Wat past bij elkaar? cpu/mobo/ram

Pagina: 1
Acties:
  • 2.306 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:04
Wat past bijelkaar? CPU/Mobo/RAM

Allengs is het aanbod van verschillende geheugensoorten maar vooral chipsets enorm toegenomen en een vraag waar velen mee geconfronteerd worden bij de aanschaf van iets nieuws is dan ook wat past bij elkaar qua geheugen, cpu en chipset en welke combinatie het beste kan worden genomen.

Een tweeledige vraag waarvan het eerste deel relatief simpel te beantwoorden is maar het tweede deel meer voeten in aarde heeft.

Er zijn letterlijk honderden zo niet duizenden combinaties mogelijk, als je het aantal verschillende chipsets combineert met de diverse soorten geheugen (snelheidsklasse is ook relevant) en cpu’s. M’n opzet is hier gezamenlijk een dynamisch overzicht te maken en onderhouden van recente mainstream combinaties. Een compleet overzicht is ondoenlijk, temeer chipsets, geheugen en cpu’s met een moordend tempo worden aangekondigd en weer van het toneel verdwijnen.

Tevens wil ik bij elke combo een paar eigenschappen vermelden welke mee kunnen worden genomen in de ‘wat moet ik nemen?’ vraag, een vraag waarvan niet de bedoeling is dat die hier wordt gesteld omdat dit teveel gesneden is op persoonlijke en specifieke situaties. Doe je voordeel met de gegeven info mocht je met een dergelijke vraag zitten :)

Om te beginnen is er een tweedeling te maken tussen AMD en Intel processors, beide merken gebruiken een eigen cpu interface (respectievelijk EV6 en AGTL+) waardoor chipsets niet onderling uitwisselbaar zijn, zodoende heb je chipsets voor AMD cpu’s en chipsets voor Intel cpu’s. Het geheugen trekt zich niet zoveel aan van deze tweedeling; DDR-SDRAM DIMM’s worden op beide platformen gebruikt. Rambus daarentegen wordt alleen op het Intel platform gebruikt. SDR-SDRAM is een derde soort geheugen, echter, dit is imo met de huidige stand van zaken niet meer als een recente tweakers mainstream oplossing te bestempelen; het is te traag geworden om het optimale uit de huidige snelle cpu’s te halen. Daarnaast is het aanbod nieuwe SDR-SDRAM moederborden flink tanende.

Intel socket 478 processor based combinaties:

CPU

Er zijn een aantal verschillende socket 478 (het courante socket formaat) cpu’s:

Pentium 4 FSB400
Pentium 4 FSB533
Pentium 4 FSB533 HyperThreading Technology (HT)
Celeron FSB400

Zie voor technische info hier op de Intel site over de P4 en hier over de Celeron. Er zijn o.a. Datasheets en Specfinders te vinden.

Voor wat betreft de P4 is de FSB533 variant de aan te bevelen variant, deze levert door de hoger geclockte FSB (133Mhz QuadPumped) iets betere prestaties dan de FSB400 (100MHz QuadPumped) variant. Alle P4’s vanaf 2GHz zijn voorzien van de 0.13 micron Northwood core met 512Kb L2 cache. De 1.6, 1.8 en 2.0 zijn in zowel de Northwood variant als de oudere 0.18 micron Willamette met 256Kb L2 variant gemaakt, waarbij de Northwood duidelijk is te herkennen aan het achtervoegsel ‘A’ (b.v. 1.80A GHz). Zie hier de complete lijst. Ga te allen tijde voor de Northwood variant; het performance verschil tussen beide versies is aanzienlijk. Hoewel hier de Product Discontinuances kenbaar worden gemaakt kan het natuurlijk zijn dat bepaalde oudere cpu’s zich nog in de distributiekanalen bevinden waardoor je toch even moet opletten of je bij aankoop de juiste (meest moderne) variant krijgt.

De Celeron is als vanouds de ‘budget’ variant van de Pentium 4 Aangezien alles z’n prijs heeft zal je met een Celeron minder performance in huis halen. Hij is verkrijgbaar in één FSB variant, 100MHz QuadPumped (FSB400) en met twee verschillende core’s waarbij elke core 128Kb L2 cache telt. Alle Celeron’s van 2GHz en hoger zijn voorzien v.d. 0.13 micron core, de 1.7 en 1.8Ghz hebben de 0.18 micron Willamette based core. Performance verschil tussen beide is afgezien v.d. kloksnelheid niet noemenswaardig door het gelijke L2 cache. De 0.13 core heeft wel de voorkeur om z’n lagere energie verbruik en daaraan gerelateerde betere thermische eigenschappen (lagere temps). Zie hier voor de gehele lijst, let wel dat de oudere Socket 370 Celerons ook op deze lijst staan, deze zijn niet compatible met de socket 478 moederborden.

Het prijsverschil tussen de P4 en de Celeron is duidelijk (zo na te gaan in de pricewatch), het performance verschil is te achterhalen door enkele reviews te bekijken zoals deze . Een conclusie is dat de Celeron iig niet de meest geschikte 3D gaming cpu is. Andere conclusies zijn zelf te trekken uit het aanbod van reviews :)

Geheugen

Twee type’s geheugen worden gebruikt voor de recente Intel cpu based combo’s; DDR-SDRAM en RDRAM. Mocht je tegen een PC133 SDRAM oplossing aanlopen, laat liggen want P4’s en Celeron’s hebben door hun architectuur en hun FSB400 en FSB533 interfaces een enorme honger naar geheugenbandbreedte, een honger die bij lange niet gestild kan worden met PC133 SDRAM. Daarnaast is het verschil in prijs tussen 256MB DDR-SDRAM en SDR-SDRAM niet zo groot wanneer je het afzet tegen de hele cpu/mobo/ram combinatie en zijn nagenoeg alle moderne borden niet meer voorzien van 168pins SDR-SDRAM sockets.

RDRAM

RDRAM is het duurste maar biedt met 16bits PC1066 of in de nog zeldzamere 32bits RIMM4200 gevallen nog altijd de beste performance (zie de vele reviews zoals deze en deze). Een combinatie met RDRAM is simpel samengesteld; er is vooralsnog maar één chipset voor verkrijgbaar, de i850E ‘Tehema’. RDRAM is ook in PC800 variant te krijgen alleen wordt de combi PC800/i850(E) voorbijgestreefd door enkele DDR-SDRAM based oplossingen. Intel heeft aangegeven de ondersteuning voor RDRAM op te willen geven nadat het slechts enkele jaren geleden met veel bombarie en vergezeld van een astronomische prijsstelling als dé oplossing werd aangekondigd. An sich jammer daar RDRAM met de P4 voor het eerst goed uit de verf komt en qua techniek behoorlijk schaalbaar is en diverse voordelen kent t.o.v. de SDRAM oplossingen. SiS wil met de SiS R658 chipset ook ondersteuning voor RDRAM bieden alleen is nog in nevelen gehuld wanneer deze chipset officieel gereleased gaat worden, wat de performance zal zijn en wanneer we moederborden hierop gebasseerd mogen verwachten. Zie voor meer info hierover dit topic.
Ergo: wil je het snelste van het snelste zonder rekening te houden met prijs of speciale overclockwensen dan is PC1066 of beter nog RIMM4200 the way to go.

N.b. let er wel op dat PC800 en PC1066 RIMM’s per identiek paar geplaatst moeten worden, dit komt door de architectuur v.d. chipset. Een RIMM4200 module mag per stuk worden geplaatst omdat het in feite twee PC1066 RIMM’s op één module zijn (één zo’n RIMM4200 module vult beide rambusgeheugenkanalen tegelijk).

DDR-SDRAM

DDR-SDRAM is met een snelle wereldverovering bezig; nagenoeg elke chipset welke tegenwoordig uit wordt gebracht leunt op dit geheugentype. DDR-SDRAM is in verschillende snelheden verkrijgbaar; PC2100 (133MHz DDR), PC2700 (166MHz DDR) en in diverse officieuze formaten als ‘PC3000’ (187MHz DDR), ‘PC3200’ (200MHz DDR) en ‘PC3500’ (218MHz DDR).
Wat het snelste is hangt volledig af v.d chipset en eventuele overclock wensen. De officieuze snelheden ontlenen hun bestaansrecht aan het overclocken daar geen enkele chipset officieel sneller geheugen dan PC2700 ondersteund en er ook nog geen officiele JEDEC specificaties voor PC3200 bestaan. Zodoende heeft het geen nut een dure ‘PC3200’ DIMM in een moederbord te steken en vervolgens vergeten de chipset en/of processor buiten specificaties te clocken; de ‘PC3200’ DIMM zal met PC2700 of erger, PC2100 snelheid draaien waarmee je je portemonnaie geen plezier doet.
Welke DDR-SDRAM DIMM’s je moet nemen is dus geheel afhankelijk van de chipset en eventueel de mate waarmee je wilt overclocken, echter, het onderwerp overclocken zal hier niet behandeld worden zodat ik het alleen zal laten bij de officiele specs v.d. chipsets.

Chipsets

Voor de P4 en de Celeron (aangezien het hier in feite dezelfde cpu’s betreft zal ik me verder beperken tot het vermelden van alleen de P4) zijn een enorme hoeveelheid chipsets beschikbaar. Twee chipsets zijn al aan bod geweest, de Intel i850E en de SiS R658 zodat ik me nu ga ‘beperken’ tot de DDR-SDRAM chipsets.

Intel

Intel i845 serie
De meest bekende chipsets voor de P4 zijn die van Intel zelf. Er bestaat een hele serie i845 chipsets welke getooid worden met diverse achtervoegsels zoals i845GV, E, G, GE en PE. Een vergelijkende tabel is hier te vinden op de Intel site. Deze tabel bevat flink wat relevante informatie over welke zaken ondersteund worden (FSB snelheid, type geheugen, hoeveelheid geheugen en HyperThreading). De meest moderne i845 varianten zijn de PE en GE. Wil je geen onboard graphics dan verdient de PE de voorkeur. Deze twee chipsets ondersteunen FSB533 en PC2700 geheugen en zijn in vergelijking met game en desktop applicaties sneller dan een i850(E) met PC800 en niet zo gekke veel langzamer dan een i850E met PC1066. Let er wel op dat deze chipsets slechts twee double-sided PC2700 DIMM’s ondersteunen, meer kun je er niet op kwijt. Zie voor reviews de eerder aangehaalde links, daar wordt naast de i850E en andere chipsets de i845PE als referentie gebruikt.

Intel E7205
Naast de i845 serie heeft Intel de onlangs uitgebrachte E7205 ‘Granite Bay’ in de aanbieding om de P4 in de vaart der volkeren op te stoten. De E7205 is Intels eerste P4 chipset met dual channel DDR-SDRAM (ik laat de Xeon’s even buiten beschouwing) en AGP 8x interface. De chipset is overigens behoorlijk aan de prijs. De E7205 ondersteund maximaal PC2100 geheugen (sneller heeft weinig zin door de synchrone FSB en geheugenkanalen, en overclocken buiten beschouwing gelaten) en levert met 4266MB/s evenveel geheugenbandbreedte als de combinatie i850E/PC1066. Dat een theoretische bandbreedte niet alles zegt en de lagere wachttijden van DDR-SDRAM t.o.v. RDRAM evenmin uitkomstbepalend is getuigen de diverse reviews; de E7205/PC2100 is niks sneller dan de i850E/PC1066, integendeel! De oorzaak hiervan zal ongetwijfeld in de chipset zelf liggen en de snelle reactietijd van de Rambus geheugenbus; in de praktijk doet een systeem niet alleen afzonderlijk reads en writes maar lopen deze door elkaar heen en aangezien er tegelijkertijd slechts in één richting data kan worden getransporteerd is de bus welke het snelst van richting kan switchen in het voordeel, en dat is de Rambus geheugenbus.
De prestatie verschillen tussen deze twee combinaties zijn overigens niet zo groot en hangen ook af van welke applicatie wordt gebruikt. Zie o.a. de eerder genoemde twee reviews (1 en 2) waarin de E7205 samen met o.a. de i845PE en i850E wordt vergeleken. Voor desktop en game toepassingen is het verschil niet zo groot, echter, de i850E gevolgd door de E7205 nemen een duidelijke voorsprong t.o.v. de i845PE wanneer zware en geheugenintensieve applicaties worden gebruikt. De E7205 is de ideale P4 chipset wanneer je veel geheugen wilt gebruiken en net dat beetje meer wilt hebben qua performance dan de i845PE.

Intel nabije toekomst
De opvolgers van de huidige chipsets zijn alweer enige tijd ‘bekend’, met als steekwoorden de nieuwe southbridge ICH5, allen dual-channel DDR-SDRAM (DDR400) ondersteuning en de FSB800 bus. Namen: i865PE, P en G ‘Springdale’ en i875 ‘Canterwood’.

VIA

P4X serie
Door de P4 bus licentie perikelen zijn de VIA chipsets niet wijd en zijd verspeid, veel moederbord fabrikanten willen hun vingers niet branden aan VIA P4 chipsets zolang Intel van mening is dat VIA ze helemaal niet mag verkopen. Desondanks heeft VIA toch een aantal chipsets uitgebracht, de P4X266, P4X266A en P4X400. Hier is een tabel te vinden met de eigenschappen van de drie varianten. De meest moderne is de P4X400, deze heeft ondersteuning voor AGP x8, FSB533, HT en ‘stiekem’ (en matig) DDR400 en is verder voorzien van alle moderne toeters en bellen als ATA133 en USB2.0.Ondanks het gebrek aan verschillende mobo’s zijn er wel enige reviews te vinden. Aangezien het met name Soyo P4X400 Dragon Ultra borden betreft kan het beeld enigszins vertroebeld raken, maar zolang er niet meer verkrijgbaar zijn maakt het in wezen niks uit. Bij de meeste reviews echter ligt de nadruk op 3D gaming. De laatste is wat uitgebreider. Check hier, hier, hier en hier. Indien uitgerust met PC2700 (DDR400 geeft niet het optimale resultaat) ontloopt de chipset de i845PE/PC2700 niet veel.

VIA nabije toekomst
P4T400, P4T600 en P4T800 met respectievelijk single-channel, dual-channel DDR333/DDR400, en DDR-II. Plus FSB800 ondersteuning.

SiS

SiS6xx serie
In tegenstelling tot VIA zijn de SiS chipsets door meerdere mobofabrikanten in gebruik genomen. SiS kent een redelijk assortiment waarvan de aankomende R658 al langs is geweest. De onlangs aangekondigde Sis655 met dual-channel DDR333 en AGP 8x ondersteuning moet eveneens z’n weg naar de eindgebruikers nog weten te vinden, zie voor meer info dit topic. De SiS645, 645DX en 648 zijn veel toegepaste chipsets waarvan de 648 de meest moderne is; AGP 8x, FSB533, DDR333, HT en de obligate toeters en bellen als ATA133, USB2.0 en zelfs FireWire. Reviews te over zoals hier uit blijkt. Deze chipset is een erg goede performer die niet onderdoet voor Intel’s eigen i845PE.

SiS nabije toekomst
SiS648FX en SiS655FX met respectievelijk single- en dual-channel DDR400.

Samenvatting v.d. meest moderne desktop P4 chipsets:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/~crew/Abbadon/PMG/chipsets_1.gif

Dit is alleen het Intel P4 gedeelte, voor AMD's XP wil ik een soortgelijk verhaaltje maken. Opmerkingen, aanvullingen, toevoegingen en verhaaltjes etc. zou ik hieronder graag op prijs stellen :) Ik zit nog te twijfelen of ik er een HTML achtige (je weet wel, met wit achtergrondje) FAQ van ga maken omdat alles zo snel weer veranderd dat het ding over een maand al weer achterhaald is. Ik kan het natuurlijk wel bijhouden maar meer weten meer dan één :P Dus wil ik ff zien hoe het zo loopt. Hou het graag wel ontopic :)

Oh ja, doel is om degenen die niet meer helemaal door de bomen het bos zien enigszins te helpen bij het kiezen en samenstellen van cpu/mobo/ram door dit te lezen :)

Ik geloof dat ik wat korter van stof moet worden, 't is toch al een hele lap text geworden :+

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nice :), maaruhh moet deze niet sticky zijn ;)
ah ohw feadback, ff helemaal lezen dan :P

-[edit]-

Indrukwekkend stukje tekst, frontpage waardig... zeker handig voor beginnende tweakers, ook al is het wat lang ;) je zou er in kunnen gaan snijden om de echt belangrijke informatie wat duidelijker naar vooren te laten komen, al is dat ook wel weer jammer... HTML is denk ik wel handig, zodat je aan het begin ook linkjes kan zetten naar de "hooftstukken" zeg maar, ik wacht met smart de AMD editie af >:) daar ben ik meer in thuis...

[ Voor 104% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2002 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is erg handig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gangsterjoey
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-11-2021
Idd, maar moet geen FAQ zijn ?

_/-\o_ @ Abbadon

|| Specs ||
We don't see the things as they are, but as we see them!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

VIA nabije toekomst
P4T400, P4T600 en P4T800 met respectievelijk single-channel, dual-channel DDR333/DDR400, en DDR-II. Plus FSB800 ondersteuning.
Dat moet zijn: P4X400, P4X600 en P4X800 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Ik meen dat VIA ze nét omgedoopt heeft van P4Xx00 naar P4Tx00, of zijn dat sprookjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Heel erg netjes en goed geschreven, maar ik had graag gezien dat je wat meer aandacht had besteed aan de voor- en nadelen van HTT en de mobo's die hiervoor geschikt zijn.

Verder zou het ivm. upgradende mensen ook wel handig zijn om toe te voegen wat de verschillen tussen de socket423 en 478 zijn en of er wel of niet kan worden upgegrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou voor AMD zeer zeker handig zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The.Force
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-09 21:12

The.Force

*Bauer Addict

Abbadon schreef op 27 December 2002 @ 20:24:

zeer nette samenvatting...
Abbadon _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ You're the man! :7

Idd dit komt voor de meeste wel goed van pas, aangezien er toch wel meermaals dit soort gerelateerde vragen opduiken! (Dit spaart jou nu ook weer wat typwerk in de toekomst) 8)

System Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Abbadon schreef op 27 december 2002 @ 22:25:
Ik meen dat VIA ze nét omgedoopt heeft van P4Xx00 naar P4Tx00, of zijn dat sprookjes?
Dat is me dan goed ontgaan.. Heb je een bron :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:00

The Third Man

The Third Jellyfish

Abbadon schreef op 27 december 2002 @ 22:25:
Eh half... VIA heeft alleen de P4X400A naar P4T400 (die officiële HT support heeft) hernoemd. Voor de rest is alles hetzelfde gebleven.

EDIT
Goed geschreven die faq trouwens :>

[ Voor 7% gewijzigd door The Third Man op 28-12-2002 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik zie het al.. nieuws: VIA P4X400 chipset "ondersteunt HyperThreading" Maar er hangt nog steeds een dikke waas omheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nice samenvatting :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:51
_/-\o_ we kunnen weer een heleboel RTFF roepen 8)7

[mierenneuk]
woei ik heb em ff door word gehaald en er zat maar 1 spellingsfout in :P
[/mierenneuk]

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleintje81
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 01:10

Kleintje81

Blaat

Mooie samenvatting Abbadon! :P
* Kleintje81 heb weer wat bijgeleerd rond dit tijdstip. :z

BF2 stats Systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoBody
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

ik twijfel nog wel een beetje aan het DDR-verhaal, want mijn DDR (PC2100 officiëel, Cpu-Z geeft PC2200 aan 8)7 ) loopt toch echt op 266MHz :{

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NoBody schreef op 28 December 2002 @ 04:04:
ik twijfel nog wel een beetje aan het DDR-verhaal, want mijn DDR (PC2100 officiëel, Cpu-Z geeft PC2200 aan 8)7 ) loopt toch echt op 266MHz :{
PC2100 is 266mhz, 133mhz DDR ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoBody

NoBody

www.gentoo.org

Verwijderd schreef op 28 december 2002 @ 04:36:
[...]

PC2100 is 266mhz, 133mhz DDR ;)
mja ik kwam elders ook al termen tegen als DDR266, DDR333 enz.
Vaag benamingssysteem hoor :{

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NoBody schreef op 28 december 2002 @ 04:39:
[...]

mja ik kwam elders ook al termen tegen als DDR266, DDR333 enz.
Vaag benamingssysteem hoor :{
Ach je moet even weten waar je het over hebt :)
PC 1600 = 100 = 200DDR
PC 2100 = 133 = 266DDR
PC 2400 = 150 = 300DDR
PC 2700 = 166 = 333DDR
PC 3000 = 185 = 370DDR
PC 3200 = 200 = 400DDR
PC 3500 = 217 = 434DDR

Dat is dan met DDR geheugen :)

Met RIMM heb je dan nog:
PC700-?ns = 350
PC800-45ns/40ns = 400
PC1066-35ns = 533
PC1066-32ns = 533/600 (eigenlijk PC1200 dus)
PC1200-32ns = 600

Dan heb je ook nog RIMM-4200 en dat is volgens mij PC1200-32bits geheugen (het is zeker PC-1066, maar als het 32ns is, is het dus gewoon PC1200 :)), RIMM-3200 is PC800-32bits :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2003 14:29 . Reden: laatste zin kloppend gemaakt, beter laat dan nooit :> ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoBody

NoBody

www.gentoo.org

Verwijderd schreef op 28 December 2002 @ 04:47:
[...]

PC 1600 = 100 = 200DDR
PC 2100 = 133 = 266DDR
PC 2400 = 150 = 300DDR
PC 2700 = 166 = 333DDR
PC 3000 = 185 = 370DDR
PC 3200 = 200 = 400DDR
PC 3500 = 217 = 434DDR

Met RIMM heb je dan nog:
PC700-?ns = 350
PC800-45ns/40ns = 400
PC1066-35ns = 533
PC1200-32ns = 600

Dan heb je ook nog RIMM-4200 en dat is volgens mij pc1200 geheugen, pin me dr niet op vast :)
ah kijk dat zijn nou posts en vooral ook users (!) waar GoT iets aan heeft, gelijk mooie uitleg _/-\o_

thnx :>

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NoBody schreef op 28 December 2002 @ 04:51:
[...]

ah kijk dat zijn nou posts en vooral ook users (!) waar GoT iets aan heeft, gelijk mooie uitleg _/-\o_

ik voel me vereerd O+ :)
Nog over RIMM4200:

Van Abbadon's post:
Een RIMM4200 module mag per stuk worden geplaatst omdat het in feite twee PC1066 RIMM’s op één module zijn (één zo’n RIMM4200 module vult beide rambusgeheugenkanalen tegelijk).
RIMM4200 is dus PC1066 in 32 bits uitvoering.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2002 05:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het gelezen, zeer goed gedaan Abbadon _/-\o_

Wat ik wel tegenkwam:
An sich jammer daar RDRAM met de P4 voor het eerst goed uit de verf komt en qua techniek behoorlijk schaalbaar is en diverse voordelen kent t.o.v. de SDRAM oplossingen.
Spelfout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Laatst online: 19:00

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op 28 december 2002 @ 09:53:
Ik heb het gelezen, zeer goed gedaan Abbadon _/-\o_

Wat ik wel tegenkwam:

[...]

Spelfout?
Nope, is Duits, betekent: 'op zich'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Misschien is het ook makkelijk om de chipsets voor de P4 van ALI te vermelden?
Is een wat minder grote speler, maar maakt toch ook chipsets voor P4s.

http://www.ali.com.tw/eng/product/product_index.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mnemonic schreef op 28 december 2002 @ 10:02:
[...]
Nope, is Duits, betekent: 'op zich'
Waarom Duits als het forum Nederlands is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zeerhandig!! toppie. ik heb het meteen ff toegevoegd aan de links in het renderfarm topic
als het niet goed is hoor ik het wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

NoBody schreef op 28 december 2002 @ 04:51:

Ware het niet dat dit ook gewoon in de FAQ/search staat B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Ik zal nog wat dingen toevoegen zoals HTT, wat ALI chipsets en wat over socket 423 vs. 478 (en germanismen verwijderen :P ). Hier trouwens een link waar over VIA's naamsverandering van X naar T wordt gesproken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BalusC schreef op 28 december 2002 @ 10:36:

[...]
Ware het niet dat dit ook gewoon in de FAQ/search staat B)
AH dat wist ik niet, anders postte ik het niet.Ik zie het zo compleet niet staan :?
Zit hem nou door te lezen en zie dat ie niet klopt.
Snelheid:
PC600 (300MHz DDR), PC700 (356MHz DDR), PC800 (400MHz DDR) en PC1066 (533MHz DDR)
Toegangstijd (als getal achter de PCxxx aanduiding) 50ns, 45ns en 40ns (lager=sneller)
Wat is er gebeurd met 35ns en 32ns chips? Die zitten op alle PC1066 chips, en vanaf Nov '02 levert samsung alleen maar 32ns, die nu al op de vast te leggen specs van PC1200 lopen.
Edit: dr klopt wel meer niet, kan ik dit niet beter naar Abbadon mailen?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2002 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Da's het nadeel van snelle ontwikkelingen, een FAQ is al snel her en der achterhaald en het up to date houden schiet er wel eens bij in ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:57
Abbadon schreef op 28 december 2002 @ 13:13:
Da's het nadeel van snelle ontwikkelingen, een FAQ is al snel her en der achterhaald en het up to date houden schiet er wel eens bij in ja.
Maar heb jij morgen de nieuwe via al thuis liggen :). Dus als je het eff update als er een nieuwe chipset wordt gereleased :P. Maar ik denk dat ze PT zijn gegaan vanwege dat bij AMD het KT heeft :+. Denk de K van k7 :P, en de P van pentium :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Abbadon schreef op 27 december 2002 @ 20:24:
Intel nabije toekomst
De opvolgers van de huidige chipsets zijn alweer enige tijd ‘bekend’, met als steekwoorden de nieuwe southbridge ICH5, allen dual-channel DDR-SDRAM (DDR400) ondersteuning en de FSB800 bus. Namen: i855PE, P en G ‘Springdale’ en i865 ‘Canterwood’.
Correctie: Springdale wordt i865 en Canterwood wordt i875. De i855 (Tulloch, PC1066 chipset) is al een tijdje geleden gecancelled. Zie ook http://freespace.virgin.n...oadmapQ203.htm#Springdale en http://crew.tweakers.net/BalusC/Server/Ned/Har-Chi-Int.html :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Idd, changed :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielZ
  • Laatst online: 06-10-2024

NielZ

Casual

Goed geschreven verhaal, erg leerzaam. :)
Blijf ik tóch nog met een vraag zitten. ;)
Abbadon schreef op 27 december 2002 @ 20:24:
Geheugen
De officieuze snelheden ontlenen hun bestaansrecht aan het overclocken daar geen enkele chipset officieel sneller geheugen dan PC2700 ondersteund en er ook nog geen officiele JEDEC specificaties voor PC3200 bestaan. Zodoende heeft het geen nut een dure ‘PC3200’ DIMM in een moederbord te steken en vervolgens vergeten de chipset en/of processor buiten specificaties te clocken; de ‘PC3200’ DIMM zal met PC2700 of erger,
Als ik het goed begrijp zeg je hier dus dat PC2700 (333 MHz) al wel officieel bestaat, en PC3200 (400 MHz) nog niet.
Ik werk in een computerwinkel (eigenlijk wel erg dat ik dit dan moet vragen Afbeeldingslocatie: http://forum.scholieren.com/images/smilies/redface.gif , maar een mens kan niet alles weten ;)), en daar verkoop ik regelmatig dit moederbord met 3200 geheugen.
Maar eigenlijk is dit dus compleet nutteloos, en kan ik mijn klante veel beter PC2700 geheugen verkopen, omdat 3200 op de snelheid van 2700 draait?
Toch wel vreemd dat Asus dan al moederborden maakt voor niet-officieel geheugen... ;)
[Size=1]Ik mis duidelijk ergens iets 8)7 [/Size]

Mage Powerrr \o/ | Voor je 't weet trekken ze de stekker eruit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielZjU schreef op 29 December 2002 @ 19:11:
Goed geschreven verhaal, erg leerzaam. :)
Blijf ik tóch nog met een vraag zitten. ;)

[...]

Als ik het goed begrijp zeg je hier dus dat PC2700 (333 MHz) al wel officieel bestaat, en PC3200 (400 MHz) nog niet.
Ik werk in een computerwinkel (eigenlijk wel erg dat ik dit dan moet vragen [afbeelding] , maar een mens kan niet alles weten ;)), en daar verkoop ik regelmatig dit moederbord met 3200 geheugen.
Maar eigenlijk is dit dus compleet nutteloos, en kan ik mijn klante veel beter PC2700 geheugen verkopen, omdat 3200 op de snelheid van 2700 draait?
Toch wel vreemd dat Asus dan al moederborden maakt voor niet-officieel geheugen... ;)
[Size=1]Ik mis duidelijk ergens iets 8)7 [/Size]
Psst, je hebt geen html-rechten ;)

Al het geheugen is backwards-compatible met lagere snelheden, zou idioot zijn als het niet zo was.
Zo zou ik PC-3500 geheugen in mn XP1700 kunnen stoppen, en hem op PC-2100 specs laten draaien. Simpel.
Dat een standaard er bijvoorbeeld nog niet is, volgens officiële JEDEC specs, wil niet zeggen dat die snelheid niet kan :)
De standaard moet alleen nog vastgelegd worden.
Zo kan bijv PC-1066 geheugen met 32ns chippies op 600mhz lopen, terwijl 533mhz de standaard is, en 600mhz voor de nog niet officiële PC-1200 standaard is.
Hoop dat je het snapt :P :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Ja, ik wil idd zeggen dat PC3200 officieel nog niet bestaat. Desalniettemin lopen DIMM's die als zodanig gemerkt zijn wel zo snel alleen kan elke DIMM fabrikant nu zijn eigen interpretatie geven aan deze specificatie waardoor het ondoenlijk is moederborden/chipsets te ontwikkelen met de garantie dat het probleemloos werkt met alle 'PC3200' DIMM's. Als je naar de JEDEC specs kijkt v.d. PC2700 standaard zie je dat er van alles vastligt, zowel op fysiek gebied (afmetingen) maar ook op electronisch gebied (een hele berg timings, weerstanden van specifieke onderdelen etc.). En vergeet niet dat het geen sinecure is; steeds snellere DIMM's doen een enorm beroep op de kwaliteit van alle onderdelen omdat er steeds minder ruimte overblijft voor een foutieve timing, ruis of interferentie. Het is niet voor niets dat je geadviseerd wordt om maximaal één 'PC3200+' DIMM te gebruiken, meerdere geeft een verhoogde kans op problemen. Overigens heeft het plaatsen van zo'n snelle DIMM op dat bord waar je naar linkt weinig zin als je de FSB ook niet omhoog gooit, sterker, door de minder snelle timings van de DIMM (mits het geen top DIMM betreft) en sowieso de iets mindere interne timings van de chipset zélf op de hogere snelheid zul je in bepaalde gevallen zelfs mindere prestaties behalen dan met een PC2700 DIMM als je het allemaal async laat draaien (reviews te over die dit onderstrepen). Getalletjes waarmee een stuk hardware wordt aangeduid zeggen niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielZ
  • Laatst online: 06-10-2024

NielZ

Casual

Het is me duidelijk, danku. :)
Zo dan? ;)

Mage Powerrr \o/ | Voor je 't weet trekken ze de stekker eruit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinus-Roro
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-07 09:39
Toch nog even een vraag.

Tot zover is het mij duidelijk.

Maar wat is dan het verschil tussen

bv. DDR200/266/333 DIMM en DDR200/266/333 DIMM SDRAM

All in one - touch desktop. *en de benodige overige spullen - anders looptieniet :-) *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Marinus-Roro schreef op 04 januari 2003 @ 05:00:
Toch nog even een vraag.

Tot zover is het mij duidelijk.

Maar wat is dan het verschil tussen

bv. DDR200/266/333 DIMM en DDR200/266/333 DIMM SDRAM
het verschil is de benaming -> SDRAM

echter zijn het allebei SDRAM Modules.

je hebt nl.:
DDR SDRAM
en
SDR SDRAM

alleen zegt de volksmond SDRAM tegen SDR SDRAM en DDR tegen DDR SDRAM.

200 MHz (of hoger) SDR SDRAM bestaat niet, dus staat de 200 MHz DIMM in jouw voorbeeld logischerwijs voor 100MHz DDR SDRAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, nu wilde ik mijn 850 (geen E) met PC800 volstoppen, maar niet alleen de prijzen vallen tegen, ook kan ik nergens 2x 512/16! modules vinden.

Het zelfde probleem kom ik tegen als ik mijn processor P3-600 wil vervangen door 2x P3-vindbaar.

Ik dacht mijn dual processor board nog een upgrade te geven te geven, maar dat zit er denk ik niet in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe-star
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Leuke opmaak lijkt wel een ctrl + c/ ctrl + v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Joe-star schreef op 14 January 2003 @ 21:56:
Waar slaat dit op :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik weet het ook niet meer. Het ligt maar gewoon aan je budget wat je wil.........toch??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beamer
  • Laatst online: 22-07 09:02

Beamer

Return of the legend

Verwijderd schreef op 28 December 2002 @ 04:47:
[...]

PC 1600 = 100 = 200DDR
PC 2100 = 133 = 266DDR
PC 2400 = 150 = 300DDR
PC 2700 = 166 = 333DDR
PC 3000 = 185 = 370DDR
PC 3200 = 200 = 400DDR
PC 3500 = 217 = 434DDR

Met RIMM heb je dan nog:
PC700-?ns = 350
PC800-45ns/40ns = 400
PC1066-35ns = 533
PC1200-32ns = 600

Dan heb je ook nog RIMM-4200 en dat is volgens mij pc1200 geheugen, pin me dr niet op vast :)
Het rijtje waar ik al een tijdje naar op zoek was al die verwarrende benamingen, dit gaat rechtstreeks naar mijn HD :*)

Had inderdaad gewoon ff in de faq kunnen kijken 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Beamer op 14-01-2003 22:16 ]

20 jaar "tweaker" weliswaar low profile maar nog steeds geinteresseerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:29

Zjemm

...

dit is idd een heel goed idee.
zo voorkom je steeds maar weer hehaalde topics over hetzelfde onderwerp.

tricky is om het up to date to houden...

keep on the good work.
ik vind het iig interesant. alleen al om op de hoogte te blijven. :*)

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Joe-star schreef op 14 januari 2003 @ 21:56:

Blijf hier dan alsjeblieft weg :/ Voor sukkels als jou zit ik dit soort zaken niet te tikken (waar géén plagiaat aan te pas komt, vandaar dat ik het nogal ernstig opvat die opmerking van je :( ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Abbadon, ignore die euhm jeweetwel.
Ik weet nu weer waarom ik dit (sub) forum PM zo waardeer. Dankjewel. En niet als slijmen bedoeld, dit is gewoon goed _/-\o_ . Oh yeah.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok ik wil dus een P4, met zo snel mogelijke mobo en geheugen.

dus liefst met RIMM-4200 en Intel 850E chip.
die 850E ondersteund tot PC1066 geheugen.. neem aan dat RIMM-4200 daar ook onder valt?
http://www3.alternate.nl/html/nodes_info/i8ig44.html <-- dit schijnt volgens alternate een 32 bit versie te zijn, de RIMM-4200 dus. Alleen staat er boven in te titel: PC1066 en onder in weer PC800 .. wat is het nu. staat 2ns bij :) en 150 euro een beetje weinig denk ik...

2 nadelen van de 850E:
- IDE ATA/100 IAA3
- 4 ports, USB 1.1

anyway dus ik dacht:

pak dus 2x die samsung voor a 150 euro = € 300,-
ASUS P4T533 of P4T533-C voor € 215,-
P4 2667 MHz Boxed € 399

totaal dus voor € 915,-
is dit een goede keus?
en is wat is het verschil tussen die 2 mobo's (onboard sound naar wat ik d8) of is een andere mobo beter?

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2003 17:41 . Reden: vergeten te vermelde dat het om een asus mobo ging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goede keus hoor, en mail Alternate daar eens over, je kunt zelf ook niet raden wat het nou is. Als ze het zien zullen ze het foutje wel herstellen.
Formaat: RIM
Dat staat er ook :+, moet RIMM zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 15 January 2003 @ 16:54:
die 850E ondersteund tot PC1066 geheugen.. neem aan dat RIMM-4200 daar ook onder valt?
RIMM4200 = Dual Channel PC1066 :) Dat wil zeggen, twéé PC1066 repen in één module, waardoor je deze RIMM's niet meer per paren hoeft te gebruiken.
en is wat is het verschil tussen die 2 mobo's (onboard sound naar wat ik d8) of is een andere mobo beter?
Check gewoon de Asus site :z

[ Voor 18% gewijzigd door BalusC op 15-01-2003 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hehe ok..

verschillen:
¤ P4T533-C:
- USB2.0
- 5x PCI
- 4 x 184-pin RIMM Sockets support max. 2GB PC800 / PC1066 ECC * / non-ECC 16 bit RDRAM memory, 2Mb Flash ROM

¤ P4T533:
- USB2.0 optional
- 6xPCI
- 2 x 232-pin 32-bit RIMM Sockets support max. 2GB * PC800 RIMM3200 (800MHz) / RIMM4200 (1066MHz) ECC / non-ECC RAMBUS memory Dual channel Rambus architecture provide Max. 4.2GB/s bandwidth
- 2 x ATA133 and RAID 0,1 (optional)
- 4Mb Flash ROM

das dus lekker snel kiezen :)
een ASUS P4T5333 met raid en usb2.0 :)

heb gelijk ff geheugen gecheked :) als het plaatje goed is wat ze er bij gedaan hebben is het idd 4200 geheugen.

Ik denk dat dit wel een mooi setje is.
tnx Abbadon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Ik heb net twee posts verwijderd die helemaal niets toevoegden aan dit topic. Waaronder eentje over "wat moet ik nemen?", en dan nog wel over AMD cpu's terwijl het topic onmiskenbaar over P4's en aanverwante chipsets gaat. Desalniettemin heeft 't mij weer herinnerd aan dit topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb een jaar of zo geleden een asus p4t533 gekocht, ik dacht "die is nu waarschijnlijk alweer verouderd", maar nu ik dit lees zie ik dat dit waarschijnlijk het geval niet is... Nice work ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb ik oog nog een vraagje:

Kan ik een Pentium4-2.4-533 (133 bus) i.c.m. PC2100 geheugen (133bus) laten draaien op een nieuwe Asus P4C800 of een P4P800? Beiden zijn namelijk gebaseerd op een 200MHz bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
SunTV, ja dat kan (zelfs FSB400 Celeron's).

Sasuke, dit topic is een jaar oud (!) Vergelijk 't niet met de tegenwoordige ontwikkelingen in hardwareland (en wat heet 'verouderd').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-07 13:37

gakkethijs

niks

Nice stukkie.

voor amd is het nie zo super moeilijk. voor amd athlon xp gewoon mobo met nforce 2 rev 2.0 met dual channel setje drr 400 mhz geheugen met barton cpu en je heb een lekker systeem voor redelijk prijs lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blijepeen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-06 11:00
als ik een twinmos 3200 reepje in een ECS K7S5A wil nu even wat DDR halen en later pas een nieuw mobo te kopen.
Maakt niet uit als ie op 2100 loopt, dat weet ik. Maar is het mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Blijepeen schreef op 22 februari 2004 @ 22:50:
als ik een twinmos 3200 reepje in een ECS K7S5A wil nu even wat DDR halen en later pas een nieuw mobo te kopen.
Maakt niet uit als ie op 2100 loopt, dat weet ik. Maar is het mogelijk?
K7S5A kan wat kieskeurig zijn mbt DIMMs, maar als je Brand-on-Brand TwinMOS neemt heb je goede kans dat het werkt.

Wel een ding om rekening mee te houden- de SiS 735 chipset kan asynchroon draaien, maar presteert zoveel slechter dan synchroon dat de meerwaarde helemaal wegvalt. Je kunt dus het best gewoon die RAM op FSB snelheid laten draaien :)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1