niet helemaal:
studiogebruik kan je niet helemaal vergelijken met thuisgebruik.
Een opname met een hogere bitresolutie is is in de studio voornamelijk handig/goed bij (digitaal) mixen: zo voorkom je dat zachte signalen verdwijnen in de ruis.
In de huiskamer zorgt het alleen maar voor een betere signaal-ruis verhouding. deze is voor cd standaard 96dB, en ik denk dus dat dit ruim voldoende is (bij 96db signaal hoor je echt geen ruis: 96dB is waarschijnlijk harder dan de luidste nederlandse discotheek.
Qua frequentiegebied (boven de 20khz) is het een ander verhaal.
Ik ben dus van mening dat mensen
niet boven de 20khz kunnen horen. maar deze frequentie ligt ook ontzettend dicht bij de max frequentie van cd :22khz.
Bij die hoogste frequenties gaat een cd echter enorm vervormen: geluidsgolven gaan zich gedragen als blokgolven. ook kan je bij een cd die slecht gepostremixed is fouten horen (signalen die in de max. frequentis 'gespiegeld' worden.
Nu zitten er in een cdspeler allerlei correctiecircuits om deze 'oneffenheden' te corrigeren, maar ideaal is dit natuurlijk niet (in een cd speler zit zelfs een soort van 'signal emphasis'...zeg maar dolbyB

).
Ik denk dat sacd en dvd-a dus wel wat pluspunten bevatten, maar zaligmakend is het niet. Ze klinken dus ook niet per definitie beter dan een cdspeler (maar hoe iets 'klinkt' heeft helemaal niets met specificaties of theorieen te naken....misschien heb ik daarom ook wel geen sacd of dvd-a

)
Ik verwacht dat *alle* speakers tot ruim boven de 20kHz kunnen weergeven, ik vind 't wel heel opvallend dat ze altijd precies tot 20kHz kunnen. Daarboven wordt volgens mij gewoon nooit gemeten of ze 't kunnen.
klopt, bijna altijd stoppen de metingen bij 20khz... daarboven kan je toch niet horen

En ja, waarschijnlijk kunnen alle luidsprekers boven de 20khz weergeven, alleen: met welke verzwakking/versterking? (geldt voor alle frequenties...nou ja, in het hoorbare gebied dan)