De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Misschien dat iemand met verstand van zaken er meer over kan zeggen ?
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Dan stuurt dat ding een transistortje, of een buffertje, die dan je fan stuurt. Gewoon een 89c2051 met BasCom als taal is al meer dan genoeg!
Kan dit ook met PWM? Ik kan zelf alleen niet microcontrollers beschrijven ofzo iets...
Verwijderd
waarom gebruik je dan niet gewoon een potmeter?Op donderdag 24 mei 2001 22:16 schreef Mennootje het volgende:
Ik zoek nog steeds een manier om de snelheid van mijn fans te regelen met een teller. Als uitgang 0 hoog is draait hij bijv. op 7V en bij uitgang 9 op 12V. Dan kan ik met druktoetsen de snelheid regelen in stappen van een halve volt.
Kan dit ook met PWM? Ik kan zelf alleen niet microcontrollers beschrijven ofzo iets...
Maar goed. Nog mensen die er meer van willen weten? Ik kan ook nog ff de boeken en handleidingen van de micro-controllers induiken voor een échte goede baybus, mocht dat gewenst zijn?
laat ik nou toevallig toch een stift bij me hebben! - specs
Verwijderd
Toch heb ik twee opmerkingen, meer als idee, want het is niet als kritiek bedoeld. :
1) Voor de fan aansturing van de CPU zou ik een zo robuust en simpel mogelijk systeem aanhouden. Hoe meer componenten hoe hoger de storings gevoeligheid. Immers geen fan -> gefrituurde CPU (AMD ..) binnen 5 minuten..
2) Een puls sturing op een DC fan is misschien niet zo efficient. Sommige fans hebben een beveiliging als de stroom niet toereikend is schakelen ze gewoon uit. (Panaflo bijvoorbeeld sommige modellen)
Papst heeft ook soms redelijk geavanceerde beveiligingen.
3) Veel moderne fans lopen gewoon op 5 volt. Een simpele 7 onderdelen schakelend regel IC kan die taak aan.
Umhh bouwze
Greetz,
Hooi.
Verwijderd