Ik heb een pc van 3,5 jaar oud. Het is een IBM Aptiva met een P3-450 en een 13 GB HD. Nu wil ik er een Maxtor LB 60/80 GB inzetten. Weten jullie of dit zal werken? Hoe kan ik dat controleren van tevoren?
Praktisch alle systemen vanaf de PII (en dus ook P!!!) ondersteunen 28bits LBA addressering, waarmee je tot 128GB kan. Maar soms is er een BIOS update nodig, omdat sommige BIOS'jes een bug hebben, waarmee je maar tot 32GB kan. Check voor de zekerheid dus gewoon de laatste BIOS update op de support site van IBM
En anders kun je er altijd nog een extra controllertje inzetten natuurlijk, als je echt wilt uitbreiden...
Okee, dan zal het waarschijnlijk wel passen.
En als het niet past, is het geen grote ramp, want ik wil over een maand of 2 toch een nieuwe pc kopen. Het wordt nu echter gewoon te krap op mn huidige bak, dus is het wel relaxt als ik nu alvast een flinke schijf erin kan zetten. Ik heb trouwens een DiamondMax Plus9 besteld.
En als het niet past, is het geen grote ramp, want ik wil over een maand of 2 toch een nieuwe pc kopen. Het wordt nu echter gewoon te krap op mn huidige bak, dus is het wel relaxt als ik nu alvast een flinke schijf erin kan zetten. Ik heb trouwens een DiamondMax Plus9 besteld.
Verwijderd
Het kan altijd erin.
Bij mijn Maxtor had ik een 40GB harde schijf en de bios van de P133 ondersteunde niets hoger dan 8GB.
Nu heb ik MaxBlast gedownload en daarmee kon ik een bios op de hardeschijf gooien zodat die hem wel zag.
Zo'n programmaatje zal er ook wel voor IBM zijn denk ik
Bij mijn Maxtor had ik een 40GB harde schijf en de bios van de P133 ondersteunde niets hoger dan 8GB.
Nu heb ik MaxBlast gedownload en daarmee kon ik een bios op de hardeschijf gooien zodat die hem wel zag.
Waar je dan wel op moet letten als je maxblast gaat draaien, is dat (omdat het hier een OEMbak betreft) er geen info op sector 0 wordt opgeslagen.Verwijderd schreef op 28 December 2002 @ 16:40:
Het kan altijd erin.
Een aantal OEMs doen dit namelijk WEL en dan ga je problemen krijgen bij het herinstaleren van een machine.
Verwijderd
zon hdd moet gewoon werken in dat systeem hoor
en anders inderdaad een bios update, maar dat lijkt me vermoedlijk niet nodig
en anders inderdaad een bios update, maar dat lijkt me vermoedlijk niet nodig
Wat ook leuk is, is dat Windows 2000 en XP geen gebruik maken van de schijf grootte in de BIOS. Ik draai hier XP op een 60GB IBM schijf. De BIOS van mijn moederbord (AX59pro) herkent 'm als 2GB schijfje. Werkt echter super. Geen gedoe met maxblast of andere disk-overlay progsels.
Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02
Sector 0 is de eerste sector van je hdd waar geen data naar toegeschreven kan worden (via de standaard manier) maar waar wel info in staat.Verwijderd schreef op 29 december 2002 @ 01:55:
Ok, thx voor de info allemaal.
Maar Terw_Dan, sector 0? Euhm... was da?
sommige OEMs hebben bedacht dat die sector 0 ook leuk is om data naar toe schrijven om hun machine's te identificeren en zodat de software van alleen die machine geinstalleerd kan worden, en niet op een andere computer.
Maxblast en ook zo'n proggie van WD schrijven naar die sector 0 toe om de schijf door een bios te kunnen laten benaderen die normaal niet de volledige grootte zou kunnen zien.
Ik weet niet of IBM ook zoiets heeft, maar als je deze schijf er dan inzet en daarop probeert te installeren met de originele software, zou het misschien fout kunnen gaan.
Ah, dat maakt een hoop duidelijk. Dat ken ik inderdaad, dat die software op andere pc's niet werkt. Gelukkig gebruik ik al lang nieuwe software, dus dat is geen probleem dan.
Tis trouwens XP wat ik draai, dus als ik kofferputer hoor, gaat dat ook perfect.
Nice
Tis trouwens XP wat ik draai, dus als ik kofferputer hoor, gaat dat ook perfect.
Nice
Zo, mn schijf is binnen.
Helaaaaaaaaaas wordt ie dus als 32GB herkend. Ik direct naar de site van IBM. Staat dat bij mijn type pc, bij elke BIOS, 127GB wordt ondersteund. Nou, mooi niet dus! Zucht!
Helaaaaaaaaaas wordt ie dus als 32GB herkend. Ik direct naar de site van IBM. Staat dat bij mijn type pc, bij elke BIOS, 127GB wordt ondersteund. Nou, mooi niet dus! Zucht!
Verwijderd
Zoals je hierboven al zegt ga je XP gebruiken en dus maakt het geen bal uit wat je bios allemaal wel niet van je harrdisk vind.Verwijderd schreef op 29 december 2002 @ 18:07:
Ah, dat maakt een hoop duidelijk. Dat ken ik inderdaad, dat die software op andere pc's niet werkt. Gelukkig gebruik ik al lang nieuwe software, dus dat is geen probleem dan.
Nice
XP en 2000 ook trouwens gebruiken die info uit de BIOS namelijk niet en detecteren zelf wat voor een HDD het wel niet is.
Kortom veel plezier
Is dit met linux ook zo? Wil nl een 60 GB in een PI zetten voor een servertje?
jaHurricane schreef op 02 January 2003 @ 15:49:
Heb je al de Capacity Limit Jumper omgezet/verwijderdVerwijderd schreef op 02 januari 2003 @ 15:24:
Zo, mn schijf is binnen.
Wanneer deze is ingesteld, dan zal de schijf zich als 32GB voordoen..
Zie Maxtor site voor details
Oeps! My bad! Ik heb (had) vrij weinig verstand van jumpertjes en had m fout staan.
Heb m nu goed en hij herkent m ook als 80Gb nu!
Toch wel een bios update er overheen gegooid, dat kan vast geen kwaad.
Wel heel vervelend prutsen met die dingetjes.
Nu nog eens zien hoe ik
1. Een driveletter kan toekennen
2. Windows XP erop kan installeren
3. C: maken van deze schijf
Ben een redelijk n00b, maar ik scharrel de info hier wel bijelkaar. Mochten jullie ondertussen tips hebben, dan zijn die natuurlijk altijd welkom
Zit hier ondertussen toch al wel 2 uur aan dat ding te prutsen
Overigens wel suf dat die instellingen niet op de schijf staan aangegeven!?
Heb m nu goed en hij herkent m ook als 80Gb nu!
Wel heel vervelend prutsen met die dingetjes.
Nu nog eens zien hoe ik
1. Een driveletter kan toekennen
2. Windows XP erop kan installeren
3. C: maken van deze schijf
Ben een redelijk n00b, maar ik scharrel de info hier wel bijelkaar. Mochten jullie ondertussen tips hebben, dan zijn die natuurlijk altijd welkom
Zit hier ondertussen toch al wel 2 uur aan dat ding te prutsen
Overigens wel suf dat die instellingen niet op de schijf staan aangegeven!?
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2003 16:20 ]
Klopt, HD fabrikanten zeggen 1MB is 1000kb... maar het is 1024... dus dan krijg je datVerwijderd schreef op 02 januari 2003 @ 16:26:
Hmmm... ik zit nu in XP in mn diskmanagement en heb net mn hd geinitialized... nu herkent ie m echter als 76,33 GB??
Ceci n'est pas une signature!
Ik raak nu de weg een beetje kwijt.
Ik heb 1 schijf, Primair Master, 13GB op C: met WinXp.
Natuurlijk nu ook de nieuwe 80GB schijf, primair slave, nog geen station.
WinXp heb ik hier helaas niet op cd liggen, maar gelukkig wel op mn HD staan (legaal).
Nou wil ik XP op mn nieuwe schijf installen, de nieuwe schijf bootable maken en deze op C: zetten. Hoe doen ik dat?
Ik zit trouwens in dat diskmanagement gebeuren en probeer een nieuwe primary partition erop te zetten. Maar als ik m wil formatten, kan ik alleen maar NTFS kiezen en geen FAT32. Zuuuuucht...
[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2003 16:38 ]
Verwijderd schreef op 02 January 2003 @ 16:30:
Is dat zo??? Nouja zeg! Maar dan wil ik toch op zn minst 80.000 MB hebben! Nu heb ik 78160 MB!
Euh.. Deze informatie is ook in de OM FAQ terug te vinden
Simpel: de schijf op primary zetten (moet de eerste partitie wel primair zijn en geactiveerd, zie FDISK enzo) en daarna booten van de XP CDROM. De rest wijst van zichzelfIk raak nu de weg een beetje kwijt.
Ik heb 1 schijf, Primair Master, 13GB op C: met WinXp.
Natuurlijk nu ook de nieuwe 80GB schijf, primair slave, nog geen station.
WinXp heb ik hier helaas niet op cd liggen, maar gelukkig wel op mn HD staan (legaal).
Nou wil ik XP op mn nieuwe schijf installen, de nieuwe schijf bootable maken en deze op C: zetten. Hoe doen ik dat?
[ Voor 83% gewijzigd door BalusC op 02-01-2003 16:40 ]
Oeps... sorry... ik wist niet dat hier overal FAQ's van waren!
Ik ga al kijken!
Ik ga al kijken!
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2003 16:39 ]
Hij zei toch dat hij geen cdrom had van WinXP, alleen maar de installatiefiles op de HDD (legaal) dus opstarten van een cd die je niet hebt word moeilijk.BalusC schreef op 02 januari 2003 @ 16:37:
[...]
Euh.. Deze informatie is ook in de OM FAQ terug te vinden![]()
[...]
Simpel: de schijf op primary zetten (moet de eerste partitie wel primair zijn en geactiveerd, zie FDISK enzo) en daarna booten van de XP CDROM. De rest wijst van zichzelf
Verwijderd
Wat wel weer pijnlijk is: De Maxtor DiamondMax Plus9 is lang niet meer zo goed als de Plus8 was...
...het begint met ratelen en dan is het bye-bye data
...het begint met ratelen en dan is het bye-bye data
My bad.. Nou, dan maakt hij maar even een bootable CD van deze bestandenHurricane schreef op 02 januari 2003 @ 16:54:
Hij zei toch dat hij geen cdrom had van WinXP, alleen maar de installatiefiles op de HDD (legaal) dus opstarten van een cd die je niet hebt word moeilijk.
Andere manier: de primaire partitie op de nieuwe schijf met FAT32 maken (toegankelijk via DOS enzo), actief maken, setup starten vanuit andere HDD, etc..
Ach ja, tegenwoordig is alle apparatuur brak. Niet één harde schijf wordt door iedereen goed bevonden. Ze vallen allemaal wel eens uit.
Zie ik dan wel weer. Zodra die begint te ratelen, ga ik meteen backuppen. Althans, dat zou ik wel moeten doen. De 13GB in mn Aptiva, blijkt een Maxtor te zijn zie ik net. Geeft al een jaar ontzettend kabaal en houdt daarmee op als ik mn pc een beetje scheef zet. Doet het echter nog steeds...
BalusC, thx voor de tip. Dat lijkt mij toch ook maar het beste... ZUCHT!
Pfff.... ben mn schijf nu aan t formatteren enzo met Partition Magic... is al ruim een half uur bezig en zit pas op 25%... wat traaaaaaaag...
Zie ik dan wel weer. Zodra die begint te ratelen, ga ik meteen backuppen. Althans, dat zou ik wel moeten doen. De 13GB in mn Aptiva, blijkt een Maxtor te zijn zie ik net. Geeft al een jaar ontzettend kabaal en houdt daarmee op als ik mn pc een beetje scheef zet. Doet het echter nog steeds...
BalusC, thx voor de tip. Dat lijkt mij toch ook maar het beste... ZUCHT!
Pfff.... ben mn schijf nu aan t formatteren enzo met Partition Magic... is al ruim een half uur bezig en zit pas op 25%... wat traaaaaaaag...
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2003 17:51 ]
je moet je schijf er ff in z'n 1tje aanhangen kijken of het dan sneller gaat ik heb het ook weleens gehad dat het zolang duurde
Dan moet je die uitschakelen in de prefs van PartitionMagicChecking for bad sectors 26%
Dat doe je natuurlijk alleen als je 100% zeker weet dat de schijf gezond is. Maar voor een eerste keer kan dit natuurlijk geen kwaad. Als je een bad sector tegenkomt: inruilen.
Dan test ik m toch maar voor de zekerheid. Maar doe ik later dan wel.
Ken PM niet goed, dus ik wist niet dat je het kon uitzetten. Thx!
Maarrrrrr.... ik heb m dus gecanceld en wilde het opnieuw doen... allerlei gezeur opeens...
Dus ik dacht, dan maar gewoon eerst formatteren via PM. Nou, dan wil die weer alleen NTFS of een of andere Linux troep doen. Dan maar weer Create new partition genomen.. krijg ik een error #702. ZUCHT!
Nu heb ik dan maar een NTFS partitie gemaakt, dat is wel gelukt. Heb alleen nu wel 7,8 mb unallocated primary staan. Raar hoor...
En van die NTFS kan ik zeker weer geen FAT32 meer maken?
En waarom is dat ding maar 78.000 MB?
Lama. Ze gaan niet uit van 1000MB per 1GB, maar gaan zelfs verder terug. Nog onvoordeliger dus.
>>Hatsekidee! Ik heb m weer gedelete en probeer nu maar weer gewoon FAT32 te maken.
Jullie zullen ook wel denken: 'Ontzettende n00b, waarom heb je dat ding niet gewoon laten inbouwen!'
Ken PM niet goed, dus ik wist niet dat je het kon uitzetten. Thx!
Maarrrrrr.... ik heb m dus gecanceld en wilde het opnieuw doen... allerlei gezeur opeens...
Dus ik dacht, dan maar gewoon eerst formatteren via PM. Nou, dan wil die weer alleen NTFS of een of andere Linux troep doen. Dan maar weer Create new partition genomen.. krijg ik een error #702. ZUCHT!
Nu heb ik dan maar een NTFS partitie gemaakt, dat is wel gelukt. Heb alleen nu wel 7,8 mb unallocated primary staan. Raar hoor...
En van die NTFS kan ik zeker weer geen FAT32 meer maken?
En waarom is dat ding maar 78.000 MB?
Lama. Ze gaan niet uit van 1000MB per 1GB, maar gaan zelfs verder terug. Nog onvoordeliger dus.
>>Hatsekidee! Ik heb m weer gedelete en probeer nu maar weer gewoon FAT32 te maken.
Jullie zullen ook wel denken: 'Ontzettende n00b, waarom heb je dat ding niet gewoon laten inbouwen!'
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2003 20:54 ]
Ik geef het op..... heb het HELEMAAL gehad met dit ongelovelijke k*t ding!!!
Ben nu dus opnieuw gaan formatten, FAT32. Maar hij blijft weeeeer hangen en op ongeveer hetzelfde punt! Ik hoor die schijf het hele proces al niet, dus ik heb geen idee of ie nou nog wel of niet bezig is. Dit is toch niet normaal?
Elke 40 seconden gingen de onderste 2 dingen 1% vooruit. Nu kapt ie weer... Weet iemand waar dit aan ligt? Ik ben het meer dan ZAT!
Entire progress 86%
Creating partition 80%
Creating structures 24%
Checking for bad sectors 26%
Ben nu dus opnieuw gaan formatten, FAT32. Maar hij blijft weeeeer hangen en op ongeveer hetzelfde punt! Ik hoor die schijf het hele proces al niet, dus ik heb geen idee of ie nou nog wel of niet bezig is. Dit is toch niet normaal?
Elke 40 seconden gingen de onderste 2 dingen 1% vooruit. Nu kapt ie weer... Weet iemand waar dit aan ligt? Ik ben het meer dan ZAT!
Entire progress 86%
Creating partition 80%
Creating structures 24%
Checking for bad sectors 26%
Verwijderd
Je komt er vaak mee weg door de schijf niet als boot disk te gebruiken. Je BIOS ziet de kleine bootschijf, boot, en linux ziet beide schijvenHurricane schreef op 02 januari 2003 @ 15:49:
Ha! Niet te geloven! Of misschien wel... Ik heb MaxBlastII gedownload en daarmee geboot. Binnen een minuut had ik een 80GB FAT32 partitie! Waarom PM er dan zo'n moeite mee had??
Nu dan nog maar ff op bad sectors enzo controleren. Is die test die je kan doen in de properties van je schijf bij XP voldoende?
Nu dan nog maar ff op bad sectors enzo controleren. Is die test die je kan doen in de properties van je schijf bij XP voldoende?
Pagina: 1