Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate
Verwijderd
Verwijderd
Blank is dus beter, koelblokken met een kleurtje zijn meestal geannodiseerd.
Verwijderd
het ging in die show over infrarode straling, en blanke ongeschilderde vlakken zenden tot 10x minder straling uit dan een vlak met een willekeurige andere kleur..
is dus wetenschappelijk bewezen.. of het idd wat uitmaakt is een kwestie van meten=weten
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
toch ?
JIJ hebt duidelijk de wetenschapsquiz NIET gezienVerwijderd schreef op 01 januari 2003 @ 14:47:
kan best zijn dat DONKERE voorwerpen meer warmte kunnen uitstralen dan LICHTE voorwerpen, maar als je een laagje verf over een koelblok spuit kan het best zijn dat deze verf een ISOLERENDE functie gaat aannemen en dus het koeleffect afneemt...

Denk nou eens na, wat zal beter warmte geleiden, metaal of verf?
Een aantal koelers zijn zwart geanodiseerd, in theorie zou dit voor betere koeling moeten zorgen.
Aangezien vrijwel alle warmte via geleiding wordt overgedragen in plaats van straling maakt het in de praktijk geen drol uit.
Hier is ook al eerder eens een topic over geweest trouwens.
Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.
Verwijderd
Verf maakte wel wat uit, toen ging de temp een aantal graden omhoog.
Bnet pindle#2913
Verwijderd
Opervlakken met een zwart mat oppervlak nemen duidelijk meer warmte op en stralen duidelijk meer warmte uit. Dus je kachels thuis hebben helemaal de verkeerde kleur, maar ja het interieur hè.
Grote kans dat dat ook helpt met je waterkoeling.
Verwijderd
Want als de warmte STROMING wordt belemert heeft het positieve effect van de extra STRALING geen nut.
conclusie: Goeie zwarte verf : Positief resultaat
slechte zwarte verf : Negatief resultaat
Bnet pindle#2913
Verwijderd
Denk ik.
Om direct infrarood uit te stralen helpt het, ook in het lucht ledige.
Maar voor een kachel of een koeler doet het weinig omdat het indirecte warmte overdracht is.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2003 13:46 ]
de belangrijkste koeling is dmv direct contact van lucht en koper.
in de quiz was de vraag wat voor invloed de verf had, en de blanke rediator gaf bijna geen straling af. wat alleen veel belangrijker is is het ontwerp. hoe meer koeloppervlakte en airflow, hoe beter de rad is.
btw, afkoelen en opwarmen gebeurd op elke manier mogelijk, het is zeker niet zo dat afkoelen "warmtestroming" en opwarmen "warmtestraling" is. trouwens, maak het maar heet genoeg, dan zul je zien dat er mis uitgestraalt wordt dan alleen IR-straling
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Verwijderd
Oh en dat zwart meer warmte afstaat is niet alleen wetenschappelijk bewezen, de natuurlijk doet ook vrolijk mee... inderdaad, negers zijn niet voor niets zwart / bruin! (en dat is geen racisme is wetenschap
Nu ik zo eens nadenk zijn die radiatoren toch meestal al van een kleurtje voorzien? Een blauwe zwart verven zal volgens mij niet veel schelen bijvoorbeeld...
ik zeg maar zo "zeg maar niks"
Verwijderd
Doe eens ff een samenvatting, ik ben te lui om zoiets te lezen, weet ik hoeveel pagina's in het engels...
Doordat dus de temp ook hoger is van de zwarte dan bijv de witte (want zonnestraling/warmtestraling is er altijd wel zo'n beetje) zal deze oook een betere afgifte hebben puur door het feit dat deze in verhouding warmer is.
Ik kan me echt met geen mogelijkheid kunnen verbeelden dat een gespoten koelblok beter zal geleiden aangezien ik ook idd niet geloof dat er geen beter geleidende verf bestaat dan bijv alu al.
wat in de wetenschapsquiz is besproken ging over straling
wat wij tweakers met waterkoeling doen is warmteoverdracht door middel van contact (geleiding dus)
als jij een laagje verf tussen 2 koperen objecten doet dan is de warmtedoorvoer echt stukken minder geworden
This message was sent on 100% recyclable electrons.
Verwijderd
alsjeblieft luilakVerwijderd schreef op 02 januari 2003 @ 16:12:
[...]
Doe eens ff een samenvatting, ik ben te lui om zoiets te lezen, weet ik hoeveel pagina's in het engels...
One easy way to improve the radiative properties of a heatsink would be to make it black. They don't wear black clothing in the desert just for nothing. A fun thing called black body radiation makes this all possible. A black object absorbs a great deal of radiation, from which it gets its color. When temperature is taken into account, the color black also acts a good emitter of energy, in our case heat. Since our little heatsink will be the hottest thing around, black would be the ideal color for it.
Spray away
But don't go out and paint your heatsink black if you have one that is some other color; black heatsinks are manufactured by a process called anodizing. This process is a way by which to add an almost molecular layer to the object. Dipping your heatsink into a cup of paint will add far more paint, and in the end, the paint will act as an insulator - reducing the effectiveness of the heatsink.
ik zeg maar zo "zeg maar niks"
Want voordat de verf warm is ben je al de nodige joules aan energie kwijt.
Verwijderd
Mijn kast wordt behoorlijk warm, dus die kan ik aan de buitenkant misschien trendy zwart verven ipv wit, zodat ie meer warmte naar buiten straalt dan naar binnen (nu zal het wel 50/50 zijn)
*Als ik nu niet zo lui zou zijn dan haalde ik er effe m'n cursus ruimtevaarttechniek bij, daar staat ook een heel verhaal in over welke materialen/verven het meeste warmte uitstralen. (voor de thermal control panels bij sattelieten)
Dan moet ik ook nog ESA- approved verf hebben ...
en op NeedforSpeed : ik herinner mij wel nog (zonder m'n cursus te pakken) dat een zwart oppervlak in space, in volle zon een beduidend aantal kelvins KOELER is dan wit.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2003 16:44 ]
Verwijderd
Dus hadden ze daar hele dikke zwarte kleren aan, 's nachts is het koud en blijven de kleren lekker warm, overdag is het erg warm en dan houden de kleren de warmte buiten...
Maar ik denk dus dat de conclusie is:
Zwart is wel beter, maar alleen als het geannodiseerd is want anders gaat de verf isoleren...
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2003 16:48 ]
Wat hier niet echt duidelijk uitgelegd wordt, is het anodiseren. Dat is namelijk niet meer dan het kunstmatig vormen van een roestlaagje op het aluminium (voor zover ik weet) door het in een vloeistof te dompelen en daar een spanning op te zetten. En bij dat proces kan een kleurstof door de vloeistof gemengd worden en deze kleurstof zal zich in deze laag hechten. Daardoor is het er ook zo moeilijk af te krijgen ondanks dat het maar een heel dun laagje is. De reden dat de warmtegeleiding hier niet merkbaar door beïnvloed wordt is dat aluminium toch wel roest, of dat gewoon gebeurt of in een proces waarbij wat kleurstof gebruikt wordt maakt dan niet uit.erikdeprik schreef op 02 January 2003 @ 16:33:
[...]
alsjeblieft luilak![]()
One easy way to improve the radiative properties of a heatsink would be to make it black. They don't wear black clothing in the desert just for nothing. A fun thing called black body radiation makes this all possible. A black object absorbs a great deal of radiation, from which it gets its color. When temperature is taken into account, the color black also acts a good emitter of energy, in our case heat. Since our little heatsink will be the hottest thing around, black would be the ideal color for it.
Spray away
But don't go out and paint your heatsink black if you have one that is some other color; black heatsinks are manufactured by a process called anodizing. This process is a way by which to add an almost molecular layer to the object. Dipping your heatsink into a cup of paint will add far more paint, and in the end, the paint will act as an insulator - reducing the effectiveness of the heatsink.
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
jezus waar halen jullie die onzin vandaan...Verwijderd schreef op 02 January 2003 @ 16:38:
ik herinner mij wel nog (zonder m'n cursus te pakken) dat een zwart oppervlak in space, in volle zon een beduidend aantal kelvins KOELER is dan wit.

simpele test:
neem 2 kiezelsteentjes
1 witte en 1 zwarte
leg ze buiten in de zon
wacht 3 a 4 uur
pak ze beet
nu voel je dat de ZWARTE het warmst is omdat ZWART alle straling opneemt, en wit het reflecteerd. (daarom is het wit

en ik wil niet heel vervelend doen maar dit is eerste klas mavo
nu denk ik niet dat dit helemaal ontopic is omdat er geen lichtstraling in je kast is die naar je processor toe gaat
het is dus niet de vraag of je koeling veel warmte OPNEEMT!!!
maar of deze het kan AFSTAAN!
wanneer je je heatsink zwart maakt (natuurlijk niet waar je core je heatsink raaktvia koelprut) zal de zwarte verf aan de zijkant van je heatsink meer warmte opnemen. en dus ontrekken aan je heatsink
wanneer er dan koude lucht langs gaat koelt de BUITENKANT van je koelblok (dus de zwarte verf) af en kan dan opnieuw warmte onttrekken van je heatsink
wanneer je je heatsink wit verft zal deze minder warmte opnemen, en dus eigenlijk isoleren
wanneer je hem niet verft zal hij ook wel warmte kwijt raken, maar minder omdat de warmte nu ook in het midden van je vinnen zit, en niet (zoals me de zwarte verf) aan de buitenkant alleen
This message was sent on 100% recyclable electrons.
Pak een natuurkunde boek bij de hand en zoek het hoofdstuk warmte op en warmteuitwisseling en u zult vinden!!!!zonoskar schreef op 01 januari 2003 @ 14:40:
Na het zien van (de re-run) van de nationale wetenschapsquiz (vraag over de verwarmingsradiator) zat ik te denken waarom koelblokken altijd blank alu en/of koper zijn. De vraag was nl. welke radiator de minste warmte afgeeft, een wit of zwart geschilderde, of een blanke (de blanke dus). Het ging dan wel over staal, maar volgens mij is dit ook op alu van toepassing. Dus zou de koeling van een HSF kunnen verbeteren als je er radiatorlak op spuit? Ik heb ff geen goedkope koeler bij de hand om te proberen en ik ga m'n Alpha niet aanpassen voordat ik weet of het werkt
(Tip: ja de kleur is wel degelijk van toepassing op de koeling want lees maar na warmte kan worden geasorbeerd en worden afgestoten)
Verwijderd
Da's dus inderdaad waar de meeste misvattingen zitten. Zwart wordt dan inderdaad warmer, omdat het de straling beter absorbeert.Verwijderd schreef op 02 januari 2003 @ 16:33:
uhm correct me if i'm wrong, maar als je een zwart en een wit oppervlak in de zon legt dan wordt dat zwarte toch warmer!
Maar als het 40 graden in de schaduw is, dus de luchttemperatuur, maakt de kleur niets meer uit IN die schaduw, omdat de temp van de omgevingde lucht wordt aangenomen -> 40 graden en niet meer als dat de luchttemp. is. Straling speelr dan geen rol
Een zwart gemaakte dunne plaat metaal wordt dan in de zon veel warmer, dat kan wel richting kookpunt gaan of nog verder. Vandaar ook dat schepen nooit zwart worden geschilderd.
Boiled sailors inplaats van lobsters en zo
Verwijderd
1) je koelblok ligt helemaal niet in de zon, die krijgt z'n warmte grotendeels (gokje : >95%) door geleiding doorgeschoven van de cpu ('stroomt' gewoon van cpu naar koeler over contactoppervlakte) dus dat verhaal is hier helemaal niet van belang, hij moet de warmte KWIJT kunnen.
2) zwart is in volle zon gewoon koeler dan wit, ik heb de berekening zelf nog gemaakt in het eerste jaar Lucht en Ruimtevaarttechniek
Dus BasieP, ik verzin die 'onzin' toch echt niet zelf hoor en tenzij NASA, ESA, en onze vrienden de Russen het allemaal mis hebben rest ik mijn case.
Een kleine nuance is wel op zijn plaats : een heatsink moet het helemaal niet hebben van straling, maar van convectie, in de ruimte is er geen convectie mogelijk want er is geen lucht, dus de verschillen tussen zwart en wit worden meteen veel kleiner. En dan is er nog dit : (stralings-wise, convectie heeft hier veel minder last van) het feit dat er lekker veel vinnetjes op een heatsink staan betekent ook dat de vinnen in het midden de warmte grotendeels doorstralen naar hun naaste buur, daar schiet je dus weinig mee op.
En na even te googelen : vermits heatsinks hun warmte (ruwweg) enkel door convectie krijgen van de cpu en ook enkel door convectie afgeven aan de lucht (of water voor de lucky bastards onder ons) is alleen dit mechanisme interessant om te bestuderen. En wat blijkt ? Het is ook een revelatie voor mezelf, maar ik heb meerdere bronnen geraadpleegd dus ik vermoed dat de betrouwbaarheid wel goed zit :
The heat transfer coefficient and amount of heat transfered is affected by the velocity of moving medium, the area and form of surface, the temperature difference, the density, the viscosity and if the flow is laminar or turbulent
'moving medium' is de lucht en kan eventueel ook stilstaan.
Maar hier staat dus dat de convectie ONAFHANKELIJK is van het materiaal waar de heatsink van gemaakt is, wat ook uit het tabelletje blijkt dat erbij stond, hier stond namelijk :
Aproximate values of Convections-Heat-Transfer Coefficients, hc (W/m2K)
Free convection, air 5 - 25
Free convection, water 20 - 100
Forced convection, air 10 - 200
Forced convection, water 50 - 10.000
Boiling water 3.000 - 100.000
Condensing water vapour 5.000 - 100.000
En hier staat dus niks bij in de aard van 'en dit voor koper, en dit voor zilver, blablabla'.
Dat was dan mijn bescheiden bijdrage, commentaar altijd welkom.
en speciaal voor google :
[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2003 23:08 . Reden: kleine uitbreiding ]
Verwijderd
Blank metaal straalt duidelijk minder warmte uit dan geverfd metaal
Asus A8N32-SLI Del. | AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo @ 2,7 GHz @ Zalman 9500 | Corsair TwinX 2048 PC 3500LLPRO @ 450 (2-2-3-6) | 1,6 TB Maxtors | 1x Club3d GF7800GTX 256 MB DDR3 (430/1200 @ 500/1400) | Samsung 205BW en 26" Mycom LCD TV
We onderscheiden 3 soorten warmteoverdracht (luchtkoeling van de processor als voorbeeld genomen):
1. Geleiding (warmteoverdracht in koellichaam)
De mate van geleiding wordt bepaald door de warmteweerstand van het materiaal. Een koellichaam van koper geleidt de warmte beter dan een koellichaam van piepschuim en zal de warmte beter afvoeren van de hete plek (processor core) naar de koude plekken (oppervlak koellichaam)
2. Convectie (warmteoverdracht van het warme oppervlak van het koellichaam aan de lucht)
In de lucht direct om het koellichaam vormt zich een isolerende grenslaag van lucht met een hogere temperatuur. In deze grenslaag beweegt de lucht zich tussen het hete oppervlak van het koellichaam en de koudere lucht iets verder daar vandaan door middel van natuurlijke convectie. Tijdens deze beweging van lucht wordt de warme lucht verspreid naar buiten toe en komt er koudere lucht voor in de plaats die op zijn beurt opgewarmd wordt.
Door met een ventilator koude lucht langs het koellichaam te blazen bespoedig je de natuurlijke warmteddoorgifte en wordt de isolerende grenslaag als het ware weggeblazen (gedwongen convectie)
3. Straling (warmteoverdracht door straling)
Elk vast voorwerp met wat voor een temperatuur of vorm dan ook zal warmte opnemen en afstaan door middel van straling. De hoeveelheid warmtestraling die wordt afgegeven wordt voornamelijk bepaald door de Temperatuur, stralingsconstante en de grootte van het oppervlak. Er wordt geen stralingswarmte aan lucht afgegeven, wel aan een eventuele donkere vloeistof in je waterkoelingssetje Hoe hoger de temperatuur van het oppervlak en hoe groter des te meer warmte er wordt afgestaan. De stralingsconstante oftewel de constante van Stefan-Boltzmann wordt bepaald door onder meer de kleur en gesteldheid van het oppervlak.
Het grote oppervlak van het koellichaam met allemaal vinnen erop zal 90% van de door hem uitgezonden straling echter zelf weer ontvangen(!). Immers de koelvinnen zijn 2 platte vlakken recht tegenover elkaar opgesteld. Wat het ene oppervlak uitzend, zal de andere ontvangen en omgekeerd. Zo geldt dit ook voor de straling die naar de rest van de computerbinnenkant/fan wordt uitgezonden. Wat er netto aan warmteoverdracht door straling wordt uitgezonden is vrijwel nihil, te meer omdat de omgeving van het koellichaam vrijwel identiek is aan de omgeving.
Samenvattend voor de vraagstelling in dit topic:
Verf smeren op een koellichaam zorgt voor een extra laag met een bepaalde warmteweerstand. De warmteweerstand van verf is vrij hoog en zal dus een isolerende werking hebben op de warmteoverdracht door geleiding. Hoe dunner deze verflaag hoe kleiner dit effect. Het in een kleur Anodiseren van aluminium vinnen zal hier nauwelijks effect op hebben.
De kleur van verf bepaalt dus eigenlijk vrij weinig. Maak je het koellichaam wit, dan straalt de ene vin minder warmte uit, maar het de tegenoverliggende vin ontvangt dus ook weinig warmte.
(daarnaast zal bij verven van de radiator de doorstroom kleiner worden waardoor er minder makkelijk lucht door het blok zal stromen)
Mijn advies als afgestudeerd werktuigbouwkundige in de energietechniek en met werkervaring in luchtbehandelingsinstallaties luidt dan ook: niet verven
“The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.“
Toepassen op een radiator is ook uit den boze imo.. zo'n ding is niet voor niets "naakt"
Die computermeuk radiatortjes is een ander verhaal ,het zou in princiep ook niet moeten kunnen maar goed...
Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x
Verwijderd
Uhh,Verwijderd schreef op 02 januari 2003 @ 22:06:
En dat verhaal over 'als je hem in de zon legt dan wordt die zwarte toch warmer...' moet maar eens gedaan zijn, en wel om 2 redenen :
1) je koelblok ligt helemaal niet in de zon, die krijgt z'n warmte grotendeels (gokje : >95%) door geleiding doorgeschoven van de cpu ('stroomt' gewoon van cpu naar koeler over contactoppervlakte) dus dat verhaal is hier helemaal niet van belang, hij moet de warmte KWIJT kunnen.
heb ik het nu mis of probeer je te suggereren dat je het beter weet, en dat een zwart waterkoelblok beter werkt .. ??
Volgens mij bedoelt ie dat zwart wel beter werkt bij stralingsoverdracht, maar dat dat niet van toepassing is op een waterblok en dat het daarvoor dus geen reet uitmaakt.Verwijderd schreef op 03 January 2003 @ 11:56:
[...]
Uhh,
heb ik het nu mis of probeer je te suggereren dat je het beter weet, en dat een zwart waterkoelblok beter werkt .. ??![]()
![]()
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Verwijderd
Yep, dat betekent dus dat we het eens waren, en vandaar dat ik de strijdlustige opening wat vreemd vond.Demoniac schreef op 03 January 2003 @ 12:25:
[...]
Volgens mij bedoelt ie dat zwart wel beter werkt bij stralingsoverdracht, maar dat dat niet van toepassing is op een waterblok en dat het daarvoor dus geen reet uitmaakt.
Sorry hoor
I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie
conclusie in dit topic is dat zwart veel beter warmte afgeeft dmv straling als blank of wit. maar dat je je rad niet moet gaan verven, want dan komt er te veel verf op en dat isoleert je rad
Verwijderd
Als de oppervlakte echt zwart zou zijn, wordt er niets gereflecteerd -> betere energie opname.
Maar dat is niet hetzelfde als uit/af stralen, en al helemaal niet hetzelfde als overdracht op een ander medium. Daarvoor ben ik het er mee eens, dat verf alleen een negatief effect heeft. Het enige nut is dan als voorkoming van corrosie.
Voor de energie opname :
Denk aan de smeltende asfaltwegen van vroeger in een hete zomer. Dat asfalt smolt niet door een hoge luchttemp, maar van de hittestraling van de zon. Je kon goed merken dat de lucht boven de asfaltweg warmer was, verwarmd door het asfalt zelf.
Vroeger op de MBO-electro hebben we ooit de ingewikkelde theorie gehad omtrent koeling van ic's (waarin alle overgangen werden besproken)
Nu weet ik het fijne er niet meer van(kan het wel opzoeken voor de liefhebben) maar een ding bleef me bij. Bij de formule voor berekening van de grote van je koelblok was een variabele wat apart was namelijk de variabele waar deze discussie over gaat.
Of zwart(special process op de koelblok) beter is dan wit.
Nu bleek dat je dus een ??% kleiner koelblok kon nemen als hij zwart was inplaats van wit. Dit dus bij dezelfde IC en de zelfde koelblok materiaal.
Nou ben ik er van overtuigd dat het spuiten niks uitmaakt, maar volgens mij hebben we het over speciale koelblokken die op een speciale manier zwart zijn gemaakt.
Voor de liefhebbers zal ik morgen eens snuffelen in me boeken
Verwijderd
Ja, echter gaat dit over een koelblok zonder fan, dus weer niet over convectie maar grotendeels straling.reapher schreef op 06 January 2003 @ 01:35:
Misschien dat ik hier wat aan kan toevoegen.
*knip*
Voor de liefhebbers zal ik morgen eens snuffelen in me boeken
Het proces waar je het overigens over hebt is (voor aluminium hoofdzakelijk) eloxeren.
Blijft het probleem dat het bij geforceerde koeling oftewel met een fan op het koelblok weinig tot niets doet, helaas ..
Maar het kan wel mooier zijn
Als je een dun laagje verf erop doet maakt het qua warmteoverdracht niet veel uit hoor maar zomder verf is het nog altijd beter.
I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock