[Redhat Linux 8] HPT370

Pagina: 1
Acties:

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:18
Hallo,

Ik heb de search en google al gebruikt, maar hier kom ik echt niet uit. Ik heb op mijn HPT370 RAID controller 2 hardeschijven in RAID0 draaien. Nu wil ik op een gedeelte van deze raid array Redhat Linux 8.0 installeren. Op Highpoint-tech staan geen speciale drivers, maar volgens de redhat site word deze controller wel ondersteund. Ik krijg echter bij het partitioneren de melding dat drive hde en hdg niet actief zijn, met de waarschuwing dat ik alle data verlies als ik deze activeer. Ik wil deze data echter niet kwijt raken (staat ook nog 2 NTFS partities op).
Volgens mij moet linux deze twee schijven samen aanzien als sda.
Heeft iemand een idee hoe ik dit oplos?

/Met google kwam ik uit bij iemand die zelf een nieuwe kernel + driverdisk + bootdisk had gemaakt, deze werkt echter alleen op Athlon, ik heb een P3

[ Voor 11% gewijzigd door Xander op 29-11-2002 22:03 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Als het /dev/sda is wordt dat meestal gevolgd door een partitienummer. bijv. /dev/sda1 Het kan ook zijn dat de RAID arrays bekend zijn onder /dev/ataraid/d0
Ondersteuning voor deze controller incl RAID zit in de kernel vanaf versie 2.4.10. Misschien dat je een extra bootimage nodig hebt, er is nog een drvblock image en ik kan zo snel in de documentatie van RedHat vinden waar deze voor dient.

• Xander
Het probleem is dus dat hij de schijf niet aan ziet als /dev/sda*, maar als hde en hdg.
Verwijderd schreef op 29 november 2002 @ 22:54:
Er is nog een drvblock image en ik kan zo snel in de documentatie van RedHat vinden waar deze voor dient.
Jammer dat ik het niet zo snel kan vinden :'(

[ Voor 61% gewijzigd door Xander op 29-11-2002 23:10 ]

Verwijderd

Wat ik wel weet is dat bij Slackware 8.1 een bootdisk zit die dat wel ondersteund. Dan kun je je devices terugvinden onder /dev/ataraid/d0. Maar RedHat is geen Slackware en wellicht dat je de drvblock.img eens uit de /images dir bij RedHat kunt halen en deze op een floppy zetten en er mee booten. Wie weet wat er dan gebeurt :)

• Xander
Ik ga het dadelijk uitproberen. Ik laat nog wel horen of het gelukt is.

• Xander
En het is dus niet gelukt..
Bij slackware kan ik de goede bootdisk niet vinden. Als ik met rawrite het bestand drvblock.img op een diskette zet, accepteert linux deze wel als driverdiskette, maar hij ziet nog steeds niet één RAID-array, maar twee losse schijven (hde+hdg) Die allebei de volgende foutmelding geven:
De partitietabel op device hd* was onleesbaar. Om nieuwe partities te maken moet deze schijf geïnitialiseer worden.
Hierdoor zullen ALLE GEGEVENS verloren gaan!
Wilt u dit station initialiseren?

Verwijderd

De controller wordt wel ondersteunt, maar Linux ondersteunt NIET de raid functies. Dus je kan de HD's wel als losse drivers gebruiken in Linux, maar niet in een RAID-combi. Daarvoor zul je een andere RAID-controller moeten kopen. (of een softwarematige oplossing gebruiken als Vinum)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2002 12:20 ]

• Xander
Verwijderd schreef op 30 november 2002 @ 12:19:
De controller wordt wel ondersteunt, maar Linux ondersteunt NIET de raid functies. Dus je kan de HD's wel als losse drivers gebruiken in Linux, maar niet in een RAID-combi. Daarvoor zul je een andere RAID-controller moeten kopen. (of een softwarematige oplossing gebruiken als Vinum)
Waarom werkte dit in Redhat 7.3 dan wel (met drivers van Highpoint)

/Highpoint zelf zegt bezig te zijn met de drivers voor 8

[ Voor 7% gewijzigd door Xander op 30-11-2002 14:11 ]

Verwijderd

Volgens mij zijn dat de drivers alleen voor de controller zelf, en niets met RAID.

Zie ook:

"http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=hpt370+raid0+linux"

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2002 14:38 ]

• Robert
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:57

Robert

You have your answer..

Verwijderd schreef op 30 november 2002 @ 14:38:
Volgens mij zijn dat de drivers alleen voor de controller zelf, en niets met RAID.

Zie ook:

"http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=hpt370+raid0+linux"
dan moet je het wel goed zeggen..linux heeft keurige support voor hpt370 met raid alleen de installatie van mdk8 misschien niet.

Als er geen support voor is bij de installatie van mdk, zou ik denk ik eerst rh8 op een gewone schijf installeren (als je die heb) en dan de hele installatie naar je raid schijf kopieren en dan lilo ffe aanpassen. Beetje veel werk maar ik zou het anders ook niet weten.

[ Voor 71% gewijzigd door Robert op 30-11-2002 15:08 ]

Just 'cause I'm paranoid doesn't mean they're not after me | The only operating system that does what you want: LFS

• Xander
Bedankt voor alle reacties.
Ik heb Highpoint nog een mailtje gestuurd of ze al wisten waneer de drivers af waren. Ik ga eerst maar eens op reacites wachten. Met de oude drivers en de vorige versie van Redhat (7.3) werkte alles prima, ook de installatie.

Verwijderd

De HPT370 wordt inclusief RAID gesupport door de Linux kernel vanaf 2.4.10. Dit om allerlei misverstanden even te voorkomen. Of deze controller ook gesupport wordt met RAID tijdens het installeren is afhankelijk van de distributie die je gebruikt.

Om even terug te komen over mijn opmerking over Slackware;
de Slackware bootdisk incl RAID support staat onder andere op de Slackware FTP of op de volgende mirror: ftp://ftp.bit.nl/mirror/slackware/slackware-8.1/bootdisks/
Lees daarvoor even de README door in die dir. Het is de raid.s bootdisk.

• Xander
Ik heb die raid.s diskette. Hiermee kan ik wel opstarten, maar hiermee kan ik dus niet mijn redhat setup starten. Weet iemand in welk bestand de raid functionaliteit zit? Dan kan ik misschien 2 niet werkende floppy's samenvoegen tot 1.

/Als dit te groot word kan ik misschien iets met een bootable cd-rom gaan doen??

[ Voor 17% gewijzigd door Xander op 30-11-2002 19:59 ]

• Xander
Niemand een idee?

Verwijderd

Ik weet niet hoe je voor RedHat een bootdisk maakt met de juiste ondersteuning. Wat wel werkt is Slackware installeren. Je kunt dan deze kernel vanaf cd laden en installeren op je RAID-array. Misschien is dat wel minder werk dan uitvinden waar en hoe je een werkende ATARAID bootdisk voor RedHat krijgt. Het is dan wel niet helemaal wat je wilt maar het is volgens mij de makkelijkste manier. Het is een Slackware-8.1 bootdisk btw.

• Xander
Ik heb al een oudere versie van Redhat draaien (namenlijk 7.3.) Ik weet niet waar ik beter mee af ben, Redhat 7.3 of Slackware 8.1.
Ik wacht voorlopig nog even de reactie van Highpoint af.

• Xander
Ik heb een reactie van Highpoint :) , al heb ik er weinig aan :( :
Hello,

We apologize for not being able to provide more information, but a release date has still not been set a this time.

HighPoint Technologies
Ik houd het denk ik totdat Highpoint nieuwe drivers heeft bij Redhat 7.3.

• Xander
Heeft iemand een idee hoe lang het duurt om drivers te maken??

Pagina: 1