Toon posts:

Extra Ide Controller ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende probleem :

Ik heb een Amd 2100Xp computer met daarin :

- 1x HD - 20gb - 7200 rpm
- 1x HD - 40gb - 7200 rpm
- 1x HD - 80gb - 7200 rpm
- 1x Liteone DvD rom speler

In deze situatie zijn dus alle IDE poorten bezet.
Toch wil ik graag een cd-rom brander in dit systeem hebben.
Op de 20gig hd staat mijn besturingssysteem windows xp.

Daar deze schijfconfiguratie niet bepaald optimaal is voor een
Raid configuratie en ik ook niet een schijf er uit wil halen zit ik
me af te vragen of een extra Ide controller een optie is.

Wie heeft ervaringen met deze controllers en is een dergelijke
controller aan te bevelen ?

Nb. Ik heb een Chieftec miditower kast met 360watt voeding, dus
stroomvoorziening is niet het probleem.

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Tja, als je PCI poorten genoeg hebt, is het zeker aan te raden als de rest van je poorten bezet zijn.

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb een HPT370 gehad en heb nu een Promise Ultra100TX2, deze dingetjes werken gewoon prima, en ook onder Linux.

Ik heb er eigenlijk weinig over te melden, ze werken zoals ze horen te werken. Ik raad dan trouwens wel aan om een HD (het liefste de 80GB 7200RPM) aan te sluiten, als ik op mijn Promise kaartje een writer of een DVD-speler aan sluit werken deze niet lekker.

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-03 07:39

snooze

kinda busy atm.

wat doe je imho met zo belachelijk veel schijf ruimte?

ontopic: als je nog een pci vrij hebt zou ik er inderdaad een ide-controller extra aanhangen,

edit:
typo's

[ Voor 9% gewijzigd door snooze op 28-12-2002 20:33 ]

weet iemand nog een leuke signature?

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-03 19:01

LopeZ

Too much is never enough

Move OH -> OM

• --MeAngry--
  • Laatst online: 27-03 11:51

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ik raad hem juist aan de schijf die hij het minst gebruikt hierop aan te sluiten aangezien het Promise Ultra100TX2 kaartje in mijn server nogal eens wat meer CPU resources schijnt te snoepen als de onboard controller. Ook zorgt dit voor een minder belasting op de PCI-bus en is een losse IDE kaart nog altijd ietsie trager als een onboard IDE chipset (hoewel je dit vaak niet zult merken).

Tesla Model Y RWD (2024)

Verwijderd

Je kan ook SCSI nemen :p

De Promise kaarten zijn idd een goeie keuze hoor :X

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik heb jarenlang eerst een PROMISE ULTRA DMA33 en daarna een ULTRA DMA66 in gebruik gehad en nooit problemen ondervonden ondanks dat ik alle slots daarop bezet had (4 schijven).

De laatste kaart is sinds een week of twee overbodig geworden en staart me bedroefd aan vanuit een anti-statisch zakje.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Oke, wat ik dus begrijp moet ik dus een kaart hebben van het type Promise. Hoe wordt een harde schijf hierop geconfigureerd ( de anderen configureer je nl. in de bios ), of zit er dan een stukje software bij waarmee je hd kan detecteren?.
Die Promise kaarten kun je bij elke computer zaak krijgen, wat is zoal de prijsindicatie. ?

En om ook nog even op Snooze te reageren; je kunt nooit teveel hd ruimte hebben, zeker niet als je je bezig houdt met het verzamelen van divx-en van
Startrek, die dus uiteindelijk gebrand moeten worden.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2002 20:51 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zulke IDE controllers hebben een eigen BIOS :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zelf heb ik al een paar jaar een CUBX mobo met een ingebakken CMD ATA-66 controller. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad (tenzij je je OS erop wilt installeren, dan moet je ff op zoek naar de juiste driver)

Ook heb ik ervaring met de Promise UltraDMA66 - tegenwoordig voor EUR 15 2e hands te krijgen (zag er laatst eentje bij JBG computers in De Lier)

De dagen van de 486 (toen je tientallen slecht gedocumenteerde jumpers moest verzetten om zo'n kaart enigszins aan de praat te krijgen) zijn gelukkig lang voorbij- het is gewoon Plug&Play en gaan met die banaan :)

Let wel op: de losse controllers kunnen meestal alleen HDDs aan, dus de CDRW en DVD moeten iig op de geintegreerde controller van je chipset.

Daarnaast kan je besturingssysteem als je het installeert eenmalig gaan lopen kutten met drive letters (of device toewijzingen in Linux), maar dat is eigenlijk erg vanzelfsprekend en nauwelijks problematisch te noemen.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Gelukkig kun je de device letters zo aanpassen in management. Dan zal ik even op zoek gaan naar een dergelijke kaart. Het bevat wel een eigen bios ? Hoe kom je daar in dan, waarschijnlijk niet een kwestie van op 'del' drukken... :? :?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Nou.. Check eens wat reviews en handleidingen van zulke controllers B)

Verwijderd

Topicstarter
Accoord, (sorry, je wordt snel een beetje gemakzuchtig).
Zeker op een degelijke informatief forum als het GoT ;) ;)

• --MeAngry--
  • Laatst online: 27-03 11:51

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ehm, ik vrees dat die Promise kaarten geen eigen bios setup hebben, tijdens het opstarten van je computer wordt er een autodetectie uitgevoerd. Wat daarbij ook zo stom is, is dat als je een CD-rom-speler oid op dat ding aansluit en er een een bootable cd induwd, dat ie dan wel aangeeft dat het een bootable cd is, maar je kunt niet kiezen om ervan op te starten :?. En ik gebruik dus een Promise Ultra100TX2.

Tesla Model Y RWD (2024)

• Wijnbo
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-03 22:28

Wijnbo

Electronica werkt op rook.

hm... idee : verkoop die 20 gig en koop daarvoor een leuke brander, bespaart VEEL geld en
je hoeft geen extra controllers aan te schaffen :)

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-03 18:17

Valkyre

Kitesurf FTW!

zoals eerder ook is gezegd koop eeen Promise Ultra133TX2 (die heb ik :D ) hang zo'n 280 GB in mijn bak :D.

Promise

ff plaatje bij
Afbeeldingslocatie: http://www.promise.com/product/images/Ultra133_TX2.jpg

Je plugt hem in in je PCI slot kabels er aan HDD('s) eraan en klaar is kees

[ Voor 30% gewijzigd door Valkyre op 29-12-2002 03:16 ]

iRacing Profiel

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik heb een oud isa geluidskaartje er in getrapt (met ide, ja zo oud). mhoaw werkt ook goed :) ok niet echt de snelste .. mhaow

[ Voor 16% gewijzigd door Fish op 29-12-2002 03:20 ]

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb reeds een mailtje gestuurd naar Norrod en Funprice in Groningen
om te vragen of ze deze kaart hebben. Zeer bedankt voor deze nuttige
informatie.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:33
Aikeleer schreef op 28 December 2002 @ 20:31:
Ik heb een HPT370 gehad en heb nu een Promise Ultra100TX2, deze dingetjes werken gewoon prima, en ook onder Linux.
Die HPT370 werkt dus niet onder RedHat 8.0 :(
snooze schreef op 28 December 2002 @ 20:32:
Tja, ik heb 200GB, en zou ook niet graag minder willen.

ONTOPIC: Koop een goedkope Highpoint of Promise controler, werken over het algemeen goed.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• JPR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-06-2024

JPR

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
XanderH schreef op 29 december 2002 @ 21:26:
[...]

Die HPT370 werkt dus niet onder RedHat 8.0

[...]

Ja wel hoor ...

ik heb hier een linux server gehad met een HPT370 op RH 8,
en die werkte prima. Die zag 'm keurig als IDE-kaart.

• yogy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-03 11:02
Ik heb ook een Promise 100 Ultra TX2 en die werkt gewoon prima, niets op aan te merken.
M'n 2 hd's zitten daarop aangesloten en ik boot er dus ook van. Werkt allemaal perfect. Echt een aanrader.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

--MeAngry-- schreef op 29 December 2002 @ 00:02:
Ehm, ik vrees dat die Promise kaarten geen eigen bios setup hebben, tijdens het opstarten van je computer wordt er een autodetectie uitgevoerd. Wat daarbij ook zo stom is, is dat als je een CD-rom-speler oid op dat ding aansluit en er een een bootable cd induwd, dat ie dan wel aangeeft dat het een bootable cd is, maar je kunt niet kiezen om ervan op te starten :?. En ik gebruik dus een Promise Ultra100TX2.
van ATA controllers die je bijprikt werken ATAPI apparaten meestal niet?

Zelf heb ik een Promise ATA100 controller, waar dan 4 hdds aanhangen, werken allemaal goed.
Hiervoor had ik een Abit BE6 mobo (dient nu helaas als muurversiering) en die had een o.b. HPT366 controller (waarbij je wel in de bios kon komen).
offtopic
snooze schreef op 28 December 2002 @ 20:32:

ontopic: als je nog een pci vrij hebt zou ik er inderdaad een ide-controller extra aanhangen,

edit:
typo's
Veel schijfruimte.
man ik heb in mijn Athlonnetje 400GB zitten, en die zit nog vol ook. dus de 120GB die de topicstarter heeft is absoluut niet veel moet ik zeggen.

• jan_hut
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-01 15:28
Maxtor heeft vaak acties waarbij je een gratis controller krijgt bij aankoop van een schijf. Zijn goeie kaarten!

Fudd's First Law of Opposition: Push something hard enough and it will fall over.

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:10
Promise UltraTX100 doet hier ook prima zijn werk. Heb maar 1 schijf, maar mijn onboard kan niet overweg met 60GB. HD detectie gaat automagisch, booten gaat perfect. Probeer wel zo veel mogelijk apparaten op aparte IDE kanalen te zetten, dus alle HD's master op hun eigen kanaal, de snelste HD's op de snelste controller. Als je dit doet, heb je zelfs voor de meest moderne HD's aan ATA100 al zat, er is hoogstens de cache die data sneller kan aanleveren waarvoor je een ATA133 nodig zou hebben.

Over het algemeen kun je de twee CD/DVD's wel op eenzelfde kanaal zetten, behalve misschien als je vaak on-the-fly kopietjes maakt, dan is het aan te raden om de lezer op een kanaatje met een minder vaak gebruikte HD te zetten en de brander op een apart IDE kanaal.

Ander idee is om nu een Serial ATA te nemen met converterblokjes. Zal wel wat duurder zijn, maar mocht je nog meer uitbreidingsideen hebben in de toekomst, ben je daar alvast op voorbereid.

• Xander
JPR schreef op 29 December 2002 @ 23:46:
Ja wel hoor ...

ik heb hier een linux server gehad met een HPT370 op RH 8,
en die werkte prima. Die zag 'm keurig als IDE-kaart.
Sorry, de RAID functionaliteit van de HPT370 werkt niet onder Linux, en de kaart zelf ondersteund in Linux maar tot ATA33.

• Laurent
  • Niet online
XanderH schreef op 29 december 2002 @ 21:26:
[...]

Die HPT370 werkt dus niet onder RedHat 8.0 :(
De HPT370 werkt prima onder linux, dus ook onder RedHat 8.0. Je zal misschien wel zelf een kernel moeten bakken, daarvoor verwijs ik je door naar de NOS FAQ en deze pagina (waar een manual over kernels bakken staat).

En de RAID mogelijkheid is er ook, dat kan je ook mee laten bakken in de kernel (ik het iig. zien staan bij de menuconfig van 2.4.20).

• Xander
Aikeleer schreef op 30 December 2002 @ 16:12:
[...]
De HPT370 werkt prima onder linux, dus ook onder RedHat 8.0. Je zal misschien wel zelf een kernel moeten bakken, daarvoor verwijs ik je door naar de NOS FAQ en deze pagina (waar een manual over kernels bakken staat).

En de RAID mogelijkheid is er ook, dat kan je ook mee laten bakken in de kernel (ik het iig. zien staan bij de menuconfig van 2.4.20).
Ik heb er destijds al een topic over geopend. De conclusie hiervan was dat de kernel de RAID functionaliteit wel ondersteunde, maar de installatie niet. Dus heb ik er weinig aan.

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-03 21:32
ik heb sinds een maand of 2/3 een Promise Ultra100 TX2 kaartje (zie specs)
kun je 4 IDE devices aanhangen, en het werkt hier perfect :)
en deze zijn ook nog eens te veranderen in een Raid controllertje, dmv een bios hack :P
schitterend voor zo'n prijs >:)
[rml][ RAID]Promise Ultra100-TX2 gehacked naar ATA133 RAID[/rml]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 December 2002 @ 20:44:
Je kan ook SCSI nemen :p

De Promise kaarten zijn idd een goeie keuze hoor :X
inderdaad SCSI is wel beters :)
Pagina: 1