...

Wise enough to play the fool

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

nu vind ik zelf het hele 'audio-hig end kabel gedoe' vaak zwaar overdreven (gelukkig valt het hier wel mee :) ), maar je kan er idd een iets andere klank mee bereiken.
Ik schrijf bewust andere, aangezien dit lang niet altijd beter hoeft te zijn.
Ik heb wel eens wat testjes gedaan (voornl. interlinks), en er is een 'marginaal' hoorbaar verschil. om dan te zeggen wat ook nog eens mooier is, is voor mij bijna onmogelijk. (ik denk dat ik in een blindtest dwars door de mand zou vallen :D ).
Wat wel belangrijk is, is als je lange luidsprekerkabels gaat gebruiken, dat ze voldoende dikte hebben. Anders wordt de weerstand te hoog, en dit hoor je zeker (heeft invloed op je laagweergave).
Vergulde plugjes is wel handig i.v.m. corrosie.
Bij digitale coaxiale interlinks wel letten op de impedantie (zeker bij langere afstanden). Ik geloof dat dit meestal 110ohm is.
in mijn ogen moet je iig niet meer dan 10% van je installatie aan kabels uitgeven...

"man is not truly one, but truly two,"

• -Stef-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-03 20:42

-Stef-

Slainthe!

Over Rik Stoet gesproken. Heeft er iemand ooit van The Cord Co gehoord en/of heeft er iemand ervaring mee? Ik vroeg het even terug ook al hier maar kreeg nooit respons.

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
DaRoot schreef op 03 January 2003 @ 23:09:
*zucht*, zeker de faq niet gelezen?

Anyway, Tom, het is zonde om te beknibbelen op een paar kabels. De vuistregel is vaak om 10% van je budget aan kabels uit te geven, echter is deze vuistregel volgens mij uit de tijd voor HT. Als je redelijke spullen hebt staan, waarom zou je dan supergoedkope kabeltjes erin duwen? Goede kabels gaan heel lang mee, die koop je nu en dan veel langer dan je versterker hoef je niet nog een keer te kopen.
Het gaat allemaal om verhouding tussen je set en de kabels. Dus het is zonde om een digital coax kabel te kopen die duurder is dan je versterker :)

Ik weet niet wat je allemaal aan moet sluiten, maar ik gebruik cinch kabeltjes van VLS (3x afgeschermd, ongeveer 30 euro per meter) voor mijn belangrijkste analoge verbindingen (tv->reciever, videorecorder->reciever).
Een beetje redelijke digital coax kabel kan je ook wel hebben, en volgens mij kan je daar niet een gewone cinch kabel voor gebruiken. Een beetje redelijk digital coax kost zo'n 30 a 50 euro (oehlbach heeft wel een goede).
Qua luidspreker kabels, neem 4 mm^2 indien er flink wat power doorheen moet. Ik heb zelf mijn grote fronts (B&W 604) met 4mm^2 en de surrounds met 2.5 mm^2. Dat is een goed compromis tussen prijs en prestatie (waren ook VLS kabels, 2 a 4 euro de meter ofzo).
Koop ook een goede subwoofer kabel. Ik had eerst een gewone goedkope cinch ertussen hangen, ben toen over gestapt op een subwoofer kabel van oehlbach, dat was echt een gigantisch verschil. D'r kwam veel meer "detail" uit de sub.

[ Voor 7% gewijzigd door Scarp op 04-01-2003 09:38 ]

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-03 20:00

DarkSide

theres no place like ::1

tja kabels zijn altijd lastig. Toch vindt ik dat je niet moet bezuinigen.
Ik gebruikte vroeger zeg maar huis tuin en keuken kabels en ben toen overgestapt op wat duurdere. Ik heb toen alles van IXOS aangeschaft (Silver serie, kon dat toen voor een leuke prijs krijgen). En het geluid is echt een stuk beter dan dat dat was.
Er zal heus nog wel wat beters zijn, maar voorlopig houdt ik het hier op.
Zeker omdat ik pas B&Ws 604 S3 en 603 S3's heb aangeschaft.

Maar luidsprekerkabels en interlinks maken het geheel wel af. Maar maak het niet al te gek.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• TomSwinnen

TomSwinnen

Topicstarter
als ik het dus goed begrijp , niet zot doen ivm kabels , niet de minste dingen , maar ook niet de top .. oké , got it :)

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:27

JT

VETAK y0

DaRoot schreef op 03 januari 2003 @ 23:09:
Niet waar: als jij een niet zo goede kabel hebt en je gooit er toch een betere amp tussen dan gaat het toch beter klinken :)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Scarp
  • Niet online
TomSwinnen schreef op 04 januari 2003 @ 13:56:
als ik het dus goed begrijp , niet zot doen ivm kabels , niet de minste dingen , maar ook niet de top .. oké , got it :)
Precies, je hebt 'm. Moet in relatie staan tot de rest van je apparatuur qua prijsklasse. Middenklasse apparatuur, dus middenklasse kabels, etc.

• TomSwinnen

TomSwinnen

Topicstarter
seg scarp , mooie HT site .. werom eb je eigenlijk die JBL's weggedaan , zo mooie speakertjes jo ;)

• Scarp
  • Niet online
TomSwinnen schreef op 04 januari 2003 @ 14:03:
seg scarp , mooie HT site .. werom eb je eigenlijk die JBL's weggedaan , zo mooie speakertjes jo ;)
Thanks. 'k heb nog twee van die jbl's staan :). Zijn op zich aardige zuiltjes. Ik kan het type alleen niet terug vinden op de site van JBL, zelfs niet in hun historie. Ook geen idee hoeveel ze aankunnen (staat er nie op). Het was tijd voor een upgrade :)

• TomSwinnen

TomSwinnen

Topicstarter
http://www.hi-fi.ru/catal...d=20807&view=1&via=search > kan je russisch? :) anyway hier kan je zo een beetje uit opmaken wat de specs zijn

Verwijderd

Mijn mening:
If you change something in the system, you reset your opinion about your system and start listening fresh again.
In most cases: the systems are very good (in your case: referentially good). So freshly listening to this system results in great appreciation of it; like you said: great detail, transparency, bass, imaging. But the thing is: it was already there!

Uit: http://www.bd-design.nl/forum/reply.php?id=2480,2481

En verder: koper heeft over 1 a 2 meter een verwaarloosbare weerstand. Er bevinden zich gewoon vrije elektronen in, net als in elk ander metaal. Daarom wordt het ook gebruikt in al je audio-componenten, en natuurlijk ook tussen je speakeraansluiting achterop je speakers en de drivers, en intern in de drivers (tussen de driver-contacten naar de spoel, en de spoel zelf natuurlijk).
Als je bang bent voor invloed van buitenaf (door netsnoeren e.d.), dan kun je coax-kabel gebruiken als speakersnoer. Dat heeft namelijk een mooi gevlochten mantel zodat er geen enkele elektrische invloed van buitenaf binnen aanwezig is.

Ik gebruik dan ook 2,5mm^2 van de Praxis.

• TomSwinnen

TomSwinnen

Topicstarter

• Jag
  • Laatst online: 19:18

Jag

Lachuh dat er altijd professionel bij wordt gezet (zie Velleman link). De grap is dat dit soort kabels nooit professioneel gebruikt zullen worden. A) omdat het 2-aderig is, b) omdat de kleur niet klopt en c) omdat alleen in de HiFi mensen zich druk maken om kabels.
Dit is mijn mening wat betreft kabels.
Verwijderd schreef op 04 januari 2003 @ 14:35:
Mijn mening:
If you change something in the system, you reset your opinion about your system and start listening fresh again.
In most cases: the systems are very good (in your case: referentially good). So freshly listening to this system results in great appreciation of it; like you said: great detail, transparency, bass, imaging. But the thing is: it was already there!

Uit: http://www.bd-design.nl/forum/reply.php?id=2480,2481

En verder: koper heeft over 1 a 2 meter een verwaarloosbare weerstand. Er bevinden zich gewoon vrije elektronen in, net als in elk ander metaal. Daarom wordt het ook gebruikt in al je audio-componenten, en natuurlijk ook tussen je speakeraansluiting achterop je speakers en de drivers, en intern in de drivers (tussen de driver-contacten naar de spoel, en de spoel zelf natuurlijk).
Als je bang bent voor invloed van buitenaf (door netsnoeren e.d.), dan kun je coax-kabel gebruiken als speakersnoer. Dat heeft namelijk een mooi gevlochten mantel zodat er geen enkele elektrische invloed van buitenaf binnen aanwezig is.

Ik gebruik dan ook 2,5mm^2 van de Praxis.
Roerend met je verhaal eens. Maar wat betreft interferentie bij line level signalen zoals je die hebt met HiFi, dat is echt een ontzettende non-issue. Als je een mic level signaal van -60 dBu door een kabelgoot legt met 10 multikabels waar per multikabel 16 kW door getransporteerd wordt, sja, dan is het een ander verhaal :).

Ik heb het wel eens geprobeerd om met een ongebalanceerd standaard signaal kabeltje last van interferentie te krijgen (langs een kabel leggen waar een flinke stroom doorheen loopt), niet gelukt :P.

Verwijderd

Roerend met je verhaal eens.
Gelukkig. Ik was bang dat ik zo zoetjes aan de enige aan het worden was die er zo over denkt.

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:42
Over kabels kan je discuseren, je hebt altijd voor en tegenstanders. Er zijn ook mensen die beweren dat een versterker van 10000 euro net zo goed of slecht is als een YOKO van 100 euro. Tja wie zal het zeggen? Ik hoor iig verschil. En dat doen de meeste mensen. In de Hifi wereld wordt wel eens gezegt dat kabels uit ongeveer 10% van je set qua geld mogen bestaan.

Kabels zijn echter geen zaligmakende zaken. Als je set niet goed is, niet matched, kan je met kabels daar niets aan veranderen. Kabels zijn IMHO alleen bedoeld om fine te tunen, om de laatste finesses uit muziek weer te geven!

Ga gewoon naar een goede hifi zaak en vraag of je wat kabels mag lenen voor een test. In elke prijsklasse zijn er kabels te krijgen, van 10 tot duizenden euros. Ga gewoon luisteren en vergelijk. Als jij geen verschil hoort moet je het niet doen, hoor je verschil, ga na of het bedrag dat er voor staat, het verschil voor jou rechtvaardigd. Uiteraard geld dit ook voor speakerkabels. Ook deze kabels kan je in alle maten en prijsklasses krijgen.

De digitale coaxiale interlink is een andere interlink dan de "standaard" interlink. De digitale is een 75 Ohm interlink. Alternatief voor een coaxiale interlink is een optische kabel. Deze doet hetzelfde (klankverschillen moet je zelf maar uitzoeken) maar is mechanisch wat zwakker.

19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batteries

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ik durf nu duidelijk te zeggen na de kabeluisterdag die ik op hifi.nl georganiseerd heb dat et best te merken is, maar niet op goedkope sets..
als je de wat duurdere speakers hebt dan is het te horen.. voornamelijk is het verschil alleen met duurdere speakers..

verder is het maar net hoe afgeschermd en di-electrum er is.. dat is eigenlijk de factor van het ' klinken' (stom woord voor kabels) bepalend.

Ik heb een setje ' dure' interlinks (NBS vergelijkend, alleen beter en goedkoper)

maar als je op een niet zo super set 'draait' dan zal ik gewoon lekker wat normale robuuste cinch stekkertjes kopen en een microfoonkabel, die lekker solderen, en je bent beter af dan de meeste kabels onder de 200 euro! geloof me!

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Blue Eyes schreef op 04 januari 2003 @ 17:59:

De digitale coaxiale interlink is een andere interlink dan de "standaard" interlink. De digitale is een 75 Ohm interlink. Alternatief voor een coaxiale interlink is een optische kabel. Deze doet hetzelfde (klankverschillen moet je zelf maar uitzoeken) maar is mechanisch wat zwakker.
Hier wil ik even aan toevoegen :
aan coax kabels hoef je echt niet druk om te maken over kwaliteitsverschil, want dat is er gewoon NIET! alleen moet je zorgen dat het gewoon goed in melkaar zit!..
dat is het eigenlijk.

btw.. de profigold kabels bieden ook enorm veel waar voor je geld.. en je hoeft niets te solderen!

mocht je wel een wat duurdere interlink willen kan ik je alleen maar degene die ik heb aanraden(mensen van hifi.nl kennen deze man die deze interlinks maakt wel : Henno Appel )

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/h.appel1/rca.jpg

kostte mij 155 euro voor 60cm per paar

[ Voor 18% gewijzigd door gitaarwerk op 04-01-2003 18:21 ]

• blue eyes
he, die kabels ken ik ;)

Verwijderd

Vertel eens over die test, Gitaarwerk?

• blue eyes
Hifi.nl test

Ik denk dat gitaarwerk deze test bedoeld. Maar kom eens kijken bij hifi.nl. hear.nl of htforum.nl, dvd.nl etc., etc., en etc. Veel onderwerpen daar gaan verder dan hier, en je kan daar alle vragen kwijt!

Verwijderd

Blue Eyes schreef op 04 januari 2003 @ 18:37:
Hifi.nl test

Ik denk dat gitaarwerk deze test bedoeld. Maar kom eens kijken bij hifi.nl. hear.nl of htforum.nl, dvd.nl etc., etc., en etc. Veel onderwerpen daar gaan verder dan hier, en je kan daar alle vragen kwijt!
Hahaha. Je denkt dat ik één of andere n00b ben? Niet te geloven.

Kom jij maar eens kijken op..
http://www.diyaudio.com/
http://f18.parsimony.net/forum31999/
http://www.bd-design.nl/
http://www.audioasylum.com/forums/HUG/bbs.html
http://www.triodedick.com/
..misschien dat je dan de betekenis van diepgang eens leert kennen.

Verwijderd

Die test staat daar trouwens niet. Ook niet op xanandu..

• blue eyes
klopt, was verkeerde link, onderstaand is de juiste:

juiste link

O ja, denigrerend zijn is een vak. Ik dacht niet dat ik dat tegen jou had gedaan. Ik kan wel wat zeggen, maar laat maar.

[ Voor 30% gewijzigd door blue eyes op 04-01-2003 19:52 ]

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

klopt.. het is de verkeerde test ;)
het is precies de andere ;)

de test, scorpionXX, was niet de meest geslaagde.. op de goedkope sets was alleen een dropveter, vdHUL en de rest te vershcillen.. op de middenmoot (sonneteer en royd speakers) waren er meer verschillen waarneembaar (alleen niet echt in de bas)
de vdHUL klinkt voornamelijk te scherp, de interlinks van Henno (XTC) zijn verweg de beste (en voor dat geld B-) ) ook waren er mit kabels, die vond ik toch wat weghalen (vind je het gek met die kastjes, bah )

hier staat meer de test :)
http://forum.hifi.nl/inde...c8a932ea7188378cd0f9e727b

verder is bij forumlid SpeedyAndre(ook heel soms op dit forum) bij hem thuis uitgebreid nog eens getest met de echte duurdere interlinks (en powercords, mar dat is een ander verhaal)

leuke links verder, ik ken ze al (en uitgebreid doorgelezen) je kan veel informatie ervandaan halen.. (en zelf eruit pakken wat jij geloofwaardig vind :Y) ;) )

Verwijderd

Op welke van de 43 pagina's staat een goede beschrijving van hoe er te werk is gegaan?

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

als het goed is op de 1e pagina.. maar zoals ik al zei, was het niet zo verlopen als het heeft moeten gaan..

de ' high-end' speakers werden vervangen door b&w 602 S3, ipv een b&w matrix 804
sonneteer cd speler begaf het, en werd vervangen door een meredian cd speler,
op de low budget set was er een DVD-a speler..

verder zal je het even door moeten lezen..oud topic al weer

Verwijderd

volgens mij gaat t hier alleen maar over digitaal.

ik ben nog steeds analoog freak. kan iemand daar tips in geven

verguld, afgeschermd, verhard. etc etc. allerlei termen

wat zijn daarvoor redelijk goeie kabels voor een betaalbare prijs.

Verwijderd

Zucht...

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Verwijderd schreef op 04 januari 2003 @ 20:15:
volgens mij gaat t hier alleen maar over digitaal.

ik ben nog steeds analoog freak. kan iemand daar tips in geven

verguld, afgeschermd, verhard. etc etc. allerlei termen

wat zijn daarvoor redelijk goeie kabels voor een betaalbare prijs.
profigold :Y) hoogstends een 12 euro voor een setje..anders moet je die dingen die ik heb ;)

• Jag

Jag

Verwijderd schreef op 04 January 2003 @ 20:00:
Op welke van de 43 pagina's staat een goede beschrijving van hoe er te werk is gegaan?

Pagina 23. Overigens is er niet blind getest.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Jag schreef op 04 januari 2003 @ 20:33:

[...]

Pagina 23. Overigens is er niet blind getest.
correct :Y) min of meer, ik kon het niet verbergen :D

Verwijderd

Wat ik zo lees heeft die test geen meerwaarde t.o.v. hoe men zelf thuis altijd kabels 'vergelijkt'. En al helemaal niet op die setjes.

• blue eyes
lange zit he, al die pagina's

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

haha.. idd lange zit,

weetje scorpionXX, het is zo dat je een kabel al niet echt op een 1e ervaring gelijk in een vakje kan passen.. de ene heeft wat weinig edge op het hoog, dan is een vdHul kabel weer beter etc etc..

er is altijd wel wat bij audio wat et totaal anders kan laten klinken allemaal..

maar waarom zou j egeen vergelijking kunnen maken op die setjes... als je wilt weten OF je verschillen hoort.. daar ging het dus eigenlijk om he!.. niet om WELKE verschillen..
daarvoor waren deze sets toch wel uitstekent.. op de ' cheapo' set was het amper te horen..alleen de dropveter had je er zo uit (0,50 euro)

maar er waren meer mensen die dat waren vergeten..verder was het gewoon lekker gezellig!..zeker om iedereen in levende lijven te zien!

• Jag

Jag

Gitaarwerk schreef op 05 January 2003 @ 02:45:
haha.. idd lange zit,

weetje scorpionXX, het is zo dat je een kabel al niet echt op een 1e ervaring gelijk in een vakje kan passen.. de ene heeft wat weinig edge op het hoog, dan is een vdHul kabel weer beter etc etc..

er is altijd wel wat bij audio wat et totaal anders kan laten klinken allemaal..

maar waarom zou j egeen vergelijking kunnen maken op die setjes... als je wilt weten OF je verschillen hoort.. daar ging het dus eigenlijk om he!.. niet om WELKE verschillen..
daarvoor waren deze sets toch wel uitstekent.. op de ' cheapo' set was het amper te horen..alleen de dropveter had je er zo uit (0,50 euro)

maar er waren meer mensen die dat waren vergeten..verder was het gewoon lekker gezellig!..zeker om iedereen in levende lijven te zien!

Het is echt lastig om zoiets goed te testen, dat hebben jullie waarschijnlijk ook wel gemerkt. Jullie wilden het ook blind doen, en dat is er ook niet van gekomen uiteindelijk. Ik heb ook wel eens met het idee gespeeld, maar het is echt lastig te organiseren om zo'n manier dat het een beetje een verantwoorde test wordt. Bovendien wordt het ook zo'm geforceerd gebeuren. Ik doe liever gewoon een relaxte meeting, in plaats van dat eindeloze geouwehoer over kabels. Het is net als met discussies over religie. De één gelooft wel in een God, de ander niet, klaar. Je komt er toch niet uit.

Verwijderd

...

Hou nou eens op met te zeggen dat iets zus of zo is. Ik heb zelf natuurlijk ook al lang vergeleken, en ik heb geen verschil gehoord. De psychologische effecten ben ik echter al tig keer tegen gekomen.

Voorbeeld:
Ik was een 10 euro en een 70 euro interlink aan het vergelijken: na intensief vergelijken kon ik geen verschil ontdekken. Ik was dus echt op zoek naar verschillen, begrijp je wel?

Ik kon trouwens erg goed vergelijken, omdat ik twee cd-speler uitgangen had en mijn versterker was relais-geschakeld; ik kon dus zonder tussenpose switchen tussen de kabels (hierdoor was bijvoorbeeld al direct te horen dat er geen klank/balans-verschil was).

Maar wat gebeurde er vervolgens? Op een moment dat ik niet aan het vergelijken was, maar gewoon iets anders aan het doen was met muziek op de achtergrond: via welke kabel luisterde ik dan? Jawel: via de dure. Zonder enige aanwijsbare reden zette ik met mijn ab de inputselectie op de 70 euro interlink. Ik kreeg het gewoon haast niet over mijn hart om via de goedkoopste te gaan luisteren. En op het moment dat ik dat deed, dacht ik: hé, wat krijgen we nou!?

Dit direct kunnen overschakelen vind ik zelf trouwens een vereiste om eerlijk te kunnen vergelijken. Zodra je de muziek uit moet zetten, kabel(s) eruit, andere kabel(s) erin, weer gaan zitten, muziek weer aan: dan heeft het niets met vergelijken te maken; met die tussentijd kan het menselijk geheugen helemaal niet eerlijk omgaan en is easily gefooled.

Dus: totdat je eens probeert tegen te spreken wat ik aanhaal (dus ook dat standaard koper overal gebruikt wordt, trouwens ook als complete bedrading van je huis; die meter dure netsnoer is dus echt hilarisch!), neem ik niets aan van hoe jij vindt dat iets is.

Verwijderd

TomSwinnen schreef op 03 januari 2003 @ 23:15:
[...]
Moet je gewoon es op www.bwspeakers.com gaan en dan de dealer location nemen, voor jou is dat Limburg neem ik aan ? Daar staan toch best wel een paar winkels bij die zeker goede dingen hebben en wel aardig wat van hifi afweten.

• TomSwinnen

TomSwinnen

Topicstarter
moeha , ik wist niet dat TV-Michiels B&W verkocht .. die onnozelaar .. is een slechte winkel :) ff verderkijken ;)

Verwijderd

jll schreef op 03 January 2003 @ 23:28:
http://www.euronet.nl/~mgw/homepage/index.html op deze site maakt iemand zelf goede kabels misschien wel handig

de kabels die je gebuikt moet in verhouding zijn met je apparatuur hou duurder de apparatuur hou duurder de kabels kijk ook een naar afgeschermde 230V kabels en net filters dt zijn ook wel belangrijke dingen
Best een grappige site, heeft iemand van jullie al ervaring met het maken van interlinks op basis van microfoonkabels. Vind het er erg profi uitzien:

http://www.euronet.nl/~mg...g/nl_preferred_too_1.html :9

Vooral die kabel ziet er erg mooi uit. Wat voor electronica winkels kan ik trouwens dat soort spullen vinden (Prefer Microfoonkabel, goeie cinch pluggen) Moet ik daarvoor naar Speakerenco of zijn die ook te krijgen bij een kleine electronicazaak?

Picje erbij:
Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/~mgw/diy/cabling/preferred-too-fini.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2003 13:20 ]

• Jag

Jag

Microfoon kabel moet je juist niet gebruiken, die heeft namelijk een karakterestieke impedantie van 110 Ohm ipv de 50 Ohm die gebruikt wordt voor HiFi kabels. Niet dat dat veel uitmaakt met kleine lengtes, maar dit is iig een meetbaar verschil, en dan heb je al een stuk meer verschil te pakken dan met de meeste kabels :P.

• blue eyes
Ik heb daar nog een vraag over, kabels maken.

Solderen jullie alleen de kern, of nog meer. Hier hoor je veel verschillende verhalen over.

• Jag

Jag

Blue Eyes schreef op 05 January 2003 @ 13:35:
Ik heb daar nog een vraag over, kabels maken.

Solderen jullie alleen de kern, of nog meer. Hier hoor je veel verschillende verhalen over.

Als je alleen de kern soldeert heb je geen geluid. Je moet zoiezo de kern aan de pin en de mantel aan het chassis van de rca plug doen.
Ik denk dat jij doelt op de shield, maar ik weet niet eens wat voor kabels ze dan gebruiken.

Verwijderd

Jag schreef op 05 januari 2003 @ 13:24:
Microfoon kabel moet je juist niet gebruiken, die heeft namelijk een karakterestieke impedantie van 110 Ohm ipv de 50 Ohm die gebruikt wordt voor HiFi kabels. Niet dat dat veel uitmaakt met kleine lengtes, maar dit is iig een meetbaar verschil, en dan heb je al een stuk meer verschil te pakken dan met de meeste kabels :P.
ha, :D

Hmm, wat is dan wel te gebruiken? Ben graag zelf bezig, het hoeft geen topkwaliteit te worden, maar in iedergeval beter afgeschermd dan de zogenaamde haribo dropveter ;)

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Verwijderd schreef op 05 January 2003 @ 10:04:
[...]

...

Hou nou eens op met te zeggen dat iets zus of zo is. Ik heb zelf natuurlijk ook al lang vergeleken, en ik heb geen verschil gehoord. De psychologische effecten ben ik echter al tig keer tegen gekomen.

Voorbeeld:
Ik was een 10 euro en een 70 euro interlink aan het vergelijken: na intensief vergelijken kon ik geen verschil ontdekken. Ik was dus echt op zoek naar verschillen, begrijp je wel?

Ik kon trouwens erg goed vergelijken, omdat ik twee cd-speler uitgangen had en mijn versterker was relais-geschakeld; ik kon dus zonder tussenpose switchen tussen de kabels (hierdoor was bijvoorbeeld al direct te horen dat er geen klank/balans-verschil was).

Maar wat gebeurde er vervolgens? Op een moment dat ik niet aan het vergelijken was, maar gewoon iets anders aan het doen was met muziek op de achtergrond: via welke kabel luisterde ik dan? Jawel: via de dure. Zonder enige aanwijsbare reden zette ik met mijn ab de inputselectie op de 70 euro interlink. Ik kreeg het gewoon haast niet over mijn hart om via de goedkoopste te gaan luisteren. En op het moment dat ik dat deed, dacht ik: hé, wat krijgen we nou!?

Dit direct kunnen overschakelen vind ik zelf trouwens een vereiste om eerlijk te kunnen vergelijken. Zodra je de muziek uit moet zetten, kabel(s) eruit, andere kabel(s) erin, weer gaan zitten, muziek weer aan: dan heeft het niets met vergelijken te maken; met die tussentijd kan het menselijk geheugen helemaal niet eerlijk omgaan en is easily gefooled.

Dus: totdat je eens probeert tegen te spreken wat ik aanhaal (dus ook dat standaard koper overal gebruikt wordt, trouwens ook als complete bedrading van je huis; die meter dure netsnoer is dus echt hilarisch!), neem ik niets aan van hoe jij vindt dat iets is.
eeuh .. :{ :{ :{ sorry.. ik praat altijd dat iets IS.. zo praat ik zowieso nu eenmaal.. prik er door heen zou ik zeggen :{

verder.. ben ik het compleet met je eens.. een directe oversschakelbare mogelijkheid is beter..

en over netkabels.. ach.. er zit ergends een kleine waarheid in het veranderen ervan.. maar het is alleen nuttig met hoog vermogen denk ik... maar ik hoef die dure sjit niet.. ik vind het zelf belangrijk dat IK het hoor.. en dat is het eigenlijk..wat iedereen anders vind intreseert me echt geen ene fuck.. als mensen aan mij vragen (of hier op een forum) geef ik mijn bevindingen..als je het er niet mee eens bent is er altijd te discussieren.. maar ik heb er nu een zin in :)

er IS verschil in kabels.. maar zo minimaal dat het geld vaak beter ergends anders in kan stoppen... bij mij en veel anderen heeft die kabel een positief effect gehad.. hoe de rest test weet ik niet, maar ik heb em lekker in de studio dat ding zitten testen (ik had mogelijkheid tot 2 weken ruilen) en ik ben hartsikke op mijn geld gesteld en let op wat ik koop, dus als ik een miskoop deed, dan had ik em al terug gegeven..

ik ga je nu niet ongelijk geven, maar ook niet gelijk.. deze bevindingen zijn voor iedereen anders en volledig subjectief.. alleen de techniek mag zijn waarheid beamen.. het enigste wat je kan zeggen over een kabel ofdat ie theoretisch beter is is het " di-electrum" of de "weerstand"

verder kap ik ermee.. voor veel ..en voor mij in de studio verder ook is een simpele profigold kabel voldoende (zelfbouw etc)

• jll

jll

Verwijderd schreef op 05 January 2003 @ 13:19:
[...]
Best een grappige site, heeft iemand van jullie al ervaring met het maken van interlinks op basis van microfoonkabels. Vind het er erg profi uitzien:

http://www.euronet.nl/~mg...g/nl_preferred_too_1.html :9

Vooral die kabel ziet er erg mooi uit. Wat voor electronica winkels kan ik trouwens dat soort spullen vinden (Prefer Microfoonkabel, goeie cinch pluggen) Moet ik daarvoor naar Speakerenco of zijn die ook te krijgen bij een kleine electronicazaak?

Picje erbij:
[afbeelding]
jah heb er ervring mee heb een rol mic kabel van tasken (100m) voor weinig op de kop weten te tikken. ik heb een aantal interlinks gemaakt onderandere eentje met neutrik profi cons er aan. ik heb alleen niet een vergelijkende test kunnen doen.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

doe ik ook verder voor in de studio, men rol preferer kabel is op..maar dat is echt leuk spul voor zijn geld.. kost niets, perfecte kabel

Verwijderd

www.proelgroup.com
Komt mijn diy shit altijd vandaan :) :) :)

Verwijderd

Gitaarwerk schreef op 05 January 2003 @ 21:57:
doe ik ook verder voor in de studio, men rol preferer kabel is op..maar dat is echt leuk spul voor zijn geld.. kost niets, perfecte kabel
Je bedoelt Prefer kabel?

Weet jij een aantal zaken die dat verkopen? (regio Rotterdam)

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Verwijderd schreef op 05 januari 2003 @ 22:10:
[...]
Je bedoelt Prefer kabel?

Weet jij een aantal zaken die dat verkopen? (regio Rotterdam)
ik dacht dat ze preferer heette ofzow :9
maar gewoon een rol gekocht bij " Radiobeurs Dordrecht"

• Jag

Jag

Verwijderd schreef op 05 January 2003 @ 14:12:
[...]
ha, :D

Hmm, wat is dan wel te gebruiken? Ben graag zelf bezig, het hoeft geen topkwaliteit te worden, maar in iedergeval beter afgeschermd dan de zogenaamde haribo dropveter ;)

Als je niet aan de dropveter wilt, dan kan je gewoon 50 Ohm signaalkabel kopen van hogere kwaliteit, die zijn er best. Kijk ff rond bij electronica zaken, je vind vast wel wat leuks.

Verwijderd

Leuke site hier is ook:
www.tnt-audio.com

Veel doe het zelf.

Verwijderd

TomSwimmen, juist, niet te goedkoop en niet overdreven.

En nog effe iets over goud(plated) connectors: neem geen goud, dat is tegenwoorig te onzuiver om goed te zijn.

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-11-2025
dat is dan toch tenminste beter dan een aansluiting die corrodeert, wat resulteerd in een nog slechtere verbinding :)

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

Pagina: 1