[BC3] Koelers anders aansturen lijkt mij handig!

Pagina: 1
Acties:

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Waarom gebruiken jullie geen PWM - Pulse Width Modulation voor aansturing van de fans? Dat is beter dan voltage sturen (je kunt lagere RPM bereiken zonder de motor te verbranden)

Ik leg het ff uit. Normaal stuur je met 12 volt, dan 6 volt enz...

Nu stuur je steeds met 12 volt, maar dan niet de hele tijd, als een soort morse signaal dus. aan uit aan uit, maar dan heel snel achter elkaar. Scheelt behoorlijk in je snelheid.

Nu zul je zeggen: Kostdat? Dan zeg ik: Weinig.

Je kunt het heel simpel met een klein micro-controllertje doen en een transistortje. Zo blijft je RPM-meter voor je mobo werken(denk ik) en blijft je koeler langer heel!

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
Klinkt me als een goed idee !

Misschien dat iemand met verstand van zaken er meer over kan zeggen ? :)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
Okee. Men neme een micro-controllertje en programeert hem met een divers aantal tijdpatroontjes voor je fans (1 bit uiteraard, het is maar één fan, in dit voorbeeld)

Dan stuurt dat ding een transistortje, of een buffertje, die dan je fan stuurt. Gewoon een 89c2051 met BasCom als taal is al meer dan genoeg!

• Mennootje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-09-2025
Ik zoek nog steeds een manier om de snelheid van mijn fans te regelen met een teller. Als uitgang 0 hoog is draait hij bijv. op 7V en bij uitgang 9 op 12V. Dan kan ik met druktoetsen de snelheid regelen in stappen van een halve volt.

Kan dit ook met PWM? Ik kan zelf alleen niet microcontrollers beschrijven ofzo iets...

Verwijderd

Op donderdag 24 mei 2001 22:16 schreef Mennootje het volgende:
Ik zoek nog steeds een manier om de snelheid van mijn fans te regelen met een teller. Als uitgang 0 hoog is draait hij bijv. op 7V en bij uitgang 9 op 12V. Dan kan ik met druktoetsen de snelheid regelen in stappen van een halve volt.

Kan dit ook met PWM? Ik kan zelf alleen niet microcontrollers beschrijven ofzo iets...
waarom gebruik je dan niet gewoon een potmeter?

Verwijderd

Die techniek wordt toch ook in laptops gebruikt? (de meine iedergeval wel)

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:21
Zie ook deze topic op GoT: schema voor PWM baybus met duo-color leds :).

Verwijderd

Ook intresant topic hier boven.

Verwijderd

Uuh ik gebruik gewoon een regelbere voeding :7 en dat werkt prima

• BC3 Victim
Okee, de toon is alweer gezet: UTFS! Het is dus al langsgekomen! En dat schema is nog goed ook (beetje uitgebreid misschien, maar toch)

Maar goed. Nog mensen die er meer van willen weten? Ik kan ook nog ff de boeken en handleidingen van de micro-controllers induiken voor een échte goede baybus, mocht dat gewenst zijn?

Verwijderd

ja is gewenst ;)

• schizofreen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:47

schizofreen

ik & jij

idd gewenst

laat ik nou toevallig toch een stift bij me hebben! - specs

Verwijderd

Mooi initiatief ;)

Toch heb ik twee opmerkingen, meer als idee, want het is niet als kritiek bedoeld. :

1) Voor de fan aansturing van de CPU zou ik een zo robuust en simpel mogelijk systeem aanhouden. Hoe meer componenten hoe hoger de storings gevoeligheid. Immers geen fan -> gefrituurde CPU (AMD ..) binnen 5 minuten..

2) Een puls sturing op een DC fan is misschien niet zo efficient. Sommige fans hebben een beveiliging als de stroom niet toereikend is schakelen ze gewoon uit. (Panaflo bijvoorbeeld sommige modellen)
Papst heeft ook soms redelijk geavanceerde beveiligingen.

3) Veel moderne fans lopen gewoon op 5 volt. Een simpele 7 onderdelen schakelend regel IC kan die taak aan.

Umhh bouwze 8-)

Greetz,
Hooi. :Y)

Verwijderd

Dat ding dat ik ontworpen had bestaat ook uit slechts 1 IC, en kan meerdere fans onafhankelijk regelen. En dat IC (LM324) kost maar een gulden ofzo.
Pagina: 1