Verwijderd
Edit : In die tijd werken AMD en intel toch nog samen? Misschien daarom.
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2003 20:45 ]
of het was onderdeel van intel
[ Voor 35% gewijzigd door mr_petit op 03-01-2003 20:45 ]
"man is not truly one, but truly two,"
AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!
Verwijderd
AMD was er eerder als intel
Edit : niet dus, had het verkeerd gelezen in de faq ofzo.
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2003 21:11 ]
Bron: http://www.discovery.mala.bc.ca/web/mcdonaldaj/amd.htmAMD was first established on May 1, 1969 and started as a company working out of one of the co-founders living rooms. AMDS's main goal was simple, they wanted to create a successful semiconductor company.
http://www.amd.com/us-en/...tAMD/0,,51_52_533,00.html
AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!
"man is not truly one, but truly two,"
Je kan er niet veel meer mee... ik heb ook nog een losse 8086 en een AMD 286, misschien handig achter de hand te houden voor het geval dat een wulpse studente in een strak topje haar xt-tje heeft opgeblazen en dan kan jij het weer fixen en dat brengt weer voordelen met zich meeVerwijderd schreef op 03 januari 2003 @ 20:39:
Ik heb hier dus een losse 8088 processor liggen en nu dacht ik wat kan ik nog met zo'n ding? Maar wie is eigenlijk de fabriekant? Op de CPU staat namelijk het volgende:
P8088-1 AMD
819D14S
(c) Intel 1978
Bron: http://wombat.doc.ic.ac.u...i?query=Intel+CorporationGordon Moore and Robert Noyce founded Intel in 1968 to design, manufacture, and market semiconductor computer memory to replace magnetic core memory, the dominant computer memory at that time. Dr. Andrew S. Grove joined Intel soon after its incorporation. Three years later, in 1971, Intel introduced the world's first microprocessor, the Intel 4004.
Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?
Verwijderd
Ik heb het zojuist ook gelezen ja, in de Technische PMG documentatie, bovenaan in PMG staat alle info over het onstaan van intel/amd. En ook staat er info over de 8088AxzZzel schreef op 03 januari 2003 @ 21:09:
Intel was opgericht in 1968. Dus toch eerder dan AMD.
[...]
Bron: http://wombat.doc.ic.ac.u...i?query=Intel+Corporation
[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2003 21:12 ]
Verwijderd
Verwijderd
Heeft niks met de ruimte te maken, meer met: oude apparatuur dan heb je ook oude onderdelen nodig, zoals een 8088 als direkte vervanging voor kapotte onderdelen, PS in de IC-wereld is alles vanaf 10 jaar oud al oud en moeilijk te vervangen.Verwijderd schreef op 03 januari 2003 @ 21:12:
Volgens mij stond er een aantal maanden geleden een artikel op /. waarin werd verteld dat Intel op zoek was naar oude 8086 en 8088 processoren voor gebruik in ruimtevoertuigen. Het schijnt dat de huidige processoren niet geschikt zijn voor gebruik in de ruimte (iets met bit-flips)... Aan de andere kant had de pathfinder volgens mij een pentium aan boord, dus ik weet niet precies wat er nou van waar is...
weet iemand nog een leuke signature?
Verwijderd
maar ik denk dat op de 8088 proc intel het copyright had, en dat amd de fabrikant was.
Ik zou ook best chips in m'n woonkamer willen maken, maarja je kan niet alles hebben. En ik heb ook pasgelee nog een pc van een gebruiker behandeld met k5 chip. Stond AMD op, maar copyright intel. De chip was uit 92 of 93 ofzo.limoentje schreef op 03 januari 2003 @ 20:46:
AMD bestaat al veel langer
[...]
AMD was first established on May 1, 1969 and started as a company working out of one of the co-founders living rooms. AMDS's main goal was simple, they wanted to create a successful semiconductor company.
Verwijderd
deels, maar waarom zouden ze het niet vervangen met nieuwere apparatuur ??Verwijderd schreef op 03 January 2003 @ 21:19:
[...]
Heeft niks met de ruimte te maken, meer met: oude apparatuur dan heb je ook oude onderdelen nodig, zoals een 8088 als direkte vervanging voor kapotte onderdelen, PS in de IC-wereld is alles vanaf 10 jaar oud al oud en moeilijk te vervangen.
omdat de nieuwe apparatuur hartstikke verfijnd is, en in de ruimte heb je niet de luxe van een atmosfeer om je heen. Ruimteschepen staan aan grote hoeveelheden straling bloot. Niet zo zeer gevaarlijk voor de mens, maar het zorgt ervoor dat electronica niet goed meer werkt. Tenminste, de P4 op zen .13 micron. Zon oude 8088 is zo grof, dat die ene electron die niet de goede richting opgaat niet erg is, aangezien de andere paar miljoen wel de goede richting op gaan....
en in een baantje van .13 micron breed gaan heel wat minder electronen, dus als er een paar "fout" gaan, dan klopt er niks meer van de berekening.
Dat zijn zo gehete flip-bits (of was et bit-flip ??)
alles ondervoorbehoud, uitleg is ter illustratie.
Verwijderd
Dat wil ik wel meemaken hoe ver je dat ding krijgt met wat aangepaste moderne cooling.. (misschien kan je wel record vestigen: "verst overgeclockte 8088 processor"
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2003 22:27 ]
Chriet Titulaer is de man
Klinkt gek, maar allicht de enige praktisch zinnige mogelijkheid
Ff ter toelichting van die code:
Het is door AMD gemaakt, onder licentie van Intel. Het Intel ontwerp is in 1978 gecopyright (dat was dus 1j voor de productie van de 8088 begonnen werd en 3.5j voor de eerste IBM PC die ermee uitgerust was- nauwelijks zo'n gat voor te stellen tegenwoordig
die -1 duidt aan dat het een 10MHz versie is (dit is dus een van de snellere 8088 CPUs- de originele draaiden op 4MHz of trager)
Preciese datum van fabrikage weet ik niet (iig niet 1981, zoals je misschien geneigd zou zijn te denken van die string)
Wat je (naast verkoop aan NASA) ermee zou kunnen... lastig- het zat oorspronkelijk allicht in een van de latere XT computers (in een periode waarin er al zat AT (80286) PCs waren en XT low-end was)- waarschijnlijk een 'kloon'- IBM hield het meestal bij de Intel B-O-B chips. Je zou er een 4MHz XT mee kunnen upgraden, maar 10MHz is nog steeds niet aardschokkend en daarnaast zou je de clock generator (crystal) op de mobo moeten vervangen voor een snellere om de extra mogelijkheden aan te spreken.
Andere mogelijkheid (minder serieus): een micro-kam (ik kam m'n haar wel eens met een brakke i486DX2-66
Oslik blyat! Oslik!
Verwijderd
ja, op de site van intel staat alles tot PII vrijgegeven daarna is nog niet vrijgegeven i kkan alleen de link niet zo 1,2,3 vinden volgens mij stond ie in de FAQ ergensVerwijderd schreef op 04 January 2003 @ 09:47:
Ik was eigenlijk opzoek naar een datasheet van zo'n ding maar dat wil niet echt lukken. Geven ze die dingen eigenlijk wel vrij?
Virussen? Scan ze hier!
sorry het is hier misshien wat off-topic, maar wil het toch wel even rechtzetten...Verwijderd schreef op 03 januari 2003 @ 21:12:
Volgens mij stond er een aantal maanden geleden een artikel op /. waarin werd verteld dat Intel op zoek was naar oude 8086 en 8088 processoren voor gebruik in ruimtevoertuigen. Het schijnt dat de huidige processoren niet geschikt zijn voor gebruik in de ruimte (iets met bit-flips)... Aan de andere kant had de pathfinder volgens mij een pentium aan boord, dus ik weet niet precies wat er nou van waar is...
Ik heb hier al een paar redenen gelezen waarom ze oude onderdelen gebruiken, maar niemand heeft de belangrijkste reden reeds opgenoemd, namelijk:
*Betrouwbaarheid*
In elk onderdeel zoals processoren, moederborden, etc zitten fouten in. Bij de oudere processoren zoals de 8086 en de 8080 enzo, zijn de meeste fouten hiervan reeds gekend, en kan er dus ook rekening mee gehouden worden.
Stel dat ze de nieuwste PIV processor gaan gebruiken voor de besturing van een space-shuttle of een vliegtuig, ik denk niet dat jij dan wil meevliegen...
Het is hier zelfs zo dat verschillende platvormen, met zo verschillend mogelijke hardware alle berekeningen afzonderlijk doen, en dat daarna deze uitkomsten vergeleken worden, om de kans op fouten zo klein mogelijk te houden.
"You can get more with a kind word and a gun than you can with a kind word alone." - Al Capone

amd logo outside ...

intel inside ...
[ Voor 6% gewijzigd door Dark op 04-01-2003 11:21 ]
die dingen zijn leuk om op je kast te plakken waar normaal de casebagdeHacku schreef op 03 januari 2003 @ 20:44:
Ja dat is me ook al opgevallen, wil ik wel eens weten.
[afbeelding]
zit past precies
The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.
Verwijderd
68000 was een rivaal van de 386 (beide zjin de "eerste" 16 bits cpu's van de makers Intel en Motorola)...
En als je het mij vraagt hebben ze de 68000 pas met de PII overtroffen (of een PI met MMX). Maar da's persoonlijk.
[ Voor 7% gewijzigd door RobIII op 04-01-2003 20:26 ]
There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.
Je eigen tweaker.me redirect
Over mij
Eh de 386 was juist de eerste 32 bits cpu van intel, misschien de Technische PMG documentatie maar nog eens doorlezen? De M68k is trouwens ook 32 bits, hoe wil je er anders Linux op draaien?(edit: mijn fout)RobIII schreef op 04 January 2003 @ 20:25:
Correctie:
68000 was een rivaal van de 386 (beide zjin de "eerste" 16 bits cpu's van de makers Intel en Motorola)...
En als je het mij vraagt hebben ze de 68000 pas met de PII overtroffen (of een PI met MMX). Maar da's persoonlijk.
EDIT
De eerste 68k was wel degelijk een concurrent van de 8088/8086, kijk maar naar de specz van de Macintosh Classic.
[ Voor 19% gewijzigd door The Third Man op 04-01-2003 20:39 ]
Verwijderd
Ehh sorry hoor maar de 68K van Motorola was de eerste 32/24/16 bitter. (Intern/Adres/databus)RobIII schreef op 04 January 2003 @ 20:25:
Correctie:
Jouw 16bits gaat dus alleen op voor de databus. En ja ik ben ook een (M) aanhanger en vind ze sinds de 65xx nog steeds logischer om te progge'n
Verwijderd
kijk maar eens bij de volgende link, dit is eigenlijk wel een beetje MM (MacMishandeling) maaar ja...ziet er wel grappig uit, ut zal mij benieuwen of dit nou ook echt mogelijk is http://homepage.mac.com/schrier/plus.html
Heeft wel wat met de ruimte te maken daar is namelijk iets meer aggressieve straling dan hier op aarde dus zijn processors waar er miljoenen transistors op de die zijn gebakken veel eerder kapot dan oude grove ontwerpen.Verwijderd schreef op 03 januari 2003 @ 21:19:
[...]
Heeft niks met de ruimte te maken, meer met: oude apparatuur dan heb je ook oude onderdelen nodig, zoals een 8088 als direkte vervanging voor kapotte onderdelen, PS in de IC-wereld is alles vanaf 10 jaar oud al oud en moeilijk te vervangen.
De Pathfinder op mars is natuurlijk ook iets beschermder als ie daar zn werk moet doen op mars zit nog iets van een atmosfeer, en in transport daar naar toe kunnen ze die processor vast nog wel shielden oid
Leuke site maar mist die niet de K7 slot A Athlon?Verwijderd schreef op 04 January 2003 @ 21:02:
hier staan alle cpu's van alle merken op , met foto's en data http://www.cpu-museum.de/
8088 en 8086 zijn altijd rechthoekig:Verwijderd schreef op 05 januari 2003 @ 18:54:
Ik zal zo ff een plaatje van mijn cpu maken want de plaatjes die ik hier zie zijn allemaal van vierkante cpu's. Die van mij is rechthoekig.
Vanaf 286 zijn ze pas vierkant afaik.
Virussen? Scan ze hier!
[ Voor 100% gewijzigd door Glashelder op 05-01-2003 19:14 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Verwijderd
dat van oude hardware de meeste bugs wel bekend zijn.
Stel, er komt een hele snelle processor uit, laten we 'm for fucks sake even "Pentium" noemen.
Je bouwt dat ding gelijk in in je nieuwste raket, want die kan wel wat snelle cpu's gebruiken.
Je stuurt je fijne raket de ruimte in.
Na 6 maanden hoor je dat die Pentium nog wel's een foutje wil maken in wat berekeningen.
Tja... dag raket
Seriously, voor Nasa is betrouwbaarheid veel belangrijker dan snelheid.
Ah, da's een gewone XT, 4.77 Mhz (P8088-1). de 2-versie is de Turbo-XT op 8 Mhz
Heb je d'r nog een werkend mobo voor, en doet de processor het nog?
Virussen? Scan ze hier!
Ik heb geen idee ik heb geen mobo.wildhagen schreef op 05 January 2003 @ 19:17:
[...]
Ah, da's een gewone XT, 4.77 Mhz (P8088-1). de 2-versie is de Turbo-XT op 8 Mhz
Heb je d'r nog een werkend mobo voor, en doet de processor het nog?
Hmm, is wel jammer, is altijd leuk om zo'n stukje prehistorisch computerspul nog te zien werken
Helaas kan ik je niet aan een mobo helpen, heb ze pas vanaf de 286...
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
http://www.old-computers....m/computer.asp?st=1&c=539
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2003 19:28 . Reden: Link toevoegen ]
Ik vraag me toch altijd af waar jij die wijze woorden vandaan haaltdion_b schreef op 04 januari 2003 @ 04:04:
[...]
Het is door AMD gemaakt, onder licentie van Intel. Het Intel ontwerp is in 1978 gecopyright (dat was dus 1j voor de productie van de 8088 begonnen werd en 3.5j voor de eerste IBM PC die ermee uitgerust was- nauwelijks zo'n gat voor te stellen tegenwoordig)
die -1 duidt aan dat het een 10MHz versie is (dit is dus een van de snellere 8088 CPUs- de originele draaiden op 4MHz of trager)
Preciese datum van fabrikage weet ik niet (iig niet 1981, zoals je misschien geneigd zou zijn te denken van die string)
Wat je (naast verkoop aan NASA) ermee zou kunnen... lastig- het zat oorspronkelijk allicht in een van de latere XT computers (in een periode waarin er al zat AT (80286) PCs waren en XT low-end was)- waarschijnlijk een 'kloon'- IBM hield het meestal bij de Intel B-O-B chips. Je zou er een 4MHz XT mee kunnen upgraden, maar 10MHz is nog steeds niet aardschokkend en daarnaast zou je de clock generator (crystal) op de mobo moeten vervangen voor een snellere om de extra mogelijkheden aan te spreken.
Andere mogelijkheid (minder serieus): een micro-kam (ik kam m'n haar wel eens met een brakke i486DX2-66)
Deze advertentieplaats is te huur!
Volgens de spec-sheet is de 1-versie 5 Mhz, en de -2 versie 8 Mhz.dion_b schreef op 04 January 2003 @ 04:04:
[...]
Trouwens, een 8086/8088 op 10 Mhz? Nooit van gehoord. Ben je niet in de war met de 80286, die er wel op 10 Mhz was?Two Clock Rates:
–5 MHz for 8088
–8 MHz for 8088-2
[ Voor 7% gewijzigd door wildhagen op 05-01-2003 19:37 ]
Virussen? Scan ze hier!
Ik had als eerste pc een 8088Verwijderd schreef op 05 januari 2003 @ 19:26:
Hehehe, ik heb nog een hele computer op een XTtje 8088 4,77 Mhz....Een oude NCR PC4i.......net een stofzuiger als je m aanzet......lang leve de 512KB intern geheugen...
![]()
![]()
http://www.old-computers....m/computer.asp?st=1&c=539
laden was leuk hoorde je die HD zo lekker...
Helaas piepte die pc enorm, na een tijdje wilde die niet meer starten. HD-crash... (er lag een schrijfkop een beetje te krassen)
Waarom ik deze post quote: mijn pc had 640k geheugen, het basismem. Bestond er 512k? Zegt het merk tandon jullie iets... ook nog een 286 van gehad... enne, dos 3.30 had ik
(en ik ben nog niet zo oud, was ouwe afdanker kon ik lekker beginnen
lekker herinneringen ophalen hier
[ Voor 4% gewijzigd door pierre-oord op 05-01-2003 19:43 ]
Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)
Verwijderd
hehe, bij die oude bakken moest je de harddisk nog wel parkeren voor je de PC uitzette hé (hdpark.exe, park.exe, stophd.exe etc), dat deden de disks nog niet zelf. Vergat je het één keer was het nog niet zo erg, maar als je het nooit deed, dan crashed-ie japierre-oord schreef op 05 januari 2003 @ 19:42:
[...]
Ik had als eerste pc een 8088
laden was leuk hoorde je die HD zo lekker...
Helaas piepte die pc enorm, na een tijdje wilde die niet meer starten. HD-crash... (er lag een schrijfkop een beetje te krassen)
Ja hoor, PC's met 512 kB zijn er ook geweest, en zelfs nog met 256 kB.Waarom ik deze post quote: mijn pc had 640k geheugen, het basismem. Bestond er 512k? Zegt het merk tandon jullie iets... ook nog een 286 van gehad... enne, dos 3.30 had ikwat een tijden
En DOS 3.3? Veel te modern
[ Voor 8% gewijzigd door wildhagen op 05-01-2003 19:48 ]
Virussen? Scan ze hier!
Ja, maar let wel ff op als je een compleet werkend systeempje wil maken.Verwijderd schreef op 05 januari 2003 @ 19:44:
Voor de 8088processor houders onder ons....ik ga zaterdag naar de computerbeurs, zal ik eens kijken of ik nog zoŽn oude mobotje kan vinden.....
Die 8088/8086 werken nog niet met IDE-disks (da's pas vanaf de latere 286's), maar met RLL-disks, of zelfs met de nog oudere MFM-disks. Dus je zal op die mobo's geen IDE-controller vinden.
Zie maar eens aan een MFM/RLL-Harddisk te komen, zal niet meevallen...
Of je moet natuurlijk met floppydisk-only moeten werken. Doe het dan wel historisch verantwoord, met twee 5.25-inchers
[ Voor 22% gewijzigd door wildhagen op 05-01-2003 19:53 ]
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
[...]
Heb je eens goed gekeken op de HCC...? met bosjes.....(nou ja bosjes...., kiloŽs)
ik heb ze in ieder geval wel gezien....
[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2003 20:08 ]
Dat zou helemaal mooi zijn.Verwijderd schreef op 05 januari 2003 @ 19:57:
[...]
Ik zal eens even goed gaan zoeken volgens mij heb ik nog ergens een Contollertje met zoŽn oude weet ik veel merk 10 mb hdd.....hehehe
Als-tie echt 10 MB is kan het best zelfs nog wel eens een Winchester-disk zijn
Als je pecht hebt is een Rodime
[ Voor 12% gewijzigd door wildhagen op 05-01-2003 19:59 ]
Virussen? Scan ze hier!
Klopt, de 8086/8088 is er nooit geweest op 10Mhz. Wel een compatible CPU, namelijk de NEC V20, die zat in mijn eerste IBM compatible PCwildhagen schreef op 05 januari 2003 @ 19:36:
[...]
Volgens de spec-sheet is de 1-versie 5 Mhz, en de -2 versie 8 Mhz.
[...]
Trouwens, een 8086/8088 op 10 Mhz? Nooit van gehoord. Ben je niet in de war met de 80286, die er wel op 10 Mhz was?
Verwijderd
[[die hdd in die NCR is wel een Winchester, althans dat stond in de manual]]
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2003 20:04 ]
MiniScribe is dus van Rodime jaVerwijderd schreef op 05 januari 2003 @ 20:03:
Ik weet het niet meer of ik ze nog heb,maar ik weet het merk al wel weer: MiniScribe (nou ja zo mini was ie niet.....) maar ik zal even kijken, maar dat wordt wel zaterdag...ben ik namelijk weer bij mijn pa.....daar ligt het spul....als ik het niet meer heb kan ik nog wel eens even gaan zeuren bij mijn oom, die heeft ook nog heel veel van die sh*t...
Brakke dingen op zich, traag (ook al voor die tijd) en onbetrouwbaar. Winchester was veel beter wat dat betreft. Maar ach, als-tie het doet is het goed
Waren idd flinke blokken ja, 5.25 inch full height. Ik geloof dat ze wel een kilotje of 2 kunnen wegen
[ Voor 6% gewijzigd door wildhagen op 05-01-2003 20:05 ]
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
Klopt, geluidsniveau van die Rodime's is ongeveer te vergelijken met een startende F-16's met de afterburner aanVerwijderd schreef op 05 januari 2003 @ 20:06:
joa zoiets, en net een luchtalarm als ie gaat optrekken.........en dan die godalejezussnelle stappenmotor voor de kop waar je je aardig pijn aan kunt doen.....
En als je ze aanzet knippert alle verlichting in je huis, zoveel vermogen trekken ze.
Oja, en als je ze een tijdje laat draaien word-ie zo heet dat je d'r een eitje op kan bakken...
[ Voor 11% gewijzigd door wildhagen op 05-01-2003 20:09 ]
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
Krengen zijn niet kapot te krijgen..
Verwijderd
Verwijderd
Je zou er Frontdoor + Remote Access op kunnen zetten en je hebt een volwaardig BBS inc. mailclient voor fidonet..
Niet veel meer, maar het is toch gewoon leuk om zo'n stuk 20 jaar oude techniek weer werkend te zien?Verwijderd schreef op 05 January 2003 @ 20:10:
wat zou je dan eigenlijk nog kunnen doenmet zo'n computer??????
Tis wel de oer-PC...
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
Vergeet dan niet Geduld 2.0 te installerenwildhagen schreef op 05 januari 2003 @ 20:19:
Trouwens, nu ik het me bedenkt: je zou er eventueel Windows 3.0 op kunnen zetten en dan Netscape Navigator 3.04 Gold, dan kan je d'r nog wel mee surfen
Windows 3.0 kan dus draaien met 640 kB.Windows 3.0, released in May, 1990, was a complete overhaul of the Windows environment. With the capability to address memory beyond 640K and a much more powerful user interface, independent software vendors started developing Windows applications with vigor. The powerful new applications helped Microsoft sell more than 10 million copies of Windows, making it the best-selling graphical user interface in the history of computing
En het draait ook op 8086/8088's, maar alleen in Real-mode:
Windows 3.1 moet minimaal een 286 hebben, omdat daar de Real-mode niet meer in zat.Windows 3.0 can run under "real-mode" which is for 8086 CPU, "standard mode" which is for 80286 CPU and "enhanced mode" for 80386 CPU. The enhanced mode can also allow page swapping.
Maar idd, het zal tergend traag zijn
Interface is uiteraard ook afschuwelijk, paar screenshots: http://www.cs.umd.edu/hcil/muiseum/systems/win3src.html
[ Voor 19% gewijzigd door wildhagen op 05-01-2003 20:28 ]
Virussen? Scan ze hier!
Ik heb nog wel een mfm controller + HD liggen, ik dacht 20 mb, inclusief bekabelingwildhagen schreef op 05 January 2003 @ 19:51:
[...]
Ja, maar let wel ff op als je een compleet werkend systeempje wil maken.
Die 8088/8086 werken nog niet met IDE-disks (da's pas vanaf de latere 286's), maar met RLL-disks, of zelfs met de nog oudere MFM-disks. Dus je zal op die mobo's geen IDE-controller vinden.
Of je moet natuurlijk met floppydisk-only moeten werken. Doe het dan wel historisch verantwoord, met twee 5.25-inchersDaar is met een beetje zoekwerk nog wel aan te komen, en ook de floppies ervoor zijn nog wel te krijgen met enig zoekwerk.
What a fine day for Science! | Specs
Windows 2.1 (of 2.0?) incl. Tulip logo heb ik ook nog. Met MSPaint en zo.wildhagen schreef op 05 January 2003 @ 20:25:
[...]
Windows 3.0 kan dus draaien met 640 kB.
En het draait ook op 8086/8088's, maar alleen in Real-mode:
[...]
Windows 3.1 moet minimaal een 286 hebben, omdat daar de Real-mode niet meer in zat.
Maar idd, het zal tergend traag zijn
Interface is uiteraard ook afschuwelijk, paar screenshots: http://www.cs.umd.edu/hcil/muiseum/systems/win3src.html
Sorry, offtopic...
Ja, ik heb zelf:Eegee schreef op 05 januari 2003 @ 20:37:
[...]
Windows 2.1 (of 2.0?) incl. Tulip logo heb ik ook nog. Met MSPaint en zo.
Sorry, offtopic...
- Windows 1.01 (Engels, 1.38 MB)
- Windows 1.03 (NL-talig, 1.94 MB)
- Windows 2.03 (Engels, 2.93 MB)
3.x heb ik helaas niet meer, ooit wel gehad, maar floppen waren rot geworden...
[ Voor 4% gewijzigd door wildhagen op 05-01-2003 20:39 ]
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
Ik haalde mijn info hier vandaan.wildhagen schreef op 05 januari 2003 @ 19:36:
[...]
Volgens de spec-sheet is de 1-versie 5 Mhz, en de -2 versie 8 Mhz.
[...]
Trouwens, een 8086/8088 op 10 Mhz? Nooit van gehoord. Ben je niet in de war met de 80286, die er wel op 10 Mhz was?
De -1 is dus nieuwer dan de -2 - vandaar dat het niet in die spec sheet staat. Ik kan bij Intel zelf er geen vermelding van vinden, (bij AMD ook niet, maar die hebben weinig oud prut in vergelijking met Intel online staan)
Clock speed (MHz): 8088: 5
8088-1: 10
8088-2: 8
Het kwam in de jaren '80 en eerste helft jaren '90 vaak voor dat de andere fabrikanten van CPUs doorgingen met bepaalde oudere ontwerpen hoger te clocken dan Intel. Denk aan 10MHz 8088 CPU's van AMD en Siemens, 25MHz 286 chips van Harris en natuurlijk de Am386DX-40 (jarenlang de snelste CPU die te krijgen was)
Oslik blyat! Oslik!
Die stond al hierYngwie- schreef op 05 januari 2003 @ 21:05:
Ik vind dit ook nog wel een geinige site om ouwe CPU's op te zoeken
Dat klopt , maar de reden die je geeft is verkeerd. In de ruimte is er namelijk allerhande straling die cpu's vanaf de 486 klasse 'stoort'. Daarom gebruiken ze nog steeds 386's in space shuttles.
mvg D
Verwijderd
Ik Like Skool, Ezpezially Wen Its Klosed
Dan zou ik ff met rtgo contact opnemen- hij heeft een 8b MDA/Hercules videokaart + monitor, een ESDI controller + HDD en (deze is vooral zeldzaam): een 1MB ISA (weet niet meer of het 8 of 16b is, maar het ziet erVerwijderd schreef op 05 januari 2003 @ 20:35:
Ik wil best met **donaties** van andere GOTers een oud XTtje in elkaar prutsen....
[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 05-01-2003 23:50 ]
Oslik blyat! Oslik!
Verwijderd
Bij mij weten:dion_b schreef op 04 January 2003 @ 04:04:
[...]
Het is door AMD gemaakt, onder licentie van Intel. Het Intel ontwerp is in 1978 gecopyright (dat was dus 1j voor de productie van de 8088 begonnen werd en 3.5j voor de eerste IBM PC die ermee uitgerust was- nauwelijks zo'n gat voor te stellen tegenwoordig)
819: 8 geeft het jaar aan (ik vermoed 1978 hoewel 1988 ook zou kunnen), 19 de week

Intel 80x287 Co-Processor
C:\>_
Het is NOG erger. De allereerste IBM PC's hadden maar 64 KB geheugen aan boord, en hadden bovendien nog de beschikking over een cassette-interface! Met ondersteuning hiervoor in BIOS. Verder zat er ook nog een BASIC interpreter in ROM. Indien er geen OS op de FDD gevonden werd, ging de PC automisch naar BASIC en werd de PC een soort super-dure home-computer. Zo kon je je BASIC progjes tenminste nog op tape zetten.wildhagen schreef op 05 January 2003 @ 19:46:
[...]
Ja hoor, PC's met 512 kB zijn er ook geweest, en zelfs nog met 256 kB.
En DOS 3.3? Veel te modern. Nee, doe dan maar MS-DOS 1.0, da's pas voor de echte bikkels. Die kent nog geen directories
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Na minstens 40!! minuten was tie pas klaar en konden we spel spelen. En nou als een spel niet binnen een minuut geladen is, dan hebben mensen al geen geduld meer...
Over die 8088, hoeveel BogoMIPS zou die nou krijgen onder Linux? 4 ofzo?
Verwijderd
Ik heb hier nog zo'n AMD 386 DX-40 liggendion_b schreef op 05 January 2003 @ 20:50:
[Het kwam in de jaren '80 en eerste helft jaren '90 vaak voor dat de andere fabrikanten van CPUs doorgingen met bepaalde oudere ontwerpen hoger te clocken dan Intel. Denk aan 10MHz 8088 CPU's van AMD en Siemens, 25MHz 286 chips van Harris en natuurlijk de Am386DX-40 (jarenlang de snelste CPU die te krijgen was)
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2003 10:35 ]
Als iemand trouwens nog een flop drive wil, hier ligt er nog een, ik ruil em tegen een DX-100 of wat er ook sneller es en op een of ander vaag soyo board past
oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

http://www.old-computers....m/computer.asp?st=1&c=182
CPU: Nec V40
SPEED: 4.77 / 8 MHz
RAM: 512 KB (up to 640 KB)
De Nec V40 is toch hetzelfde als de Nec 8086? Iig hetzelfde aantal Mhz. Ik heb namelijk altijd gedacht een 8086 te hebben gehad
Heb hem hier nog compleet staan met bijbehorende 4-kleurenmonitor in een rommelhok. Zal hij het nog doen na al die jaren?
Btw,met de eerste XT die hier in huis kwam had ik de videokaart zo anders ingesteld dat 1 van de 3 uitgangen van de videokaart ( 2 tulip, 1 9-pins sub-d) op een tv had aangesloten (tulip).
CGA of Hercules weergave
C:\>_
De NEC V40 is een 80186 compatible CPU.Semetrix schreef op 06 januari 2003 @ 11:52:
[afbeelding]
http://www.old-computers....m/computer.asp?st=1&c=182
CPU: Nec V40
SPEED: 4.77 / 8 MHz
RAM: 512 KB (up to 640 KB)
De Nec V40 is toch hetzelfde als de Nec 8086? Iig hetzelfde aantal Mhz. Ik heb namelijk altijd gedacht een 8086 te hebben gehad
NEC V20 -> 8088 compatible
NEC V30 - > 8086 compatible
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.