Aansluitingen DVD/AV-receiver/TV

Pagina: 1
Acties:
  • 583 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• -Stef-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:29

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
Omdat ik helaas nog 2 weken moet wachten op mijn luidsprekers verdiep ik mij vast ik de mogelijke (voor mij meest optimale) aansluiting van het volgende:
- Yamaha RX-V1300 AV-receiver;
- Pioneer DV 656A dvdspeler;
- Sony TV.

Video
Mbv de search lees ik dat je kennelijk voor de beste beeldkwaliteit de DVD-speler direct op je TV moet aansluiten. Dat kan in mijn geval gelukkig zowel op TV als DVD-speler middels SCART (RGB). Echter uit de handleiding van de Pioneer volgt dat nu ook het geluid over de TV komt. Lijkt mij niet wenselijk dus klopt deze aansluitmethode nou wel? Als ik nou een component video kabeltje koop en deze tussen de DVD-speler en de TV hang heb ik uiteraard wel alleen video. Is er nu een kwaliteitsverschil (video) tussen de SCART en de component aansluiting (ofwel: waarom zou ik de 1 boven de ander gebruiken)?

Audio
Uit de gebruiksaanwijzing van de Pioneer volgt dat in ieder geval een kabeltje tussen de 2-kanaals analoge uitgang en de AV-receiver komt (voor de normale CD's).

Resteren nog de 5.1 analoge uitgang en de digitale (optische en coaxiale) uitgang.

Om de SACD/DVD-Audio kwaliteit van de speler te beluisteren moet hij via de 5.1 analoge uitgang aan de AV-receiver zijn verbonden. Da's mij duidelijk. Maar nu de digitale aansluiting. Kan ik naast de 5.1 analoge verbinding een optische kabel tussen de dvd-speler en de AV-receiver hangen? Zodat het DVD-video geluid via de optische kabel gaat en een eventuele SACD geluid via de 5.1 analoge kabel geeft? Of is het: of 5.1 analoog of digitaal?

Ik hoop dat iemand mij wat duidelijkheid over kan verschaffen want uit de manual volgt dit allemaal niet.

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Je kan uiteraard maar 1 bron tegelijkertijd horen, maar per geluidsbron (bv je dvd speler) kan je meestal kiezen welke input hij gebruikt, dit ligt aan je versterker, maar ik vermoed dat die dat wel kan. Bij mijn kleinere yamaha reciever (496rds) kon ik gewoon kiezen of ie de analoge input of de digitale input nam. Echter voor de 5.1 analoge ingang kon je als bron "external decoder" kiezen.
Dus je kan gewoon beide gebruiken. De 5.1 analoog voor sacd/dvdaudio en de optische (of digital coax als je die hebt) voor gewone dvd's of audio cd's.

Je dvd speler kan je inderdaad het best rechtsreeks aan je tv aansluiten. Dan gewoon het geluid van de tv uitzetten (zo zacht mogelijk), dan heb je geen geluid op de tv maar gewoon via je versterker. Ikzelf heb dan ook een tulpje voor het geluid van de tv naar de versterker, zodat het geluid van de tv ook via de versterker loopt.

Meestal dus het beste om video bronnen rechtsreeks aan de tv aan te sluiten. Geluidsbronnen via de versterker.

[ Voor 31% gewijzigd door Scarp op 15-12-2002 18:37 ]

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
Scarp schreef op 15 December 2002 @ 18:33:
Je kan uiteraard maar 1 bron tegelijkertijd horen, maar per geluidsbron (bv je dvd speler) kan je meestal kiezen welke input hij gebruikt, dit ligt aan je versterker, maar ik vermoed dat die dat wel kan. Bij mijn kleinere yamaha reciever (496rds) kon ik gewoon kiezen of ie de analoge input of de digitale input nam. Echter voor de 5.1 analoge ingang kon je als bron "external decoder" kiezen.
Dus je kan gewoon beide gebruiken. De 5.1 analoog voor sacd/dvdaudio en de optische (of digital coax als je die hebt) voor gewone dvd's of audio cd's
Ok, dus inderdaad zowel digitaal als 5.1 analoog (met dan ook nog de 2 kanaals analoge aansluiting?) aansluiten en wanneer je SACD of DVD-audio afspeelt op de receiver voor analoog kiezen en bij DVD/CD voor digitaal.

En direct een videoverbinding naar de TV. Kan je daarvoor beter een SCART kabel gebruiken dan een component videokabel of maakt dat niet uit?

[ Voor 19% gewijzigd door -Stef- op 15-12-2002 18:41 ]

• Scarp
  • Niet online
-Stef- schreef op 15 december 2002 @ 18:37:
[...]

Dus inderdaad zowel digitaal als 5.1 analoog (met dan ook nog de 2 kanaals analoge aansluiting?) aansluiten en wanneer je SACD of DVD-audio afspeelt op de receiver voor analoog kiezen en bij DVD/CD voor digitaal?
Mijn oude yamaha heeft als bron "external decoder" welke het geluid via de 5.1 ingang is. Ik denk dat die van jou iets dergelijks heeft. Dus voor dvd via optisch gewoon de dvd kiezen en voor de analoge 5.1 de "externe decoder".
Helaas kom ik de handleiding van jou reciever niet tegen op de site van yamaha dus weet het niet zeker.
Mijn huidige reciever heeft "multi-channel input" optie, welke dus de 5.1 (in mijn geval zelfs 7.1) analoge input is.

[ Voor 11% gewijzigd door Scarp op 15-12-2002 18:45 ]

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11 22:42
scart is beter als compesite video, zeker RGB (moet je tv het aankunnen).
svhs is beter als gewoon scart.
maar persoonlijk zou ik voor scart gaan.

dvd speler zou ik met een optisch kabeltje aansluiten.
voor stereo muziek en dvd.
of analoog met tulpstekkers beter is voor stereo muziek weet ik niet.
hangt helemaal van je apperatuur bekabeling af.

een standaard tulpkabeltje tussen mijn rv32 dvd-speler en marantz sr4200 klinkt slechter.
of digitaal beter is hangt veel van je receiver af,
die zet de data om.

een groot voordeel van een digitaal kabeltje is dat stroompjes niet door het plastic kunnen lopen. dus minder storingen.

hier kun je goedkoop kabeltjes bestellen:
http://www.electronicaonline.nl

• Scarp
  • Niet online
Op zich maakt het niet zoveel uit of het via scart loopt, maar meestal is rgb beter dan s-video (ook wel eens svhs genoemd) en dat is beter dan composiet. S-video kan je ook via scart aansluiten. Voordeel van een s-video kabel is dan dat er geen geluid via gaat.
Dus gewoon rechtsreeks dvd naar tv via scart en rgb mode gebruiken.
DVD speler met een digital coax aansluiten of met een optische kabel. Theoretisch is digital coax beter, maar of het echt hoorbaar is betwijfel ik.

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
Scarp schreef op 15 December 2002 @ 18:48:
Op zich maakt het niet zoveel uit of het via scart loopt, maar meestal is rgb beter dan s-video (ook wel eens svhs genoemd) en dat is beter dan composiet. S-video kan je ook via scart aansluiten. Voordeel van een s-video kabel is dan dat er geen geluid via gaat.
Dus gewoon rechtsreeks dvd naar tv via scart en rgb mode gebruiken.
DVD speler met een digital coax aansluiten of met een optische kabel. Theoretisch is digital coax beter, maar of het echt hoorbaar is betwijfel ik.
Ik begint het nu te begrijpen. :) Verschil tussen SCART (RGB) en RGB is dat er bij SCART ook nog een audio signaal wordt meegestuurd. De videokwaliteit tussen beide zal niet merkbaar verschillen.

Optische kabeltjes las ik al uit de search kan je net zo goed voor 11,50 euro de 5 meter bestellen. Dus op zoek naar:
- optische kabel;
- 5.1 analoge kabel;
- goeie SCART kabel.

• Dnc1n
wat bedoel je met een analoge 5.1 kabel? :)
die bestaan namelijk niet.

voor de genoemde kabels moet je echt is kijken op:
www.electronicaonline.nl
echt spotgoedkoop!

[ Voor 42% gewijzigd door Dnc1n op 15-12-2002 18:55 ]

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
Dnc1n schreef op 15 December 2002 @ 18:54:
wat bedoel je met een analoge 5.1 kabel? :)
die bestaan namelijk niet.
Daarmee bedoel ik de bundel analoge kabels die op de front L/R, surround L/R, center en sub uitgang van mijn AV-receiver komen. Bedankt voor de link. Ga ik daar eens rondneuzen voor de kabels.

[ Voor 10% gewijzigd door -Stef- op 15-12-2002 18:57 ]

• Scarp
  • Niet online
Oehlbach heeft een mooie 5.1 kabel. 6 goede kwaliteit cinch aansluitingen. Kost 50 euro dacht ik.

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
Scarp schreef op 15 December 2002 @ 18:58:
Oehlbach heeft een mooie 5.1 kabel. 6 goede kwaliteit cinch aansluitingen. Kost 50 euro dacht ik.
Bedankt voor de tip. Ik zie na een snelle search dat ik nu terecht ben gekomen in het woud der kabels. :X

• Dnc1n
Afbeeldingslocatie: http://www.electronicaonline.nl/Audio%20Kabels_bestanden/HQS-3611_1.5bl.jpg
2x 6,70

Afbeeldingslocatie: http://www.electronicaonline.nl/Audio%20Kabels_bestanden/HQS-3471_1.5.jpg
2x 3,40

• Scarp
  • Niet online
Ik heb zelf nu een cinch kabel van VLS, kosten zo'n 30 euro. Voor 5.1 heb je er dus 3 setjes van 2 nodig :P
Maar als je budget lager is dan kan je altijd gewoon goedkope cinchkabeltjes gebruiken.
Ik vind wel dat iets betere kabels een beter geluid geven :)

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
Scarp schreef op 15 december 2002 @ 18:48:
Theoretisch is digital coax beter, maar of het echt hoorbaar is betwijfel ik.
Ik dacht juist dat het andersom was omdat optisch niet aan storing van buitenaf onderhevig is terwijl dit bij coax wel het geval kan zijn.

• Scarp
  • Niet online
-Stef- schreef op 15 december 2002 @ 19:18:
[...]

Ik dacht juist dat het andersom was omdat optisch niet aan storing van buitenaf onderhevig is terwijl dit bij coax wel het geval kan zijn.
Nee, bij optisch zitten twee extra omzettingen (electrisch -> optische en vice versa), dus daar zit "meer" verlies. Een goed afgeschermde digital coax heeft niet zoveel last van storingen van buitenaf. Optische kabels kunnen er ook niet tegen dat ze sterk gebogen zijn.
Maar zoals gezegd, theoretisch verschil. In een blinde test zijn er weinig die verschil horen.

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
Er is nog iets dat ik niet helemaal begrijp. De gebruiksaanwijzing adviseert om de dvd-speler naast een digitale aansluiting ook nog via de twee-kanaalsuitgang op de receiver aan te sluiten. Waarom is dat? Het stereo (2.0) signaal gaat toch gewoon door de optische of coaxiale kabel?

• Scarp
  • Niet online
Indien je geluid van je dvd speler op wilt nemen op een aangesloten md/tape/cdrecorder/videorecorder en dat opneem apparaat is niet digitaal aangesloten dan heb je ook een analoge aansluiting nodig. Er wordt normaal nooit een digitaal naar analoog conversie gedaan hiervoor. Misschien een technisch issue of misschien vanwege copyright. Indien dat opneem apparaat wel met een digitale aansluiting aan je reciever zit dan wordt dat digitale signaal opgenomen (met uiteraard kopieer beveiligingen).

Een andere reden kan zijn voor dvd-audio of sacd, die worden soms niet via digitaal uitgegeven (sacd sowieso niet), dus moeten die analoog. Indien je dvd-audio of sacd gewoon stereo geluid hebt en je de digitale uitgang niet kan gebruiken, dan gaat het via de gewone analoge uitgang. Indien er 5.1 op die sacd/dvdaudio staat dan gaat het via de 5.1 uitgang van je dvd/sacd/dvdaudio speler.

• Dnc1n
dat kan idd ook, stereo door de digitale kabel.
klinkt bij mij beter als via 2 cinch pluggen (dunne standaard kabel).

maar stef ik denk dat je aan analoge 5.1 uitgang weinig hebt.
ik zou gewoon optisch aansluiten en evt een goede analoge kabel voor stereo muziek.
maar of dit verschil maakt ligt aan je dvd-speler en receiver.

• Scarp
  • Niet online
Die pioneer van hem is een SACD speler. Oftewel, je zal zo'n beetje alles moeten aansluiten.
Super Audio CD's geven geen digitale output maar altijd analoog.
Dus voor stereo sacd's zal je een cinch kabel (stereo) moeten aansluiten.
Voor multi-channel sacd's zal je de 5.1 output moeten aansluiten op je 5.1 multichannel ingang.
Voor dvd films met dts/dolby digital gebruik je een optische of digital coax (persoonlijk zou ik de digital coax gebruik).

Als je er sacd's mee gaat luisteren zou ik geen flut cinch kabeltjes nemen. Op de prijs van je hele set kan je best wat inruimen voor degelijke kabels. In totaal heb je er best een aantal nodig, maar jah. Voor de 5.1 zou je bijvoorbeeld de Home Cinema 5.1 van Oehlbach kunnen overwegen (http://www.tissink.nl/producten/p1171_2125A.jpg). En koop een goede cinch kabel en een goede digital coax (NF13 van oehlbach is een goeie).
Staan allemaal te koop bij http://www.tissink.nl overigens. Overigens is www.mediacheckpoint.de een stuk goedkoper met kabels. Er komt dan wel 30 euro verzendkosten overheen maar dan is het nog altijd goedkoper dan bij tissink.nl.
Ik heb zelf een verzending van bijna 350 euro aan kabels staan bij mediacheckpoint. Eerder ook al wat gekocht :)

Kijk ook eens op http://kabelkonfigurator.com/ voor hulp met aansluitingen:

[ Voor 5% gewijzigd door Scarp op 15-12-2002 20:25 ]

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
Dnc1n schreef op 15 december 2002 @ 20:13:
dat kan idd ook, stereo door de digitale kabel.
klinkt bij mij beter als via 2 cinch pluggen (dunne standaard kabel).

maar stef ik denk dat je aan analoge 5.1 uitgang weinig hebt.
ik zou gewoon optisch aansluiten en evt een goede analoge kabel voor stereo muziek.
maar of dit verschil maakt ligt aan je dvd-speler en receiver.
Ik heb die 5.1 analoge uitgang alleen nodig voor het geval ik een SACD of DVD-A afspeel. Ik heb dus 4x een 2-kanaalskabel nodig wanneer ik ook SACD wil afspelen. 3 voor de 5.1 uitgang en 1 voor de 2.0 uitgang.

Is overigens die hele wel-of-geen-hoorbaar-verschil nou van toepassing op die 2-kanaals analoge kabel of op een andere kabel?

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
Scarp schreef op 15 december 2002 @ 20:23:
Die pioneer van hem is een SACD speler. Oftewel, je zal zo'n beetje alles moeten aansluiten.
Super Audio CD's geven geen digitale output maar altijd analoog.
Dus voor stereo sacd's zal je een cinch kabel (stereo) moeten aansluiten.
Voor multi-channel sacd's zal je de 5.1 output moeten aansluiten op je 5.1 multichannel ingang.
Voor dvd films met dts/dolby digital gebruik je een optische of digital coax (persoonlijk zou ik de digital coax gebruik).

Als je er sacd's mee gaat luisteren zou ik geen flut cinch kabeltjes nemen. Op de prijs van je hele set kan je best wat inruimen voor degelijke kabels. In totaal heb je er best een aantal nodig, maar jah. Voor de 5.1 zou je bijvoorbeeld de Home Cinema 5.1 van Oehlbach kunnen overwegen (http://www.tissink.nl/producten/p1171_2125A.jpg). En koop een goede cinch kabel en een goede digital coax (NF13 van oehlbach is een goeie).
Staan allemaal te koop bij http://www.tissink.nl overigens. Overigens is www.mediacheckpoint.de een stuk goedkoper met kabels. Er komt dan wel 30 euro verzendkosten overheen maar dan is het nog altijd goedkoper dan bij tissink.nl.
Ik heb zelf een verzending van bijna 350 euro aan kabels staan bij mediacheckpoint. Eerder ook al wat gekocht :)

Kijk ook eens op http://kabelkonfigurator.com/ voor hulp met aansluitingen:
Bedankt voor je info! De receiver en de DVD speler komen allebei van mediacheckpoint. Ik begreep al dat je best wat mag uittrekken voor je bekabeling en dat zijn er dus nogal wat. Komt dan ook nog luidsprekerbekabeling bij. :)

• Scarp
  • Niet online
Jammer, dat je niet gelijk die kabels erbij had gedaan, had weer verzendkosten gescheeld. Je kan ook eens een goede hifi winkel binnenlopen, die hebben ook goede kabels tegen redelijke prijzen. Via internet kopen hoeft niet altijd :)

Zelf ben ik wel te spreken over oehlbach kabels en die zijn bij mediacheckpoint wel het goedkoopst.
Voor de 5.1 zou je Oelhbach 2125-Blue-Magic-5.1-1,0m (65,69 euro) kunnen nemen. Voor de stereo cinch de Oelhbach 2024-NF-10-Set-1x1m-glasklar (42 euro) (of een ander kleur). De Oelhbach 2060-NF-13-Digital-1,0m als digitale kabel (47 euro). Kost een beetje geld, maar dan heb je ook wel wat. Of neem iets goedkopere versies, maar je moet zelf ff kijken wat je eraan wilt besteden.

Geluids verschil hoor je wel tussen goedkope dunne kabels een iets duurdere dikkere kabels. Voor bij analoge kabels vind ik het de moeite waard.

Qua luidsprekerkabels moet je ook niet supergoedkoop doen. Ik heb voor de fronts en center 4 mm^2 kabels en achter heb ik 2.5 mm^2 aangezien de achterste iets minder geluid te verduren hebben.

[ Voor 24% gewijzigd door Scarp op 15-12-2002 21:38 ]

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
Die prijsklasse vind ik nog acceptabel. Met de Kabelconfigurator kwam ik ook al uit op de Blue Magic 5.1.

[ Voor 72% gewijzigd door -Stef- op 15-12-2002 21:05 ]

• Dnc1n
Ik zie nu net dat ik speaker oehlbach 2x4mm2 kabels heb type 1010.
3 sterren staat op de oehlbach site.
altijd leuk om te weten als je ze voor nix hebt gehad :p

Maakt het trouwens uit dat ik best een end opgerold heb liggen voor mijn linker speaker? een meter of 10 is de kabel denk ik.

offtopic:
mijn signature is updated! :)

[ Voor 12% gewijzigd door Dnc1n op 15-12-2002 21:40 ]

• Scarp
  • Niet online
Dnc1n schreef op 15 december 2002 @ 21:30:
3 sterren staat op de oehlbach site.
altijd leuk om te weten als je ze voor nix hebt gehad :p

Maakt het trouwens uit dat ik best een end opgerold heb liggen voor mijn linker speaker? een meter of 10 is de kabel denk ik.
Hmm... ik zou denken hoe korter hoe beter, minder kans op storingen enzo. Ik heb zelf voor de rears ook wat meters over, die stukken liggen onder de bank. Als ik nog eens de speakers verplaats of een groter huis koop dan hoef ik niet gelijk nieuwe kabels aan te schaffen.

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
Dnc1n schreef op 15 December 2002 @ 21:30:
Is er eigenlijk een (globale) stelregel voor luidsprekerkabel? Ik bedoel de doorsnee, weerstand etc. voor front, center en rearspeakers of kan dat allemaal dezelfde kabel zijn?

Zo zag ik bv deze platte kabel (Oehlbach) van 2,69 de meter die me wel interessant leek maar ik lees veelal over 4mm^2 kabels.

• Scarp
  • Niet online
Bij mij was het advies door de winkel om voor (fronts en center) 4 mm^2 te nemen omdat daar de meeste power doorheen gaat (mag ook wel met een 150w versterker). Achter (surrounds) gaat minder door (speakers kunnen iets minder aan omdat ze kleiner zijn) zit 2 mm^2. Ook qua prijs wordt achter erg duur (heb zo'n 50 meter kabel gebruikt :)).

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
Ok, is de prijsklasse voor luidsprekerkabel van zeg 4 euro/m redelijke kwaliteit of echt bagger? Ik wil er zeg maar zo'n pak hem beet 4 euro per meter voor uitgeven als het aanvaardbare kwaliteit is.

Zijn er nog aanraders op LS kabelgebied?

Nog even over de andere kabels: Van de digitale optische kabel begreep ik dat je best eentje van 11,50 euro/1m (no-name bij electronicaonline.nl) kunt kopen. Geldt dat dan ook voor de digitale coaxiale kabel? Of kan je daar beter bv die Oehlbach NF-13 voor kopen (hoewel diezelfde electronicaonline.nl ook een duurdere coax van 46 euro aanbiedt)?

• Scarp
  • Niet online
'k zou niet voor die noname gaan. Geef dan liever ietsje meer uit voor wat betere kwaliteit. Zo'n kabel gaat wel een tijdje mee, kan eventueel voor een nieuw systeem ooit ook mee.
Qua ls kabels zou ik inderdaad voor de 4 euro de meter prijsklasse gaan. Misschien voor de fronts en center ietsje meer. Redelijke kwaliteit kabels. 'k heb zelf VLS kabels, zijn prima :)

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
Bij Rik Stoet (waar mijn speakers ook besteld zijn) verkopen ze kabels van The Chord Co. Heeft iemand hier wel eens van gehoord en zijn dit kwalitatief goeie kabels?

Pagina: 1