Stil P4 systeem.

Pagina: 1
Acties:
  • 71 views sinds 30-01-2008

• justanotheruser
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-12-2025
Northwood P4 2400 @ 2400
512 PC 800
FSB @ 400
Gigabyte Radeon 8500
SB Live 5.1
10/100 Netwerkkaart.
300 W merkloze en niet bepaald stille voeding.
Dit alles in een redelijk grote midi tower (3x 5,25'' en 2x 3,5'') merk Pengiun.
=======
koeling nu:
1x casefan 80x80
1x processorkoeling (retailkoeler P4)
1x 60x60 op videokaart
1x koeler in voeding
======
Ik wil mijn systeem stiller maken, budget is vrij ruim, het gaat vooral om het resultaat.
Ik zit te denken aan onder andere Antec voeding........en andere koeling. Vooral de casefan moet weg, maar dan moet ik beter koeling voor de videokaart en processor denkik. De vraag is wat voor koeling, zalman luchtkoeling of een waterkoeling.

Het moet in elk geval kant en klaar zijn, ik wil niet op zoek op de schroot naar onderdelen.

hoe maak ik mijn systeem stil.......en koel
De kast staat op stoffen vloerbedekking, dus trillingen vallen wel mee, misschien rubberen of tempex bekleding in de kast ??????

To Tweak Or Not To Tweak

Verwijderd

Beginnen met een zalman proc koeler (6500cu) en een zalman voeding. Toch weer een stukkie stiller dan Antec voeding. Voorts zou je nog een zalman koeler op je videokaart kunnen doen.

Maar dat laatste is voor de diehards. :)

Oh ja, je zou er ook nog van die erg stille papst casefans in kunnen stoppen (12Db).

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2003 20:31 ]

• justanotheruser
Liefst helemaal geen casefans, het mag best wat kosten, maar dan moet het systeem ook echt STIL zijn.
Nog andere tips voor een soort van geluidsisolatie of iets dergelijks.
Wat denken we over kant&klare h20 koelingssetjes ??

To Tweak Or Not To Tweak

Verwijderd

we denken dat je zelf eens moet gaan rondkijken voordat je dit soort vragen stelt...

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ik denk dat je eerst ff de search had moeten gebruiken want hier is al genoeg over geweest. Het komt er altijd op neer dat het beste een waterkoeling is en je fans op 7 volt laten lopen is ook al een stap vooruit. Verder je kast isoleren en je HD aan elastiekje's o.i.d ophangen wil ook altijd een hoop geluid schelen. Fans die zich regelen naar warmte is ook mooi...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11-2025

Silentpuma

To much mind...

Fanbus, fan`s op 7 - 5 volt, case met geluidsisolerende plaat bekleden...

Mogelijkheden genoeg zou ik zeggen! :)

-Je kan heel gemakkelijk je fans op 7 volt laten lopen. Doe dit door de fan op 12 en 5 volt aan te sluiten. De gele draad van de voeding levert 12 volt, de rode 5 volt. Beide zwarte zijn de nul. +12- +5= 7 volt
Hoeft niks te kosten en is zeer effectief. Je maakt draait wat minder rondjes per minuut maar dat maakt weining uit.

- Of als je dat toch een probleem vind, kan je heel makkelijk een fanbus maken waarmee je je fans tussen 12 en 7 volt kan schakelen. 7 volt tijdens het surfen en 12 volt tijdens het gamen of iets dergelijks.
Ik zelf heb ook een fanbus gemaakt, mijn case maakte met die extra fans nogal wat extra decibels.
Hier een link naar mijn oude fanbus topic. Het is er een met potmeters, dus kan de voltage traploos regelen. B)
Sneak preview:

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=22408
:7

- En je case met bijv. geluids-isolerende noppenplaat bekleden. Een simpele, goedkope en doelgerichte oplossing. Scheelde ook bij mij aardig wat herrie.

Use the Search Luke...

• MeIsTwisted
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-07-2023

MeIsTwisted

not a Twisted mind

alles van zalman nemen

Multimonitor is relax :P

• justanotheruser
Het word zalman koeler.........zalman voeding.........
Nu nog even zoeken naar isolatiemateriaal, en iets voor m'n radeon....

To Tweak Or Not To Tweak

Verwijderd

Een Zalman ZM80HP(A) passieve koeler voor je Radeon is ideaal, mits er bevestigingsgaten in je videokaart zitten. Doe ff een search en je vind een heleboel relevante discussies over deze problematiek.

Verwijderd

Geluidsisolatie wil ook wel eens helpen, kun je voor een paar euro kopen bij de gamma. Zie mijn testcase, dit weekend gemod:

Afbeeldingslocatie: http://www.narfum.org/pictures/computer/silent_mode/3.jpg

Helaas is hij niet echt significant stiller geworden, alleen de hoge tonen zijn wat minder. Het meeste geluid komt nog altijd van de voeding, dus als je een stille pc wil neem dan zeker iets wat redelijk stil is, zoals bv. een Nexus (www.silentpc.nl bv.).

Ivm geen casefans: als je low-rpm fans hebt, zo rond de 2000-2500 rpm, dan ga je daar niet veel van horen. Tzijn de high rpm dingen die boven de 5000 rpm komen (Golden Orbs, zowat alle standaard Athlon koelers, e.d.) die echt vreselijk veel lawaai maken en moet je dus zeker vermijden.

Zalmans zijn wel nice voor stille pc's, maar persoonlijk vind ik dat niets tegen waterkoeling op kan. Dan wordt je pc stil EN een heel stuk koeler, wat dan ook nog es leuk is als je wat wil overclocken.

• justanotheruser
ik twijfel weer........ inderdaad waterkoeling is het beste, zeker met peltiers erbij is het onvoorstelbaar goed. Bij de oc-shop zag ik vapochills en prometeia kasten, die zijn gruwelijk duur, daar zit een koelsysteem in begreep ik, kan je hardware onder de 0 graden houden ofzo.......

To Tweak Or Not To Tweak

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:13
erm ik heb ook retailkoeling en hijs echt wel stil. Je zou eventueel een super HSF kunnen kopen met een papst en een paar papst fans als casefans. Dan heb je de maximale stilte voor een P4 met lucht...

• machiel
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-02 18:49
Voor de voeding bekijk http://www6.tomshardware....021/powersupplies-08.html eens.
Voor een stille case-fan moet je bij Papst zijn geloof ik, zoek maar even naar "stille fan" o.i.d.

[ Voor 11% gewijzigd door machiel op 02-01-2003 09:54 ]

Verwijderd

Search/FAQ vragen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.