Toon posts:

8088 processor

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 585 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Ja dat is me ook al opgevallen, wil ik wel eens weten.

Afbeeldingslocatie: http://www.plasma-online.de/bilder/identify/cpu/amd/amd_80l286_sml.gif

March of the Eagles

Verwijderd

Je kunt er niet veel meer mee iig. Maar zo'n ding is altijd leuk voor de heb :Y)

Edit : In die tijd werken AMD en intel toch nog samen? Misschien daarom.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2003 20:45 ]

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:51

mr_petit

opperprutser

volgens mij bestond AMD in '78 nog niet :/

of het was onderdeel van intel :o

[ Voor 35% gewijzigd door mr_petit op 03-01-2003 20:45 ]

"man is not truly one, but truly two,"

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Gemaakt door AMD, die kreeg in die tijd nog gewoon licenties om Intel's CPU's na te maken, net zoals met de 80286. Misschien ook nog met de 386, maar volgens mij hadden ze daar al een eigen design, net als de 486 en hoger.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

mr_petit schreef op 03 January 2003 @ 20:44:
volgens mij bestond AMD in '78 nog niet :/
AMD was er eerder als intel ;)

Edit : niet dus, had het verkeerd gelezen in de faq ofzo.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2003 21:11 ]

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

AMD bestaat al veel langer :)
AMD was first established on May 1, 1969 and started as a company working out of one of the co-founders living rooms. AMDS's main goal was simple, they wanted to create a successful semiconductor company.
Bron: http://www.discovery.mala.bc.ca/web/mcdonaldaj/amd.htm
http://www.amd.com/us-en/...tAMD/0,,51_52_533,00.html

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• mr_petit
  • Laatst online: 22:51

mr_petit

opperprutser

keb het ook ff opgezocht.... al 33 jaar....tjonge jonge....

"man is not truly one, but truly two,"

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:30

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op 03 januari 2003 @ 20:39:
Ik heb hier dus een losse 8088 processor liggen en nu dacht ik wat kan ik nog met zo'n ding? Maar wie is eigenlijk de fabriekant? Op de CPU staat namelijk het volgende:

P8088-1 AMD
819D14S
(c) Intel 1978
Je kan er niet veel meer mee... ik heb ook nog een losse 8086 en een AMD 286, misschien handig achter de hand te houden voor het geval dat een wulpse studente in een strak topje haar xt-tje heeft opgeblazen en dan kan jij het weer fixen en dat brengt weer voordelen met zich mee :9 maar die kans is niet erg groot ben ik bang 8)7

• AxzZzeL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:18

AxzZzeL

maakt oogsnoep

Intel was opgericht in 1968. Dus toch eerder dan AMD.
Gordon Moore and Robert Noyce founded Intel in 1968 to design, manufacture, and market semiconductor computer memory to replace magnetic core memory, the dominant computer memory at that time. Dr. Andrew S. Grove joined Intel soon after its incorporation. Three years later, in 1971, Intel introduced the world's first microprocessor, the Intel 4004.
Bron: http://wombat.doc.ic.ac.u...i?query=Intel+Corporation

Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:01

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Intel heeft AMD in de jaren '80 gebruikt voor het outsourcen van de productie van x86 processors. Vandaar het AMD logootje op jouw 8088.

Verwijderd

AxzZzel schreef op 03 januari 2003 @ 21:09:
Intel was opgericht in 1968. Dus toch eerder dan AMD.

[...]

Bron: http://wombat.doc.ic.ac.u...i?query=Intel+Corporation
Ik heb het zojuist ook gelezen ja, in de Technische PMG documentatie, bovenaan in PMG staat alle info over het onstaan van intel/amd. En ook staat er info over de 8088 :)

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2003 21:12 ]

Verwijderd

Volgens mij stond er een aantal maanden geleden een artikel op /. waarin werd verteld dat Intel op zoek was naar oude 8086 en 8088 processoren voor gebruik in ruimtevoertuigen. Het schijnt dat de huidige processoren niet geschikt zijn voor gebruik in de ruimte (iets met bit-flips)... Aan de andere kant had de pathfinder volgens mij een pentium aan boord, dus ik weet niet precies wat er nou van waar is... :?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 januari 2003 @ 21:12:
Volgens mij stond er een aantal maanden geleden een artikel op /. waarin werd verteld dat Intel op zoek was naar oude 8086 en 8088 processoren voor gebruik in ruimtevoertuigen. Het schijnt dat de huidige processoren niet geschikt zijn voor gebruik in de ruimte (iets met bit-flips)... Aan de andere kant had de pathfinder volgens mij een pentium aan boord, dus ik weet niet precies wat er nou van waar is... :?
Heeft niks met de ruimte te maken, meer met: oude apparatuur dan heb je ook oude onderdelen nodig, zoals een 8088 als direkte vervanging voor kapotte onderdelen, PS in de IC-wereld is alles vanaf 10 jaar oud al oud en moeilijk te vervangen.

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-03 07:39

snooze

kinda busy atm.

Ze hebben ergens in een museum ofzo toch nog wel de apparatuur staan om een 8088 te maken. Als ze die nou gewoon uit het stof trekken ipv dat spul te gaan zoeken

weet iemand nog een leuke signature?

Verwijderd

volgens mij kun je met het programma digital works nog wel een 8068 of 88 proccessor nabootsen als je veel geduld hebt.
maar ik denk dat op de 8088 proc intel het copyright had, en dat amd de fabrikant was.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

limoentje schreef op 03 januari 2003 @ 20:46:
AMD bestaat al veel langer :)

[...]

AMD was first established on May 1, 1969 and started as a company working out of one of the co-founders living rooms. AMDS's main goal was simple, they wanted to create a successful semiconductor company.
Ik zou ook best chips in m'n woonkamer willen maken, maarja je kan niet alles hebben. En ik heb ook pasgelee nog een pc van een gebruiker behandeld met k5 chip. Stond AMD op, maar copyright intel. De chip was uit 92 of 93 ofzo.

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 January 2003 @ 21:19:
[...]

Heeft niks met de ruimte te maken, meer met: oude apparatuur dan heb je ook oude onderdelen nodig, zoals een 8088 als direkte vervanging voor kapotte onderdelen, PS in de IC-wereld is alles vanaf 10 jaar oud al oud en moeilijk te vervangen.
deels, maar waarom zouden ze het niet vervangen met nieuwere apparatuur ??

omdat de nieuwe apparatuur hartstikke verfijnd is, en in de ruimte heb je niet de luxe van een atmosfeer om je heen. Ruimteschepen staan aan grote hoeveelheden straling bloot. Niet zo zeer gevaarlijk voor de mens, maar het zorgt ervoor dat electronica niet goed meer werkt. Tenminste, de P4 op zen .13 micron. Zon oude 8088 is zo grof, dat die ene electron die niet de goede richting opgaat niet erg is, aangezien de andere paar miljoen wel de goede richting op gaan....

en in een baantje van .13 micron breed gaan heel wat minder electronen, dus als er een paar "fout" gaan, dan klopt er niks meer van de berekening.

Dat zijn zo gehete flip-bits (of was et bit-flip ??)

alles ondervoorbehoud, uitleg is ter illustratie.

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 18:21
vanaf de 386 kreeg je van die Intel Inside stickertjes... dus daarvoor zal amd ook gewoon zelfde cpu's gemaakt hebben... denk ik :)

Verwijderd

gewoon brute cooling erop zetten en kijken hoever je hem kan overclocken >:)

Dat wil ik wel meemaken hoe ver je dat ding krijgt met wat aangepaste moderne cooling.. (misschien kan je wel record vestigen: "verst overgeclockte 8088 processor" :*) )

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2003 22:27 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Technische PMG documentatie
Daarin kun je de geschiedenis van AMD en Intel teruglezen ;)

• defl8te
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-09-2024

defl8te

weetikkût

je kan dat ding verkopen aan de nasa :P

Chriet Titulaer is de man

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

uzer schreef op 03 January 2003 @ 22:31:
je kan dat ding verkopen aan de nasa :P
Klinkt gek, maar allicht de enige praktisch zinnige mogelijkheid :z

Ff ter toelichting van die code:

Het is door AMD gemaakt, onder licentie van Intel. Het Intel ontwerp is in 1978 gecopyright (dat was dus 1j voor de productie van de 8088 begonnen werd en 3.5j voor de eerste IBM PC die ermee uitgerust was- nauwelijks zo'n gat voor te stellen tegenwoordig :z )

die -1 duidt aan dat het een 10MHz versie is (dit is dus een van de snellere 8088 CPUs- de originele draaiden op 4MHz of trager)

Preciese datum van fabrikage weet ik niet (iig niet 1981, zoals je misschien geneigd zou zijn te denken van die string)

Wat je (naast verkoop aan NASA) ermee zou kunnen... lastig- het zat oorspronkelijk allicht in een van de latere XT computers (in een periode waarin er al zat AT (80286) PCs waren en XT low-end was)- waarschijnlijk een 'kloon'- IBM hield het meestal bij de Intel B-O-B chips. Je zou er een 4MHz XT mee kunnen upgraden, maar 10MHz is nog steeds niet aardschokkend en daarnaast zou je de clock generator (crystal) op de mobo moeten vervangen voor een snellere om de extra mogelijkheden aan te spreken.

Andere mogelijkheid (minder serieus): een micro-kam (ik kam m'n haar wel eens met een brakke i486DX2-66 :+ )

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ik was eigenlijk opzoek naar een datasheet van zo'n ding maar dat wil niet echt lukken. Geven ze die dingen eigenlijk wel vrij?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 January 2003 @ 09:47:
Ik was eigenlijk opzoek naar een datasheet van zo'n ding maar dat wil niet echt lukken. Geven ze die dingen eigenlijk wel vrij?
ja, op de site van intel staat alles tot PII vrijgegeven daarna is nog niet vrijgegeven i kkan alleen de link niet zo 1,2,3 vinden volgens mij stond ie in de FAQ ergens

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Datasheet van 8088 staat hier, PDF van 30 pages: http://titan.etf.bg.ac.yu.../i8088_microprocessor.pdf

Virussen? Scan ze hier!

• Kristof
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-04 17:34

Kristof

is een Belgisch product

Verwijderd schreef op 03 januari 2003 @ 21:12:
sorry het is hier misshien wat off-topic, maar wil het toch wel even rechtzetten...
Ik heb hier al een paar redenen gelezen waarom ze oude onderdelen gebruiken, maar niemand heeft de belangrijkste reden reeds opgenoemd, namelijk:
*Betrouwbaarheid*

In elk onderdeel zoals processoren, moederborden, etc zitten fouten in. Bij de oudere processoren zoals de 8086 en de 8080 enzo, zijn de meeste fouten hiervan reeds gekend, en kan er dus ook rekening mee gehouden worden.
Stel dat ze de nieuwste PIV processor gaan gebruiken voor de besturing van een space-shuttle of een vliegtuig, ik denk niet dat jij dan wil meevliegen...
Het is hier zelfs zo dat verschillende platvormen, met zo verschillend mogelijke hardware alle berekeningen afzonderlijk doen, en dat daarna deze uitkomsten vergeleken worden, om de kans op fouten zo klein mogelijk te houden.

"You can get more with a kind word and a gun than you can with a kind word alone." - Al Capone

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18-08 19:15

Dark

who tweaked the light?

deze plaajes wilde ik topicstarter niet onhouden:
Afbeeldingslocatie: http://schouwenweb.dyndns.org/authors/dark/chip/chip1.jpg
amd logo outside ...
Afbeeldingslocatie: http://schouwenweb.dyndns.org/authors/dark/chip/chip3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://schouwenweb.dyndns.org/authors/dark/chip/chip7.jpg
Afbeeldingslocatie: http://schouwenweb.dyndns.org/authors/dark/chip/chip9.jpg
intel inside ...

[ Voor 6% gewijzigd door Dark op 04-01-2003 11:21 ]

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:17
Hacku schreef op 03 januari 2003 @ 20:44:
Ja dat is me ook al opgevallen, wil ik wel eens weten.

[afbeelding]
die dingen zijn leuk om op je kast te plakken waar normaal de casebagde
zit past precies :)

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

Verwijderd

ff over dat overklocken ik heb ergens op internet gezien een motorola 68000 proc. (de rivaal van de 8088) in een mac SE overgeklokt van 8 mhz naar 1 ghz met stikstofkoeling. Dat is mie daar ook een 1337 gezicht joh!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Correctie:

68000 was een rivaal van de 386 (beide zjin de "eerste" 16 bits cpu's van de makers Intel en Motorola)...

En als je het mij vraagt hebben ze de 68000 pas met de PII overtroffen (of een PI met MMX). Maar da's persoonlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door RobIII op 04-01-2003 20:26 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

RobIII schreef op 04 January 2003 @ 20:25:
Correctie:

68000 was een rivaal van de 386 (beide zjin de "eerste" 16 bits cpu's van de makers Intel en Motorola)...

En als je het mij vraagt hebben ze de 68000 pas met de PII overtroffen (of een PI met MMX). Maar da's persoonlijk.
Eh de 386 was juist de eerste 32 bits cpu van intel, misschien de Technische PMG documentatie maar nog eens doorlezen? De M68k is trouwens ook 32 bits, hoe wil je er anders Linux op draaien?(edit: mijn fout)

EDIT
De eerste 68k was wel degelijk een concurrent van de 8088/8086, kijk maar naar de specz van de Macintosh Classic.

[ Voor 19% gewijzigd door The Third Man op 04-01-2003 20:39 ]

Verwijderd

RobIII schreef op 04 January 2003 @ 20:25:
Correctie:

Ehh sorry hoor maar de 68K van Motorola was de eerste 32/24/16 bitter. (Intern/Adres/databus)

Jouw 16bits gaat dus alleen op voor de databus. En ja ik ben ook een (M) aanhanger en vind ze sinds de 65xx nog steeds logischer om te progge'n :)

Verwijderd

Ik zeg maar zo....het is de beste ooit (68XXX) serie

Verwijderd

Voor de mac Fans onder ons: ik zat mis: het was een MAC +
kijk maar eens bij de volgende link, dit is eigenlijk wel een beetje MM (MacMishandeling) maaar ja...ziet er wel grappig uit, ut zal mij benieuwen of dit nou ook echt mogelijk is http://homepage.mac.com/schrier/plus.html

Verwijderd

hier staan alle cpu's van alle merken op , met foto's en data http://www.cpu-museum.de/

• nadd
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-08 16:22
Verwijderd schreef op 03 januari 2003 @ 21:19:
[...]

Heeft wel wat met de ruimte te maken daar is namelijk iets meer aggressieve straling dan hier op aarde dus zijn processors waar er miljoenen transistors op de die zijn gebakken veel eerder kapot dan oude grove ontwerpen.
De Pathfinder op mars is natuurlijk ook iets beschermder als ie daar zn werk moet doen op mars zit nog iets van een atmosfeer, en in transport daar naar toe kunnen ze die processor vast nog wel shielden oid

• nadd
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-08 16:22
Verwijderd schreef op 04 January 2003 @ 21:02:
hier staan alle cpu's van alle merken op , met foto's en data http://www.cpu-museum.de/
Leuke site maar mist die niet de K7 slot A Athlon?

Verwijderd

nadd schreef op 04 January 2003 @ 21:25:
[...]

Leuke site maar mist die niet de K7 slot A Athlon?
Klopt , die volgen deze maand

Verwijderd

Op CPU-INFO.COM staat ook het een en ander.

http://www.cpu-info.com/

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal zo ff een plaatje van mijn cpu maken want de plaatjes die ik hier zie zijn allemaal van vierkante cpu's. Die van mij is rechthoekig.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Verwijderd schreef op 05 januari 2003 @ 18:54:
Ik zal zo ff een plaatje van mijn cpu maken want de plaatjes die ik hier zie zijn allemaal van vierkante cpu's. Die van mij is rechthoekig.
8088 en 8086 zijn altijd rechthoekig:

Afbeeldingslocatie: http://cpu-museum.de/?a=i&f=f&s=l&id=0098&n=Intel+D8088+%2778%2781+front

Vanaf 286 zijn ze pas vierkant afaik.

Virussen? Scan ze hier!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

|:(

[ Voor 100% gewijzigd door Glashelder op 05-01-2003 19:14 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Topicstarter
hier is tie dan

Afbeeldingslocatie: http://www.tencaat.net/8088/DSC00326.jpg

Verwijderd

Heel belangrijke reden waarom ze bij Nasa nog veel "oude" hardware gebruiken is
dat van oude hardware de meeste bugs wel bekend zijn.

Stel, er komt een hele snelle processor uit, laten we 'm for fucks sake even "Pentium" noemen.
Je bouwt dat ding gelijk in in je nieuwste raket, want die kan wel wat snelle cpu's gebruiken.

Je stuurt je fijne raket de ruimte in.

Na 6 maanden hoor je dat die Pentium nog wel's een foutje wil maken in wat berekeningen.

Tja... dag raket ;)

Seriously, voor Nasa is betrouwbaarheid veel belangrijker dan snelheid.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ah, da's een gewone XT, 4.77 Mhz (P8088-1). de 2-versie is de Turbo-XT op 8 Mhz :)

Heb je d'r nog een werkend mobo voor, en doet de processor het nog?

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Topicstarter
wildhagen schreef op 05 January 2003 @ 19:17:
[...]

Ah, da's een gewone XT, 4.77 Mhz (P8088-1). de 2-versie is de Turbo-XT op 8 Mhz :)

Heb je d'r nog een werkend mobo voor, en doet de processor het nog?
Ik heb geen idee ik heb geen mobo.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Verwijderd schreef op 05 January 2003 @ 19:19:
[...]

Ik heb geen idee ik heb geen mobo.
Hmm, is wel jammer, is altijd leuk om zo'n stukje prehistorisch computerspul nog te zien werken :)

Helaas kan ik je niet aan een mobo helpen, heb ze pas vanaf de 286...

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Hehehe, ik heb nog een hele computer op een XTtje 8088 4,77 Mhz....Een oude NCR PC4i.......net een stofzuiger als je m aanzet......lang leve de 512KB intern geheugen...

_/-\o_ O-) :9~

http://www.old-computers....m/computer.asp?st=1&c=539

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2003 19:28 . Reden: Link toevoegen ]

Verwijderd

Ja en nog zoŽn 2000 floppen erbij, maar deze zijn 1,2 mb en 360 kb en deze kan alleen 360kb aan....moet k m wel eerst weer van zolder hale om die disks te proberen......mmm 35 kilo?

• RammY
  • Laatst online: 11-08 21:35

RammY

Dát!

dion_b schreef op 04 januari 2003 @ 04:04:
[...]

Het is door AMD gemaakt, onder licentie van Intel. Het Intel ontwerp is in 1978 gecopyright (dat was dus 1j voor de productie van de 8088 begonnen werd en 3.5j voor de eerste IBM PC die ermee uitgerust was- nauwelijks zo'n gat voor te stellen tegenwoordig :z )

die -1 duidt aan dat het een 10MHz versie is (dit is dus een van de snellere 8088 CPUs- de originele draaiden op 4MHz of trager)

Preciese datum van fabrikage weet ik niet (iig niet 1981, zoals je misschien geneigd zou zijn te denken van die string)

Wat je (naast verkoop aan NASA) ermee zou kunnen... lastig- het zat oorspronkelijk allicht in een van de latere XT computers (in een periode waarin er al zat AT (80286) PCs waren en XT low-end was)- waarschijnlijk een 'kloon'- IBM hield het meestal bij de Intel B-O-B chips. Je zou er een 4MHz XT mee kunnen upgraden, maar 10MHz is nog steeds niet aardschokkend en daarnaast zou je de clock generator (crystal) op de mobo moeten vervangen voor een snellere om de extra mogelijkheden aan te spreken.

Andere mogelijkheid (minder serieus): een micro-kam (ik kam m'n haar wel eens met een brakke i486DX2-66 :+ )
Ik vraag me toch altijd af waar jij die wijze woorden vandaan haalt :)

Deze advertentieplaats is te huur!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

dion_b schreef op 04 January 2003 @ 04:04:
[...]

Volgens de spec-sheet is de 1-versie 5 Mhz, en de -2 versie 8 Mhz.
Two Clock Rates:
–5 MHz for 8088
–8 MHz for 8088-2
Trouwens, een 8086/8088 op 10 Mhz? Nooit van gehoord. Ben je niet in de war met de 80286, die er wel op 10 Mhz was? :?

[ Voor 7% gewijzigd door wildhagen op 05-01-2003 19:37 ]

Virussen? Scan ze hier!

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08 20:53
Verwijderd schreef op 05 januari 2003 @ 19:26:
Hehehe, ik heb nog een hele computer op een XTtje 8088 4,77 Mhz....Een oude NCR PC4i.......net een stofzuiger als je m aanzet......lang leve de 512KB intern geheugen...

_/-\o_ O-) :9~

http://www.old-computers....m/computer.asp?st=1&c=539
Ik had als eerste pc een 8088 :)

laden was leuk hoorde je die HD zo lekker...

Helaas piepte die pc enorm, na een tijdje wilde die niet meer starten. HD-crash... (er lag een schrijfkop een beetje te krassen)

Waarom ik deze post quote: mijn pc had 640k geheugen, het basismem. Bestond er 512k? Zegt het merk tandon jullie iets... ook nog een 286 van gehad... enne, dos 3.30 had ik :D wat een tijden :z

(en ik ben nog niet zo oud, was ouwe afdanker kon ik lekker beginnen :D )
edit:
lekker herinneringen ophalen hier :z

[ Voor 4% gewijzigd door pierre-oord op 05-01-2003 19:43 ]

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

Voor de 8088processor houders onder ons....ik ga zaterdag naar de computerbeurs, zal ik eens kijken of ik nog zoŽn oude mobotje kan vinden.....

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

pierre-oord schreef op 05 januari 2003 @ 19:42:
[...]

Ik had als eerste pc een 8088 :)

laden was leuk hoorde je die HD zo lekker...

Helaas piepte die pc enorm, na een tijdje wilde die niet meer starten. HD-crash... (er lag een schrijfkop een beetje te krassen)
hehe, bij die oude bakken moest je de harddisk nog wel parkeren voor je de PC uitzette hé (hdpark.exe, park.exe, stophd.exe etc), dat deden de disks nog niet zelf. Vergat je het één keer was het nog niet zo erg, maar als je het nooit deed, dan crashed-ie ja :)
Waarom ik deze post quote: mijn pc had 640k geheugen, het basismem. Bestond er 512k? Zegt het merk tandon jullie iets... ook nog een 286 van gehad... enne, dos 3.30 had ik :D wat een tijden :z
Ja hoor, PC's met 512 kB zijn er ook geweest, en zelfs nog met 256 kB.

En DOS 3.3? Veel te modern :P. Nee, doe dan maar MS-DOS 1.0, da's pas voor de echte bikkels. Die kent nog geen directories :P

[ Voor 8% gewijzigd door wildhagen op 05-01-2003 19:48 ]

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

NOSTALGIE!! _/-\o_ :7 :) :9 (8>

Verwijderd

Ik heb zelfs DOS 2.11 nog ergens...

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Verwijderd schreef op 05 januari 2003 @ 19:44:
Voor de 8088processor houders onder ons....ik ga zaterdag naar de computerbeurs, zal ik eens kijken of ik nog zoŽn oude mobotje kan vinden.....
Ja, maar let wel ff op als je een compleet werkend systeempje wil maken.

Die 8088/8086 werken nog niet met IDE-disks (da's pas vanaf de latere 286's), maar met RLL-disks, of zelfs met de nog oudere MFM-disks. Dus je zal op die mobo's geen IDE-controller vinden.

Zie maar eens aan een MFM/RLL-Harddisk te komen, zal niet meevallen...

Of je moet natuurlijk met floppydisk-only moeten werken. Doe het dan wel historisch verantwoord, met twee 5.25-inchers :) Daar is met een beetje zoekwerk nog wel aan te komen, en ook de floppies ervoor zijn nog wel te krijgen met enig zoekwerk.

[ Voor 22% gewijzigd door wildhagen op 05-01-2003 19:53 ]

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

[quote]wildhagen schreef op 05 January 2003 @ 19:51:
[...]

Heb je eens goed gekeken op de HCC...? met bosjes.....(nou ja bosjes...., kiloŽs)
ik heb ze in ieder geval wel gezien....

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2003 20:08 ]

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Verwijderd schreef op 05 januari 2003 @ 19:57:
[...]

Ik zal eens even goed gaan zoeken volgens mij heb ik nog ergens een Contollertje met zoŽn oude weet ik veel merk 10 mb hdd.....hehehe
Dat zou helemaal mooi zijn.

Als-tie echt 10 MB is kan het best zelfs nog wel eens een Winchester-disk zijn :)

Als je pecht hebt is een Rodime >:) (die stonden nu niet bepaald bekend als betrouwbaar)

[ Voor 12% gewijzigd door wildhagen op 05-01-2003 19:59 ]

Virussen? Scan ze hier!

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-03 17:01

Yngwie-

Murphy was an optimist

wildhagen schreef op 05 januari 2003 @ 19:36:
[...]

[...]

Trouwens, een 8086/8088 op 10 Mhz? Nooit van gehoord. Ben je niet in de war met de 80286, die er wel op 10 Mhz was? :?
Klopt, de 8086/8088 is er nooit geweest op 10Mhz. Wel een compatible CPU, namelijk de NEC V20, die zat in mijn eerste IBM compatible PC :D Was nog een Tuplip PC, zelfs toen al met 1,44MB 3,5" disk drives :+

Verwijderd

Ik weet het niet meer of ik ze nog heb,maar ik weet het merk al wel weer: MiniScribe (nou ja zo mini was ie niet.....) maar ik zal even kijken, maar dat wordt wel zaterdag...ben ik namelijk weer bij mijn pa.....daar ligt het spul....als ik het niet meer heb kan ik nog wel eens even gaan zeuren bij mijn oom, die heeft ook nog heel veel van die sh*t...

[[die hdd in die NCR is wel een Winchester, althans dat stond in de manual]]

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2003 20:04 ]

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Verwijderd schreef op 05 januari 2003 @ 20:03:
Ik weet het niet meer of ik ze nog heb,maar ik weet het merk al wel weer: MiniScribe (nou ja zo mini was ie niet.....) maar ik zal even kijken, maar dat wordt wel zaterdag...ben ik namelijk weer bij mijn pa.....daar ligt het spul....als ik het niet meer heb kan ik nog wel eens even gaan zeuren bij mijn oom, die heeft ook nog heel veel van die sh*t...
MiniScribe is dus van Rodime ja >:) ;)

Brakke dingen op zich, traag (ook al voor die tijd) en onbetrouwbaar. Winchester was veel beter wat dat betreft. Maar ach, als-tie het doet is het goed :)

Waren idd flinke blokken ja, 5.25 inch full height. Ik geloof dat ze wel een kilotje of 2 kunnen wegen :)

[ Voor 6% gewijzigd door wildhagen op 05-01-2003 20:05 ]

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

joa zoiets, en net een luchtalarm als ie gaat optrekken.........en dan die godalejezussnelle stappenmotor voor de kop waar je je aardig pijn aan kunt doen.....

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Verwijderd schreef op 05 januari 2003 @ 20:06:
joa zoiets, en net een luchtalarm als ie gaat optrekken.........en dan die godalejezussnelle stappenmotor voor de kop waar je je aardig pijn aan kunt doen.....
Klopt, geluidsniveau van die Rodime's is ongeveer te vergelijken met een startende F-16's met de afterburner aan :)

En als je ze aanzet knippert alle verlichting in je huis, zoveel vermogen trekken ze.

Oja, en als je ze een tijdje laat draaien word-ie zo heet dat je d'r een eitje op kan bakken...

[ Voor 11% gewijzigd door wildhagen op 05-01-2003 20:09 ]

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Er is maar 1 schijf voor zo'n PC.. de ST-225, 20 heule megabytes bij MFM, zelfs 30 indien je een RLL controller kunt vinden..

Krengen zijn niet kapot te krijgen..

Verwijderd

wat zou je dan eigenlijk nog kunnen doenmet zo'n computer?????? en is het niet zo dat als je met zo'n ding op internet zou kunnen gaan (vraag me niet hoe) dat je geen angst hoeft te hebben voor virussen! want alle virussen kunnen jou pc nix aandoen omdat je software onbekent voor ze is!! misschien een ideetje voor ome bill ;)

Verwijderd

Netzoals die NCR...(met winchester.....made by WD of zo) Stekker erin, knop om.....tik tik tiktik....zoooooooeeeeeeeemmmmmmmmmm TESTING 64,128,.........BEEP! LOADING........MSDOS VERSION 2.11......geloof ik....

Verwijderd

Geen internet....wel BBS......

Verwijderd

internetten kan nog wel met dat ding hoor, alhoewel het niet veel meer dan telnetten zal zijn.

Je zou er Frontdoor + Remote Access op kunnen zetten en je hebt een volwaardig BBS inc. mailclient voor fidonet..

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Verwijderd schreef op 05 January 2003 @ 20:10:
wat zou je dan eigenlijk nog kunnen doenmet zo'n computer??????
Niet veel meer, maar het is toch gewoon leuk om zo'n stuk 20 jaar oude techniek weer werkend te zien? :)

Tis wel de oer-PC...

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

tsja.....ik wil m wel een keer weer aanzetten, maar mijn moeder (DOEJENIXAAN) wil nog niet hebben dat ik m naar beneje haal......moek eerst alle zooi weer aant verplaatsen gaan.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Trouwens, nu ik het me bedenkt: je zou er eventueel Windows 3.0 op kunnen zetten en dan Netscape Navigator 3.04 Gold, dan kan je d'r nog wel mee surfen :)

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

eens kijken.....volgens mij heb ik die nog wel ergens.......maar met 640kb?

Verwijderd

wildhagen schreef op 05 januari 2003 @ 20:19:
Trouwens, nu ik het me bedenkt: je zou er eventueel Windows 3.0 op kunnen zetten en dan Netscape Navigator 3.04 Gold, dan kan je d'r nog wel mee surfen :)
Vergeet dan niet Geduld 2.0 te installeren :P

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Windows 3.0, released in May, 1990, was a complete overhaul of the Windows environment. With the capability to address memory beyond 640K and a much more powerful user interface, independent software vendors started developing Windows applications with vigor. The powerful new applications helped Microsoft sell more than 10 million copies of Windows, making it the best-selling graphical user interface in the history of computing
Windows 3.0 kan dus draaien met 640 kB.

En het draait ook op 8086/8088's, maar alleen in Real-mode:
Windows 3.0 can run under "real-mode" which is for 8086 CPU, "standard mode" which is for 80286 CPU and "enhanced mode" for 80386 CPU. The enhanced mode can also allow page swapping.
Windows 3.1 moet minimaal een 286 hebben, omdat daar de Real-mode niet meer in zat.

Maar idd, het zal tergend traag zijn :)

Interface is uiteraard ook afschuwelijk, paar screenshots: http://www.cs.umd.edu/hcil/muiseum/systems/win3src.html

[ Voor 19% gewijzigd door wildhagen op 05-01-2003 20:28 ]

Virussen? Scan ze hier!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Ja en 3.11 minstens een 386.

Verwijderd

Ik heb nog even gekeken naar win 3.0, maar ik mis 1 schijf....!! JAMMER

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:19
wildhagen schreef op 05 January 2003 @ 19:51:
[...]

Ja, maar let wel ff op als je een compleet werkend systeempje wil maken.

Die 8088/8086 werken nog niet met IDE-disks (da's pas vanaf de latere 286's), maar met RLL-disks, of zelfs met de nog oudere MFM-disks. Dus je zal op die mobo's geen IDE-controller vinden.

Of je moet natuurlijk met floppydisk-only moeten werken. Doe het dan wel historisch verantwoord, met twee 5.25-inchers :) Daar is met een beetje zoekwerk nog wel aan te komen, en ook de floppies ervoor zijn nog wel te krijgen met enig zoekwerk.
Ik heb nog wel een mfm controller + HD liggen, ik dacht 20 mb, inclusief bekabeling :P

What a fine day for Science! | Specs

Verwijderd

Ik wil best met **donaties** van andere GOTers een oud XTtje in elkaar prutsen....

• Eegee
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-08 14:04
wildhagen schreef op 05 January 2003 @ 20:25:
[...]
Windows 3.0 kan dus draaien met 640 kB.
En het draait ook op 8086/8088's, maar alleen in Real-mode:
[...]
Windows 3.1 moet minimaal een 286 hebben, omdat daar de Real-mode niet meer in zat.
Maar idd, het zal tergend traag zijn :)
Interface is uiteraard ook afschuwelijk, paar screenshots: http://www.cs.umd.edu/hcil/muiseum/systems/win3src.html
Windows 2.1 (of 2.0?) incl. Tulip logo heb ik ook nog. Met MSPaint en zo.
Sorry, offtopic...

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Eegee schreef op 05 januari 2003 @ 20:37:
[...]

Windows 2.1 (of 2.0?) incl. Tulip logo heb ik ook nog. Met MSPaint en zo.
Sorry, offtopic...
Ja, ik heb zelf:

- Windows 1.01 (Engels, 1.38 MB)
- Windows 1.03 (NL-talig, 1.94 MB)
- Windows 2.03 (Engels, 2.93 MB)

3.x heb ik helaas niet meer, ooit wel gehad, maar floppen waren rot geworden...

[ Voor 4% gewijzigd door wildhagen op 05-01-2003 20:39 ]

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

ja. dat kan....ik zal die van mij dus maar binnenkort ook eens gaan checke....ai die 2 grote floppebakke los doet, ruik je helemaal de geur van Mylar.........NOSTALGIE.....(of was het nou een andere kunststof?)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

wildhagen schreef op 05 januari 2003 @ 19:36:
[...]

[...]

Ik haalde mijn info hier vandaan.
Afbeeldingslocatie: http://www.shvets.com/genna/CPUs/8088/S_AMD-P8088-1.jpg
Clock speed (MHz): 8088: 5
8088-1: 10
8088-2: 8
De -1 is dus nieuwer dan de -2 - vandaar dat het niet in die spec sheet staat. Ik kan bij Intel zelf er geen vermelding van vinden, (bij AMD ook niet, maar die hebben weinig oud prut in vergelijking met Intel online staan)

Het kwam in de jaren '80 en eerste helft jaren '90 vaak voor dat de andere fabrikanten van CPUs doorgingen met bepaalde oudere ontwerpen hoger te clocken dan Intel. Denk aan 10MHz 8088 CPU's van AMD en Siemens, 25MHz 286 chips van Harris en natuurlijk de Am386DX-40 (jarenlang de snelste CPU die te krijgen was)

Oslik blyat! Oslik!

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-03 17:01

Yngwie-

Murphy was an optimist

Ik vind dit ook nog wel een geinige site om ouwe CPU's op te zoeken :)

Verwijderd

nou zoek ik alleen nog een 8088 emulator voor windows....wie-o-wie....

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Yngwie- schreef op 05 januari 2003 @ 21:05:
Ik vind dit ook nog wel een geinige site om ouwe CPU's op te zoeken :)
Die stond al hier B)

• DatraxZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-08 16:12

DatraxZ

TrueCrypts Everything

<offtopic>Even een reactie op iemand die zei dat er oude cpu's gezocht werden door nasa.
Dat klopt , maar de reden die je geeft is verkeerd. In de ruimte is er namelijk allerhande straling die cpu's vanaf de 486 klasse 'stoort'. Daarom gebruiken ze nog steeds 386's in space shuttles.
mvg D

Verwijderd

LOL: Geheugen bijplaatsen in chippies...........maar eerst pitte....morgen weer 1e skooldag...

Ik Like Skool, Ezpezially Wen Its Klosed

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 05 januari 2003 @ 20:35:
Ik wil best met **donaties** van andere GOTers een oud XTtje in elkaar prutsen....
Dan zou ik ff met rtgo contact opnemen- hij heeft een 8b MDA/Hercules videokaart + monitor, een ESDI controller + HDD en (deze is vooral zeldzaam): een 1MB ISA (weet niet meer of het 8 of 16b is, maar het ziet er :9~ uit) mem uitbreidingskaart. Zie de OH-ruiltopic- hij heeft vandaag nog gepost en heeft er nog onder gezet dat hij de echt oude shit gratis wil wegdoen, mits ze maar zinnig gebruikt gaan worden- een XT reconstructie lijkt me bij uitstek zo'n zinnig doel :)

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 05-01-2003 23:50 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

dion_b schreef op 04 January 2003 @ 04:04:
[...]

Bij mij weten:
819: 8 geeft het jaar aan (ik vermoed 1978 hoewel 1988 ook zou kunnen), 19 de week

• Vinnie
  • Niet online
Deze zullen jullie misschien ook wel herkennen :+ :
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/knight4000/287.jpg
Intel 80x287 Co-Processor :7 (deze heb ik zelf ja :))

C:\>_

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

wildhagen schreef op 05 January 2003 @ 19:46:
[...]

Ja hoor, PC's met 512 kB zijn er ook geweest, en zelfs nog met 256 kB.

En DOS 3.3? Veel te modern :P. Nee, doe dan maar MS-DOS 1.0, da's pas voor de echte bikkels. Die kent nog geen directories :P
Het is NOG erger. De allereerste IBM PC's hadden maar 64 KB geheugen aan boord, en hadden bovendien nog de beschikking over een cassette-interface! Met ondersteuning hiervoor in BIOS. Verder zat er ook nog een BASIC interpreter in ROM. Indien er geen OS op de FDD gevonden werd, ging de PC automisch naar BASIC en werd de PC een soort super-dure home-computer. Zo kon je je BASIC progjes tenminste nog op tape zetten.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

Tape? Wazda? :P Ik doe alleen optisch/magnetisch CD/DVD/MD >:) Hehe geintje. Over tapes gesproken, ik heb es bij een vriendje (was toen 10 ofzo, dus '88) op de Commodore 64 het spel Back to the future gespeeld, en die stond dus op tape. Als ik daar dus kwam, was het die tape erin schuiven, zooi commando's intikken die op casettedoosje stonden, en daarna gingen we buiten voetballen.
Na minstens 40!! minuten was tie pas klaar en konden we spel spelen. En nou als een spel niet binnen een minuut geladen is, dan hebben mensen al geen geduld meer... :+ .

Over die 8088, hoeveel BogoMIPS zou die nou krijgen onder Linux? 4 ofzo? >:)

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

dion_b schreef op 05 January 2003 @ 20:50:
[Het kwam in de jaren '80 en eerste helft jaren '90 vaak voor dat de andere fabrikanten van CPUs doorgingen met bepaalde oudere ontwerpen hoger te clocken dan Intel. Denk aan 10MHz 8088 CPU's van AMD en Siemens, 25MHz 286 chips van Harris en natuurlijk de Am386DX-40 (jarenlang de snelste CPU die te krijgen was)
Ik heb hier nog zo'n AMD 386 DX-40 liggen :) Ooit uit een oude computer geript..

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2003 10:35 ]

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

prachtig al die troep hardware van voordat ik geboren was :D

Als iemand trouwens nog een flop drive wil, hier ligt er nog een, ik ruil em tegen een DX-100 of wat er ook sneller es en op een of ander vaag soyo board past :P

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Semetrix
  • Laatst online: 18-08 09:07
Afbeeldingslocatie: http://www.old-computers.com/museum/photos/Olivetti_PC1_System_1.jpg
http://www.old-computers....m/computer.asp?st=1&c=182

CPU: Nec V40
SPEED: 4.77 / 8 MHz
RAM: 512 KB (up to 640 KB)

De Nec V40 is toch hetzelfde als de Nec 8086? Iig hetzelfde aantal Mhz. Ik heb namelijk altijd gedacht een 8086 te hebben gehad :/

Heb hem hier nog compleet staan met bijbehorende 4-kleurenmonitor in een rommelhok. Zal hij het nog doen na al die jaren? :)

• Vinnie
  • Niet online
Ongetwijfeld. Ik wil nog uns zo'n soort geval, gewoon om er lekker oldstyle weer te kunnen nostalgie-en ;(

Btw,met de eerste XT die hier in huis kwam had ik de videokaart zo anders ingesteld dat 1 van de 3 uitgangen van de videokaart ( 2 tulip, 1 9-pins sub-d) op een tv had aangesloten (tulip).

CGA of Hercules weergave :7 Andere weergave's kon ik niet verkrijgen na alle combo's van de dipswitches te hebben gehad.

C:\>_

• EXX
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

Semetrix schreef op 06 januari 2003 @ 11:52:
[afbeelding]
http://www.old-computers....m/computer.asp?st=1&c=182

CPU: Nec V40
SPEED: 4.77 / 8 MHz
RAM: 512 KB (up to 640 KB)

De Nec V40 is toch hetzelfde als de Nec 8086? Iig hetzelfde aantal Mhz. Ik heb namelijk altijd gedacht een 8086 te hebben gehad :/
De NEC V40 is een 80186 compatible CPU.

NEC V20 -> 8088 compatible
NEC V30 - > 8086 compatible

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
nog ff terug komen op het nasa verhaal; verkopen aan hun kan niet want ze waren alleen op zoek naar bulk partijen van die processoren...... voor 1 of 2 van die dingen hoefde je je niet te melden.. *helaas* daar gaat je begin van het fortuin

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Verwijderd

mmm......ik zal eens kijken voor de "oude GOT XT"
Pagina: 1 2 Laatste