Toon posts:

koelerpasta verplicht?

Pagina: 1
Acties:
  • 150 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik ben een newbie op dit gebied, mijn vorige comp is gebouwd. Nu ik zelf een processor wil kopen vraag ik me af of het nodig is om pasta erop te smeren, waar en hoe?

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-08 20:30

me1299

$ondertitel

Het is niet verplicht, maar koelpasta scheelt toch weer een aantal graden. Dat verschilt per mobo/processor.

En waar je het moet smeren: Op je Processor. Bij Celeron, Duron, Thunderbird hoef je alleen maar in het midden te doen, daar zit de werkelijke processor.

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

Verwijderd

Is inderdaad wel slim om Coolpasta te gebruiken. het schilt in warmte. de pasta geleid als het ware de warmte naar het koellichaam! snapte?

Verwijderd

Doe er maar pasta op, het scheelt enorm in temperatuur. Hoe koeler hoe stabieler en die pasta kost toch niets.
Het hoeft natuurlijk niet, ze zijn gemaakt om zonder pasta te kunnen monteren maar ik zie niet in waarom je er geen zou opsmeren.

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10:02

johnwoo

3S-GTE

Ik had een goede reden om er geen koelpasta tussen te smeren: die had ik niet, en ik had geen zin om dat nog extra te bestellen. Mijn PIII-500E draait nu op 540 op een CUSL2, zonder koelpasta dus en met een standaard Intel boxed koeler, en wordt meestal niet warmer dan 30 graden. Als ik een poosje druk bezig ben geweest dan stijgt dat naar 35-37 graden.
Het is zelfs zo dat als mijn compu een poosje aan heeft gestaan zonder dat ik iets doe (de CPU heeft het dan rustig), dat het bord (de chipset) warmer is dan de CPU :)

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

• Obi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-03 07:53

Obi

Johnwoo: je haalt het een beetje door elkaar, er zit op een heatsink zo'n stukje wit in het midden. Dat heb jij er (ongetwijfeld) wel op zitten. Je kunt dit vervangen door koelpasta als je dat wilt of als je een nieuwe proc neemt.
Koelpasta is niet voor het overbrengen van de warmte van de processor naar de heatsink, maar om enige oneffenheden op te vullen op het raakvlak van de core en heatsink. Smeer het laagje prut dan ook erg dun op zodat de core zo goed mogelijk in comtact komt met de HS en de prut alleen de oneffenheden vult. De heatsink geleidt veel beter dan koelpasta.

Verwijderd

Topicstarter
Obi: wel of geen koelpasta, ikke niet snappe. Veel mensen zweren bij koelpasta en jij zegt dat het weinig helpt en alleen oneffenheden opvult. Dus hieruit maak ik op dat het niet echt nodig is.

• Refragmental
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-07 13:36
Maar door die oneffenheden weg te werken win je wel weer een paar graden.
En daar gaat het ons tweakers nou om :)

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 11 november 2000 14:36 schreef Bendertino het volgende:
Obi: wel of geen koelpasta, ikke niet snappe. Veel mensen zweren bij koelpasta en jij zegt dat het weinig helpt en alleen oneffenheden opvult. Dus hieruit maak ik op dat het niet echt nodig is.[/quote]Er moet altijd wat tussen zitten.
Het kan die rare plak zijn die al onder de heatsink zat of je kunt die zooi verwijderen en zelf wat smurrie ertussen stoppen.

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025

Cheese_man

Waarom kiezen?

Toen ik mijn onderstaande systeempie kreeg, zat er een standaard koelertje op die CPU.

Dat ding werd 60+ graden en ik had um niet eens getweakt. Ik ben een hele tijd bezig geweest om al die rotzooi die op die CPU zat weg te krabben. Onderstaande HSF met koelprut eronder. En moet je onderstaan de temps zien...geweldig toch!!

Bij een optimaal raakvlak tussen heatsink en CPU, heb je optimale koeling. Het scheelt echt behoorlijk!!!

Ik zou zeggen...doen en niet met je vingers, want dan komt er allemaal meuk als vet in de compound en dan geleid het prutje niet meer zo goed!!

reserveringshouder Tesla Model 3

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>en niet met je vingers, want dan komt er allemaal meuk als vet in de compound en dan geleid het prutje niet meer zo goed!![/quote]Zeker niet met je vingers doen! Dat spul is over het algemeen redelijk giftig namelijk...

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-08 07:38
Op zaterdag 11 november 2000 14:42 schreef joostvdl het volgende:
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 11 november 2000 14:36 schreef Bendertino het volgende:
Obi: wel of geen koelpasta, ikke niet snappe. Veel mensen zweren bij koelpasta en jij zegt dat het weinig helpt en alleen oneffenheden opvult. Dus hieruit maak ik op dat het niet echt nodig is.
Er moet altijd wat tussen zitten.
Het kan die rare plak zijn die al onder de heatsink zat of je kunt die zooi verwijderen en zelf wat smurrie ertussen stoppen.
[/quote]

in het ideale geval zit er niks tussen, en zijn de oppervlakken zo glad dat ze overal contact maken.

helaas kan dit niet gemaakt worden, en blijven er altijd plekken waar de twee oppervlakken elkaar niet raken. maar dus ook waar ze elkaar wel raken.

wat koelpasta doet is de plekken waar ze elkaar niet raken opvullen met pasta die nog een beetje geleid. maar op de plekken waar ze elkaar wel raken geleid het veel beter.
je wil dus niet zoveel pasta ertussen dat ook op de plekken waar de oppervlakken elkaar wel zouden raken ook pasta zit, want dan wordt de totale geleiding slechter.

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

in ieder geval NOOIT de heatsink kaal op het silicium plaatsen. Iedere PIII (zowel coppermine als Katmai), Celeron II, Duron en Thunderbird ligt direct open. Het TIM (thermal interface material, dat laagje al aangebrachte kauwgom) of de thermisch geleidende pasta dient er namelijk ook voor om beschadigingen aan de core te voorkomen.

(PII in SECC1 module, de Celeron 1 en de P4 zijn voorzien van een metalen beschermplaat, dus hier is het niet echt noodzakelijk (maar wel aan te raden) )

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Is er een link waar info staat over het aanbrengen van bijvoorbeeld Artic Silver op de processor, want ik smeer het er altijd wel wat op maar weet eigenlijk niet ofdat ik het op de goed manier doe :)

thnx

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

thermische pasta aanbrengen:

Zo'n dun mogelijk egaal laagje, maar wel overal 'gedekt', dus niet dat je de core bloot ziet liggen. Zei ik al dat het zo dun mogelijk moest zijn ?? ;) Zo dun mogelijk dus, maar wel dekkend ;) Een mini 'drol' van 2 bij 3 mm is al genoeg voor een duron, PIII of thunderbird

Ik gebruik altijd mijn OV Studentenkaart om Arctic Silver uit te smeren. (Eigenlijk is het beter om een stanley mesje uit de houder te pakken en daarmee heel voorzichtig de pasta uit te smeren.)

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 31-08 20:26
Je kan ook tandpasta gebruiken, blijft je proc lekker fris >:)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Topicstarter
Eh mensen in ieder geval bedankt, maar waarom wordt dit na een maand weer opgediept uit het argief?

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

GX

Nee.

aatos had wat te zeggen ;)

/me vraagt zich wel af of tandpasta ECHT werkt

• bloasfist
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-08 19:35

bloasfist

Slot-A Crew

Ja, als ik dit topic moet geloven wel:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/87650

Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs

• MeNTaL_TO
  • Laatst online: 30-08 09:44

MeNTaL_TO

The future is not set

Als je een slot a hebt, moet je dan heel de backplate insmeren of alleen waar de core zit?

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Verwijderd

Topicstarter
Alleejn de core, er zwerft hier ergens een topic rond met fotos wat er gebeurd als je alles insmeerd, je bent gewaarschudd dus...

Verwijderd

Op vrijdag 10 november 2000 20:05 schreef Sadness het volgende:
Doe er maar pasta op, het scheelt enorm in temperatuur. Hoe koeler hoe stabieler en die pasta kost toch niets.
O nee kost dat niets weleens van Artic Silver gehoort kost gvd zowat 75 piek:(

Verwijderd

Op donderdag 14 december 2000 20:59 schreef Interceptor het volgende:

[..]
O nee kost dat niets weleens van Artic Silver gehoort kost gvd zowat 75 piek:(
Ja maar het scheelt op dezelfde snelheid wel meer als 10 graden. :)

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

O nee kost dat niets weleens van Artic Silver gehoort kost gvd zowat 75 piek
... OC-shop had arctic silver voor f. 49,- Bij Coolerguys kostte het (een paar maanden geleden tenminste) 13 US$. (= f.32,50)

Zorg dat je bij aanschaf de verzendkosten verspreid over meerdere personen en/of meerdere artikelen. "zowat 75 piek" vind ik persoonlijk ietsje té overdreven, zelfs met verzendkosten erbij.

(Net gechecked: bij OC-shop idd 49,- en bij Coolerguys iets meer dan US$13 : US$ 13,95 )

Pagina: 1