[PHP] variabelen meegeven zonder ? maar met /

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnEuTeR
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-02-2024

KnEuTeR

iedereen heeft een handelsmerk

Topicstarter
dus net als ze bij GoT doen, variabelen meegeven op zo'n manier:

script.php/var1/value1/var2/value2

nu heb ik daarvoor het volgende scriptje:

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
<?
  if(isset($PATH_INFO)) {
    $vardata = explode('/', $PATH_INFO);
    $num_param = count($vardata);
    if($num_param % 2 == 0) {
      $vardata[] = '';
      $num_param++;
    }
    for($i = 1; $i < $num_param; $i += 2) {
      $$vardata[$i] = $vardata[$i+1];
    }
  }
?>

als ik dat dus bij me code zet, en de pagina bijvoorbeeld zo aanroep:

script.php/var1/value1/var2/value2

dan krijg ik een 404 omdat hij dus in die mapjes gaat kijken en niet stopt bij script.php

hoe kan je zorgen dat dit dus wel zo werkt?!

Computers ain't that smart, Whatever man built could be taken apart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoek met Omega Search eens op Multi Views en Apache, dan zal als het goed is veel nuttige info komen bovendrijven.

HTH :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mod_rewriting / multiviews?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnEuTeR

KnEuTeR

Topicstarter
hm owja ok, ik probeer het eens, ik wist namelijk TOTAAL niet op welke keywords ik moes zoeken, ik kon niks vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrandir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 21:40
Heb ik een tutorial over geschreven op web-con:

Multiviews
/edit: ik moet leren spellen.

[ Voor 12% gewijzigd door Mithrandir op 03-01-2003 19:26 ]

Verbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D2k
  • Laatst online: 02-09 11:02

D2k

zoeken dus :)

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D2k
  • Laatst online: 02-09 11:02

D2k

heropend

het betreft hier een IIS server en geen apache

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:56
Kon je dan niet iets doen met je error bestanden, de 404 vervangen door iets wat die waarden kan gebruiken, door de url die je eigenlijk op de 404 weergeeft te splitten op /?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Crazy D

I think we should take a look.

Ik heb ff geen url bij de hand (flauw, ff zoeken, is hier een keer gepost), er is een ISAPI module voor (misschien wel meer dan 1 ;)). Of met een custom 404 pagina.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:48

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Dit is best interessant :)
Maar wat is nu precies het voordeel hiervan? Okee het ziet er niet uit alsof je variabelen doorgeeft maar gewoon een url plaatst... maar verder?

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnEuTeR

KnEuTeR

Topicstarter
Kaastosti schreef op 03 January 2003 @ 22:00:
Dit is best interessant :)
Maar wat is nu precies het voordeel hiervan? Okee het ziet er niet uit alsof je variabelen doorgeeft maar gewoon een url plaatst... maar verder?
de eigenlijke bedoeling is dus het beter doorzoekbaar maken van je pagina door grote web search engines als Google en Altavista etc.
die kunnen namelijk websites die helemaal bestuurd worden door invoer van variabelen (zoals index.php?page=news&id=34) niet goed doorzoeken.

ikzelf vind het gewoon erg professioneel staan :7
djluc schreef op 03 januari 2003 @ 21:28:
Kon je dan niet iets doen met je error bestanden, de 404 vervangen door iets wat die waarden kan gebruiken, door de url die je eigenlijk op de 404 weergeeft te splitten op /?
ik zat idd ook te denken aan .htacces, daar is het misschien ook wel mogelijk mee, maarja misschien kan het veel makkelijker met een éénofandere instelling of API

[ Voor 27% gewijzigd door KnEuTeR op 04-01-2003 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
Ik heb nogeens zitten denken, en heb daarbij meteen het voordeel van cachen gebruikt:
Ik ga in mijn voorbeeld even uit van een forum:
Iedere keer als er een nieuw forum wordt gemaakt, maak je in map aan in /forum, daarin plaats je een index.html, die dus een topicoverzicht weergeeft.
Iedere keer als je een topic maakt, creeër je een dir /forum/forumid/topicid, ook weer een index.html aanmaken en klaar is kees.
Verwijzingen naar een specifieke post zet je dan dus gewoon op /forum/forumid/topicid#berichtid.

Deze manier van werken is weer eens een keer iets anders. Je moet uiteraard wel een hoop rechten hebbben, anders krijg je dit nooit werkend. Een zoekmachine zal dit zeker goed kunnen indexeren omdat het egwoon statische html bestanden zijn. De snelheidwinst zit um echter in het feit dat je alleen de pagina's die veranderd zijn hoeft te updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

djluc schreef op 04 januari 2003 @ 11:04:
Ik heb nogeens zitten denken, en heb daarbij meteen het voordeel van cachen gebruikt:
Ik ga in mijn voorbeeld even uit van een forum:
Iedere keer als er een nieuw forum wordt gemaakt, maak je in map aan in /forum, daarin plaats je een index.html, die dus een topicoverzicht weergeeft.
Iedere keer als je een topic maakt, creeër je een dir /forum/forumid/topicid, ook weer een index.html aanmaken en klaar is kees.
Verwijzingen naar een specifieke post zet je dan dus gewoon op /forum/forumid/topicid#berichtid.

Deze manier van werken is weer eens een keer iets anders. Je moet uiteraard wel een hoop rechten hebbben, anders krijg je dit nooit werkend. Een zoekmachine zal dit zeker goed kunnen indexeren omdat het egwoon statische html bestanden zijn. De snelheidwinst zit um echter in het feit dat je alleen de pagina's die veranderd zijn hoeft te updaten.
Je verhaal is goed, maar denk je even in hoe dat op GoT zou gaan. Dan wordt dus alles opgeslagen in html. Maar je hebt daarnaast ook je db nodig (je gaat geen hele html terugparsen lijkt mij zo). Je slaat het dan dus dubbel op en da's toch wel zonde van je ruimte.
Daar bij zijn er bij bijvoorbeeld de index zoveel wijzigingen dat het uitrekenen en steeds opslaan waarschijnlijk langer duurt dan meteen uitrekenen en serveren (maar dat weet ik niet zo zeker).

Op een kleiner forum is dit wel een goede optie wmb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
Het voorbeeld van een forum was ook gewoon even bedoeld als voorbeeld, want een forum zou nou ook niet echt bedoeld zijn om in een google opgenomen te worden. Dat is meer bedoeld voor gewone websites. Verder is een drukbezocht forum als GOT natuurlijk ook wel het neusje van de zalm :-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Crazy D

I think we should take a look.

Nog ff gezocht, http://www.pstruh.cz/help/urlrepl/library.htm is er eentje. Moet je natuurlijk wel modules mogen installeren op de webserver...

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

djluc schreef op 04 januari 2003 @ 11:34:
Het voorbeeld van een forum was ook gewoon even bedoeld als voorbeeld, want een forum zou nou ook niet echt bedoeld zijn om in een google opgenomen te worden. Dat is meer bedoeld voor gewone websites. Verder is een drukbezocht forum als GOT natuurlijk ook wel het neusje van de zalm :-))
Wat je zegt, het neusje van de zalm (en ik lust niet eens zalm :+ ).

Je zult er normaal gesproken niet veel mee te maken hebben, maar het is wel iets waar je van te voren over na moet denken en evt. rekening mee moet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shagura
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 08:25
Ik doe het met errordocumenten, maar dat geeft nogal problemen met post variabelen die hij niet doorgeeft aan mijn 404 waardoor ik posts alsnog aan een bestaande pagina moet doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
Post eens iets van die code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jicho
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-08 10:11
Weet iemand hoe ik Apache aan z'n verstand kan peuter dat het geheel niet als volgt werkt:

index.php/var/bla/var2/blabla

Maar zo:

index/var/bla/var2/blabla

Is het mogelijk om "iets" in .htaccess om te nemen die de URL rewrite? Volgens mij ben ik ergens op het internet wel wat tegen gekomen, ken alleen niet meer bedenken waar :?

Als ik op dit moment "index/var/bla/var2/blabla" in m'n browser intik dan denkt Apache dat hij op zoek moet naar een directory en ja, zo slim als ie is komt apache terug met de opmerking dat die reactie niet bestaat... Gek he :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrandir
  • Laatst online: 13-09 21:40
jicho schreef op 07 January 2003 @ 20:31:
Weet iemand hoe ik Apache aan z'n verstand kan peuter dat het geheel niet als volgt werkt:

index.php/var/bla/var2/blabla

Maar zo:

index/var/bla/var2/blabla

Is het mogelijk om "iets" in .htaccess om te nemen die de URL rewrite? Volgens mij ben ik ergens op het internet wel wat tegen gekomen, ken alleen niet meer bedenken waar :?

Als ik op dit moment "index/var/bla/var2/blabla" in m'n browser intik dan denkt Apache dat hij op zoek moet naar een directory en ja, zo slim als ie is komt apache terug met de opmerking dat die reactie niet bestaat... Gek he :(
Dan moet je even die link lezen die ik eerder in dit topic naar voren heb gebracht. Staat het allemaal in.

Verbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jicho
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-08 10:11
Mithrandir schreef op 07 januari 2003 @ 20:54:
[...]

Dan moet je even die link lezen die ik eerder in dit topic naar voren heb gebracht. Staat het allemaal in.
Uhm, heb ik alleen 1 klein probleempje, ik kan niet bij de http.conf komen... Weet je toevallig ook een alternatief om het in een .htaccess te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
Dat probleem kwam ik idd ook tegen, dan moet je toch misschien naar de 404 pagina's toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de liefhebbers die Apache draaien en bij .htaccess kunnen:

http://www.stickysauce.com/tutorials/misc/mod1.htm

Uitgebreide uitleg over hoe je URL's kan rewritten. (Duidelijker dan die op Apache.org staat vind ik persoonlijk) :)
Pagina: 1