Toon posts:

Luidsprekerdilemma

Pagina: 1
Acties:
  • 661 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Ik heb een kamer van 6x3m, een pioneer vsx 711 5x100watt receiver en dvd speler 454. Ik wilde wat vragen stellen die het aankopen van luidsprekers makkelijker voor me zullen maken.

-Als ik van meer dan 2 speakers gebruik wil maken bij het luisteren van stereomuziek, kan ik dan gewoon 5 speakers gebruiken, waarbij de front en rear links, het linkerkanaal weergeven en de front en rear rechts het rechterkanaal? Wat doet de center dan? Kan ik deze apart uitschakelen? Wat doet dit alles met het geluid?

-Waarom wordt er bij de pioneer csx 711 op de site gesproken over 6.1??? Er zijn toch maar 5 kanalen?

Ik ben bij Home Audio hifi studio's geweest in de Hoogstraat in Eindhoven, maar vond dat de verkopers wel erg positief waren over wazt zel zelf hadden liggen en vooral erg negatief over wat ze niet verkochten. Zelfs over merken zoals Canton. Ik vond een paar mission speakers erg goed klinken, maar m'n vriendin vond ze niet mooi. Daarbij is het een model dat vervangen is door mission. Het werd door de verkoper steeds benadrukt dat bij speakers(fronts) met veel laag een subwoofer overbodig is en dat het superbelangrijk is dat rears, fronts en center bij elkaar passen. Als rears kon je volgens hem het beste hetzelfde nemen als de fronts en ook de center moet het liefst zoveel mogelijk erop lijken. Ik ga vanavond nog naar een andere zaak die wel Canton heeft maar verder ga ik niet meer luisteren.

Mn vriendin wil dat het geen houtkleur heeft of zwart is (zilver dus) en het liefst moet het ook vrij slang zijn. Je houd dan weinig meer over. Ik dacht aan de volgende 2 mogelijkheden:

set 1: CANTON

fronts:
Type Karat M 60 DC
Ontwerp Principe Drieweg, basreflexsysteem
Nominale / muziekbelastbaarheid 150/250 Watt
Rendement SPL (1 watt/1m) 87 dB
Frequentiebereik 22...30.000 Hz
Crossoverfrequentie 180/3.200 Hz
Lagetonenchassis 220 mm, cellulose/grafiet
Middentonenchassis 160 mm, alumimium
Hogetonenchassis 25 mm, alumimium-mangaan
Nominale impedantie 4...8 Ohm
Afmetingen (BxHxD) 17 x 105 x 38 cm
Gewicht 23.4 kg
Afbeeldingslocatie: http://www.canton.de/www/images/prod/karatm60dc.jpg

rears:
Type Karat M 10 DC op 65cm standaards
Ontwerp Principe Tweeweg, basreflexsysteem
Nominale / muziekbelastbaarheid 60/100 Watt
Rendement SPL (1 watt/1m) 85 dB
Frequentiebereik 33...30.000 Hz
Crossoverfrequentie 3.000 Hz
Lagetonenchassis 160 mm, alumimium
Afmetingen (BxHxD) 17 x 29 x 29.3 cm
Gewicht 6.4 kg
Afbeeldingslocatie: http://www.canton.de/www/images/prod/karatm10dc.jpg

center:
Type Karat CM 7 DC
Ontwerp Principe Tweeweg, basreflexsysteem
Nominale / muziekbelastbaarheid 85/140 Watt
Rendement SPL (1 watt/1m) 87.5 dB
Frequentiebereik 32...30.000 Hz
Crossoverfrequentie 3.000 Hz
Lagetonenchassis 2 x 160 mm, aluminium
Afmetingen (BxHxD) 46 x 17 x 35 cm
Gewicht 10.7 kg
Afbeeldingslocatie: http://www.canton.de/www/images/prod/karatcm7dc.jpg

sub:
GEEN

set 2: QUADRAL

fronts:
Ascent 650
Type: 3-way Bass reflex
Nominal/music power (W): 120/200
Frequency response (Hz): 30...24.000
Crossover frequency (Hz): 600/2.800
Efficiency (dB/1W/1m): 87
Impedance (Ohms): 4...8
Speakers:
Tweeter 25 mm dome
midrange 135 mm Ø
Woofer 135 mm Ø
Cabinet size (H x W x D) in mm 914 x 160 x 190
Afbeeldingslocatie: http://www.quadral.de/big/ascent650.jpg

rears:
opnieuw de ascent 650's.

center:
Type: 3-way
Design principle: Bass reflex
Nominal/music power (W): 115/200
Frequency response (Hz): 35...24.000
Crossover frequency (Hz): 600/2.500
Efficiency (dB/1W/1m): 87
Impedance (Ohms): 4...8
Speakers:
Tweeter 25 mm dome
Midrange 135 mm Ø
Woofer 135 mm Ø
Cabinet size (H x W x D) in mm 165 x 550 x 225
Afbeeldingslocatie: http://www.quadral.de/big/ascentbase.jpg

sub: nog onbekend. Mag 200 tot 400 euro kosten ongeveer.

De prijs van set 1 is ongeveer hetzelfde als van set 2. Verschil is dat de Canton fronts heel erg vet zijn voor stereo muziek en een subwoofer mischien niet echt nodig is,omdat de fronts tot 22hz gaan. Er zitten wel een stuk minder goede rears bij. Bij de quadral set is allees 100% optimaal op elkaar afgestemd (exact zelfde drivers), maar de fronts gaan niet zo diep als de Cantons. Gelukkig is er in het quadralpakket geld over voor een sub van 200-400 euro.

De keus hangt er nu vanaf: Hoe goed klinkt muziek met de quadral set? Kan ik het mooi 4 of 5 kanaals stereo aansturen? Is een sub voor muziek wel ok? Welke kan ik dan het beste nemen? En hoveel zou naar schatting zon quadral set vetter zijn met films? Is het erg slecht dat de canton rears (en ook de center) veel minder vermogen hebben en minder op elkaar lijken dan bij quadral?

Hartelijk bedankt voor jullie tijd en reacties.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2003 19:45 . Reden: spelling en dergelijke ]

Verwijderd

Persoonlijk vind ik een sub voor muziek niet zo mooi, ik heb veel goede dingen over canton gelezen ook vind ik die het hoogste WAF hebben :). Ik denk dat bij films deze set ook erg goed is, je hebt als achterspeaker imo niet een (bijna) full-range speaker nodig.

Verwijderd

Ik heb hele goeie ervaringen met quadral. Helaas niet in 5.1 opstelling ofzo maar gewoon in stereo. Ik heb hier quadral quintas ( 120/215 Watt op 4/8 ohm, 23-25 000 Hertz) en die klinken erg goed in stereo. Maar die zijn ook net iets zwaarder en gaan ook dieper dus weet ik niet echt of je deze mag vergelijken met de Ascent 650. Mijn vader daarintegen heef beneden 2 quadral argum's staan die zijn wel vergelijkbaar met de Ascent 650. Die klinken ook wel lekker. Dit ook in stereo. Met canton heb ik nog geen ervaring. Wat het dilemma er waarschijnlijk niet makkelijker op maakt.

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Zelf zou ik voor grote fronts en kleinere surrounds gaan. Dan bespaar je wat geld op de rears zodat je die uit kan geven aan goede fronts. Die fronts kan je dan voor muziek en surround gebruiken. Bij mij is de verhouding van stereo tov surround vrij veel in het voordeel van surround, dus was dat het belangrijkste criterium voor het kiezen van m'n set.

Je zal toch echt moeten gaan luisteren wil je kunnen beslissen. Meningen over hoe iets klinkt van mensen hier lopen altijd uiteen.

Een sub voor muziek vindt ik persoonlijk niet zo nuttig, vooral als de fronts al vrij diep gaan (zoals m'n B&W 604's). Voor films is een sub wel handig.

Overigens had je volgens mij deze vraag beter in het centrale hometheatre topic kunnen zetten, die is er voor bedoelt.

[ Voor 25% gewijzigd door Scarp op 03-01-2003 20:16 ]

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:53
Ik heb een set Canton Karat M70DC's, die hebben 2 middentoners ipv 1, verder zijn ze denk ik gelijk aan de M60DC. Ik heb dus 2 speakers en gebruik ze ook voor films, die klinken in mijn ongeveer even grote kamer erg goed en ik heb niet het gevoel dat ik een sub nodig heb. Heb de woofers naar binnengericht, dus evt. is meer bas mogelijk door omdraaien van de speakers, maar ik vind het zo al goed zat. Voor muziek klinken ze, zoals je zelf al zegt, erg goed, en ook met films ben ik zeer tevreden.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:56
Gelieve het even hier te posten, dan hebben andere mensen er ook nog wat aan:
Centraal HomeTheatre topic

en check je mail ff

[ Voor 11% gewijzigd door ShittyOldMan op 03-01-2003 21:06 ]

Mijn Home Cinema in aanbouw

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.