[XP]Nieuw thuisnetwerk,clients niet alle websites,server wel

Pagina: 1
Acties:
  • 148 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Topicstarter
Na het lezen van de FAQ (reviews: Thuisnetwerken: een uitgebreide beginnersguide de guide (reviews: Thuisnetwerken: een uitgebreide beginnersguide) heb ik toch nog wat vraagjes over het netwerkje wat ik wil gaan opzetten. Ook in de de WOS faq ende search kon ik ze niet duidelijk vinden.

Doel netwerk:
Delen internet, printer en partities van PC3 (en mogelijk een partitie op de server). Dit alles veilig en zonder problemen.

De vragen
1) Welk OS op de Server?
Ik heb win 2000 server en win XP tot mijn beschikking.
Welke kan ik het beste nemen? Is Win 2000 Server echt ingewikkelder in gebruik? Oude topics in de search suggereerden dat win xp nog niet genoeg bewezen was.

2) De software:
Als ik zonealarm en winproxy 4 gebruik (+ de laatste patches)voor windows is de server dan voldoende veilig? Is het nog verstandig om remote desktop/terminal services te verwijderen ?
Als ik deze twee topics lees krijg ik toch weer twijfels:
Is mijn win2k server veilig?
Terminal Services veilig?

3) Nu schijnt mijn ip dynamisch te zijn.
In de guide lees ik (pag 6) dat je je adressen moet invoeren bij de TCP/IP instellingen. In hoeverre gaat dit dynamisch ip voor problemen zorgen?

PC 2
PII-266, win 98. Printer is aan deze pc gekoppeld

PC 3
PIII866, win ME & win XP dualboot

Later toe te voegen: PC 4
PIV, Win XP

Hub en kabelfoon kabel internet (USB aansluiting modem op server)

Edit:
Typo in titel ZP moet natuurlijk XP zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door bombadil op 29-12-2002 22:23 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
't Maakt eigenlijk geen biet uit. Wil je meer dan 10 netwerk connecties dan zal je wel 2000 Server wel moeten gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door Gert op 29-12-2002 22:31 ]

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-08 23:37

Jimbolino

troep.com

- dynamische ip's geven geen problemen
- ik zou die winproxy eruit gooien, en gewoon routing van win2k zelf gebruiken...
- als je toch een proxy wil, gebruik dan MS-ISA server 2000
- terminal services is bij win2k standaart niet geinstalleerd, maar is veilig genoeg als je maar geen "zwakke" passworden hebt....
- als je zorgt dat je richting internet geen poorten open zet (netbios/proxy/file-printer-sharing) dan is die firewall niet nodig...

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Verwijderd

In dit geval kun je het vaste IP-adres voor het netwerk invoeren op elke pc. Het IP-adres voor de internetverbinding blijft dynamisch. Voor elk netwerkapparaat op je pc/server kun je apart een IP-adres ingeven.

Om binnen je (thuis-)netwerk internet te delen krijgt elk systeem een adres uit de vrije ip reeks. Bijvoorbeeld 192.168.0.2 ; 192.168.0.3 etc. Het systeem dat de internet-verbinding deelt krijgt het eerste adres uit de reeks (192.168.0.1) ook dient het subnetmask (255.255.255.0) ingevoerd te zijn.

Ave
NEO

• bombadil
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Topicstarter
Ondertussen werkt het netwerk. Ik heb gekozen voor XP op de server (kon mijn 2000 cd niet vinden :X ) en PC 3. Installatie ging heel gemakkelijk. :)

Toch nog een vraagje.

Als ik een virusscanner(NAV 2002?) op de server installeer scant deze dan alle bestanden die via een client-pc worden gedownload?

Ik las /hier het volgende : Maak van je internet server een proxy server ipv een router... werkt het dan en hoe doe ik dat?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
2x nee, dan zul je een speciale virusscanners voor gateways / proxy moeten kopen/vinden. :)

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Dat laatste zou ik ook graag willen weten :)

• bombadil
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Topicstarter
Jammerr, ik dacht dat het netwerk goed werkte... :(
Het delen van bestanden gaat prima.
Alleen het delen van het internet niet. Het vage is het werkt half:

- Ik kan op alle clients msn messenger gebruiken en online gaan. WMP gaat ook online.
- Surfen werkt minder goed. Vanaf de server kan ik alle websites prima en snel benaderen. Vanaf de clients niet. Dit zowel met Mozilla als met IE.
Tweakers.net, hotmail, google, tomshardware, windowsupdate allemaal prima te benaderen. (soms een kleine vertraging maar de downloadsnelheid is goed.)
Omroep.nl, gmx.net zijn niet te benaderen vanaf de clients, wel vanaf de server. :?

Waar kan dit aanliggen?

[ Voor 6% gewijzigd door bombadil op 03-01-2003 19:17 ]

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

Waar kan dit aanliggen?
DNS. Messenger connect op IP, surfen gaat via domain-namen....

Heb je dns los geinstalleerd ? of gebruik je de dns proxy van routing en remote access?

[ Voor 3% gewijzigd door Jimbolino op 04-01-2003 12:11 ]

• bombadil
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Topicstarter
Jimbolino schreef op 04 januari 2003 @ 12:11:
[...]

DNS. Messenger connect op IP, surfen gaat via domain-namen....

Heb je dns los geinstalleerd ? of gebruik je de dns proxy van routing en remote access?
Euh, wat een vragen :? Ik heb gewoon de wizards en tools van XP gebruikt en geen losse programma`s geinstalleerd. en alles standaard laten staan.
Het ziet er zo uit, als je hier wat aan hebt of iets ander moet weten bvd.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/netwerk.JPG
Ik begrijp ook niet precies waarom de kabelmodem als een netwerk wordt gezien.

[ Voor 17% gewijzigd door bombadil op 04-01-2003 15:32 ]

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 10:52

The Wizard

Moderator Mobile
Probeer de ingebouwde firewall van XP eens uit te schakelen...

7740 kWp, 3 subsystemen (20x 320 Wp / 2x 230 Wp / 2x 440 Wp)

• bombadil
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Topicstarter
The Wizard schreef op 04 January 2003 @ 16:45:
Probeer de ingebouwde firewall van XP eens uit te schakelen...
Heb ik gedaan maar het helpt niet.

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:07

ripexx

bibs

Het lijkt er op dat op een of andere manier je dns niet ellker werk. Dit houdt in dat je ff op de clients de dns servers van je provider moet instellen. Deze wisselen niet, ook niet bij kabel internet. In het subforum IT staat een lijst met zo'n beetje alle dns server van alle Nederlandse providers.

buit is binnen sukkel

• bombadil
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Topicstarter
ripexx schreef op 04 januari 2003 @ 17:15:
Het lijkt er op dat op een of andere manier je dns niet ellker werk. Dit houdt in dat je ff op de clients de dns servers van je provider moet instellen. Deze wisselen niet, ook niet bij kabel internet. In het subforum IT staat een lijst met zo'n beetje alle dns server van alle Nederlandse providers.
[rml][ DNS Servers] Overzicht[/rml]
En kabelfoon staat er dus niet tussen :(

Als ik ipconfig run vanf de server krijg ik:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/ipconf.JPG
Ziet dat er normaal uit?

Is het verstandig om het te blijven proberen in XP of het toch maar te gaan proberen met winproxy 4 (= moeilijker?)?

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

topctitle change ;)

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

try ipconfig /all dan staan je dns servers er WEL bij, en kun je die bij je clients invullen
(is btw een workaround, dus geen oplossing van het probleem)

• bombadil
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Topicstarter
Jimbolino schreef op 05 januari 2003 @ 03:58:
try ipconfig /all dan staan je dns servers er WEL bij, en kun je die bij je clients invullen
(is btw een workaround, dus geen oplossing van het probleem)
Excuus voor de late reactie. Was even met andere zaken bezig, nu weer tijd voor het netwerk.

Het is me niet duidelijk waar ik de DNS gegevens bij de clients moet invullen. kan iemand dat toelichten? bvd.

IPconfig/all geeft:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/ipconfigall2.JPG

En met de DNS gegevens zijn dan 62.45.45.45 en 62.45.46.46 ?

• bombadil
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Topicstarter
^^
Ideeen zijn welkom

Het zou ook nog aan XP kunnen liggen: [rml][ XP] Browsen GoT zeer traag[/rml]
Eventueeel ga ik het maar met winproxy proberen

[ Voor 25% gewijzigd door bombadil op 17-01-2003 22:00 ]

Pagina: 1