Ik heb een Compaq presario 700EA notebook. Daarin zit een Toshiba MK2017GAP 20 gig HD. Ik heb op een aparte partitie Redhat 7.2 geinstalleerd, ongeveer een half jaar geleden. Na het nodige patchwerk aan de kernel werkte hij goed, maar tegenwoordig start hij niet goed meer op. Rare vastlopers of een kernel panic tijdens de HD controle. Onder winXP dat nog op een andere partitie staat heb ik hetzelfde probleem: vaak een BSOD. Ik heb mijn geheugen gechecked met een programma'tje en dat lijkt goed te zijn. Ik vrees dus dat de HD defect is. Op de site van Toshiba/Compaq kan ik echter nergens software vinden om mijn HD te testen op fouten. Ik zoek dus een programma'tje dat de HD low-level kan testen, dwars over de linux/windows parties heen. Ik heb nu een backup gemaakt van alle documenten die ik wil bewaren (na 10x opstarten een keer geluk gehad en via de 'repair-console' in linux een NFS van de server kunnen mounten). Ik ben van plan een 'restore' uit te voeren en daarna liux er opnieuw op te zetten, maar als de hd defect is heeft dat weinig zin natuurlijk. Voordat ik daaraan begin wil ik graag weten in hoeverre het aan de HD kan liggen. Kan iemand mij een diagnostisch HD programma'tje aanraden dat via een CD of floppy te booten is?
FAQ Opslagmedia & I/O Controllers (17-11-2002)
[ Voor 42% gewijzigd door BalusC op 29-12-2002 13:34 ]
Dit topic is gesloten.
![]()