Om mijn pc zo stil mogelijk te krijgen heb ik een zwaar koel-blok en een dikke fan gekocht.
Mijn koelblok: Swiftech MC-462-A
Met zo'n soort fan: Delta AFB-80HP: 12 volt; 1.35Ampere
, twee aansluit snoeren (+/-, dus geen snelheidsmeter), blaast op 12V als een straaljager!
Deze fan moet op een zo laag mogelijk snelheid te draaien. Op dit moment staat de fan in serie met een aantal zener-diodes, op 3,66Volt. Probleem is dat de fan niet altijd opstart: de fan blijft gewoon stilstaan.
Als ik het voltage hoger maak dan maakt de fan meer geluid.
Ik heb wel eens gehoord dat een fan als je die langzamer wilt laten draaien beter op een 12V blokgolf kan worden aangesloten dan op een laag voltage. Weet iemand of dit waar is en hoe ik dit aanpak?
Mijn koelblok: Swiftech MC-462-A
Met zo'n soort fan: Delta AFB-80HP: 12 volt; 1.35Ampere
Deze fan moet op een zo laag mogelijk snelheid te draaien. Op dit moment staat de fan in serie met een aantal zener-diodes, op 3,66Volt. Probleem is dat de fan niet altijd opstart: de fan blijft gewoon stilstaan.
Ik heb wel eens gehoord dat een fan als je die langzamer wilt laten draaien beter op een 12V blokgolf kan worden aangesloten dan op een laag voltage. Weet iemand of dit waar is en hoe ik dit aanpak?