Toon posts:

[DVD] Widescreen lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort een home cinema theater en ben ook maar meteen begonnen met het inslaan van DVD's, zo heb ik vandaag mijn LOTR special extended dvd edition binnen gekregen. Meteen kijken alleen ik krijg de film maar niet op volledig scherm...

Het menu is wel helemaal full screen maar zodra de film begint krijg ik boven en beneden die zwarte balken. Ik heb een JVC breedbeeld (AV28CT1S) met verschillende "breedbeeld opties" zoals: Panoramic, 16:9 zoom, 16:9 zoom met ondertitels, 14:9 zoom, Full en normaal (en auto)..

Geen van deze modes lukt fullscreen zonder zwarte balken.. waar ligt dit aan?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2002 13:31 ]

Verwijderd

Volgens mij is LOTR 2.35:1 i.p.v. 16:9. Bioscoopformaat is geen 16:9!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-03 10:38
Ligt aan het formaat van de film. De formaatverhouding van jouw tv (en daarmee ook alle andere breedbeeld tv's) is 1,77:1, de breedte is dus 1,77 keer zo lang als de hoogte. Echter veel films die in de bios draaien hebben een verhouding van 2,35:1 en zijn dus nog breder. In dit formaat staat het ook op de DVD waardoor je zelfs op een breedbeeld nog zwarte balken ziet.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Topicstarter
De dvd is idd in 2:35:1 formaat..
Dat hebben ze dan slecht gedaan.. dat ze DVD niet even aanpassen..

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-03 18:52
De The Lord of the Rings die ik heb is inderdaad 2.35 : 1, dus lijkt me bij jou ook.

Edit: en natuurlijk is er weer eens iemand eerder. :(

[ Voor 26% gewijzigd door OnTracK op 31-12-2002 13:42 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 December 2002 @ 13:40:
Wees blij, anders mis je de helft van de film (links en rechts).
Anders moet je even kijken of je TV/DVD-speler/DVD-schijfje ook Pan&Scan ondersteund...

Verwijderd

Jep, wide screen versies hebben dit altijd..

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-03 10:38
Verwijderd schreef op 31 December 2002 @ 13:40:

De één vind het slecht, de ander heeft liever het orginele formaat. Anders moet je stukken beeld eraf knippen en mis je de orginele compositie.
Zie hier voor wat extreme 4:3 voorbeelden.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

... dubbelpost ...

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2002 14:28 . Reden: ... dubbelpost ... ]

• Okyah
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Nee, t klopt allemaal, hoor :)

kheb zowel de extended als de gewone versie en de gewone versie is 16:9 en de extended versie is 1.85:1 dacht ik (kkan ook 2.35:1 zijn, hoor, zeker weten doe ik t niet :))

Tis wel jammer, maar anders moeten er stukjes afgehakt worden :/

Plus de extended versie heeft geweldig geluid, dus dat beetje zwart boven en onder... :)

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

Verwijderd

Topicstarter
extended heeft idd geweldig geluid.. 6.1 DTS-ES :9 super!
dit is wat er op het extra baaldje staat: Widescreen version: presented in a letterboxed widescreen format preserving the 2:35:1 aspect ratio of its original theatrical exhibition. Enhanched for widescreen TVs.

Geloof niet dat mijn dvd speler pan-scan ondersteunt: http://data3.jvc-europe.c...-A30R&Country=Nld&Lang=Nl
ShittyOldMan schreef op 31 december 2002 @ 13:46:

[...]

De één vind het slecht, de ander heeft liever het orginele formaat. Anders moet je stukken beeld eraf knippen en mis je de orginele compositie.
Zie hier voor wat extreme 4:3 voorbeelden.
Ok in dat geval heb ik idd liever die 2 zwarte balken :)

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2002 14:03 ]

• compie
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik vind het dus echt k*t.
Je hebt toch een breedbeeld tv om van die vieze balken onder en boven af te komen. En bij een pan&scan naar 4:3 gaat inderdaad heel veel van het beeld verloren, maar bij een pan&scan naar 16:9 valt het toch nog wel mee?

Hoe kun je zien als je een dvd koopt of ie afspeelt met van die balken bij een breedbeeld tv?

Verwijderd

Op mijn DVD-speler zit een zoom optie die precies de zwarte balken eraf haalt.
Dan mis ik dus wel de stukjes aan de zijkanten, maar dat vind ik minder erg dan die zwarte balken.
Het is dus maar net wat je belangrijker vindt. :)

• ViolatoR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-11-2025
compie schreef op 29 november 2003 @ 08:46:
Ik vind het dus echt k*t.
Je hebt toch een breedbeeld tv om van die vieze balken onder en boven af te komen. En bij een pan&scan naar 4:3 gaat inderdaad heel veel van het beeld verloren, maar bij een pan&scan naar 16:9 valt het toch nog wel mee?

Hoe kun je zien als je een dvd koopt of ie afspeelt met van die balken bij een breedbeeld tv?
Aan de aspect ratio, als het hoger is dan 1.85:1 heb je gewoon balken onderin beeld op je breedbeeld. Persoonlijk vind ik het niet erg aangezien die balken toch wel meevallen. Heb iig liever 2 van die balkjes dan halve film weg geknipt.

fotoblog

• compie
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
ViolatoR schreef op 29 november 2003 @ 11:36:
[...]

Aan de aspect ratio, als het hoger is dan 1.85:1 heb je gewoon balken onderin beeld op je breedbeeld. Persoonlijk vind ik het niet erg aangezien die balken toch wel meevallen. Heb iig liever 2 van die balkjes dan halve film weg geknipt.
Ja maar ik heb liever een klein beetje film weggeknipt dan twee kleine balken. Ik heb toch een breedbeeld tv, dan wil ik ook een beeldvullend beeld. Dat er dan een klein beetje afgeknipt wordt vind ik niet erg. Maar dat kan dus niet?
Eigenlijk wil ik dus zoiets hebben als custom pan-scan bij bsplayer. Dan kun je het zelf helemaal kiezen. Maar dat zal mijn dvd speler wel niet kunnen.

• ViolatoR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-11-2025
zowel mijn tv als dvd speler hebben een zoom optie waarmee je het beeld wel precies beeldvullend kunt maken, maar ik vind dat maar nix :) het voelt gewoon niet goed aan :P

* ViolatoR heeft toch echt liever 2 zwarte balkjes :) maar ieder zijn ding

fotoblog

Pagina: 1