The opinions stated in the above post are purely those of the author,
and do not represent intelligent life of any form.
Hoe kan ik dan meer info gevenWekkel schreef op 03 januari 2003 @ 13:23:
Daar kan ik helaas niets mee. Meer specs zou handig zijn.
Ik zou beide paren speakers bij het grof vuil zetten.
Als ik toch moest kiezen, koos ik voor Pioneer. Ik geef geen argumentatie. Die heb je ook niet nodig, want je gaat toch niet luisteren welke van de 2 je 't beste vindt klinken.
Siditamentis astuentis pactum.
Echter, Pioneer spullen kunnen ook low budget zijn.
Met de typenummers kan je ons best wat meer specs voorschotelen, we gaan niet alles voor je opzoeken.
Waarom grof vuil? Speakers zijn toch niet zo geevolueerd d8 ik, en verletten zijn ze niet.Varienaja schreef op 03 January 2003 @ 13:24:
[...]
Ik zou beide paren speakers bij het grof vuil zetten.
Als ik toch moest kiezen, koos ik voor Pioneer. Ik geef geen argumentatie. Die heb je ook niet nodig, want je gaat toch niet luisteren welke van de 2 je 't beste vindt klinken.
Tja, ik kan jammergenoeg niet luisteren
OK, dan ga ik ff wat opzoeken op inet, maar ik denk dat d speakers al mer dan 20 jaar oud zijnWekkel schreef op 03 January 2003 @ 13:26:
Gevoelstechnisch zeg ik: ga voor de Pioneers. Pioneer heeft een naam op audio gebied, waar ik Akai wat minder op het netvlies heb staan als degelijke fabrikant.
Echter, Pioneer spullen kunnen ook low budget zijn.
Met de typenummers kan je ons best wat meer specs voorschotelen, we gaan niet alles voor je opzoeken.
Verwijderd
Maar als ik moest kiezen werden ut toch die akai's.
Zijn een paar nieuwe budget-peakers dan zoveel beter?Verwijderd schreef op 03 januari 2003 @ 13:28:
Oude Akai's met die grafiekjes nog erop klinken best redelijk. Pioneers van die leeftijd vond ik altijd nogal belabberd. Mgoe, tis beiden niet zoveel soeps.
Maar als ik moest kiezen werden ut toch die akai's.
Aannames zijn fataal.
Nuja ik hoor veel goeie dingen van Pioneer dus zou ook voor die gaan aangezien ge ni ga luistere. ..
Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.
Zeker als het alletwee vergelijkbaar oud spul is.
Aannames zijn fataal.
Ophanging van de woofer? Wat is dat dan precies? Ik vrees dat dit onderdeel idd kapot is. Ik heb nu de akai's maar die klinken niet slecht.ShittyOldMan schreef op 03 januari 2003 @ 15:56:
Als we het over oude speakers hebben zou ik weer eerder voor akai gaan. Maar dat is enkel op gevoel, ik ken de speakers verder niet namelijk. Maar kijk ook eens naar hoe ze er uit zien. Als bij één van de speakers de ophanging van de woofer vrij gaar is (gebeurt nog wel eens met ouwe bende), dan ben je al snel de sjaak. En is het allebei 2-weg? Naja, enkel gekeken naar de specs zou ik zo geen keuze kunnen maken...
Ik kan nu mischien fototje maken
Mooi voorbeeld (die buitenste rand dus, de binnenste is de stofkap):

Als deze gescheurd is of erg fragiel is, zal het bij iedere grote beweging van een basdreun verder gaan scheuren, totdat je 'm uiteindelijk alsnog bij het afval kunt zetten. Of je moet er een nieuwe woofer in zetten.
Verwijderd
Gevoelstechnisch zeg ik: ga voor de Pioneers. Pioneer heeft een naam op audio gebied, waar ik Akai wat minder op het netvlies heb staan als degelijke fabrikant.
Pioneer naam op audio gebied??????
Bij mij is die ophanging in de 2 boxen gewoon weg! eruitgscheurt lijkt me!ShittyOldMan schreef op 03 January 2003 @ 16:37:
De ophanging is die zachte rand waarmee de bewegende conus aan de rand vast zit. Is vaak bollend naar buiten toe.
Mooi voorbeeld (die buitenste rand dus, de binnenste is de stofkap):
[afbeelding]
Als deze gescheurd is of erg fragiel is, zal het bij iedere grote beweging van een basdreun verder gaan scheuren, totdat je 'm uiteindelijk alsnog bij het afval kunt zetten. Of je moet er een nieuwe woofer in zetten.
Die bolle cirkel bedoel ik. Is dat een probleem?
En hoeveel zouden _budget_ speakers (die beter zijn uiteraard) +/- kosten?
[ Voor 3% gewijzigd door The Dud3 op 03-01-2003 17:57 ]
Zijn die moelijk te maken? Kan ik eventueel een bestande "kast" gebruiken?
Heb je geen site?
Sorry als dit niet echt hier thuishoort
Maar een volledige nieuwe speaker zelf bouwen geeft erg veel voldoening als het eenmaal af is, en zal denk ik een stuk beter klinken dan wat je nu hebt
Dus die boxen mg ik weggooien?ShittyOldMan schreef op 03 January 2003 @ 18:26:
Zo te zien is inderdaad die ophanging grotendeels weg en de stofkap lijkt ook verdwenen (of het komt door het brakke plaatje met brakke verliching![]()
), probleem met deze speaker (kep zelf ook zoiets gehad) is dat waarschijnlijk die zilveren rand om de woofer heen los is, en een nieuwe woofer moet hier wel goed mee passen.
Maar een volledige nieuwe speaker zelf bouwen geeft erg veel voldoening als het eenmaal af is, en zal denk ik een stuk beter klinken dan wat je nu hebt, maar zal ook iets meer geld kosten.
Als ik nu een goed audio systeem wil;
Ik heb deze (antieke) versterker.
Tunner staat er voor niets op, die gebruik ik niet.

Die met een kabeltje aan mijn PC is verbonden (line out -> AUX).
Zou ik nu voor goed geluid (muziek) ook de versterker moeten vervangen?
En zijn die duur?
Ik ben zeker dat dit soort n00b info wel ergens op het WWW moet staan maar jammergenoeg helpt google mij niet echt verder
Maar ze zijn niet te gebruiken als vaste installatie?ShittyOldMan schreef op 03 januari 2003 @ 19:32:
Weggooien is altijd zonde (mijn zolder staat vol met bende ja), je kunt ze namelijk altijd gewoon aansluiten en kijken hoe of wat. Je zal je versterker er niet mee slopen ofzo.µ
Dan zet ik tijdlijk die Pioneer in de plaats, eens zien hoe die klinken
Waneer is het dan nodig? Een versterker veranderde d8 ik weinig aan de geluidskwalieteit, meer aan het volumevermogen. Of heb ik het weer helemaal fout?Over die versterker gesproken, ding ziet er uit als een oude Philips kan dat? Of je 'm moet vervangen, tja, ik zou het in eerste instantie zeker niet doen. Kan altijd nog mocht het nodig zijn.
Kan dat of beeld ik het me gewoon in?
PS: Die Akai's zijn wel veeeel zwaarder.
EDIT: De Pioneer' geven meer basgeluid, en zijn ook luider op het zelfde volume.
Ze klinken....anders. Ik kan nog niet echt kiezen.
EDIT2: Ik ben eruit: voorlopig die Pioneer's
Ze zijn dynamiser
[ Voor 74% gewijzigd door The Dud3 op 03-01-2003 20:50 ]
Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.
Ja, natuurlijk! Maar ik bedoelde eigenlijk dat als ik aan audio 200 EUR wil besteden dat ik dan beter boxen dan een versterker koop. Zucht, ik hoop dat ik snel mijn eigen centjes kan verdienenTomSwinnen schreef op 03 January 2003 @ 21:16:
dude versterker veranderd zeker veel aan de geluidskwaliteit , ga jij maar eens luisteren naar een marantz met een paar goeie boxen , en neem je dan met diezelfde boxen eens jou versterkertje .. zal zéééker anders klinken
Aannames zijn fataal.
Wat ik bedoel is, dat als je nu 200 € te besteden hebt, zou ik 200 € uitgeven aan alleen de Speakers (tweedehandsjes preferably) en 0 € aan de versterker. Die versterker komt dan later wel.
Aannames zijn fataal.
Wat voor 2dehands speakers zou je dan kopen?GaMeOvEr schreef op 03 januari 2003 @ 21:54:
Tuurlijk, als je voor een leuke cent een goede versterker kunt kopen en je hebt de centen ervoor, moet je dat altijd doen.
Wat ik bedoel is, dat als je nu 200 € te besteden hebt, zou ik 200 € uitgeven aan alleen de Speakers (tweedehandsjes preferably) en 0 € aan de versterker. Die versterker komt dan later wel.
Er is bij mij in de buurt (Gent) een kringwinkel, maar daar vind je alleen boxjes van +/- 30 EUR
Dan zijn merken zoals B&W, Tannoy, Mission, Chario, Mordaunt Short, Kef, enzo wel interessant.
Ik kan je geen merk & type geven, omdat jij het mooi moet vinden.
Wel een tip: Altijd eerst luisteren met een CD die je zelf goed kent, liefst meerdere muzieksoorten, sommige speakers hebben bijvoorbeeld een voorkeur voor popmuziek en doen het weer minder met bijvoorbeeld rock.
[ Voor 33% gewijzigd door GaMeOvEr op 03-01-2003 22:01 ]
Aannames zijn fataal.
Als ik iets zou kopen, dan vraag ik het hier wel ff om zeker te zijnGaMeOvEr schreef op 03 januari 2003 @ 22:00:
Mja, moet je ff op de online marktplaats kijken wat ze allemaal te bieden hebben. Ik check dat soort dingen altijd op internet, dan iets uitzoeken wat niet te ver weg is en iemand je erheen laten brengen.
Dan zijn merken zoals B&W, Tannoy, Mission, Chario, Mordaunt Short, Kef, enzo wel interessant.
Ik heb nu ff het volgende geprobeerd:
Zwart zijn speakers, Blauw is waar ik luister, rood is monitor/tv, orange is versterker/PC.
De voorste 2 zijn de pioneers, de achterste de akai's.
Ik heb dit gewoon ff geprobeert en het klinkt wel leuk
Alleen hebben de voorste veel meer bas, en speelen ze luid, zodat ik die naast mij niet zo goed hoor. Mischien wissel ik ze best om?
Ja, is mischien beter. Bedankt voor het advies.TomSwinnen schreef op 03 January 2003 @ 22:08:
dude , heb je msn ofzo , wil je altijd wel wat raad geven .. ben nogal vaak bezig in het tweedehands gebeuren , en weet ook iets of wat af van hifi
MSN: vcasper AT yucom DOT be
hele mooie speaker als je van de klank houdt, de bas is strak maar niet echt diep.
hoge tonen zijn helder en gedetaileerd,
ze klinken erg mooi dynamisch op mijn marantz.