[Delta] fan op laag voltage blijft vaak stilstaan! Blokgolf?

Pagina: 1
Acties:

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-02 00:37
Om mijn pc zo stil mogelijk te krijgen heb ik een zwaar koel-blok en een dikke fan gekocht.

Mijn koelblok: Swiftech MC-462-A
Met zo'n soort fan: Delta AFB-80HP: 12 volt; 1.35Ampere >:) , twee aansluit snoeren (+/-, dus geen snelheidsmeter), blaast op 12V als een straaljager!

Deze fan moet op een zo laag mogelijk snelheid te draaien. Op dit moment staat de fan in serie met een aantal zener-diodes, op 3,66Volt. Probleem is dat de fan niet altijd opstart: de fan blijft gewoon stilstaan. :'( ;( Als ik het voltage hoger maak dan maakt de fan meer geluid.

Ik heb wel eens gehoord dat een fan als je die langzamer wilt laten draaien beter op een 12V blokgolf kan worden aangesloten dan op een laag voltage. Weet iemand of dit waar is en hoe ik dit aanpak? :?

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Op DaBit zn site (http://dabit.trybit.com) staat een schema om een fan te starten op hoog voltage en vervolgens op een lager voltage te laten draaien.
Edit: even een brutale deeplink: http://www.vanderhoeven.n...cs/fan_startup/index.html

[ Voor 26% gewijzigd door m-m op 27-12-2002 15:41 ]

• pmeter
Goed idee! Thankx M-M. Als de blokgolf nix is ga ik dit zeker bouwen!!!

Maar voor ik het uitvoer zou ik over het alternatief, de 12V blokgolf, wat willen weten. :? Kan dat overigens ook met een fan zonder rpm-meter (geel snoertje)? :?

Nog iets: mijn 12V van de voeding:
Zonder fan: 12,08V.
Met fan: 11,55V <> 11,86V schommelend.
Is dit wel gezond? :?

[ Voor 39% gewijzigd door pmeter op 27-12-2002 16:02 ]

• m-m
  • Niet online

m-m

12,55 is wat weinig, er mag zo'n 10% speling in zitten.
Een delta trekt wel aardig wat, misschien tijd voor een nieuwe voeding want met keihard gestressed zal het voltage nog wel meer instorten.

[ Voor 83% gewijzigd door m-m op 27-12-2002 16:08 ]

• pmeter
T's een vrij nieuwe 300Watt A-open voeding. Verder een Athlon 1200.

Verwijderd

Op de frontpage stond laatst een link naar een artikel over voedinginfo.

Het idee van een blokgolf is zo:

IPV een laag voltage stuur je een aantal keer per seconde een 12 volt puls naar de fan, de fan krijgt dan iedere keer een duwtje waardoor het langzaam draait. Je hebt IC'tjes waar je dan mbv een potmeter het aantal pulsen per sec kan instellen.

Voor schema's moet je ff zoeken....

Maar die oplossing van Dabit is veel simpeler en veel goedkoper en naar mijn mening ook beter omdat sommige fans het niet lekker vinden om steeds een ruwe puls te krijgen, sommige fans kunnen soms te korte pulsen krijgen waardoor de fan niet wil draaien en oververhit. Moet je dus ff goed instellen, beginnen bij lange pulsen 1x per sec en dan pulsen steeds korter maken en daarna snelheid instellen met het aantal pulsen per sec.

Het RPM lijntje is alleen zodat je mobo kan zien hoe hard de fan draait, heeft met de werking van de fan of de blokgolven helemaal niets te maken.

En je zou iets meer specs kunnen geven of gewoon zelf ff zoeken.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2002 16:31 ]

• m-m
  • Niet online

m-m

Verwijderd schreef op 27 December 2002 @ 16:30:
Het RPM lijntje is alleen zodat je mobo kan zien hoe hard de fan draait, heeft met de werking van de fan of de blokgolven helemaal niets te maken.
@ Topicstarter: RPM-meting zal niet meer werken dus he als je fan op een andere spanning loopt of met een blokgolf aangestuurd wordt.
Tis allemaal trouwens vrij basic spul, dat wel eerder besproken is hier... Misschien dat searchen ook niet zo'n gek idee was geweest :P

[ Voor 16% gewijzigd door m-m op 27-12-2002 16:39 ]

• pmeter
Ik heb twee schema's gevonden.
schema 1
schema 2

Ik vraag me af of een blokgolf wel goed is voor de andere componenten van de pc. De 12v-voeding zal zeker met stoten op en neer gaan. De makers van de schema's hebben niet vermeld een apparte voeding voor de fans te hebben.
Zal het met 1 voeding problemen opleveren?

Verwijderd

m-m schreef op 27 December 2002 @ 16:38:
[...]

@ Topicstarter: RPM-meting zal niet meer werken dus he als je fan op een andere spanning loopt of met een blokgolf aangestuurd wordt.
Tis allemaal trouwens vrij basic spul, dat wel eerder besproken is hier... Misschien dat searchen ook niet zo'n gek idee was geweest :P
Hij vraagt of het met een fan zonder RPM lijntje ook werkt.... Hij heeft dus geen RPM lijn... zie ook de pics.

Maar ik geloof niet dat je voeding er problemen mee heeft als je er een blokgolf overheen laat komen, anders zet je een paar condensators ertussen dan heb je daar ook geen last meer van..

Verwijderd

pmeter schreef op 27 december 2002 @ 15:31:
Om mijn pc zo stil mogelijk te krijgen heb ik een zwaar koel-blok en een dikke fan gekocht.

Mijn koelblok: Swiftech MC-462-A
Met zo'n soort fan: Delta AFB-80HP: 12 volt; 1.35Ampere >:) , twee aansluit snoeren (+/-, dus geen snelheidsmeter), blaast op 12V als een straaljager!

Deze fan moet op een zo laag mogelijk snelheid te draaien. Op dit moment staat de fan in serie met een aantal zener-diodes, op 3,66Volt. Probleem is dat de fan niet altijd opstart: de fan blijft gewoon stilstaan. :'( ;( Als ik het voltage hoger maak dan maakt de fan meer geluid.

Ik heb wel eens gehoord dat een fan als je die langzamer wilt laten draaien beter op een 12V blokgolf kan worden aangesloten dan op een laag voltage. Weet iemand of dit waar is en hoe ik dit aanpak? :?
Ja je moet gewoon je fan op minimaal 5 volt laten draaien...3.66 volt is gewoon veel te weinig! Punt uit...

• pmeter
Met de search heb ik veel discs over PWN-aansturing: Pulse With Modulation: een blokgolf waarbij de piek-breedte instelbaar is, hoe kleiner de piek-breedte, terwijl de golflengte gelijk blijft, hoe langzamer de fan loopt.

Weet iemand wat hiervoor, het beste schema is?
Ik heb al gevonden: Een schema

Weet iemand een ander schema dat wellicht anders/makkelijker/anders/beter is?

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-02 12:39
pmeter schreef op 27 december 2002 @ 16:17:
T's een vrij nieuwe 300Watt A-open voeding. Verder een Athlon 1200.
En daar is je probleem.. Ik heb ook een Aopen 300w, maar als ik oc daalt m'n 5V naar 4,5 :| nu is deze 4,65... Ook laag.. Aopen maakt leuke voedingen, maar zeker geen hele goede...

• pmeter
Vind je in de search een discussie waar verwezen wordt naar een *zeer interessante discussie*. Die link werken dus niet :(

De discs waar in verwezen wordt. Weet iemand hoe deze de links wel werken?
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/255539

Het gaat dus om http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/153677//

------------------------------------------------------------

Tegenstrijdige info: in mjin gevonden schema staat 25Hz aangegeven. Op GOT staat een blokgolf van 400Hz aangeraden. Beetje groot verschil...

[ Voor 40% gewijzigd door pmeter op 29-12-2002 18:28 ]

Pagina: 1