[CPU] XP 1800 probleem met MSI 6380

Pagina: 1
Acties:

• Qylos
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-09 07:44
Ik heb een MSI K7T266 PRO (1) (6380) met een Thunderbird 1 ghz. Dit werkt nu perfect. Nu heb ik laatst een AMD XP 1800 gekocht, want volgens de MSI site zou deze erop kunnen met een nieuwer bios. http://www.msi.com.tw/pro...l.php?UID=27&NAME=MS-6380 . Daar zie je updates. Nu heb ik mijn bios naar versie 1.9 geflashed zodat een AMD XP 1800 ook geondersteund wordt.

Maar toen gebeurde er iets wat ik niet verwacht had: met de XP cpu geinstalleerd, alle 4 D-lets bleven rood. Toen dacht ik dus dat de cpu kapot was. Van de buitenkant was er niks zichtbaar geschadigd. Na het bios gereset te hebben was er deed de cpu het nog steeds niet. Ik was dus van plan om morgen de webwinkel waar ik de cpu gekocht had op te bellen, maar nader aanzien van dit topic: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/352589 begin ik toch twijfels te krijgen. Ik weet dus niet goed of de cpu het doet of niet. Hellaas ken ik niemand waar ik de cpu zou kunnen testen.

Vraag:
Heeft iemand met hetzelfde mobo dezelfde problemen gehad bij een cpu upgrade? Is de cpu kapot of niet; wat kan ik behalve het bios resetten proberen om de XP 1800 werkend te krijgen, of zal ik de cpu opsturen en hopen dat hij idd kapot is en een nieuwe opgestuurd krijg?

* Toen heb ik de Thunderbird 1 ghz weer ingezet met bios 1.9 dus en dat werkte gewoon perfect.
* Graag geen onzinnige reacties zoals: "Zit de cooler erop", "Is alles aangesloten", "Heb je voorzichtig met de cpu gedaan".

EDIT:
Probleem opgelost, zie mijn laatste post.

[ Voor 8% gewijzigd door Qylos op 26-12-2002 19:51 ]

5800X3D | 4090 TUF | 32 GB 3600 CL14

Verwijderd

Welke biosversie zat erin?
Probeer eens een oudere bios (1.8 ziet ook al tot de XP2000+).

Zolang je cpu niet te warm is geworden (zonder cooler oid dus) of gevallen & beschadigd is kan hij eigenlijk niet kapot zijn....
De 4 rode lampjes kan overigens meer betekenen volgens mij, oa. je geheugen enzo, zit dat wel allemaal goed?

• Qylos
Verwijderd schreef op 26 December 2002 @ 11:53:
Welke biosversie zat erin?
Probeer eens een oudere bios (1.8 ziet ook al tot de XP2000+).

Zolang je cpu niet te warm is geworden (zonder cooler oid dus) of gevallen & beschadigd is kan hij eigenlijk niet kapot zijn....
De 4 rode lampjes kan overigens meer betekenen volgens mij, oa. je geheugen enzo, zit dat wel allemaal goed?
Er zat versie 1.4 in. Die ondersteunt dus niet een XP 1800. Maar ik heb hem dus geflashed naar 1.9 (de nieuwste). Toen ik er mijn athlon 1 ghz indeed werkte het meteen dus het is niet los geheugen of zo.

[ Voor 9% gewijzigd door Qylos op 20-10-2004 12:29 ]

• butsj
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-04 18:57
hmm, ik heb ook de MS-6380 (MSI K7T266 Pro-RU)
en ik ben van plan binnenkort een XP 2000+ te gaan kopen en die erop te doen
maar ik krijg nu mijn twijfels, voordat ik em ga kopen eerst maar eens ff zien of jij het gefixed krijgt...
Volgens de D-LED functie betekenen 4 rode LED'jes dit:
System Power ON
- The D-LED will hang here if the processor is damaged or not installed properly.
ik denk dat je dit zelf natuurlijk ook al bekeken hebt :P
voor de andere tweakers, het ligt dus echt niet aan het geheugen e.d. dan :\
heeft echt iets met de CPU te maken

als ik jou was zou ik de fabrikant/winkel vragen over dit probleem.

edit: ik heb trouwens ook alvast geflashed naar versie 1.9 voor dat ik die xp2000+ zou kopen :), en ik heb een amd duron 1 ghz atm

[ Voor 11% gewijzigd door butsj op 26-12-2002 12:58 . Reden: iets vergeten ]

• Qylos
butsj schreef op 26 december 2002 @ 12:56:
maar ik krijg nu mijn twijfels, voordat ik em ga kopen eerst maar eens ff zien of jij het gefixed krijgt...
System Power ON
- The D-LED will hang here if the processor is damaged or not installed properly.

edit: ik heb trouwens ook alvast geflashed naar versie 1.9 voor dat ik die xp2000+ zou kopen :), en ik heb een amd duron 1 ghz atm
Volgens de MSI site is er zeker XP support voor dit mobo. Mijn athon geeft dus geen enkele problemen. Daarmee boot mijn systeem zonder problemen. Een XP is niet zoveel anders dan een athlon, behalve de hoeveelheid mhz en een iets andere core is er niks anders aan. Daarom denk ik eigenlijk dat de cpu gewoon kapot is. Ik krijg geen beeld wat dus een symtoom is voor een kapotte processor. Stom is het natuurlijk wel, mag ik weer weken gaan wachten voor een nieuwe.

• butsj
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-04 18:57
Qylos schreef op 26 december 2002 @ 13:02:
[...]

Volgens de MSI site is er zeker XP support voor dit mobo. Mijn athon geeft dus geen enkele problemen. Daarmee boot mijn systeem zonder problemen. Een XP is niet zoveel anders dan een athlon, behalve de hoeveelheid mhz en een iets andere core is er niks anders aan. Daarom denk ik eigenlijk dat de cpu gewoon kapot is. Ik krijg geen beeld wat dus een symtoom is voor een kapotte processor. Stom is het natuurlijk wel, mag ik weer weken gaan wachten voor een nieuwe.
ik denk idd dat je CPU dan kapot is, oid.
Misschien heb je een kennis of vriend die een dergelijke cpu heeft, die ook gesupport word, en probeer het dan nog eens zou ik zeggen.
Maarjahet is en blijft natuurlijk wel klote, denk je eindelijk eens een nieuwe cpu heb je weer problemen. :(
ik heb er ervaring mee.
ik had toen dit mobo gekocht + deze cpu, en toen bleek ik verkeerd geheugen erbij geleverd te hebben, sdram ipv ddr266 :S
toen moest ik weer een tijdje wachten maarja.

• Qylos
butsj schreef op 26 December 2002 @ 12:56:
System Power ON

De CPU is NIET kapot!:

Ik heb het probleem opgelost: mijn moederbord ondersteunt geen thorough (niet goed gespeld) XP's. Dus alleen Palomino's. Tegenwoordig kun je alleen nog maar thorough's kopen dus dat verklaart waarom hij het niet deed. Dus niet gaan upgraden met dat moederbord, anders moet je ergens een Palomino hebben. Ik heb dus nu processors gewisseld met m'n broer. Nu heb ik dus een Palomino in m'n systeem zitten en dat werkt wel.

Niet gaan upgraden met jouw huidige mobo! Of je moet ergens gaan zoeken naar een Palomino maar die zijn nouwelijks meer te koop.

Het verschil tussen een Palomino en een Thorough is dat de core van een Thorough kleiner is zodat ie minder warm wordt. Het scheelt dus ook circa 10 graden bij m'n broer. Ik heb dus geluk gehad dat m'n broer ook een XP 1800 heeft.

Wilde ik jou gewoon even weten, ik heb dus nu een perfect werkende XP 1800 Palomino in mijn systeem! :)

[ Voor 5% gewijzigd door Qylos op 20-10-2004 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheppie
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 09:44
Ik heb precies hetzelfde probleem als jou Qylos. Een XP1800+ t-bred die het niet doet op een 6380 mobo. Nu weet ik het zeker, compatibiliteits problemen. Mooi dat een Palomino het wel doet, aleen f*cking lastig te krijgen.
Pagina: 1