Toon posts:

luidsprekeradvies tot 70.000 Hz

Pagina: 1
Acties:
  • 968 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Over een tijdje wil ik de Sony STR-DB780QS receiver kopen, maar daar moet ik dan nog wel speakers bij vinden. De versterker gaat tot 70 khz. Nu wil ik hier geen discussie ontketenen of die hoge frequenties wel/niet nuttig zijn. Mijn enige vraag is of er betaalbare speakers zijn die tot minstens 70 khz gaan. Sony heeft hele mooie (bijv. de Pascal serie), maar die zijn behoorlijk prijzig. De speakers hoeven niet per sé van Sony te zijn, maar een beetje mooi uiterlijk is wel een vereiste. Dus niet van de ouderwetse 'dozen'.

*edit*
Dus toch de >20khz discussie die ik hier eigenlijk niet wilde voeren... :7
*edit*

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2002 04:17 ]

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

luidsprekeradvies -> luisteren
Wil je nou speakers die goed klinken of waarmee je khz-en kan patsen?

[ Voor 8% gewijzigd door justmental op 30-12-2002 21:18 ]

Who is John Galt?

• Fireman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-10-2025

Fireman

We talk about luxury problems

Even een vraagje; welke speakers vind jij zo wie zo mooi klinken?

Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)

Verwijderd

Die ouwerwetse "dozen" klinken vaak wel beter dan die pascalletjes van sony, ik heb ze ook gehoord maar wordt er niet echt geil van......

Verwijderd

70Khz duuuhh : Power Output (RMS 20Hz-20.000Hz)

• E-Mile
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-02 00:57

E-Mile

Danteezy!

Pascalletjes van Sony zijn :r
Neem liever iets waar je echt een tevreden gehoor van hebt klaar :)

AxidanT<<Check't voor fijne muziek! (Als je van house houdt dan)

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Gewoon eens gaan luisteren bij de betere/grotere audiozaak.
Bij de mediamarkt staan er altijd een berg klaar om beluisterd te worden en daar hoor je het verschil wel duidelijk. Wel altijd wat van je eigen muziek meenemen.

Senile! Senile Oekaki

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

koop een klein setje b&w's ;)
70.000Hz heb je toch geen fuck aan :)
als je geen ontketening wilt hebben moet je niet zeuren en gewoon voor normale leuke speakertjes gaan! :P

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

Gitaarwerk schreef op 30 December 2002 @ 23:14:
koop een klein setje b&w's ;)
70.000Hz heb je toch geen fuck aan :)
als je geen ontketening wilt hebben moet je niet zeuren en gewoon voor normale leuke speakertjes gaan! :P
idd... wij hebben thuis een setje b&w's in combinatie met een quad versterker.. weet je tenminste zeker dat je waar voor je geld hebt..

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:53

mr_petit

opperprutser

Ik denk dat bijna alle luidsprekers wel 70kHZ kunnen weergeven..... alleen zal het geluiddrukniveau nogal laag zijn (1dB(A)ofzo :?) ....

Voor de rest gewoon gaan luisteren naar merken als mission, kef, b&w, infinity, jbl enz..

"man is not truly one, but truly two,"

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-03 17:01

Yngwie-

Murphy was an optimist

Verwijderd schreef op 31 December 2002 @ 01:32:
[...]

idd... wij hebben thuis een setje b&w's in combinatie met een quad versterker.. weet je tenminste zeker dat je waar voor je geld hebt..
Waar voor je geld met ik het absoluut mee eens. Maar dat wil niet zeggen dat iemand andere merken of combinaties niet beter zal vinden klinken, smaken verschillen echt ontzettend. Plus niet iedereen heeft dezelfde eisen qua geluid (om het woord budget nog maar niet te noemen) ;)

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:54

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Ik ruik flames, das zonde, probeer het een beetje menselijk te houden pls :)

- Hoeveel centjes heb je over voor hoeveel speakers?
- Hoe groot is de ruimte die ermee wilt vullen?
- Wat is het doel (voornamelijk home cinema, muziek, feesies, buren pesten?)?
- Wat heb je al?
- Wat vind je (bij anderen, in de winkel e.d.) zelf mooi?

Ik snap de reacties van mensen wel als ze zeggen dat je die specs links moet laten liggen, maar zodra je dus 'op papier' je speakers zoekt kun je niets anders dan specs trekken. Ik ken dat wel en snap wel waarom mensen dat doen. Toch moet je jezelf ertoe zetten reviews te lezen, te luisteren en vooral naar jezelf te luisteren. Uit info moet je gewoon extraheren of speakers bepaalde zwakheden hebben of ergens gewoon niet echt goed zijn, verder niets.. niemand bepaald jouw smaak en situatie. Al naar gelang je aan het zoeken bent kun je nog helemaal van gedachten veranderen.. in jouw geval zal een combo van jouw sound met een bijbehorend design een resultaat geven.. :)

Onze adviezen zijn dus louter richtlijnen.. door zoveel mogelijk info te geven kunnen we wellicht wat voorzetjes geven, maar meer niet. Iemand die meent dat je iets per se wel of niet moet doen moet je negeren. Als je maar geen Pascal setje neemt :+

Nah, luisteren is het 'sleutelwoord', maar toch kun je best starten met specs enzo vergelijken.. staar je er alleen niet op dood. Sony 80watt is nauwelijks vergelijkbaar met Harman Kardon/Infinity/B&W/ETC 80watt.. ook heb je dan nog RMS/PMPO/Music Power etc etc.

Post eerst die info, dan kijken we wel ffies verder.. succes alvast :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.

Verwijderd

Topicstarter
Sommige mensen bedankt voor hun antwoord. Anderen hadden hun antwoord ook gewoon achterwege kunnen laten. Maar ja, sommigen kunnen het toch niet laten...

Het enige wat ik dus vraag, zijn betaalbare speakersets die een groot frequentiebereik hebben. Dus nogmaals: a.j.b. geen discussie over het nut ervan. Ik wil er wel dit over kwijt: muziekinstrumenten produceren veel hogere frequenties dan slechts tot 20khz. Ik vind het belangrijk dat deze ook weergegeven worden door mijn speakers (en de opgegeven Sony receiver uit de QS-serie geeft deze wel degelijk weer!). De 1 zegt dat de hogere frequenties niet hoorbaar zijn dus waarom al die moeite en de ander zegt dat hogere frequenties de lagere tonen beinvloeden (grondtoon en lagere boventonen worden vervormd) waardoor weergave van tonen boven 20khz indirect wel hoorbaar is. Gevoelsmatig neig ik meer naar de tweede groep hoewel ik dit niet wetenschappelijk kan onderbouwen.

Betaalbaar betekent voor mij tot ongeveer 500-600 euro (zelfde prijsklasse als de receiver). De specs van de receiver:
Stereo 4 Ohm / 8 Ohm: 2x90W/2x100W
Surround-Mode Front 4 Ohm / 8 Ohm: 2x80W/2x100W
Surround-Mode Centre 4 Ohm / 8 Ohm: 1x80W/1x100W
Surround-Mode Rear 4 Ohm / 8 Ohm: 2x80W/2x100W
Speaker Impedance: 4 Ohm / 8 Ohm (switchable)
Phono Input: yes
5.1 Analogue Input: 1
Front-Audio-Input: 1 AV, S-Video
Pre Outputs: Front/Centre/Rear/Subwoofer (2x)
Audio Input / Output: 3 / 1
Video Input / Output: 5 / 2
Monitor Output (Picture): FBAS / S-Video 1 / 1
S-Video Input / Output: 4 / 1
Digital Input: optical / coaxial: 4 / 1
Digital Output: optical
Headphone Output: yes
Decoders: Dolby Pro Logic/Dolby Pro Logic 2
Decoders: Dolby Digital/DTS
96 kHz / 24Bit PCM Digital Input
Virtual Matrix: yes
DSP (Digital Signal Reproduction): yes (32Bit)
DCS (Digital Cinema Sound): yes (Full)
Equalizer: digital
AC Outlet (switched): 1
Weight: 12.5 kg
O ja, nog vergeten te vermelden wat ik eigenlijk wil. In ieder geval een 5.1 setup. Het gaat om een oppervlakte van ca. 25 m2. Op dit moment is mijn 82cm Philips bb-tv (100hz digital scan) het enige dat het vermelden waard is. Binnenkort begin ik dus met de dvd/sacd-speler DVP-NS905V van Sony vanwege de 12bits/108mhz video DAC en goede geluidskwaliteit. Beide aspecten worden in enkele reviews op internet als zeer goed bevonden. Voorlopig sluit ik deze aan op mijn bestaande Philips dolby prologic set. Want het wordt eens tijd voor een dvd-speler, maar dan wil ik wel gelijk wat goeds. Zilver bevalt mij wel na zwarte Philipscomponenten te hebben gehad. Dus liefst ook zilverkleurige speakers.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2002 03:11 ]

• ShittyOldMan
  • Laatst online: 23:32
Het probleem is dat het aanbod van speakers welke '70.000 Hz compatible' zijn veel kleiner is dan het aanbod speakers met een 'gewoon' bereik. Dan krijg je dus een beperking in keuze en is het gewenste geluid moeilijker te behalen. Ik zou eerder gewoon eens een aantal luistersesies houden en daarop je keuze baseren.
Wat betreft het nut van zulke hoge tonen (ja ik ga er toch ff op in), je kunt het ook anders zien, namelijk dat dit frequentiegebied de rest op negatieve manier beïnvloed. Als een stoorzender, het is minder 'schoon'. Gezien je het geluid zelf toch al niet kan horen vraag ik me af of je het dan niet beter weg kunt laten. Maar daarnaast moet je ook voor jezelf nagaan wanneer je het zou tegenkomen. Enkel bij sacd of dvd-a zover ik weer, en dan ook nog eens met instrumenten welke dit kunnen produceren met tevens de juiste opname apparatuur in een studio die het kan afmixen. Is dat het nu allemaal waard? Of is het meer de psychologische voldoening dat het geeft 'om speakers en een versterker te hebben die tot 70.000 Hz kan'? Want ik denk dat men met de hele marketingmachine daar wel van bewust is.
titelfix

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Topicstarter
ShittyOldMan, waarom jij hogere tonen als een stoorzender ziet, snap ik niet helemaal. Ik bedoel: in de praktijk zijn ze gewoon aanwezig dus waarom zou je ze wat dat betreft niet gewoon door een speaker laten weergeven. Je zegt zelf dat de rest wordt beinvloed, maar waarom deze invloed negatief zou zijn, snap ik niet helemaal. En ja, dus toch een discussie over >20khz. Ben zelf redelijk geinteresseerd in sacd dus vandaar dit topic. Het gaat dus niet om psychologische voldoening maar meer om een redelijk sterk vermoeden dat die hogere tonen er echt toe doen.

*edit*
Ik geef je gelijk wat betreft de beperktere keuze bij speakers voor >20khz. Het is helemaal waar dat je beter speakers kunt hebben die tot 20 khz erg mooi klinken dan speakers tot 70khz die niet goed klinken. En technieken als sacd hebben ook zo hun voordelen onder de 20khz tov audio-cd.
*edit*

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2002 03:20 ]

Verwijderd

ik wil maar 1 ding zeggen...voor speakers moet je niet bij Sony zijn......

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 31 december 2002 @ 03:26:
ik wil maar 1 ding zeggen...voor speakers moet je niet bij Sony zijn......
Hoeft wat mij betreft ook niet. Zou je misschien wat zaken kunnen opnoemen waar ze goed advies geven en waar je alle gelegenheid hebt om te luisteren? Is de mediamarkt bijv. een goeie winkel? Ze hebben in ieder geval een ruime keuze aan speakers.

• ShittyOldMan
  • Laatst online: 23:32
[nohtml]
Verwijderd schreef op 31 December 2002 @ 03:16:
ShittyOldMan, waarom jij hogere tonen als een stoorzender ziet, snap ik niet helemaal. Ik bedoel: in de praktijk zijn ze gewoon aanwezig dus waarom zou je ze wat dat betreft niet gewoon door een speaker laten weergeven. Je zegt zelf dat de rest wordt beinvloed, maar waarom deze invloed negatief zou zijn, snap ik niet helemaal. En ja, dus toch een discussie over >20khz. Ben zelf redelijk geinteresseerd in sacd dus vandaar dit topic. Het gaat dus niet om psychologische voldoening maar meer om een redelijk sterk vermoeden dat die hogere tonen er echt toe doen.
Het is geen bewering ofzo, of iets dat ik vind, maar een mogelijkheid. Evenals dat er wordt gezegd dat ze een positief invloed kunnen hebben. Ik heb me er nooit in verdiept. Maar dan vraag ik me wel af, mocht dit invloed hebben op de lagere tonen, waar komt deze invloed dan tot stand? Ik neem aan bij het bespelen van het instrument en niet daarna? Dan worden deze 'vervormde' lagere tonen dus al direct opgenomen en kunnen ze worden afgespeeld op iedere hifi luidspreker. Echter als deze hoge tonen het geluid pas beïnvloeden in de huiskamer, dus na de opname e.d. dan heb je dus niet meer het orgineel zoals het in de studio was te horen. En kun je het zien als een stoorzender.
Ik geef je gelijk wat betreft de beperktere keuze bij speakers voor >20khz. Het is helemaal waar dat je beter speakers kunt hebben die tot 20 khz erg mooi klinken dan speakers tot 70khz die niet goed klinken.
Dit is idd zeker niet onbelangrijk, persoonlijk vind ik die pascal setjes bijv. niet zo heel veel aan. Maar om dan toch met een klein adviesje aan te komen, een aantal speakers van Quadral hebben een groot frequentiebereik, bijvoorbeeld de Shogun Prestige welke wel voor 400,- per stuk te krijgen is (iets boven budget). Heb ze zelf niet gehoord, dus kan er verder weinig zinnigs over zeggen :).

edit

Maar als ik het zo ff kijk hebben wel meer fabrikanten zulke sets, tannoy bijv. heeft een 5.1 setje met groot bereik, en zo zal de rest ook wel wat in huis hebben. Wat betreft winkels, MediaMarkt is niet echt een luisterwinkel. Het beste wat je kunt hebben is een winkel waarbij de luisterruimte enigzins overeen komt met je eigen ruimte thuis. De ruimte heeft namelijk aardig wat invloed op het geluid. Persoonlijke goeie ervaringen heb ik met staffhorst en stassen, maar andere betere hifi winkels (waar geen wasmachines staan) zullen ook goeie mogelijkheden bieden.

[ Voor 13% gewijzigd door ShittyOldMan op 31-12-2002 03:42 ]

Mijn Home Cinema in aanbouw

• VlasBaard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-02 23:24
Tenzij je analoge weergaveapparatuur hebt (LP bijvoorbeeld), zal je uberhaupt niet boven de 48 kHz (dvd-a) of 22 kHz (cd) uitkomen. Dat is inherent aan digitaal-analoog conversie: de frequenties die eruitkomen zullen nooit hoger zijn dan de helft van de sampling rate. Standaard signaalverwerkingstheorie.

Verder vind ik het uberhaupt nogal als een marketing-term klinken, die 70 kHz. Is er ergens een frequentie-geluidssterkte grafiek? Want zonder verdere specificaties kan mijn grote teen ook een toon van 70 kHz voortbrengen.

Greetings and felicitations, children of technology - Icon in het groot

Verwijderd

Topicstarter
VlasBaard schreef op 31 december 2002 @ 03:45:
Tenzij je analoge weergaveapparatuur hebt (LP bijvoorbeeld), zal je uberhaupt niet boven de 48 kHz (sacd) of 22 kHz (cd) uitkomen. Dat is inherent aan digitaal-analoog conversie: de frequenties die eruitkomen zullen nooit hoger zijn dan de helft van de sampling rate. Standaard signaalverwerkingstheorie.

Verder vind ik het uberhaupt nogal als een marketing-term klinken, die 70 kHz. Is er ergens een frequentie-geluidssterkte grafiek? Want zonder verdere specificaties kan mijn grote teen ook een toon van 70 kHz voortbrengen.
Maar sacd heeft een sampling rate van meer dan 2 MHz. Het is dan ook een 1bit-signaal (DSD) en niet te vergelijken met PCM-techniek van cd- en dvd-audio. Bij sacd (DSD) wordt het geluid afgekapt bij 100 khz. Zo'n freq-geluidssterkte grafiek zou inderdaad erg fijn zijn. Eigenlijk zou dat standaard bij elke speaker vermeld moeten worden. Misschien zijn er sites die dergelijke grafieken hebben?

• VlasBaard
Verwijderd schreef op 31 December 2002 @ 03:55:
Maar sacd heeft een sampling rate van meer dan 2 MHz.
Ah dan ben ik in de war met dvd-audio. Sorry. :)

edit:

Hmmm op http://www.sony-middleeast.com/sacd/dsd.htm staat dat er aan het eind van het proces een low-pass filter gebruikt wordt.. wel -erg- jammer dat er niet bijstaat tot welke frequentie hij doorlaat... misschien iets om uit te zoeken?

[ Voor 38% gewijzigd door VlasBaard op 31-12-2002 04:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
ShittyOldMan schreef op 31 december 2002 @ 03:36:
[nohtml]
[...]

Het is geen bewering ofzo, of iets dat ik vind, maar een mogelijkheid. Evenals dat er wordt gezegd dat ze een positief invloed kunnen hebben. Ik heb me er nooit in verdiept. Maar dan vraag ik me wel af, mocht dit invloed hebben op de lagere tonen, waar komt deze invloed dan tot stand? Ik neem aan bij het bespelen van het instrument en niet daarna? Dan worden deze 'vervormde' lagere tonen dus al direct opgenomen en kunnen ze worden afgespeeld op iedere hifi luidspreker. Echter als deze hoge tonen het geluid pas beïnvloeden in de huiskamer, dus na de opname e.d. dan heb je dus niet meer het orgineel zoals het in de studio was te horen. En kun je het zien als een stoorzender.
Hoge en lage frequenties moet je ook niet als 2 losstaande verschijnselen zien. Als bijvoorbeeld een klarinet een bepaalde toon produceert, dan ontstaat er 1 soort geluidsgolf die opgebouwd is uit meerdere frequenties. Het is een beetje lastig uit te leggen, maar je kunt het vergelijken met een zeeoppervlak dat rustige brede golven vertoont maar tegelijkertijd zijn er op deze brede golven ook rimpels veroorzaakt door bijvoorbeeld een vis. Dus kleine rimpels in grotere golven. Rare uitleg, maar hopelijk maakt het wel duidelijk wat ik bedoel :). Terug naar de klarinet. De toon die wordt geproduceert bestaat uit een grondtoon (de brede golven) en verschillende boventonen (zeg maar de rimpels). Door die boventonen worden de lagere tonen (in het hoorbare gebied dus tot 20khz) vervormd. We hebben het nu dus nog steeds over het analoge gedeelte. Als het geluid wordt opgenomen en gedigitaliseerd met de cd-audio techniek (PCM) dan vallen alle tonen boven 20 khz weg. Dus alle rimpels boven 20khz worden 'gladgestreken' waardoor de rimpels en de grondtoon in het hoorbare gebied na d/a conversie niet gelijk blijven aan het origineel. Bij sacd worden veel meer boventonen opgenomen waardoor de vervorming van de grondtoon en boventonen in het oorspronkelijke geluid als het ware zoveel mogelijk behouden blijft.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2002 04:12 ]

• VlasBaard
Aha! "SACD players must low-pass-filter their analog output above 50kHz" (bron, vlak boven de grafiek)

[ Voor 30% gewijzigd door VlasBaard op 31-12-2002 04:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
VlasBaard schreef op 31 December 2002 @ 04:14:
Aha! "SACD players must low-pass-filter their analog output above 50kHz" (bron, vlak boven de grafiek)
Dat is inderdaad wel opvallend. Dus wél tot 100 khz bij de opname maar spelers moeten alles boven 50 khz wegfilteren. Wat zit daar achter, vraag ik me dan af.

• Jag
  • Laatst online: 01:20

Jag

Verwijderd schreef op 31 december 2002 @ 04:09:
[...]

Hoge en lage frequenties moet je ook niet als 2 losstaande verschijnselen zien. Als bijvoorbeeld een klarinet een bepaalde toon produceert, dan ontstaat er 1 soort geluidsgolf die opgebouwd is uit meerdere frequenties. Het is een beetje lastig uit te leggen, maar je kunt het vergelijken met een zeeoppervlak dat rustige brede golven vertoont maar tegelijkertijd zijn er op deze brede golven ook rimpels veroorzaakt door bijvoorbeeld een vis. Dus kleine rimpels in grotere golven. Rare uitleg, maar hopelijk maakt het wel duidelijk wat ik bedoel :). Terug naar de klarinet. De toon die wordt geproduceert bestaat uit een grondtoon (de brede golven) en verschillende boventonen (zeg maar de rimpels). Door die boventonen worden de lagere tonen (in het hoorbare gebied dus tot 20khz) vervormd. We hebben het nu dus nog steeds over het analoge gedeelte. Als het geluid wordt opgenomen en gedigitaliseerd met de cd-audio techniek (PCM) dan vallen alle tonen boven 20 khz weg. Dus alle rimpels boven 20khz worden 'gladgestreken' waardoor de rimpels en de grondtoon in het hoorbare gebied na d/a conversie niet gelijk blijven aan het origineel. Bij sacd worden veel meer boventonen opgenomen waardoor de vervorming van de grondtoon en boventonen in het oorspronkelijke geluid als het ware zoveel mogelijk behouden blijft.

Kom op zeg, wat jij wilt staat echt volledig buiten de werkelijkheid. Natuurlijk is het een interessante discussie die jij aanhaalt, maar als je voor 600,- een 5.1 setje wilt aanschaffen niet echt van toepassing. Luidsprekers zijn echt ondingen: groot, duur en verre van perfect. Een goede luidspreker maken kost enorm veel geld, een veelvoud van wat jij voor 6 speakers wilt uitgeven. Het is niet reeel te denken dat je een fatsoenlijke luidspreker kan krijgen voor zo'n laag bedrag die tot 70KHz kan weergeven. Als je 600,- te besteden hebt, zou ik zelf twee luidsprekers bouwen als je handig bent. En anders voor 600,- twee kant en klare luidsprekers kopen. En dan gewoon luidsprekers zonder supertweeters.
Supertweeters zijn namelijk niet alleen heel exotisch, ze zijn ook nog eens duur. Om de octaven boven de 20K te bereiken, heb je namelijk een membraam nodig met extreem lage massa.

Verwijderd

Zolang het masteren nog gebeurt op Genelec S30D (zo ongeveer de perfecte digitale monitor luidspreker, 36-48.000 Hz) kom je nog lang niet aan de 70KHz, laat staan hoger. Stel je eisen gewoon wat bij en kies luidsprekers die je bevallen.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Jag schreef op 31 December 2002 @ 05:01:

[...]

Kom op zeg, wat jij wilt staat echt volledig buiten de werkelijkheid. Natuurlijk is het een interessante discussie die jij aanhaalt, maar als je voor 600,- een 5.1 setje wilt aanschaffen niet echt van toepassing. Luidsprekers zijn echt ondingen: groot, duur en verre van perfect. Een goede luidspreker maken kost enorm veel geld, een veelvoud van wat jij voor 6 speakers wilt uitgeven. Het is niet reeel te denken dat je een fatsoenlijke luidspreker kan krijgen voor zo'n laag bedrag die tot 70KHz kan weergeven. Als je 600,- te besteden hebt, zou ik zelf twee luidsprekers bouwen als je handig bent. En anders voor 600,- twee kant en klare luidsprekers kopen. En dan gewoon luidsprekers zonder supertweeters.
Supertweeters zijn namelijk niet alleen heel exotisch, ze zijn ook nog eens duur. Om de octaven boven de 20K te bereiken, heb je namelijk een membraam nodig met extreem lage massa.
ik denk dat er wel (hoornloze) piezo's zijn die tot 70khz gaan.....maar of je daar nu gelukkig van wordt :/

sowieso geloof ik niet helemaal in weergave tot 70khz.
De eerste betrouwbare meting moet ik nog zien.... (en ja, dan bedoel ik niet de 'kaarsrechte' fft grafiekjes uit de reclamefolders; die kloppen (bijna) nooit.)
De meetmicrofoon die (nauwkeurig) tot 70khz gaat moet volgens mij ook nog uitgevonden worden.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik verwacht dat *alle* speakers tot ruim boven de 20kHz kunnen weergeven, ik vind 't wel heel opvallend dat ze altijd precies tot 20kHz kunnen. Daarboven wordt volgens mij gewoon nooit gemeten of ze 't kunnen.

Anyway, je hebt er alleen iets aan als je HDCD of SACD gaat gebruiken, en het is maar de vraag of de opnamestudio's zulke hoge frequenties opnemen. Op dit moment (CD bestaat al 20 jaar ofzo?) gebruiken 99 van de 100 cd's niet eens het volle bereik van 16bit/44.1kHz, dus waar heb je het dan over vraag ik me af.

Ik vind het heel leuk hoor, dat er een groepje audiofiele mensen is, die de losse bitjes kunnen horen. Buitengewoon leuk om te lezen hoe ze al die tekortkomingen in het geluid beschrijven. Ik lach me krom als ze hun huiskamer vergelijken met de concertzaal (met hoestend en reutelend publiek enzo). Dat nu de audio-industrie op dat kleine groepje inspringt, en betere spullen gaat maken verbaast me. Ik denk dat ze gewoon de hype van de PC-industrie overnemen. (99% van de mensen dacht dat de Soundblaster32 een 32bits geluidskaart was). En technisch is meer bits en meer KHz-en ook gemakkelijk geworden.

Weet je trouwens zeker dat de leidingen van je CV niet stiekum allerlei geluiden maken van > 30kHz? Kan zomaar je speakergeluid van boven de 20kHz in de war gooien!!!

Ik vind dit toch allemaal zo'n onzin. :(

Siditamentis astuentis pactum.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

niet helemaal:
studiogebruik kan je niet helemaal vergelijken met thuisgebruik.
Een opname met een hogere bitresolutie is is in de studio voornamelijk handig/goed bij (digitaal) mixen: zo voorkom je dat zachte signalen verdwijnen in de ruis.
In de huiskamer zorgt het alleen maar voor een betere signaal-ruis verhouding. deze is voor cd standaard 96dB, en ik denk dus dat dit ruim voldoende is (bij 96db signaal hoor je echt geen ruis: 96dB is waarschijnlijk harder dan de luidste nederlandse discotheek.

Qua frequentiegebied (boven de 20khz) is het een ander verhaal.
Ik ben dus van mening dat mensen niet boven de 20khz kunnen horen. maar deze frequentie ligt ook ontzettend dicht bij de max frequentie van cd :22khz.
Bij die hoogste frequenties gaat een cd echter enorm vervormen: geluidsgolven gaan zich gedragen als blokgolven. ook kan je bij een cd die slecht gepostremixed is fouten horen (signalen die in de max. frequentis 'gespiegeld' worden.

Nu zitten er in een cdspeler allerlei correctiecircuits om deze 'oneffenheden' te corrigeren, maar ideaal is dit natuurlijk niet (in een cd speler zit zelfs een soort van 'signal emphasis'...zeg maar dolbyB 8)7 ).

Ik denk dat sacd en dvd-a dus wel wat pluspunten bevatten, maar zaligmakend is het niet. Ze klinken dus ook niet per definitie beter dan een cdspeler (maar hoe iets 'klinkt' heeft helemaal niets met specificaties of theorieen te naken....misschien heb ik daarom ook wel geen sacd of dvd-a :+ )
Ik verwacht dat *alle* speakers tot ruim boven de 20kHz kunnen weergeven, ik vind 't wel heel opvallend dat ze altijd precies tot 20kHz kunnen. Daarboven wordt volgens mij gewoon nooit gemeten of ze 't kunnen.
klopt, bijna altijd stoppen de metingen bij 20khz... daarboven kan je toch niet horen :+
En ja, waarschijnlijk kunnen alle luidsprekers boven de 20khz weergeven, alleen: met welke verzwakking/versterking? (geldt voor alle frequenties...nou ja, in het hoorbare gebied dan)

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

mr_petit schreef op 31 december 2002 @ 08:34:
niet helemaal:
...maar deze frequentie ligt ook ontzettend dicht bij de max frequentie van cd :22khz. Bij die hoogste frequenties gaat een cd echter enorm vervormen: geluidsgolven gaan zich gedragen als blokgolven. ook kan je bij een cd die slecht gepostremixed is fouten horen (signalen die in de max. frequentis 'gespiegeld' worden.
CD-spelers hebben een 'verplicht' filter op 20kHz. Vanaf daar wordt zeer steil gefilterd, om bij die 22kHz (waar er zeer heftige vervorming op zou kunnen treden) bijna helemaal op 0 dB te zitten.

Zo'n zeer steil filter is niet/moeilijk te maken zonder dat het 't geluid onder die 20kHz filterfrequentie beinvloed. Op zich is het dus een goed idee om de samplingfrequentie wat hoger te maken, zodat het filter minder steil kan.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Klopt.
Toch heb je bij 20khz (en veel lager al) veel last van 'quantize errors' (golfvorm kan maar door bijv. 3 samples weergegeven worden.)
Daar hebben ze wel dingen op gevonden (ditherruis (en die pre-emphasis) en nog wat andere zut), maar dit heeft wel z'n beperkingen, die soms hoorbaar zijn.
Ook leuk, zo'n steil filter; je wil niet weten wat dat met je impulsgedrag doet (en fase).
Dit soort bijeffecten kan je overigens ook prima meten.

• [ash]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-04-2025

[ash]

Cookies :9

Verwijderd schreef op 31 December 2002 @ 04:09:
Als het geluid wordt opgenomen en gedigitaliseerd met de cd-audio techniek (PCM) dan vallen alle tonen boven 20 khz weg. Dus alle rimpels boven 20khz worden 'gladgestreken' waardoor de rimpels en de grondtoon in het hoorbare gebied na d/a conversie niet gelijk blijven aan het origineel.
Dit doet je trommelvlies ook :X

Maar ik zal nu wel veel mensen hier tegen het verkeerde been schoppen en dat is nou ook weer niet de bedoeling.

p.s. waar staat dat die versterker 70.000 Hz aankan :?

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

mr_petit schreef op 31 December 2002 @ 08:57:
Ook leuk, zo'n steil filter; je wil niet weten wat dat met je impulsgedrag doet (en fase).
Dit soort bijeffecten kan je overigens ook prima meten.
Conclusie: samplingfrequentie moet omhoog, filtering moet minder. En passant geven we nog wat meer bits weg, kost toch niks. Goedkope DACs met veel bits presteren wel ongeveer even goed als dure DACs van 16 bit, dus daarop kan bespaard worden. Dat maakt goedkope massaproduktie nog weer beter mogelijk. We noemen het nieuwe produkt SACD.

* Varienaja in een sombere bui.

• Dewoudloper
  • Laatst online: 16-03-2025
even los hiervan, ik heb deze versterker en ik moet zeggen dat het een te gekke versterker is en dat de diepe weergave enorm lekker klinkt,

Verwijderd

70kHz...?
Wat ben je aan het maken? Een "homing device" voor vleermuizen?

Let er ook op dat voor natuurgetrouwe weergave de speakers niet mogen gaan "bundelen" bij 70kHz. Dit is een vervelende eigenschap van tweeters , al aanwezig in het hoorbare gebied. Hoge tonen worden dan niet rondom uitgestraald , maar alleen in een smalle bundel recht naar voren.

• Wekkel
  • Laatst online: 03-04 16:14

Wekkel

De downloadkoning

Bij 20.000 is dat al extreem het geval, laat staan bij 70.000 Hz. Wie verzorgt de wetenschappelijke back up met cijfers hiervan?

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
gaat het de topicstarter ook nog om de klank van de speakers of moeten ze gewoon tot de 70khz gaan?? |:(
Kijk nou eerst is rond naar speakers die je mooi vindt klinken.
en so what als ze tot 40khz gaan, uiteindelijk luister je toch liever naar de speakers met de mooiste weergave.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ik weet een leuke oplossing :)
ald e topic starter het per se wilt... ik hou je niet tegen (ik adviseer gewoon dat niet te doen)
kan je het beste een super tweeter erbij kan kopen... een van tannoy wellicht

• warp
  • Niet online
Verwijderd schreef op 31 december 2002 @ 02:57:
Dus nogmaals: a.j.b. geen discussie over het nut ervan. Ik wil er wel dit over kwijt: muziekinstrumenten produceren veel hogere frequenties dan slechts tot 20khz. Ik vind het belangrijk dat deze ook weergegeven worden door mijn speakers (en de opgegeven Sony receiver uit de QS-serie geeft deze wel degelijk weer!). De 1 zegt dat de hogere frequenties niet hoorbaar zijn dus waarom al die moeite en de ander zegt dat hogere frequenties de lagere tonen beinvloeden (grondtoon en lagere boventonen worden vervormd) waardoor weergave van tonen boven 20khz indirect wel hoorbaar is. Gevoelsmatig neig ik meer naar de tweede groep hoewel ik dit niet wetenschappelijk kan onderbouwen.
Geen discussie, maar wel iets om rekening mee te houden.

Zelfs de meeste profi mastering en studio apparatuur hebben maar een bereik van 20Hz - 20KHz. Dus eventuele tonen die muziekinstrumenten produceren boven de 20KHz zijn allang verdwenen op de cd's en dvd's die jij in de winkel koopt...

Verwijderd

warp schreef op 31 december 2002 @ 12:00:
[...]

Geen discussie, maar wel iets om rekening mee te houden.

Zelfs de meeste profi mastering en studio apparatuur hebben maar een bereik van 20Hz - 20KHz. Dus eventuele tonen die muziekinstrumenten produceren boven de 20KHz zijn allang verdwenen op de cd's en dvd's die jij in de winkel koopt...
Klopt, om gezeik te voorkomen kappen de CD-spelers tonen boven de 20 kHz ook af. Oftwel, je moet dus een bron hebben die _zeker_ boven de 20 kHz loopt.

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Gitaarwerk schreef op 31 December 2002 @ 11:50:
ik weet een leuke oplossing :)
ald e topic starter het per se wilt... ik hou je niet tegen (ik adviseer gewoon dat niet te doen)
kan je het beste een super tweeter erbij kan kopen... een van tannoy wellicht
Ja die supertweeters van Tannoy zien er erg mooi uit!!
kost wel wat 200 euro ongeveer, de st25.
Maar als de topicstarter liever een Sub sateliet setje heeft met een betere kwaliteit als de pascals.
is Tannoy FX5.1 misschien wel een optie, gaat door tot de 76khz.
is een 5.1 speakerset.
ik heb het set nog nooit gehoort en heb er nog nix over gelezen maar je kunt wellicht is naar gaan luisteren als die 70khz zo bellangrijk voor je is.

ze zien er zo op het oog niet verkeert uit :)

Afbeeldingslocatie: http://www.tannoy.com/images/ACF527.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.stereo.ru/images/news/149/img_med.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Dnc1n op 31-12-2002 12:25 ]

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

idd.. lijken me ook geen TE prul dingen..
ik heb het zelf niet zo op satteliet dingen..
ik heb deze op de vad gezien.. ik denk dat het nog een behoorlijk goed geluid kan geven in een niet te grote kamer..

het is neem ik aan voor films? of alleen muziek? zo ja muziek, zal je beter kunnen overwegen om wat betere speakers te kopen (vloerstaanders, of een set goeie monitors) want daar hoor je vast veel meer op dan een supertweeter op een setje sattelietjes.

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Als je speakers neemt die tot 70kHz moeten kunnen, moet je eigenlijk ook tot 10Hz ofzo kunnen. Anders mis je nog steeds muziek.

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

De Sony Pascals zijn niet echt goed (geen laag-midden).
Ik denk dat deze Sony iets beter zijn
Afbeeldingslocatie: http://www.sony.de/resources/image/8592730.jpg
http://www.sony.de/view.x...&cat=14941&tech&loc=de_DE
Maar dat ga je niet redden binnen je budget

Deze zijn ook best aardig
http://www.homecinemachoi...Sony/SonySS-LA500ED.shtml
(maar ook 250 euro per stuk)

Er is wel beter te koop voor dat geld overigens

Overigens heb ik zeer sterke twijfels of de 2.5 cm Sony dome onvervormt de 70.000 Hz haalt (niet dat ik dat belangrijk vind). Er zijn top tweeters van 500 euro/stuk die niet verder komen dan 50 Khz

Als je echt hoog wilt spaar door voor iets met een bandtweeter (die halen 40 Khz). Zou ik ook een andere receiver nemen (de 333ES bv)
Als dat te duur wordt, stel je eisen bij tot realistische proporties :)

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 December 2002 @ 03:31:
[...]

Hoeft wat mij betreft ook niet. Zou je misschien wat zaken kunnen opnoemen waar ze goed advies geven en waar je alle gelegenheid hebt om te luisteren? Is de mediamarkt bijv. een goeie winkel? Ze hebben in ieder geval een ruime keuze aan speakers.
als ik weet waar je woont kan ik wel ff kijken naar een goede zaak in de buurt.. :)

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Verwijderd schreef op 31 December 2002 @ 04:21:
[...]

Dat is inderdaad wel opvallend. Dus wél tot 100 khz bij de opname maar spelers moeten alles boven 50 khz wegfilteren. Wat zit daar achter, vraag ik me dan af.
Ik gooi mijn "ik heb de klok horen luiden" BS verhaal er tegen aan. Alle digitale vormen van geluid hebben een of ander hoog af filtering nodig. Bij PCM rond de 22 Khz. Bij DSD dus pas rond de 50 Khz. Steile filters hebben nadelige effecten op het geluid voor de afkapfrequentie. Bij PCM valt dat dus in het hoorbare spectrum. Bij DSD zit het nog veraf van het hoorbare.
Natuurlijk is de huidige generatie top CD speler zo goed in dit filteren dat de hoorbare effecten minimaal zijn. DSD staat wat betreft eigenlijk nog in de kinderschoenen. Een top CD speler overtreft nog steeds een gemiddelde SACD speler (iig op sommige vlakken).
Je praat dan wel over bedragen waar je niet vrolijk van wordt :o

• stamp
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ach met speakers die tot 70khz gaan heb je een voordeel de ruis boven de 40khz is wel goed tegen muggen :)

Then we ate some mescaline and went swimming - Hunter S. Thompson.

• TheLemon
  • Laatst online: 02-04-2025

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Condensator drivers kunnen toch heel erg hoog? Is dat niet wat voor je?

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op 31 December 2002 @ 03:55:
[...]

Maar sacd heeft een sampling rate van meer dan 2 MHz. Het is dan ook een 1bit-signaal (DSD) en niet te vergelijken met PCM-techniek van cd- en dvd-audio. Bij sacd (DSD) wordt het geluid afgekapt bij 100 khz. Zo'n freq-geluidssterkte grafiek zou inderdaad erg fijn zijn. Eigenlijk zou dat standaard bij elke speaker vermeld moeten worden. Misschien zijn er sites die dergelijke grafieken hebben?
2 MHz :? volgens mij is SACD 96KHz toch ?

Verwijderd

En om het verhaal nog even af te maken: ik vraag mij af of al het opgenomen materiaal wel enigszins boven 20 k uitkomt (microfoons hebben ook hun grenzen).

[ zag even niet dat er ook al een pagina 2 was]

En ook: je Sony versterker is vrij brak, en alles wat je denkt te winnen met 20k+ verlies je dubbel en dwars op deze manier.

[ was nog niet gezegd ]

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2002 14:35 ]

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

stamp666 schreef op 31 December 2002 @ 13:21:
Ach met speakers die tot 70khz gaan heb je een voordeel de ruis boven de 40khz is wel goed tegen muggen :)
Jammer, maar helaas niet het geval.

Mannetjes muggen kunnen horen, en worden evt weggejaagt. Mannetjes muggen kunnen ook niet steken...

Vrouwtjes muggen steken gigantisch maar zijn dus ook nog eens stokdoof :o :P

Dus :Y) al die antimuggendingen die je in het stopcontact kunt steken zijn 100% nep :P

Verwijderd

CD-spelers hebben een 'verplicht' filter op 20kHz. Vanaf daar wordt zeer steil gefilterd, om bij die 22kHz (waar er zeer heftige vervorming op zou kunnen treden) bijna helemaal op 0 dB te zitten.
Niet helemaal: je _hoeft_ niet te filteren:
http://www.geocities.com/rjm003.geo/rjmaudio/diy_dac.html
http://www.sakurasystems.com/products/47dac.html
http://home.triad.rr.com/scottnixon/dac.htm

en

http://www.fortunecity.co...ojects/adagio/Adagio.html

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

over die 96KHz, is een samplerate.. die overigends 192KHz is
en smplerate heeft helemaal NIETS te maken met het feit dat er boven de 20KHz word weergegeven.

dat moet je maar even opzoeken..ik heb et vaak zat uitgelegd :Y) O+

[ Voor 19% gewijzigd door gitaarwerk op 31-12-2002 14:47 ]

• Wekkel
  • Laatst online: 03-04 16:14

Wekkel

De downloadkoning

http://www.howstuffworks.com/analog-digital3.htm

Hier staat een mooi introotje

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Een leuk verhaaltje over sampling rate en woordgrootte. Ik lees echter niets over de filtering.

Hier nog een interssant verhaal over SACD versus DVD-A
http://sound.westhost.com/cd-sacd-dvda.htm

[ Voor 16% gewijzigd door Duck-Twacy op 31-12-2002 15:06 ]

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Zoals Gitaarwerk al zegt: ik denk niet dat de topicstarter wil proberen om 70.000 Hz te gaan horen hoor |:(

Ik denk dat ie bedoeld om apperatuur aan te schaffen die een samplingrate van 70Khz kunnen verwerken. iets wat in mijn ogen (* Arjan = toegepaste muziekliefhebber) vrij onnuttig is. ik ben bang dat wanneer je 1x in een disco bent geweest je al niet meer het gehoor hebt om een 48Khz en een 70Khz opname van elkaar te onderscheiden. Zeker niet met luidsprekers onder de €10.000,- per stuk ben ik bang.

edit:
er zullen best mensen zijn die het horen, maar ik ben van mening dat dergelijke samplingrates meer tussen de oren dan mét de oren worden gehoord.

Dit is gewoon een mening, die hoef je dus niet aan te vallen.

[ Voor 19% gewijzigd door Arjan op 31-12-2002 15:28 . Reden: preventief flames voorkomen ]

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Duck-Twacy schreef op 31 december 2002 @ 14:59:
[...]

Een leuk verhaaltje over sampling rate en woordgrootte. Ik lees echter niets over de filtering.

Hier nog een interssant verhaal over SACD versus DVD-A
http://sound.westhost.com/cd-sacd-dvda.htm
dit is een zeer intressant verhaal..misschien ook leuk voor de topic starter..
je moet er even doorheen bijten..maar als je een beetje kennis hebt van digitaal is het makkelijk te doen

Verder ben ik het gedeeltelijk met Atgast mee eens..
een hoge samplerate kan je zeker wel wat terug vertalen op goedkopere speakers.. sommige geloven er niet in, maar als ikzelf het verschil hoor, geloof ik men eigen oren.. als andere dat niet horen/geloven is dat hun mening en standpunt (en wellicht geldbesparing :Y) )

maar op een setje leuke speakers zal je het goed kunnen horen.. maar in welk opzicht dat kan veranderen is bij iedere speaker/apparatuur anders

zowieso is er een verschil tussen de multibit dacs en single bit dacs.. dat is vaak hetgeen wat verward word en vandaar het verschil niet gehoord worden.. vandaar dat de "24 bit (singledacs)" goedkooper zijn, en vaak niet het verschil word gehoord.. terwijl de duurdere wadia serie en enkele andere een serieuse multibitter aan boord hebben (maar ook weer eenn stukje duurder zijn)
dan heb je ook nog het verhaal van de opamploze uitgangstrappen... als je hierover meer wilt wetn word het een behoorlijk technische verhaal..

het alleen luisteren naar apparatuur -geroep vind ik af en toe ook onzinnig. Het lijkt mij dat je waar wilt hebben voor je geld. (en nog wat andere redenen..maar die kun je zelf ook wel bedenken)

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

offtopic:
ff zwaar offtopic, Sony maakt ook best leuke speakers
http://www.avland.co.uk/sony/ssm9ed/index.htm

Klikbare pic voor de liefhebber
Afbeeldingslocatie: http://www.avland.co.uk/sony/ssm9ed/ssm9edsideonopensml.jpg

Nou ja, samen met Revel dan

• TheLemon
  • Laatst online: 02-04-2025

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Gitaarwerk schreef op 31 December 2002 @ 14:46:
over die 96KHz, is een samplerate.. die overigends 192KHz is
en smplerate heeft helemaal NIETS te maken met het feit dat er boven de 20KHz word weergegeven.

dat moet je maar even opzoeken..ik heb et vaak zat uitgelegd :Y) O+
Da's niet helemaal waar. Het heeft er niet alles mee te maken, maar zeker wel iets:
Met een samplerate van 96KHz kun je maximaal een blokgolf van 48KHz samplen (2 samples per golf heb je minimaal nodig voor een blokgolf). Om een beetje sinus-achtig signaal te krijgen, moet je al meer samples per seconde hebben. Dit probleem wordt wel ondervangen in je cd-speler door interleaving, hij verzint er zelf samples bij om wat mooiere sinussen te maken.
Als je wel boven die 48KHz op de input van je A/D zet, krijg je Aliasing, dan maakt 'ie spooktonen van veel lagere frequenties, dus wees blij dat die filters erop zitten bij het digitaliseren van het geluid. Hoe dit werkt kun wordt vanzelf duidelijk als je e.e.a. even uittekent.

edit:

No flame intended, maar Gitaarwerk, wanneer heb je zo netjes leren typen? Ik kan me je vroegere onleesbare en onbegrijpelijke postst nog herinneren.. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door TheLemon op 31-12-2002 17:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor zijn antwoord(en). Het klopt inderdaad dat ik niet denk tot 70 khz te kunnen horen. In discotheken kom ik niet zo vaak, juist vanwege gehoorbesparing. Na een nachtje discotheek heeft het slakkenhuis in je binnenoor zo'n 2 weken nodig om volledig te herstellen. Nu kom ik zo'n 2 keer per jaar in een discotheek...

Ik ben zeker bereid om mijn eisen bij te stellen. Zeker nu blijkt dat sacd 'slechts' tot 50 khz gaat, is 70 khz nutteloos. Hoewel, ik heb een keertje gelezen dat het op zich geen overbodige luxe is dat je speakers wat verder gaan dan de versterker want dan weet je zeker dat wat de versterker produceert goed wordt weergegeven. Duncanvdlinden, de speakerset die jij gepost hebt, ga ik zeker een keertje beluisteren. De link naar het SACD vs DVD-A verhaal van Duck Twacy ga ik zeker lezen.

*edit*
O ja, iedereen een fijne jaarwisseling.
*edit*

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2002 19:49 ]

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

TheLemon schreef op 31 December 2002 @ 17:11:
[...]

Da's niet helemaal waar. Het heeft er niet alles mee te maken, maar zeker wel iets:
Met een samplerate van 96KHz kun je maximaal een blokgolf van 48KHz samplen (2 samples per golf heb je minimaal nodig voor een blokgolf). Om een beetje sinus-achtig signaal te krijgen, moet je al meer samples per seconde hebben. Dit probleem wordt wel ondervangen in je cd-speler door interleaving, hij verzint er zelf samples bij om wat mooiere sinussen te maken.
Als je wel boven die 48KHz op de input van je A/D zet, krijg je Aliasing, dan maakt 'ie spooktonen van veel lagere frequenties, dus wees blij dat die filters erop zitten bij het digitaliseren van het geluid. Hoe dit werkt kun wordt vanzelf duidelijk als je e.e.a. even uittekent.

edit:

No flame intended, maar Gitaarwerk, wanneer heb je zo netjes leren typen? Ik kan me je vroegere onleesbare en onbegrijpelijke postst nog herinneren.. ;)
dat filteren is omdat iedereen zo stom is om het op 96KHz te doen ipv 88.2 ;) je krijgt dan veel mooiere golven omdat het minder rekenwerk is wat ie te vorduren krijgt (2x44.1 = 88.2) dan is die bedoeling niet nodig. Ik zeg ook verder dat die filters ook niet nodig zijn.. maar als je een goeie mulitbitter hebt, met een goeie filtering (wat 10x meer kost kwa componenten van de filter) zal je een stuk betere cd speler hebben.. de 1bitters is een goedkope oplossing.. niet iedereen zal de fouten horen..maar audiofielen zeker.. vaak zijn de 'betere' cd spelers dan ook multi bit.. staat in het verhaal van de link van duck-twacy ook nog eens uitgelegd :Y) heel begrijpelijk ook.. verder is een goeie clock generator (krystal) ook wel een handige oplossing.. zeker een ingegoten, met goeie aparte voeding)
(jezus..en dat heb ik geleerd in slechts een paar dagen :9 )

-----
haha..waarom ik beter tiep nu?? ik zei altijd dat het aan mijn toetsenbord lag, maar niemand geloofde me :) nu heb ik een MS office keyboard.. heel relaxed :) O+

• Mr Double B
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-12-2025
Wij hebben hier ook een 2 B&W Boxen staan en die zijn gewoon super B&W rulez >:) _/-\o_
en ze zitten achter een luxman versterker 8)

ik zou voor b&w boxen gaan komt gewoon goed geluid uit kun je niet onderuit
me oom heeft ze ook zijn gewoon goed geen disussie over mogelijk

[ Voor 37% gewijzigd door Mr Double B op 01-01-2003 17:10 ]

LG OLED77C16 | PIONEER PDP-LX6090 | Pansonic TX-P50ST50 | Marantz SR6008 | B&W 604 S2 | B&W LCR600 S3 | Acoustic Research Chronos W38

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

over die discussie ... ben ik het helemaal mee eens >:)

Verwijderd

Mr Double B schreef op 01 januari 2003 @ 17:09:
ik zou voor b&w boxen gaan komt gewoon goed geluid uit kun je niet onderuit
me oom heeft ze ook zijn gewoon goed geen disussie over mogelijk
Zonder vergelijking is alles goed.

|:(

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Verwijderd schreef op 01 January 2003 @ 21:42:
[...]

Zonder vergelijking is alles goed.

|:(
b&w is absolute spitzenklasse! kan je niet tegenop :+

kidding.. b&w is wel fijn.. er zijn ook zat andere die beter zijn..
maar B&W is allround.. en voor eigenlijk bijna alles ' goed genoeg' om mee te kunnen

• jasjenl
  • Laatst online: 03-04 13:06

jasjenl

Liab A Tymo

Ik heb zelf een paar Quadral Aurum 7 speakers, dat zijn luidsprekers uit de vorige Aurum serie en die hadden nog ribbon tweeters. Volgens de specs gaan deze tot 80.000 hz, maar dat zal met zelf verder worst wezen, want ik heb geen apparatuur die dat überhaupt kan genereren. Deze speakers klinken echter naar mijn mening wel heel fraai, wat ribbon tweeters naar mijn smaak sowieso vaak doen, en je kunt deze serie volgens mij nog steeds gewoon in nederlandse verkooppunten van Quadral krijgen. De Aurum 7 zal wellicht wat te duur zijn voor je budget, maar het kleinere broertje (Aurum 5) is misschien een aardige keuze. De hier al eerder genoemde Shogun heb ik zelf nooit gehoord, maar is wat ik er van begrepen heb wat meer het 'low-budget' model van de serie.

Verwijderd

Verklaart u nader.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

monitoren, home theatre, hifi, high-end

Verwijderd

O, je bedoelt: B&W bied een breed pakket aan.

Monitoren: Nautilus 800/801/802
Hifi / high-end: vanaf CDM 7NT begint het interessant te worden
Home theatre: je wordt behoorlijk afgeleid door het beeld, dus vanaf CM4 interessant

Breed pakket ja, maar de vraag is: tegen welke prijs.

Verwijderd

En verder:
en voor eigenlijk bijna alles ' goed genoeg' om mee te kunnen
Is dat een reden om het merk rond te bazuinen?

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Verwijderd schreef op 01 januari 2003 @ 23:30:
En verder:

[...]

Is dat een reden om het merk rond te bazuinen?
nee dat is geld wat ik ervoor betaald krijg ;) >:) kidding :Y)

over die cm4's .. ik vind ze toch wel ene beetje mee gaan in high-end (ik heb ze toevallig ;) ) maar het is een beetje twijfelachtig met de bassen

Verwijderd

Pfff... allemaal prutswerk.... ik hou het gewoon lekker bij mijn MFB(Motion FeedBack Boxen) aa 140 wattz met interne versterkers.... Daar zit pas geluid in... :9
Grtz Michel

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2003 11:41 ]

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Verwijderd schreef op 02 januari 2003 @ 11:38:
Pfff... allemaal prutswerk.... ik hou het gewoon lekker bij mijn MFB(Motion FeedBack Boxen) aa 140 wattz met interne versterkers.... Daar zit pas geluid in... :9
Grtz Michel
dat vraagt maar om 1 ding! :
PICS!!! :9

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 01 January 2003 @ 23:22:
O, je bedoelt: B&W bied een breed pakket aan.

Monitoren: Nautilus 800/801/802
Hifi / high-end: vanaf CDM 7NT begint het interessant te worden
Home theatre: je wordt behoorlijk afgeleid door het beeld, dus vanaf CM4 interessant

Breed pakket ja, maar de vraag is: tegen welke prijs.
In een duits audio blad stond een test van een HT set met 4x B&W 802, 1x de grootste center en de B&W 1000W versterker. Setje van 16 mille, maar het scheen wel erg goed te klinken. Voor dat geld mag je ook wel wat verwachten. En inderdaad die 800 serie wordt vaak in studios gebruikt voor afmixen van 5.1 opnamen (o.a. door Lucassound van George Lucas).

Ik heb zelf uit de 600 serie van B&W mijn speakers. 604's als fronts. Die speakers vond ik t.o.v. de anderen (kef, etc) allround speakers. Klonken zowel goed met HT als met muziek. De andere vond ikzelf allemaal net iets minder. Maar het is mijn mening. Ik vind ze lekker klinken :)

Hmm...volgens mij is dat allemaal erg offtopic :) Heeft niets met het oorspronkelijk berichtje te maken :)

[ Voor 7% gewijzigd door Scarp op 02-01-2003 12:01 ]

Verwijderd

Gitaarwerk schreef op 02 januari 2003 @ 11:45:
[...]

dat vraagt maar om 1 ding! :
PICS!!! :9
Best joh... ff een paar digiz maken en ik zal ze erop zetten

het zijn echt van die oude pleuris bakken.. maar echt een super geluid...

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:50

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik denk dat de topicstarter nu wel duidelijk is dat het in principe onzin is om speakers te gaan selecteren op frequentiebereik (ook al was het maar tot 50.000hz) en al helemaal als het om een (laten we reel blijven) redelijk budget 5.1 set gaat. Wat nou als er een speakerset is die beter klinkt voor hetzelfde geld, maar waarbij het geluid maar tot 20.000 hz gaat? Wat moet je dan doen? Dat is een keuze die je helemaal zelf moet maken.

Als ik mocht kiezen, dan zou ik zonder enige twijfel die beter klinkende genomen hebben, want ik zou gek worden van het feit dat er betere zijn voor hetzelfde geld. Daarbij is ion mijn 'opinie' een speaker beter als ik 'm met een A/B vergelijk mooier vind klinken en als ik hem in een interieur vind passen :).

Andere mensen andere eisen. als de topicstarter thuis een speakerset neerzet en hij wil perse een set hebben die tot 50.000hz gaat, ook al klinkt dat hoorbaar helemaal niet beter, dan moet hij dat gewoon doen. Je moet niet iets kopen waarvan anderen zeggen dat het beter is, want dan heb je iets staan wat je eigenlijk niet wilde hebben. Wellicht baal jij dan wel gewoon van het feit dat je voor dat geld toch een speaker had kunnen hebben die wel tot 70.000 hz gaat. (of 50.000, IMO net zo onzinnig om als uitgangspunt te nemen :P).

Die overweging moet je dus zelf maken, ga je voor speakers die je er goed uit vindt zien en die je goed vindt klinken (IMO altijd goeie uitgangspunten, je moet er immers naar kijken en naar luisteren ;)) of ga je voor het principiele " tot 50.000hz is beter dus ik ga voor de speaker die minimaal dat weergeeft, ook al zijn er speakers die beter klinken"... Dat moet je zelf kiezen.

Mijn zege heb je met je aanvankelijke keuze in elk geval niet :). Ik snap de redenatie niet en vind het echt pure-specs-aankoop (audio is geen PC), maar jij meot het kopen en jij moet er naar luisteren :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Je zou nog altijd kunnen kiezen voor een set speakers tot aan 20 Khz en die later eventueel upgraden met supertweeters. Omdat deze ook al vanaf 14 Khz ingeschakeld kunnen worden zullen de hoge tonen ook al vanaf dat punt beter klinken omdat ze dan minder last hebben van de crossover van de lage naar hoge tonen driver. Dit is echter wel en duurdere optie want goede supertweeters kosten minimaal 350 per paar. Je vermijdt hiermee echter dat je een speaker alleen koopt op basis van het feit dat ze > 20 Khz weergeven.

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
JvS schreef op 02 January 2003 @ 14:40:
Mijn zege heb je met je aanvankelijke keuze in elk geval niet :). Ik snap de redenatie niet en vind het echt pure-specs-aankoop (audio is geen PC), maar jij meot het kopen en jij moet er naar luisteren :).
En daar kan ik me nou helemaal bij aansluiten. Ik wilde aanvankelijk niet reageren op dit topic, omdat ik er gewoon een hele andere mening dan de topicstarter op na houd. Maar JvS heeft het mooi gezegd zo.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• jasjenl
  • Laatst online: 03-04 13:06

jasjenl

Liab A Tymo

Op zich ben ik het er wel mee eens dat je een speaker nooit puur op specificaties maar in de eerste plaats op hoe ze klinken moeten kopen, maar in dit geval kan ik me wel iets bij de redenatie van de topicstarter voorstellen. Eén van de redenen dat zoiets als SACD beter zou moeten klinken is dat het freqentiebereik tot ver over de 20 khz gaat. Als je dan van deze nieuwe 'feature' wilt gebruik kunnen maken, zal de rest van je apparatuur toch ook in staat moeten zijn om dit weer te kunnen geven. De ware audiofiel wil toch immers dat het oorspronkelijke signaal zo zuiver en volledig mogelijk uit z'n installatie komt? Dan moet die installatie dat toch niet aan de bovenkant 'afkappen'.

Verwijderd

Topicstarter
Ben het helemaal eens met JvS. Ik heb trouwens ook nooit het tegendeel beweerd. Mijn enige vraag was dan ook om wat budgetspeakers op te noemen met een groot frequentiebereik. Natuurlijk is kwaliteit bij dit soort speakers niet per definitie gegarandeerd. Ik wilde dan ook alleen maar een beetje een beeld krijgen van wat de markt te bieden heeft. Het antwoord van jasjenl was ook mijn uitgangspunt: het oorspronkelijke signaal zo exact mogelijk reproduceren. Maar nu blijkt dat binnen het genoemde budget speakers tot minstens 50 khz qua kwaliteit niet echt meekunnen met '20 khz-speakers' dan is mijn keuze dezelfde als die van de meesten hier.

Verwijderd

Hebben we de zelfbouw optie al genoemd? Bij speaker en co staat de Vifa Premium XTi, met een ringradiator tweeter die doorloopt to 60.000 Hz. (luidspreker bouwpaketten -> scan speak -> Premium 22)
Ik hoorde dat ze daar minstens 6 paar per week van verkochten, misschien leuk om hier eens in te duiken. Er zouden mensen moeten zijn die kunnen vertellen of dit wat is en met welk setje het te vergelijken is
Pagina: 1