Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De Grote GOT Digifoto Contest 5-de editie: Januari 2003

Dit bericht aub lezen voor je gaat meedoen (of misschien al denkt dat je niet mee kan doen).

Thema deze maand:
Zie 2-de bericht.

Een aantal Contest regels
Elke deelnemer kan tot de 20-ste van de maand 1 foto bijgedragen. De rest van de maand wordt er gestemd.

Hoewel dit een digifoto contest is sta ik een beperkt aantal analoge (gescande) foto's toe. Tot een maximum van lets say 10% van het totaal. Dit is alléén bedoeld voor diegenen die geen digicam hebben. Wel aangeven indien de foto analoog is.

Thema
Het thema wordt gekozen door de winnaar van de voorgaande contest.
Foto's die niet voldoen aan het thema (+ toelichting) of aan minimale kwaliteitseisen worden verwijderd. Dat beoordeel ikzelf in eerste instantie, maar liefst zoveel mogelijk in overleg met de bedenker van het thema. In principe heeft iedereen hier een zegje over, er kan over gediscussieerd worden.

Het thema moet iedereen de mogelijkheid bieden deel te nemen. Er moet ook iets inspirerends van uitgaan. Het thema 'Grasveldje' biedt, (denk ik) te weinig variatie voor een leuke contest.

Fotosoep
Wat mij betreft soept en cropt men er maar op los. Soepen kan mooi en nuttig zijn om een foto net dát te geven om hem mooi te maken. Zelfde geldt voor croppen. Dat is nou juist éen van de leuke dingen van digigraferen.
De kiezer beslist uiteindelijk of het een goede foto is of niet.

GoT forum
Plaats hier AUB geen foto's die niet aan de contest meedoen! Daar zijn andere topics voor. Plaats hier ook alleen maar die ene foto waarmee je mee wilt doen aan de contest.

Stemmen
Je kunt (vanaf de 20-ste van de maand) 4 stemmen uitbrengen. Daarbij geef je 5 punten aan je favoriete foto, 3 punten aan je 2-de keus 2 punten aan je 3-de keus en 1 punt aan je 4-de keus. Nadat je gestemd hebt kun je ook zien hoe anderen hebben gestemd.

Houdt bij het stemmen niet alleen rekening met hoe mooi je de foto vindt, maar let ook op kwaliteit, originaliteit en vooral of de foto voldoet aan het thema. Geef geen punten aan een hele mooie foto die volgens jou niet voldoet aan het thema!

Stemmen gebeurt op de fotosite

Uploaden:
Om te kunnen uploaden moet je aangemeld zijn bij de fotosite. Om je aan te melden moet je tevens je GoT-id invullen. Dat nummer zie je onder in je browser als je op je naam boven een bericht van jezelf gaat staan.

Iedereen die zich aangemeld heeft mag per contest met 1 foto meedoen. Er is in principe geen maximaal aantal deelnemers.

Plaats ten eerste je foto hier in het topic en plaats daarbij een toelichting op de foto (gebruikte camera, uitleg over de foto, waarom hij aan het topic voldoet...). Foto's zonder toelichting worden mogelijk verwijderd.
Hanteer bij het plaatsen van foto's de GoT huisregels. Plaats een kleine versie (max 580 breed) en maak een link naar de grote versie.

Vervolgens moet je je foto uploaden naar de fotosite (alleen jpg formaat). Let erop dat je upload met een url naar je foto! Je foto moet dus ergens op een website, die direct linking toestaat, gehost zijn.

Je kunt je foto gedurende maand wijzigen. Nadat het stemmen begonnen is natuurlijk niet meer.

Maak geen kaders rond je foto. Dat is een leuke manier om je foto indrukwekkender te laten lijken, maar dat is bij de contest niet de bedoeling. Hier gaat het puur om de foto, in vergelijking met andere foto's.

De fotosite dient alleen als referentie. Ik bekijk of de foto voldoet aan de contest eisen en delete de foto eventueel als dat niet zo is. Alleen foto's die op de fotosite staan doen mee.

Veel plezier en succes bij je deelname aan de contest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het thema voor Januari 2003 (zoals aangeleverd door Puck):

Schaduw

(Omschrijving)
Deel van een ruimte waar het licht onderschept wordt en daardoor niet rechtstreeks doordringt.

Overal om ons heen zijn schaduwen en dit levert soms fraaie beelden op. Aagezien een fotograaf met licht tekent is schaduw het nieuwe thema. Het klinkt simpel en dat is het ook wel maar toch een aantal punten waarop gelet moet worden:

• De schaduw(en) moet(en) het overheersende deel van de foto zijn. Je moet dus duidelijk kunnen zien dat de schaduw(en) het onderwerp van de foto is/zijn. Dus een mooie foto van een object dat toevallig een schaduw heeft is niet goed. Dit betekend overigens niet dat de schaduw heel groot moet zijn, zolang het maar duidelijk is dat hij een belangrijke rol in de foto speelt.

• Let er op dat er wel degelijk vorm in (een) schaduw(en) zit. Er moet in ieder geval duidelijk te zien zijn waar de schaduw(en) van is/zijn. Of je dit laat zien door een goed gevormde schaduw of door het object waar de schaduw van is ook in beeld te brengen is je eigen keuze. Abstrakte schaduwen zijn daarentegen wel toegestaan.

Belangrijk:

• Het gaat er eigenlijk niet zo zeer om wat je nou fotografeert maar vooral om het gevoel wat je er mee over kunt brengen.

• Let er op dat de beschrijving niet het thema van de foto bepaald. Dat doet de foto zelf.

• Macro's en close-ups zijn toegestaan.

Ik zou zeggen, bedenk een goed concept, ga aan de slag met de compositie en belichting en veel plezier en succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk :)

Ik heb wel al deze

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~poelert/got/potlooddefinitief.jpg

Ik vind dit één van m'n sterkste foto's ooit. Maar ik geloof dat er nogal wat bezwaar was, omdat het ook een figuur uit illustrator kon zijn...?

Naja, ik experimenteer nog wel een beetje door. Het thema is in ieder geval erg goed! Hopen dat er een paar dagen lekker de zon schijnt :D

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2003 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.T.
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-07 15:34

T.T.

Sowieso

Deel van een ruimte waar het licht onderschept wordt en daardoor niet rechtstreeks doordringt
Ik ben het niet helemaal met de omschrijving eens, maar ik denk dat het thema "schaduw" een stuk makkelijker te beoordelen is dan "communicatie". Enkele fotografen werken nadrukkelijk met schaduw en ik hoop dus dat deze contest wel een paar mooie foto's zal opleveren. Het onderwerp is in ieder geval een stuk concreter :)

* T.T. gaat eens denken, hier moet wat leuks mee te doen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 06-12-2022

Hangloozz

{ @$%&# }

Verwijderd schreef op 01 januari 2003 @ 01:13:
Ik vind dit één van m'n sterkste foto's ooit. Maar ik geloof dat er nogal wat bezwaar was, omdat het ook een figuur uit illustrator kon zijn...?
ja, zeiden ze dat? O-) ;)

Schaduw, leuk onderwerp :)
Jammer dat de afgelopen week er weinig natuurlijke schaduw was..met als triest dieptepunt vandaag; wat een sch**tweer ;(

www.jurgroessen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 12:51

Puck

W32.Deadcode.A

T.T. schreef op 01 januari 2003 @ 04:06:
[...]

Ik ben het niet helemaal met de omschrijving eens, maar ik denk dat het thema "schaduw" een stuk makkelijker te beoordelen is dan "communicatie". Enkele fotografen werken nadrukkelijk met schaduw en ik hoop dus dat deze contest wel een paar mooie foto's zal opleveren. Het onderwerp is in ieder geval een stuk concreter :)

* T.T. gaat eens denken, hier moet wat leuks mee te doen zijn.
De omschrijving is van vandale.nl dus mail hun effe als je het er niet mee eens bent >:)

Ik ben in ieder geval blij dat jullie het een leuk thema vinden. Succes allemaal :)

Arrived anxious, left bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 16:25
weer zo'n vaag onderwerp
waarin je wordt gedwongen je artistieke mening aan de kant te zetten

want als ik nu een totaal zwarte foto post begint iedereen meteen te zeiken...
terwijl dat wel mijn idee was

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08:05

vanDaal

-ismeereentje

Ik vind het wel een leuk thema :)

Alleen zou ik de volgende keer inderdaad een lekker concreet thema zien, iets als natuur of architectuur of zo.

* vanDaal bedenkt daarom maar eventjes een winnend concept voor januari :7

[ Voor 5% gewijzigd door vanDaal op 01-01-2003 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

noem jij dan eens een onderwerp wat voor jou glashelder is en waar iedereen mee uit de voeten kan?
Wat dat betreft is zo'n contest ook echt politiek; altijd is er gezeik hoe of hoe goed je het ook doet...jammer.

www.jurgroessen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.T.

T.T.

Sowieso

Phusebox schreef op 01 January 2003 @ 15:53:
weer zo'n vaag onderwerp
Hmm juist niet toch? Je kan zelf alles bepalen, zolang er maar een mooie duidelijke schaduw zichtbaar is.
Totaal zwarte foto? Is dat niet gewoon provoceren? Als het duidelijk is dat het een schaduw van iets is, dan vind ik het prima hoor. De foto is dan waarschijnlijk niet helemaal zwart alleen :P

Gewoon leuke foto maken, niet te moeilijk doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Stef-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:58

-Stef-

Slainthe!

Phusebox schreef op 01 January 2003 @ 15:53:
weer zo'n vaag onderwerp

Alleen voldoet dat idee van je niet aan de voorwaarden van deze contest dus een kans maak je al niet.
Let er op dat er wel degelijk vorm in (een) schaduw(en) zit. Er moet in ieder geval duidelijk te zien zijn waar de schaduw(en) van is/zijn.

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

Woei mijn concept is er al, nu nog goed gaan uitwerken, gaat nog lastig worden :*) Mischien vanavond wel al uitwerken, if I'm in the mood.

Is zo handig dat je gewoon nu al een idee kan uitwerken, foto kan uploaden en als je dan wat anders verzint kan je die gewoon nog uploaden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocB
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-02 19:55
T.T. schreef op 01 January 2003 @ 15:59:
[...]

Hmm juist niet toch? Je kan zelf alles bepalen, zolang er maar een mooie duidelijke schaduw zichtbaar is.

[...]
Totaal zwarte foto? Is dat niet gewoon provoceren? Als het duidelijk is dat het een schaduw van iets is, dan vind ik het prima hoor. De foto is dan waarschijnlijk niet helemaal zwart alleen :P

Gewoon leuke foto maken, niet te moeilijk doen :)
Is een totaal zwarte foto niet altijd een schaduw van iets?? :P kan van je lenskapje zijn, of de schaduw van de aarde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DocB schreef op 01 januari 2003 @ 17:49:
[...]

Is een totaal zwarte foto niet altijd een schaduw van iets?? :P kan van je lenskapje zijn, of de schaduw van de aarde ;)
Niet als je em zwart maakt met paint :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.T.

T.T.

Sowieso

Verwijderd schreef op 01 January 2003 @ 17:52:
Niet als je em zwart maakt met paint :P
En ook niet wanneer er geen licht aanwezig is, zonder licht is er geen schaduw :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een k*tthema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat een k*topmerking :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

Doe je best dan maar want dan win je mischien en mag je het volgende thema bepalen. Kunnen wij het lekker afkraken...

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:13

Exirion

Gadgetfetisjist

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Exirion/pics/ipod-zachter.jpg

Nikon Coolpix 4300 en Photoshop bewerking. De lichtval/schaduw is tamelijk nadrukkelijk, dus vandaar dat ik 'm hier wel bij vind passen :)

[ Voor 53% gewijzigd door Exirion op 01-01-2003 23:00 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

Exirion schreef op 01 January 2003 @ 22:58:
[afbeelding]

Nikon Coolpix 4300 en Photoshop bewerking. De lichtval/schaduw is tamelijk nadrukkelijk, dus vandaar dat ik 'm hier wel bij vind passen :)
Verwijderd schreef op 01 januari 2003 @ 00:43:

• De schaduw(en) moet(en) het overheersende deel van de foto zijn. Je moet dus duidelijk kunnen zien dat de schaduw(en) het onderwerp van de foto is/zijn. Dus een mooie foto van een object dat toevallig een schaduw heeft is niet goed.

Dat is bij jou dus het het geval, een mooi object met toevallig een schaduw. Het is dus niet volgens het thema, het is niet de schaduw die hier belangrijk is...

Zowieso waar is je beschrijving? 8)7

edit:
Beschijving heb je er later bijgezet, ben weer te snel :D

[ Voor 27% gewijzigd door Puck op 01-01-2003 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salutem
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-09 17:03
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/shade2.jpg

T'is een foto van een paar weken geleden.

Ik was aan het experimenteren met een beamer.

En toen vond ik mijn eigen hand wel leuk, toevallig zie je ook nog de onderkant en "vleugel" van de ventilator.

"Social progress can be measured by the social position of the female sex - Karl Marx"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja Salutems lijkt me prima te voldoen aan het thema.
De foto van Exerion niet. Daar is de schaduw duidelijk maar bijzaak. Maar die was ook niet up geload.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

Leuke foto salutem. alleen een beetje druk, maar wel goed te zien wat het is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriX
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-05-2022
Tja, er is schaduw te zien, maar voor de rest is de foto natuurlijk niets. Het straalt niets uit. Wat wordt er afgebeeld? Ik zou het leuker vinden als er bijvoorbeelde een zon werd afgebeeld met de beamer, en dat je dan als tegenpool je camera met de schaduw zou laten zien in het midden van de zon.

De lamp en schilderij vink niet echt wat.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salutem
PuCK schreef op 02 January 2003 @ 09:20:
Leuke foto salutem. alleen een beetje druk, maar wel goed te zien wat het is :)
Beetje druk beetje druk :? ? :P

Ja zeg he ! gaan we commentaar leveren omdat Meneer ook es toevallig met veel mazzel gewonnen heeft !

En ja t'is druk als je mn pic vergelijkt met die foto van dat streepje :P
Ho hohohoh tis maar een geintje dude !

Nie genoeg :P erbij gezet miss. :P

[ Voor 11% gewijzigd door salutem op 02-01-2003 10:55 ]

"Social progress can be measured by the social position of the female sex - Karl Marx"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salutem
MauriX schreef op 02 January 2003 @ 10:50:
Tja, er is schaduw te zien, maar voor de rest is de foto natuurlijk niets. Het straalt niets uit. Wat wordt er afgebeeld? Ik zou het leuker vinden als er bijvoorbeelde een zon werd afgebeeld met de beamer, en dat je dan als tegenpool je camera met de schaduw zou laten zien in het midden van de zon.

De lamp en schilderij vink niet echt wat.....
Jeemig the Peemig

And who the F r u ?

PS T'is een poster, de boulevard of broken dreams. als je toen al geboren was. :P

[ Voor 8% gewijzigd door salutem op 02-01-2003 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

Commentaar is toch alleen maar om te leren :? Het is geen flame ofzo... Zowieso heb ik niet gewonnen, ik was 2e

Je kan iedereen die kritiek heeft op je foto wel gaan uitschelden maar je kan ook inzien dat ze mischien gelijk hebben en er wat van leren. En als je vind dat ze niet gelijk hebben: meningen verschillen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salutem
PuCK schreef op 02 January 2003 @ 10:54:
Commentaar is toch alleen maar om te leren :? Het is geen flame ofzo... Zowieso heb ik niet gewonnen, ik was 2e

Je kan iedereen die kritiek heeft op je foto wel gaan uitschelden maar je kan ook inzien dat ze mischien gelijk hebben en er wat van leren. En als je vind dat ze niet gelijk hebben: meningen verschillen
Dude read my edit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

Ja dat snap ik maar dingen zoals "And who the F r u ?" op goed advies van iemand vind ik wel een beetje jammer :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salutem
PuCK schreef op 02 januari 2003 @ 11:00:
[...]

Ja dat snap ik maar dingen zoals "And who the F r u ?" op goed ADVIES ?? WAAR WAAR ? van iemand vind ik wel een beetje jammer :/
nee owke maar dat zei ik toch niet tegen jou en in alle Contest topics tot nu toe heb ik nog nooit iemand zo een ander zien lopen afkraken.
En wie zegt dat dit mn final pic is ...

Vorige maand heb ik ook vanaf et begin "iets" gepost om later te veranderen.
T'is helaas nie gelukt maar deze maand ga ik toch echt ff verder kijken.

[ Voor 29% gewijzigd door salutem op 02-01-2003 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:15

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Ben het wel met je eens eigenlijk, al moet ik zeggen dat ik me genuanceerder uitgedrukt zou hebben :)

Door de vage thema's verdwijnt bij mij de lust om mee te doen... ik vond bij het herfstthema over de gehele linie mooiere foto's dan bij communicatie... gewoon omdat de opdracht eenvoudiger is...

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

Zo moeilijk is het thema "Schaduw" toch niet?

Ik bedoel, van communicatie snap ik het wel een beetje, dat dat lastig was, en de meeste foto's vielen ook mij tegen, maar hoever wou je gaan met het simpel houden?

Ik bedoel we kunnen ook wel "stoel" of "boom" als thema nemen maar of dat nou leuk is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriX
Jezus Rustig aan mannetje!

Ik geef je alleen suggesties. Er staat ook duidelijk bij ik vind de lamp en schilderij niet echt mooi......

Ik vind betekend dat dat MIJN mening is. Ik snap het wel dat je het niet leuk vind als mensen je foto niet mooi vinden, maar je moet hen mening kunnen accepteren en je lering er uit kunnen trekken. Dat deed je ook al op een reactie bij PUCK. Zo van "En dat zegt iemand die al gewonnen heeft". Ik heb dan zoiets van nou, leer er dan van.
Het is idd geen flame

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bzzje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-08 16:52

Bzzje

Negeren is vooruitzien

weliswaar een jaartje oud, maar toch...

Afbeeldingslocatie: http://www.pallas-athene.nl/momenten/duik2002/images/DSC00326.JPG

Negeren is vooruitzien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salutem
MauriX schreef op 02 January 2003 @ 11:17:
Jezus Rustig aan mannetje!

Ik geef je alleen suggesties. Er staat ook duidelijk bij ik vind de lamp en schilderij niet echt mooi......

Ik vind betekend dat dat MIJN mening is. Ik snap het wel dat je het niet leuk vind als mensen je foto niet mooi vinden, maar je moet hen mening kunnen accepteren en je lering er uit kunnen trekken. Dat deed je ook al op een reactie bij PUCK. Zo van "En dat zegt iemand die al gewonnen heeft". Ik heb dan zoiets van nou, leer er dan van.
Het is idd geen flame
Dude hier irriteer ik me aan en de rest niet.

Tja, er is schaduw te zien, maar voor de rest is de foto natuurlijk niets. Het straalt niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriX
Vind ik.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

Zijn we nu klaar met die discussies?

Laat iedereen lekker zijn meningen geven en leer wat je er van kan leren en anders negeer je het gewoon. Iedereen heeft kritiek op elke foto want er zijn maar weinig foto's perfect, maar om nou om elk beetje kritiek onwijze discussies te gaan houden leidt ook tot niks.
Bzzje schreef op 02 januari 2003 @ 11:24:

[afbeelding]
Ten eerste weet ik niet of die rand met titel eronder is toegestaan maar dat even terzijde.

Post ook hier even je beschrijving bij de foto (leest wat makkelijk voor de anderen).

Het effect van de zon door de vlag vind ik erg mooi, alleen komt het wat te weinig naar voren waardoor de schaduw nou niet echt het thema bepaald. Mischien een uitsnede van alleen de vlag?

BTW: Hoe kan je nou 2 camera's hebben gebruikt voor 1 foto :D Alleen even aangeven welke camera je voor deze foto hebt gebruikt lijkt mij :)

[ Voor 11% gewijzigd door Puck op 02-01-2003 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een beetje inspiratie kan misschien geen kwaad:

Afbeeldingslocatie: http://home.earthlink.net/~jabenigno/Images/SHADOW2.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/Surveyor.jpg

ik weet alleen ook nog niets... nou jah, heb nog ff tijd, misschien kom ik nog iets moois tegen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriX
Mooie foto's man! Wat staat er op de tweede foto? Waar is die schaduw van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

Verwijderd schreef op 02 januari 2003 @ 11:48:
een beetje inspiratie kan misschien geen kwaad:

[afbeelding]

[afbeelding]

ik weet alleen ook nog niets... nou jah, heb nog ff tijd, misschien kom ik nog iets moois tegen... :)
Inspiratie is altijd goed :)

Mijn foto heb ik gister gemaakt. Alleen wil ik nog even de tijd nemen om em na te bewerken en titel/beschrijving te maken. Ben nu op me stage dus heb de foto niet hier....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

MauriX schreef op 02 januari 2003 @ 11:49:
Volgens mij zijn de foto's niet van hem, maar alleen geplaatst ter inspiratie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 07:20
MauriX schreef op 02 januari 2003 @ 11:49:
De surveyor... je weet wel dat ding dat op de maan landde... Kun je toch wel zien ;)

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Biposto schreef op 02 January 2003 @ 11:52:
[...]

De surveyor... je weet wel dat ding dat op de maan landde... Kun je toch wel zien ;)
yep, it's in the (file)name ;)
source foto 1: http://home.earthlink.net/~jabenigno/ArtStaNP.html
source foto 2: http://photojournal.jpl.nasa.gov/catalog/PIA02976

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriX
ow :+ Sorry, niet gelezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bzzje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-08 16:52

Bzzje

Negeren is vooruitzien

PuCK schreef op 02 January 2003 @ 11:35:
Ten eerste weet ik niet of die rand met titel eronder is toegestaan maar dat even terzijde.

Post ook hier even je beschrijving bij de foto (leest wat makkelijk voor de anderen).

Het effect van de zon door de vlag vind ik erg mooi, alleen komt het wat te weinig naar voren waardoor de schaduw nou niet echt het thema bepaald. Mischien een uitsnede van alleen de vlag?

BTW: Hoe kan je nou 2 camera's hebben gebruikt voor 1 foto :D Alleen even aangeven welke camera je voor deze foto hebt gebruikt lijkt mij :)
oeps :)
1: voor deze foto is een fuji mx700 gebruikt.
2: die rand eronder.... tja ik moest hem linken van een bestaande site, en daar staat hij dus.
3: een kleinere uitsnede, kan, maar dit is mijn keuze
4: de uitleg staat toch op die fotosite?
ja, die uitsnede kan ook,

Negeren is vooruitzien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 16:25
Bzzje schreef op 02 januari 2003 @ 12:45:
[...]

oeps :)
1: voor deze foto is een fuji mx700 gebruikt.
2: die rand eronder.... tja ik moest hem linken van een bestaande site, en daar staat hij dus.
3: een kleinere uitsnede, kan, maar dit is mijn keuze
4: de uitleg staat toch op die fotosite?
ja, die uitsnede kan ook,
ik zie geen schaduw die een belangrijke vorm speelt
ik zie donkere gebouwen en mensen, onderbelicht door t felle tegenlicht
maar schaduw? nee

schaduw maakt de gebouwen donker zou je willen zeggen? nee , want de zon staat boven de gebouwen

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Wordt wel irritant, d'r nauwlijks zon buiten te bekennen :X :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

Bartjuh schreef op 02 January 2003 @ 14:01:
Wordt wel irritant, d'r nauwlijks zon buiten te bekennen :X :|
Gewoon een lamp gebruiken ;)

Nah er zullen vast nog wel wat zonnige dagen komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.T.

T.T.

Sowieso

Bzzje schreef op 02 januari 2003 @ 11:24:
Dat is geen schaduw-foto, maar een onderbelichte foto volgens mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

Mee eens, alleen de vlag met zijn schaduwen door de vouwen zou enigzins on-theme zijn maar aangezien die niet duidelijk naar voren komt vind ik de foto niet goed...Zoals ik al zei, mischien een uitsnede van alleen de vlag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik vond de foto van Bzzje ook niet echt aan het thema voldoen. Ik vind de schaduwen (?) veel te veel bijzaak. Ik denk dat tegenlicht opnames zoals deze niet naar de geest van het thema zijn. Mogelijk iets voor een andere maand (thema: 'tegenlicht').

Ik heb de foto dus verwijderd.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2003 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

ai wel een moeilijk thema opzich.
Ik heb nog nooit eerder meegedaan aan deze contest maar is dit misschien wat ?
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~razter/boss.JPG
of is dit te simpel?

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 16:16

Arfman

Drome!

Ik zal maar niets zeggen over het thema (1 plaatje zegt meer dan 1000 woorden, dus bij deze: :r) maar ik zal (net zoals in December) toch proberen om iets in te sturen.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moet er nou ook duidelijk zijn waarvan de schaduw afkomstig is? Of mag het ook alleen de schaduw zijn? Het laatste lijkt me veel leuker, en je kan er spannendere foto's mee bereiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arfman schreef op 02 January 2003 @ 18:38:
Ik zal maar niets zeggen over het thema (1 plaatje zegt meer dan 1000 woorden, dus bij deze: :r) maar ik zal (net zoals in December) toch proberen om iets in te sturen.
Denk je nou werkelijk dat dit soort opmerkingen ook maar een beetje een nuttige bijdragen hebben? Er werken mensen hard aan de organisatie, aan de website en mensen doen hun best een leuk thema te bedenken, en het enige wat jij kan zeggen is zoiets, how sad :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

Verwijderd schreef op 02 januari 2003 @ 18:43:
Moet er nou ook duidelijk zijn waarvan de schaduw afkomstig is? Of mag het ook alleen de schaduw zijn? Het laatste lijkt me veel leuker, en je kan er spannendere foto's mee bereiken...
Dit zag ik al aankomen, maar om een beetje regelement er in te houden:
Verwijderd schreef op 01 januari 2003 @ 00:43:

• Let er op dat er wel degelijk vorm in (een) schaduw(en) zit. Er moet in ieder geval duidelijk te zien zijn waar de schaduw(en) van is/zijn. Of je dit laat zien door een goed gevormde schaduw of door het object waar de schaduw van is ook in beeld te brengen is je eigen keuze.Abstrakte schaduwen zijn daarentegen wel toegestaan.
En aangezien ik weet dat jij wel van abstrakte foto's houdt kan je dat dus wel doen :) Het moet duidelijk zijn dat het een schaduw is en grotendeels ook waarvan, maar dit kan je natuurlijk ook door ieders fantasie zelf in laten vullen :)

[ Voor 9% gewijzigd door Puck op 02-01-2003 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 januari 2003 @ 18:44:
[...]

Denk je nou werkelijk dat dit soort opmerkingen ook maar een beetje een nuttige bijdragen hebben? Er werken mensen hard aan de organisatie, aan de website en mensen doen hun best een leuk thema te bedenken, en het enige wat jij kan zeggen is zoiets, how sad :/
Naja ik denk dat er veel mensen het eens zijn dat je men hier te abstracte thema's kiest, dan komt er wel wat creativiteit om de hoek kijken, maar dit is hele andere creativiteit dan eigenlijk bedoeld wordt met zo'n contest.

Je hebt creativiteit in de zin van een mooie compositie bedenken. en Je hebt ook creativiteit in de zin van een mooie foto van een compositie maken. Ik vindt dat dat laatste hier juist gerealiseerd moet worden.

Dus een duidelijker thema, zodat je echt moet nadenken hoe je zoiets op de foto moet zetten.
Niet zoals het nu is: Een goed object om te fotograferen verzinnen dat goed in het thema past en er een foto van maken.

Misshcien moeten de mensen die een beejte betrokken zijn bij deze contest hier even over nadenken, want ik weet bijna zeker dat je met een concreet thema veel meer inzendingen krijgt, waardoor je een veel leukere competitie krijgt.

Ik zit ook iedere maand weer te kijken welk thema het is en iedere keer weer ben ik een beejte teleurgesteld in hetgene wat men bedenkt. Wat jullie hier doen kan eigenlijk bijna in W&G... Het bedenken van leuke onderwerpen die binnen een thema passen. Hier ozu het juist moeten zijn dan je geen onderwerp meer hoeft te kiezen, maar dat je je juist alleen maar moet concentreren op het maken van een mooie foto.

Dit is dus ook mijn reden waarom ik hier bijna niets post, terwijl ik dagelijks met mijn camera bezig ben foto's te maken voor van alles en nogwat...

ennehm Aerodynamic: je opmerking uit de quote was wel heel erg kort door de bocht, je moet niet zo onaardig doen tegen arfman :P
Hugo wil weer een goed plaatsje bij drome:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 12:06

spacy

+++

ik zat aan zoiets te denken...
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rolandj/extra/stmichael.jpg

maar architectuur lijkt me ook mooi,
helaas zijn de mooiste schaduwen die van fel zonlicht, en het is helaas geen zomer :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Homedisc schreef op 02 januari 2003 @ 18:37:
ai wel een moeilijk thema opzich.
Ik heb nog nooit eerder meegedaan aan deze contest maar is dit misschien wat ?
[afbeelding]
of is dit te simpel?
Ik vind hem geslaagd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 January 2003 @ 19:06:
[...]

Naja ik denk dat er veel mensen het eens zijn dat je men hier te abstracte thema's kiest, dan komt er wel wat creativiteit om de hoek kijken, maar dit is hele andere creativiteit dan eigenlijk bedoeld wordt met zo'n contest.

*knip*

Hugo wil weer een goed plaatsje bij drome:P
Jouw post zou ook een ereplaatsje krijgen in W&G hoor ;). Maar ik vind dit soort thema's juist een uitdaging, en kom op hé, schaduw is nou ook weer niet zo moeilijk, in bijna elke foto is het aanwezig.

Nog ff ter inspiratie misschien? http://www2.photosig.com/viewphoto.php?id=551038

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacy

spacy

+++

het is me niet helemaal duidelijk hoe dat gedaan is, maar mooi is ie zeker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

En mijn foto is ook af :) Ja het is echt een schaduw, hoop met de lamp moeten schuiven om hem scherp en goed zwart te krijgen maar het is me gelukt:

Facing The Shadow

Afbeeldingslocatie: http://home01.wxs.nl/~twisk064/got/head.jpg

De foto is gemaakt met behulp van 1 halogeenamp. Om een zo sterk en scherp mogelijke schaduw te krijgen heb ik de rest van de kamer zo donker mogelijk gemaakt. Het licht komt van links en schijnt daardoor zo op het stenen hoofd dat je de volledige vorm van het hoofd op de witte muur ziet. Daarna heb ik de levels met behulp van Photoshop aangepast, de achtergrond iets lichter gemaakt en er een hele zachte lichtblauwe sfeerlaag overheen gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 19:33

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

vind die van Puck wel mooi ... :)

Goed gebruik van de schaduw, oid hij is eigenlijk niet helemaal de beeldpakker, maar in grote lijnen wel. Het beeld op de voogrond accentueer de schaduw nog verder dan ie zelf al doen, verder is de schaduw erg duidelijk, 't zwartwitte is nog wat om 't nog een sinistere look te geven... :)

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
  • Laatst online: 02-09 20:00
Exirion schreef op 01 januari 2003 @ 22:58:
[afbeelding]

Volgens mij heb je m gewoon in paint gemaakt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Verwijderd schreef op 02 januari 2003 @ 18:44:
[...]

Er staat nergens dat je geen meningen mag geven. IMHO was de eerste contest leuk .. spontaan opgezet, beetje brakke voting, maar dat maakte het juist zo leuk. Toen ontdekten enkele semi-professionele fotografen (die op GoT blijkbaar rondzwerven) deze contest en gingen eraan meedoen. Vervolgens worden er allerlei wazige en hoogdravende thema's bedacht ("communicatie" .. hoe kom je erop :X), waardoor de huis-, tuin en keuken GoT-ter met een digicam bij voorbaat al vrijwel kansloos is, omdat die vaak de spullen die nodig zijn voor een goede schaduwfoto (statief, kamer met materialen zoals witte achtergronden, etc.) niet voorhanden hebben.

MAW: deze contest is ten onder gegaan aan z'n eigen succes.

EDIT: desalniettemin vindt ik de inzending van PuCK (Facing The Shadow) echt heel erg mooi, zowel de foto als de titel :)

[ Voor 7% gewijzigd door Arfman op 02-01-2003 21:08 ]

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:13

Exirion

Gadgetfetisjist

Azrael schreef op 02 januari 2003 @ 20:55:
Volgens mij heb je m gewoon in paint gemaakt :P
Nou, probeer jij 'm dan maar eens met paint te maken :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Arfman schreef op 02 januari 2003 @ 21:04:
[...]

Er staat nergens dat je geen meningen mag geven. IMHO was de eerste contest leuk .. spontaan opgezet, beetje brakke voting, maar dat maakte het juist zo leuk. Toen ontdekten enkele semi-professionele fotografen (die op GoT blijkbaar rondzwerven) deze contest en gingen eraan meedoen. Vervolgens worden er allerlei wazige en hoogdravende thema's bedacht ("communicatie" .. hoe kom je erop :X), waardoor de huis-, tuin en keuken GoT-ter met een digicam bij voorbaat al vrijwel kansloos is, omdat die vaak de spullen die nodig zijn voor een goede schaduwfoto (statief, kamer met materialen zoals witte achtergronden, etc.) niet voorhanden hebben.

Komkom niet bij de pakken neerzitten.
Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar je overdrijft. Dat betere fotograven winnen is logisch, daar doe je niks aan. Dat is een contest eigen zegmaar.

Waar wel iets in zit is dat doordat de winnaar het thema bepaald er dus een grote kans bestaat dat telkens een (semi)professionele fotograaf het thema bepaald. En die kiezen wat minder snel voor een thema als 'mijn droom auto' ofzoiets.
Dat is iets waar ik wel iets aan zou willen veranderen. Misschien moeten we het thema bedenken gewoon verloten ofzo? Ik heb dit systeem in een opwelling ingevoerd, domweg en alleen met het doel om een eindeloze diskussie te voorkomen over wat het thema gaat worden (dat was namelijk precies wat er gebeurde toen). Dat probleem is indardaad opgelost, maar ik ben ook niet helemaal tevreden met het sommige bijeffecten. Ik zie ook liever dat iedereen eens het thema kiest.

Uhmmmmmmm....
okee, ik kan gewoon loten onder de inzendingen (na de 20-ste van de maand dus) wie het thema mag bepalen.
Het gaat er mij alleen maar om dat er iemand is die kiest. De knoop doorhakt dus. Het lijkt me logisch dat ideeën en suggesties altijd welkom blijven, hoe het thema dan ook bepaald wordt.

Hoe denken jullie hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

Mee eens...Of misschien is het leuk om een poll te maken ervoor? Zodat iedereen kan stemmen voor het nieuwe thema (ja nog meer stemmen dus :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

[...]

EDIT: desalniettemin vindt ik de inzending van PuCK (Facing The Shadow) echt heel erg mooi, zowel de foto als de titel :)
Dankje :)

Maarre ik ben het niet helemaal met je eens. Ik snap dat je het niet leuk vind van de "moeilijke" thema's (daarom vind ik kheperi's idee ook wel goed). Maar over dat semi-professionele fotografen gedoe ben ik het niet eens. Voor mijn foto heb ik gewone huis-tuin en keuken spullen gebruikt, met uitzondering van een statief (maar je kan ook een tafel of een stapel cd's gebruiken voor wat ik heb gedaan). Ik heb een poster op de muur geplakt met de voorkant tegen de muur, zodat ik een witte achtergrond had. Een tafeltje ervoor met het stenen hoofd en een bureaulamp ernaast. Ook ben ik "pas" 2 maanden (zolang heb ik mijn camera) bezig met fotografie, en ik heb er nog niet veel tijd aan besteed want dat heb ik niet zoveel :P

Dus het was meer het idee wat de foto heeft gemaakt, niet mijn apparatuur :)

Ok, misschien kan ik wel wat beter met Photoshop omgaan dan anderen, dat kan een hoop schelen (sfeer aanbrengen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norjee
  • Niet online
Verwijderd schreef op 02 January 2003 @ 21:16:
[...]
...
Hoe denken jullie hierover?
Gewoon alles mooi zo laten.

Iedereen kan een schaduw fotograferen, dus is er niks mis met dit thema. De winnaar moet gewoon het thema blijven kiezen, met wat discussie. De laatste twee thema's leken echter meer onderonsjes, toen de contest was afgelopen bleek ineens dat de personen die hoog stonden al een thema hadden bedacht, en dus dat iedereen die iets had in te brengen tegen lucht had zitten praten. Dit is niet leuk, kom dan direct op de proppen met het thema, post het hier, en kijk wat anderen er over hadden te zeggen (communicatie was dan never nooit het thema geworden denk ik) maar doe niet zo geheimzinnig. Ik kan best begrijpen dat mensen zich hieraan gaan irriteren.
Toch mag de winnar van mij best het thema bedenken of beslissen of de knoop doorhakken bij een discussie, hiervoor is hij toch de winnaar?? enige andere "prijs" is er niet, dus is dit de enige manier een beetje eer te halen uit de overwinning.

Wat ik zelf niet leuk vind is dat alle soorten foto's zijn toegestaan. Macro's en close-ups zullen altijd makkelijker en mooier te maken zijn dan buiten foto's, en binnen foto's altijd niet zo mooi als buiten foto's. Dus het zo eerlijker voor iedereen geweest zijn als het thema close-up schaduwen was, of schaduwen in het dagelijks leven, waar dus geen in scène gezette foto's mogen. Dan kan ook niemand zeggen "maar hij had beter omstandigheden" omdat volgens de regels alle foto's in dezelfde omstandigheden moeten zijn gemaakt. Maar verder, alles heeft een schaduw, dat op de foto zetten kan nooit zo moeilijk zijn. Dus is het een beetje onterecht dat ook weer van dit thema gezegd wordt dat het ondoenlijk is.

[ Voor 3% gewijzigd door Norjee op 02-01-2003 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

@Kheperi: op zich is het wel een mooie 'beloning' voor de winnaar, het volgende onderwerp bedenken. Nadeel: je krijgt 'moeilijke' thema's. Misschien leuk om de winnaar uit een aantal opties te laten kiezen, die in de loop van de maand door mensen worden ingebracht ?

@PuCK: Ok wat betreft die foto opzich. Feit is wel dat ook jij Photoshop hebt gebruikt. Op zich niets mis mee, maar als ik lees wat sommige mensen allemaal met PS uithalen voordat ze hun foto hier posten .. krijg ik meer het idee dat de foto an sich maar 60% van het plaatje uitmaakt, en PS/nabewerking de andere 40%. Probleem is dat er geen tussenweg mogelijk is: het is OF geen nabewerking OF wel, in welk geval je geen enkel idee hebt hoeveel nabewerking de foto heeft ondergaan. En hoe wil je controleren of iemand PS heeft gebruikt of niet ? Allemaal dingen die ons ertoe nopen om PS/nabewerking gewoon toe te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

Ik heb erbij gezet wat ik met PS heb uitgehaald. Vind ik altijd wel zo eerlijk. Ik wil ook wel het orgineel plaatsen hoor. Zowieso vind ik dat je PS gewoon mag gebruiken. Ok je moet geen complete dingen erbij gaan tekenen maar een beetje kleur en contrast aanpassen moet toch kunnen. Dat doe je ook in een doka. Het enige wat ik verder heb gedaan in PS is de achtergrond verzachten zodat de schaduw beter tot zijn recht komt. Als ik een betere belichtingset had gehad had dit niet gehoeven (want dan was het papier al wit genoeg van zichzelf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Norjee schreef op 02 January 2003 @ 21:33:
[...]
Mee eens.

Ik begrijp de kritiek op het thema schaduw niet. Schaduw is juist prachtig op een foto vast te leggen. Binnen dan wel buiten. In scene gezet (vaak nog mooier) of niet.

En wat nou niet eerlijk? Een contest is er toch juist om de mooiste foto te verkiezen? Dat houdt nu eenmaal in dat het mindere materiaal afvalt. Volgende keer beter! Je leert zo wel een hoop door naar andere foto's (met toelichting) te kijken. Heb je geen statief? Pech voor je, loop maar naar de winkel dan. Zoiets is nou eenmaal een must voor de serieuzere fotograaf.

En dan nog iets wat ik persoonlijk uit den boze vind: Photoshop. Dat heeft toch helemaal niets met fotografie te maken. Verprutste "foto's" nog een beetje oplappen met een zooitje filters. Meer is het niet. Is dat nou het resultaat wat je voor ogen had toen de foto gemaakt werd? Maar goed het is hier toegestaan dus daar zeur ik niet verder over.

Ten slotte zou de contest heel wat aangenamer worden wanneer niet iedereen als een klein kind op elkaar loopt af te geven. Wat een gezeik zeg! Iedereen die een kans denkt te maken post gewoon zijn foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Ging ook niet over jou PuCK :)
Maar je hebt wel gelijk: iedereen moet erbij zetten wat hij/zij veranderd/gedaan heeft met Photoshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

-Stef- schreef op 02 January 2003 @ 21:49:
[...]

En wat nou niet eerlijk? Een contest is er toch juist om de mooiste foto te verkiezen? Dat houdt nu eenmaal in dat het mindere materiaal afvalt. Volgende keer beter! Je leert zo wel een hoop door naar andere foto's (met toelichting) te kijken. Heb je geen statief? Pech voor je, loop maar naar de winkel dan. Zoiets is nou eenmaal een must voor de serieuzere fotograaf.
PRECIES. Voor de serieuzere fotograaf. De meeste mensen hier, echter, hebben een (simpele) digicam zonder statief. Voor deze mensen heeft een statief OF geen enkel nut (alleen voor deze contest een statief aanschaffen :?) OF hebben geen geld (over) voor een statief. Wat blijft over: juist, de serieuzere, semi-professionele fotograaf. Nu gaat dit over een statief, maar had net zo goed over een ander hulpmiddel/materiaal kunnen gaan.
En dan nog iets wat ik persoonlijk uit den boze vind: Photoshop. Dat heeft toch helemaal niets met fotografie te maken. Verprutste "foto's" nog een beetje oplappen met een zooitje filters. Meer is het niet. Is dat nou het resultaat wat je voor ogen had toen de foto gemaakt werd? Maar goed het is hier toegestaan dus daar zeur ik niet verder over.
Slechte foto's die je met PS oplapt zijn nog steeds duidelijk herkenbaar als slechte foto. Veruit de meeste deelnemers gebruiken PS om de foto net dat ietsje meer te geven, bepaalde belichtingstrucjes, etc. Ik heb zelf ook geen PS (kan er dus ook niet mee werken) maar hoor je mij daarover klagen ? Feit is, dat als je een "simpeler" thema (zoals 'mijn droomauto' o.i.d) zou kiezen, je veel minder aan PS zou hebben. Juist bij thema's als deze kan het gebruik van PS juist ontzettend veel aan je foto doen. Ik blijf er wel bij dat een dubbeltje nooit een kwartje kan worden, dus een slechte foto kun je met PS nooit goed maken, hoogstens verbeteren.
Ten slotte zou de contest heel wat aangenamer worden wanneer niet iedereen als een klein kind op elkaar loopt af te geven. Wat een gezeik zeg! Iedereen die een kans denkt te maken post gewoon zijn foto.
NOFI, maar jij 'zeikt' net zo hard als sommige anderen (waaronder sommige mensen mij misschien ook rekenen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Niet online
Arfman schreef op 02 januari 2003 @ 21:57:
[...]

PRECIES. Voor de serieuzere fotograaf. De meeste mensen hier, echter, hebben een (simpele) digicam zonder statief. Voor deze mensen heeft een statief OF geen enkel nut (alleen voor deze contest een statief aanschaffen :?) OF hebben geen geld (over) voor een statief. Wat blijft over: juist, de serieuzere, semi-professionele fotograaf. Nu gaat dit over een statief, maar had net zo goed over een ander hulpmiddel/materiaal kunnen gaan.
Dit vind ik een beetje kort door de bocht. Een statief aanschaffen kan iedereen wel, ik maak bijvoorbeeld gebruik van een Star9 statief van €20 (lekker licht, makkelijk mee te nemen, toch 1.20 hoog), maar heb tevens een Manfrotto van €120 ter beschikking (véél zwaarder, maar wel stabieler). Meestal gebruik ik de Star9, terwijl dat ding maar €20 heeft gekost, dus het argument van te duur gaat niet op.

Trouwens, ik ben zéér zeker tegen het gebruik van PS of andere hulpmiddelen. Foto mislukt? Jammer, volgende keer beter. Of neem meerdere foto's van hetzelfde onderwerp, er zit altijd wel een goeie tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

Waarom is iedereen zo tegen PS? Ik snap het enigzins wel als je onwijse dingen gaat bijtekenen ofzo maar dingen zoals ruis weghalen en contrasten en kleuren bijwerken is toch heel normaal? Dat doe je in een doka ook bij analoge fotografie...

Ben het eens met wat Arfman zegt: Slechte foto's die je met PS oplapt zijn nog steeds duidelijk herkenbaar als slechte foto...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij een foto wedstrijd hoort eigenlijk geen photoshop, al valt het natuurlijk moeilijk te bewijzen of iemand het gebruikt.
Ook ben ik het met PuCK eens om te stemmen over het wedstrijd onderwerp, laat de winnaar bijvoorbeeld 5 onderwerpen op papier zetten waaruit gekozen kan worden. De winnaar wordt dan toch beloond en er is toch nog een keuze voor de gotters :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

LoneGunman schreef op 02 januari 2003 @ 22:16:
[...]

Dit vind ik een beetje kort door de bocht. Een statief aanschaffen kan iedereen wel, ik maak bijvoorbeeld gebruik van een Star9 statief van €20 (lekker licht, makkelijk mee te nemen, toch 1.20 hoog), maar heb tevens een Manfrotto van €120 ter beschikking (véél zwaarder, maar wel stabieler). Meestal gebruik ik de Star9, terwijl dat ding maar €20 heeft gekost, dus het argument van te duur gaat niet op.

Trouwens, ik ben zéér zeker tegen het gebruik van PS of andere hulpmiddelen. Foto mislukt? Jammer, volgende keer beter. Of neem meerdere foto's van hetzelfde onderwerp, er zit altijd wel een goeie tussen.
Exact. Ik maak gebruik van 2 statieven: een Velbon CX440 van (toen) 25 euro en een Manfrotto 055C met 168 QR balhoofd van vele malen 25 euro.

Interesseer je je voor fotografie (en dat doen diegenen die hier posten) dan kan je die 25 euro echt wel ophoesten. Zo niet dan is er altijd nog de bonenzak die prima werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

LoneGunman schreef op 02 januari 2003 @ 22:16:
[...]

Luister eens lieverd :). Ik heb een fantastische digicam (Casio QV-4000), die ik gebruik voor de huis- tuin- en keukendingen. Ik kan er prachtige foto's mee schieten, behalve als de sluiter te lang openstaat, dan word het wazig. Ik heb nog nooit een statief nodig gehad (en zin gehad om er 1 mee te zeulen), behalve bij deze contest. Ik heb geen zin om een statief (al is het maar 20 euro) aan te schaffen, wat ik misschien nooit weer gebruik, of nauwelijks. Nogmaals: we 'mekkeren' nu over een statief, maar dit kan net zo goed een ander hulpmiddel zijn.
Dat vindt IK nu weer kort door de bocht :). Een slechte foto maak je niet goed in PS, hoogstens de final touch. Mensen die PS skillz bezitten hebben hierdoor wel een voordeel t.o.v. mensen die zelfs geen PS hebben (waaronder ik), maar ik denk dat 'de jury' deskundig genoeg is om dat bij de uiteindelijke beoordeling niet al te zwaar mee te laten tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

PuCK schreef op 02 January 2003 @ 22:20:
Waarom is iedereen zo tegen PS?
Ik ben niet tegen PS. Integendeel, je kan er prachtige dingen mee doen. Het gaat mij om het gebruik van PS in fotocontests. En dan niet de dingen die jij terecht noemt (die inderdaad ook in je doka te doen zijn) maar het zodanig bewerken van foto's dat het multilayer computeranimaties worden waarbij er van de oorspronkelijke foto weinig tot niets is overgebleven. Een hele kunst, dat is zo maar met fotografie heeft het niets van doen.

Maar goed dat is nogmaals mijn mening. Het lijkt mij beter om maar weer ontopic te gaan en op zoek te gaan naar een mooie uitdaging.

[ Voor 8% gewijzigd door -Stef- op 02-01-2003 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-Stef- schreef op 02 januari 2003 @ 22:38:

Ik ben niet tegen PS. Integendeel, je kan er prachtige dingen mee doen. Het gaat mij om het gebruik van PS in fotocontests. En dan niet de dingen die jij terecht noemt (die inderdaad ook in je doka te doen zijn) maar het zodanig bewerken van foto's dat het multilayer computeranimaties worden waarbij er van de oorspronkelijke foto weinig tot niets is overgebleven. Een hele kunst, dat is zo maar met fotografie heeft het niets van doen.

Maar goed dat is nogmaals mijn mening. Het lijkt mij beter om maar weer ontopic te gaan en op zoek te gaan naar een mooie uitdaging.
Ben het helemaal met je eens, PSen is een vak op zich en kan er heel goed aan bijdragen om een betere cq mooiere foto te creeeren, maar het hoort niet thuis bij een foto wedstrijd! Bij een foto wedstrijd gaat het om de kwaliteit van de foto hoe hij genomen is, en niet naderhand nog eens bewerkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Verwijderd schreef op 02 January 2003 @ 22:44:
[...]

Ben het helemaal met je eens, PSen is een vak op zich en kan er heel goed aan bijdragen om een betere cq mooiere foto te creeeren, maar het hoort niet thuis bij een foto wedstrijd! Bij een foto wedstrijd gaat het om de kwaliteit van de foto hoe hij genomen is, en niet naderhand nog eens bewerkt is.
Ik snap wat je bedoeld, maar dan probleem #2 .. hoe wil je controleren of er PS is gebruikt ?
Antwoord: niet, want dat VALT niet te controleren. Ergo, we moeten, net zoals de FIA tarctiecontrole in Formule 1 toestaat, gewoon PS toestaan, omdat het simpelweg geen zin heeft om het te verbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb twee foto's en die zijn puur natuur

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2003 17:48 . Reden: foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je moet er maar op vertrouwen dat als het niet is toegestaan ook niet gebruikt wordt. als iemand de contest toch nog wint door PS te gebruiken moet hij dat zelf weten, maar het gaat nog altijd om de eer of niet dan. Als jij van je zelf weet dat je niets bewerkt hebt is dat toch goed???! Als je wint door een foto te bewerken terwijl dat niet is toegestaan betekend dat toch niets voor je..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een ander idee is mischien dat er een onbewerkte en een bewerkte foto wordt gepost en dat de contest ook in 2 delen wordt op gesplitst met of zonder PS. Dat zou wel eerlijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriX
Arfman schreef op 02 januari 2003 @ 21:57:
[...]

PRECIES. Voor de serieuzere fotograaf....
Blaat blaat blaat.....

.
Ik wil als laatste dit nog toevoegen. Voor degene die niet kunnen meekomen (Vanwege apparatuur gebrek bijvoorbeeld) zullen gewoon een pasje terug moeten doen, en lering moeten trekken hoe het wel moet. Ik heb zelf ook geen statief, maar ik doe mijn best om toch de mooiste foto's te maken. Als je het eenmaal niet zo breed hebt om een statief te kopen vind ik dat je maar moet improviseren. Moet je zelf weten of je het doet, maar als je het niet doet moet je niet gaan zeiken over dat er mensen winnen die betere apparatuur hebben, en dus(misschien wel) betere inzendingen hebben... Face it.....

En mag ik nu alstublieft vragen of deze discussie afgerond kan worden. De organisatie heeft besloten dat er volgende maand op een andere manier een thema word gekozen, en het is dus ff afwachten. Vind het jammer dat telkens weer die dicussie op gang komt over het thema. Doe gewoon je best, post hem, en leer ervan. Succes Moatjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Niet online
Arfman schreef op 02 januari 2003 @ 22:48:
[...]

Ik snap wat je bedoeld, maar dan probleem #2 .. hoe wil je controleren of er PS is gebruikt ?
Antwoord: niet, want dat VALT niet te controleren. Ergo, we moeten, net zoals de FIA tarctiecontrole in Formule 1 toestaat, gewoon PS toestaan, omdat het simpelweg geen zin heeft om het te verbieden.
Natuurlijk wel, mocht een foto 'winnen', het orgineel (dus met orginele EXIF) aan de organisatie laten zien. Als er met PS is bewerkt komt dit ook in de EXIF te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriX
Lonegunman:

Waarom poste je die vlinder.jpg in je home dir niet? Die is wel leip, en heeft met schaduw te maken.... Ik vind hem geslaagd. Ik snap alleen niet hoe hij genomen is :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacy

spacy

+++

EXIF ??
is dat een stukje code in een JPEG bestand?
als ik m'n foto dus al geroteerd heb, is deze EXIF code al gewijzigd, hoezo wil je dit dan als controle middel gaan gebruiken ?

Nu hebben jullie het soms over diverse trucs die men uithaald, maar het overgroote deel waar het voor gebruikt wordt (naar mijn idee) is alleen het resizen, croppen, klein beetje verscherpen (niet alle camera's leveren de gewenste scherpte kwaliteit) of de kleur/schaduw balansen aanpassen.

een spiegelreflex is meestal veel beter scherp te stellen,
en al de andere zaken kunnen ook in een doka gebeuren,
daar kun je ook een niet mooie rand van je foto afsnijden,
en met andere chemicalien bereik je ook andere kleuren/effecten.

de personen hier met PS kennis kunen meestal ook al direct zien of een plaatje op zo'n manier aangepast is, en een slechte foto kan met dit poetswerk echt niet in 1x goed worden, maar kan net wel dat tikkeltje meekrijgen dat het lijkt alsof de maker ervan iig hard z'n best doet voor een mooie foto, en dat is waar het in deze contest omgaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 17:29

KrL

Foto foto..

[...]

Tja.. En toch ben ik ook maar een huis, tuin en keuken fotograaf hoor.. Ik heb nu ruim 2 maandjes m'n nieuwe cam.. Duur speelgoed maar komen leuke foto's uit.. Daarvoor heb ik eigenlijk alleen maar met een Ixus foto's gemaakt op feesten..
Een wat abstracter thema als communicatie leek me een goed thema omdat het mensen echt aan het denken zet.. En denken kan toch iedereen ?
Norjee schreef op 02 January 2003 @ 21:33:
[...]

Iedereen kan een schaduw fotograferen, dus is er niks mis met dit thema. De winnaar moet gewoon het thema blijven kiezen, met wat discussie. [b]De laatste twee thema's leken echter meer onderonsjes, toen de contest was afgelopen bleek ineens dat de personen die hoog stonden al een thema hadden bedacht, en dus dat iedereen die iets had in te brengen tegen lucht had zitten praten. Dit is niet leuk, kom dan direct op de proppen met het thema, post het hier, en kijk wat anderen er over hadden te zeggen (communicatie was dan never nooit het thema geworden denk ik) maar doe niet zo geheimzinnig. Ik kan best begrijpen dat mensen zich hieraan gaan irriteren.
Toch mag de winnar van mij best het thema bedenken of beslissen of de knoop doorhakken bij een discussie, hiervoor is hij toch de winnaar?? enige andere "prijs" is er niet, dus is dit de enige manier een beetje eer te halen uit de overwinning.
Een onderonsje ? Tja, als je het zo wilt noemen.. Probleem was dat tot het einde spannend was wie er zou winnen.. En Kheperi wilde toch graag een nieuwe contest starten dus vroeg hij ons beiden om eens na te denken over wat we wilden.. Communicatie was mijn idee, ik heb dit idee gedeeld met Dredge en Kheperi en zij vonden het een goed thema.. Maar toch echt mijn idee..

Bij dit thema heb ik de eer aan Puck gelaten.. Ik heb gewonnen maar het leek me leuker als iemand anders het thema zou bepalen.. Puck heeft toen een lijstje gemaakt met wat thema's (waaronder ook thema's die in het voorgaande topic waren geopperd door andere deelnemers) en daar heb ik een mening over gegeven.. Vervolgens heeft hij het thema gekozen..

Ik snap het probleem niet echt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

ik begin een LPF gevoel te krijgen bij dit topic :X

Nok dat discusieren; daar kom je never nooit niet uit; kost alleen maar zetels en stemmers.
Accepteer het lot; schiet je platen; laat ze hier zien; onderga de slachtpartij; win je mag je een onderwerp kiezen; verlies je dan moet je je kanis houden en wachten tot de winnaar z'n prijs heeft bepaald.
Normale gang van zaken dunkt me.

Over de prijsvraag kan niet gecorrespondeerd worden<-- plak zoiets ook ff onder de Contestsite of in de topicstart...

www.jurgroessen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mycosis
  • Laatst online: 24-04 22:08

mycosis

--------------

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/Angels.JPG

Deze foto heb ik van de zomer in Rome gemaakt.
Ik heb 2 vrienden en mijn zusje, precies in zo'n lichtbundel (in de St. Pieter) laten staan, en ik heb daarna de flitser uitgezet -> gevolg ;)

Overigens nix aan gesoept...

[ Voor 41% gewijzigd door mycosis op 03-01-2003 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 13:41
Waar we ook aan moeten blijven denken is dat dit het tweakers forum is. Het is geen foto forum. Dus de foto's worden niet alleen beoordeeld op kwaliteit en hoe mooi de foto is maar ook op de orginaliteit. Als je naar de vorige contest kijkt dan zie je dat het kerst verhaal hele goede reacties heeft gehad en derde is geworden. Ik personlijk vond deze foto niet mooi of goed. Maar ik vond hem wel bij het thema passen en dus heb ik hem toch punten gegeven.

Wat ik wil zeggen is dat de wedstrijd gewoon moet blijven hoe hij is. De winnaar mag het onderwerp kiezen. Ik ben namelijk bang dat er anders ook thema's komen waar veel foto's bij zitten en het dus ook moeiljker is om te kiezen. Het is nu echt geen moeilijk thema. Iedereen kan een foto maken van een schaduw. Je moet nu gewoon veel fantasie hebben en dan komt er vanzelf wel een leuke foto.

Tot slot nog even wat commentaar op de foto's die al ingestuurd zijn. De foto dart fader vindt ik persoonlijk niet bij het thema passen omdat de schaduw niet een hoofd zaak in de foto is.

De foto angels is leuk en mooi maar past na mijn mening niet bij het thema. Er is een kleine schaduw maar die speelt ook weer niet een hoofdrol in het de foto.

Oke dat was mijn mening ik ga nu eens bedenken wat voor foto ik ga maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mycosis schreef op 03 January 2003 @ 00:55:
[afbeelding]

Deze foto heb ik van de zomer in Rome gemaakt.
Ik heb 2 vrienden en mijn zusje, precies in zo'n lichtbundel (in de St. Pieter) laten staan, en ik heb daarna de flitser uitgezet -> gevolg ;)

Overigens nix aan gesoept...

Is dat met een statief gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

Verwijderd schreef op 02 January 2003 @ 22:51:
je moet er maar op vertrouwen dat als het niet is toegestaan ook niet gebruikt wordt. als iemand de contest toch nog wint door PS te gebruiken moet hij dat zelf weten, maar het gaat nog altijd om de eer of niet dan. Als jij van je zelf weet dat je niets bewerkt hebt is dat toch goed???! Als je wint door een foto te bewerken terwijl dat niet is toegestaan betekend dat toch niets voor je..........
Even voor de duidelijkheid:
Verwijderd schreef op 01 januari 2003 @ 00:38:
De Grote GOT Digifoto Contest 4-de editie: Januari 2003
...

Fotosoep
Wat mij betreft soept en cropt men er maar op los. Soepen kan mooi en nuttig zijn om een foto net dát te geven om hem mooi te maken. Zelfde geldt voor croppen. Dat is nou juist éen van de leuke dingen van digigraferen.
De kiezer beslist uiteindelijk of het een goede foto is of niet.

...
Hoezo niet toegestaan? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bipo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-09 18:41

bipo

TomV

En toch wil ik even ingaan op het PS aspect. De contest is hier een digitale fotocontest. Digitaal. Daarom ben ik van mening dat foto's binnen de contest zeker wel gephotoshopt (of gepaintshopproot) mogen worden.

Bewerk je foto maar. Als je het teveel bewerkt, wordt het toch niets meer. Bewerk je een slechte foto, dan wordt die niet veel beter. Het gaat dan uiteindelijk om dat kleine beetje extra, waardoor een foto uit een simpele cam kan competeren met een foto uit een wat uitgebreidere cam.

Anders worden de foto's (als ze al mooi uit de cam komen) van de kwalitatief betere cam waarschijnlijk beter beoordeeld en krijg je opnieuw discussie.

Kortom:

:) Maak foto's, maar photoshop met mate. :)

We learn from our past, we live in the present, we develop for the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SuperKneus schreef op 03 januari 2003 @ 07:29:
...

De foto angels is leuk en mooi maar past na mijn mening niet bij het thema. Er is een kleine schaduw maar die speelt ook weer niet een hoofdrol in het de foto.
...
Een kleine schaduw bij angels?! Errrr... weet je zeker dat je niet naar het negatief staat te kijken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mycosis
  • Laatst online: 24-04 22:08

mycosis

--------------

Verwijderd schreef op 03 January 2003 @ 07:42:

[...]

Is dat met een statief gedaan?
Jah... ik heb mijn ministatief verticaal tegen een pilaar gezet, zodat ik niet zou bewegen...

Maar vinden jullie dit niet bij het thema passen? :( :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

mycosis schreef op 03 januari 2003 @ 10:08:
[...]

Jah... ik heb mijn ministatief verticaal tegen een pilaar gezet, zodat ik niet zou bewegen...

Maar vinden jullie dit niet bij het thema passen? :( :?
Het is alleen de schaduw van de personen die de foto bij het thema laat passen. Het zwarte eromheen valt niet echt in het oog als schaduw, maar meer als duisternis (bij mij dan he). Maar opzich valt de foto dus in het thema.

BTW: Een ministatief verticaal tegen een pilaar :? Hoe doe je dat, met zuignappen? :P Of begrijp ik het helemaal verkeerd?

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste