Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60359

Topicstarter
Het is me opgevallen dat er hier heel vaak al dan niet dezelfde vragen komen over oplaadbare batterijen en laders.

Om maar wat voorbeelden te noemen:

GP-batterijen: wat is verstandig?
Bewaren van Lithium Ion batterijen
GP Powerbank accu's
Gp 1600 mah compatible met Hema NIMH lader?
Zijn het NiCd of NiMh batterijen?

Het loopt allemaal zo doorelkaar en zou zo handig zijn als dat wat overzichterlijker zou worden :)

Daarom dacht ik dat het een goed idee is om voor al deze algemene (en misschien ook wat meer specifieke) vragen 1 groot topic te openen. Dat lijkt mij een stuk overzichtelijker worden.

Zelf lijkt het me een handig idee om in dit topic ook bij te houden welke batterijen geladen kunnen worden zonder dat er problemen onstaan in een lader van een ander merk.

Ikzelf heb een GP Powerbank Smart.
En ben erachter gekomen dat het niet zomaar een verkooppraatje van GP is dat je daar geen andere merken batterijen in kan doen.
Maar natuurlijk valt het reuze mee.
Ik heb er nu een aantal verschillende merken in getest en 1 daarvan kan je er beter niet instoppen want de lader slaat dan niet af. Sindsdien ben ik voorzichtig met het laden van andere merken en houd ik de eerste keer de tijd en de warmte van de batterij bij. Als een batterij heet wordt in een snellader betekent dat die vol is.

Mijn bevindingen over het laden in een GP Powerbank Smart:
meer bevindingen erbij ge-edit

+Varta 750 mah nicd kunnen probleemloos geladen worden.
+Hapé 1800 mah nimh ook probleemloos.
+Hema 1400 mah nimh wederom probleemloos :)
+Panasonic 1500 mAh waarschijnk ook nimh ->probleemloos.
+En natuurlijk GP's probleemloos ;)
-Philips 700 mah nicd kunnen niet!!! De lader slaat niet af. De datum die op de batterijen staat is 03-94.

Zijn allemaal AA batterijen.

Het lijkt mij handig dat andere mensen ook hun bevindingen plaatsen met anderen merken batterijen dan hun lader. Dan kun je het misschien eerst hier nalezen voordat je er thuis achter komt dat jouw lader jou net nieuw gekochte batterijen niet aankan.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 60359 op 27-12-2002 02:32 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3251

Anoniem: 60359 schreef op 25 december 2002 @ 04:13:
Dan kun je het misschien eerst hier nalezen voordat je er thuis achter komt dat jouw lader jou net nieuw gekochte batterijen niet aankan.
En om dat te voorkomen heb ik nu al 3 verschillende laders met bijbehorende batterijen. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco899
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-01-2024

marco899

Know's what he wants.

Ik prop alles wat oplaadbaar is in mijn smart, en heb er nog nooit problemen mee gehad, dat de lader niet afsloeg. Verder vind ik het een leuk iniatatief, zo'n topic, maar weinig zinvol. Vaak eindigd dit bij 30 pagina's en is het nog niet leesbaar. Ik denk dan ook dat er beter een aparte faq gemaakt kan worden.

[ Voor 3% gewijzigd door marco899 op 25-12-2002 08:19 ]

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47672

Ik heb voor mijn Powershot A40 de NIHM batterijtjes van de HEMA gekocht met ook de bijbehorende snellader van de HEMA. Dingen gaan gigantisch lang mee !!! Aanrader in mijn ogen, vooral omdat ze stukken goedkoper zijn dan de officiele merkzooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
marco899 schreef op 25 december 2002 @ 08:18:
Ik prop alles wat oplaadbaar is in mijn smart, en heb er nog nooit problemen mee gehad, dat de lader niet afsloeg. Verder vind ik het een leuk iniatatief, zo'n topic, maar weinig zinvol. Vaak eindigd dit bij 30 pagina's en is het nog niet leesbaar. Ik denk dan ook dat er beter een aparte faq gemaakt kan worden.
Aparte faq is iid niet zo'n gek idee :)
Lijkt mij dit topic ideaal om nog enige info te vergaren.

Maar wat prop jij precies in je smart? Dan kunnen die erbij in het lijstje van 'probleemloos te laden in een smart' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Ik heb ook GP Powerbank accu's. Die dingen bevallen me best en gaan ook nog superlang mee. Ik laad ze wel op in een gewone lader, misschien hoort het wel zo maar ze doen het iig nog goed. Ik verwacht 1 dezer dagen nog wel zo'n lader, dus dan kunnen ze daarin worden opgeladen :)

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zak
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11-06 16:25

Zak

Hebben jullie ervaringen met Varta laders? Ik heb namelijk een lader en wat AAA batterijen nodig voor mijn PDA. Bij de fotozaak raadde ze me de varta's aan.

Topicstarter
Varta batterijen zou ik je niet aanraden. Gaan snel lekken. (mijn ervaring met de nicd's)
Laatst had ik zelfs een pak met 10 alkaline batterijen van Varta en die gingen na een paar maanden al in het kartonnetje lekken. Terwijl ze nog goed zouden zijn tot begin 2004.

Ik heb hier een andere gebruiker ook over gehoord, ik geloof dat het Aidix was. Hij had zowel slechte nicd als nimh batterijen van Varta.

Hoe de huidige laders van Varta zijn weet ik niet.

Anoniem: 10554

Anoniem: 47672 schreef op 25 december 2002 @ 11:06:
Ik heb voor mijn Powershot A40 de NIHM batterijtjes van de HEMA gekocht met ook de bijbehorende snellader van de HEMA. Dingen gaan gigantisch lang mee !!! Aanrader in mijn ogen, vooral omdat ze stukken goedkoper zijn dan de officiele merkzooi.
enne, welke zijn dat dan p-cies .. want mijn a40 komt een dezer dagen binnen :)

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:27

PnD

like in Pinda ^_^

mijn vraag:

ik heb nieuwe oplaadbare duracells gekregen:
AA HR6 DC1500
NiMh 1,2 V 1800mAh

En ik had al een lader van de V&D, Merk Alecto:
Kan niMh laden.
staat op:
4x(1.2v;;;;;;120mA).58VA

Wat adviseren jullie me mbt de eerste keer laden? ontladen?
En hoelang moeten ze geladen worden enz?

Afbeeldingslocatie: http://www.alecto.info/bat/Bl249.gif

deze

[ Voor 10% gewijzigd door PnD op 26-12-2002 13:22 ]

• Blaz0r
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-05 00:25

Blaz0r

:)

mooie batta's pnd :p

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:09

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Panasonic 1500 mAh weken ook probleemloos in de GP Powerbank smart.

Misschien is het een goed idee om een batterijen FAQ te maken en dit topic als basis daarvoor te laten dienen?

En dan nu: de verklaring waarom alkaline batterijen niet goed werken in digitale camera's en Ni-MH's wel, digitale camera's hebben een vrij hoog voltage nodig om te blijven werken. Deze grafiek laat zien wat er met het voltage gebeurt bij verschillende soorten batterijen:
Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/hoogstrate/batterij.gif
de vertikale as is het voltage en de horizontale as tijd.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
PnD schreef op 26 December 2002 @ 13:20:
mijn vraag:

AA HR6 DC1500
NiMh 1,2 V 1800mAh

Kan niMh laden.
staat op:
4x(1.2v;;;;;;120mA).58VA

[afbeelding]

deze
Er bestaat een sommetje over de laadtijd.

(capaciteit batterij in mah gedeeld door laadsnelheid in mA) x 1.4* = het aantal uren laadtijd

*(x 1.5 bij snelladers)

In jou geval geld dus:

(1800 : 120) x 1.4= 21 uur laden.

Heb ik paar opmerkingen.

-Ik neem aan dat het geen intelligente lader is die vanzelf afslaat als de batterijen vol zijn? Gewone oude universele lader?

-Er staat op je lader "4x(1.2v;;;;;;120mA).58VA"
Op mijn universele nicd lader staat 1-4x 1.2V ~140mA
In die lader kan ik 1 tot 4 batterijen laden. Maar bij jouw lader vraag ik me af of je ze allemaal tegelijk moet laden? En dus niet b.v. per twee kan laden.
Maar goed, jij kent je lader vast wel. Dus weet dit zelf het beste :)

Nu nog even * Anoniem: 60359 's advies :)

Ervan uitgaand dat je lader niet een 'intelligente lader' is dus ook geen ontlaadfuctie heeft, zou ik de eerste keer niet meteen gaan laden want je batterijen zitten waarschijnlijk minstends halfvol. Dus eerst leeggebruiken. Daarna 21 uur laden.
En daarna gewoon de batterijen als het even kan telkens gebruiken tot ze leeg zijn en dan weer 21 uur laden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Johnny64 schreef op 26 December 2002 @ 19:22:
Panasonic 1500 mAh weken ook probleemloos in de GP Powerbank smart.
Is dat nimh? Je vindt het toch niet erg als ik ze er even bij edit in mijn openings post, als dat me nog lukt?
Misschien is het een goed idee om een batterijen FAQ te maken en dit topic als basis daarvoor te laten dienen?
Ligt er natuurlijk aan hoe dit topic verder gaat.
Maar is een goed idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich007
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-06 16:41
Ik heb bij mijn powershot A40 zo'n lader + 4 batterijen 1800 mah van Hapé gekocht voor
euro 17.99 bij de kijkshop en daar ben ik heel tevreden over. (ook over de prijs trouwens)
Het laden duurt ongeveer 12 uur maar daar heb ik geen problemen mee. voor die prijs zou je evt. nog 4 extra batterijen kunnen kopen zodat je altijd stroom hebt. en dan ben je nog voordeliger uit dan die dure shit van GP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:54

scorpionv

This space for rent

Ik heb een Voltcraft KC-983, werkt prima met alle soorten, maten en capaciteiten batterijen. Is een intelligente lader, hij bepaalt zelf welk type batterij erin zit en hoe lang ze moeten laden. 1 nadeel, je moet er per keer wel allemaal dezelfde batterijen indoen, anders kan de lader het type niet goed detecteren. Logisch eigenlijk.

gebruikte batterijen:

Varta NiCD 800
Noname NiCD 750
Duracell NiMH 1800
Panasonic NiMH 1800
GP NiMH 1800

Varta babycellen

Fun while it lasted: World Community Grid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vweereld
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-06 20:00
Mich007 schreef op 27 December 2002 @ 11:44:
Ik heb bij mijn powershot A40 zo'n lader + 4 batterijen 1800 mah van Hapé gekocht voor
euro 17.99 bij de kijkshop en daar ben ik heel tevreden over. (ook over de prijs trouwens)
Het laden duurt ongeveer 12 uur maar daar heb ik geen problemen mee. voor die prijs zou je evt. nog 4 extra batterijen kunnen kopen zodat je altijd stroom hebt. en dan ben je nog voordeliger uit dan die dure shit van GP
Ten eerste is "die dure shit van GP" wel het beste wat je kunt krijgen.
Ten tweede duurt 12 uur laden voor mij veel te lang omdat ik soms, bij veel werk, binnen enkele uren mijn accu's leeg schiet. Met die HAPE dien je dus een pak accu's extra te kopen om niet zonder stroom te zitten zodat uiteindelijk "die dure shit van GP" helemaal niet zo duur meer is. En ik kan met mijn GP Smart onderweg in de auto ook mijn accu's opladen. :) En dat kan die "goedkope rotzooi" van HAPE niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47672

Anoniem: 10554 schreef op 26 december 2002 @ 13:05:
[...]
enne, welke zijn dat dan p-cies .. want mijn a40 komt een dezer dagen binnen :)
Bij de HEMA hebben ze maar 1 soort AA formaat NIMH betterij, en ook maar 1 type snellader.. let op SNEL Lader... dus niet die andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64476

Ik had ff een vraag
ik moest vandaag 2000mah batterijen halen
nou toen zei die verkoper dat deze nog niet opgeladen waren
dus je moet eigelijk eerst zon oplaadding hebben
die was dus 70 euro!!!!
nou dat trek ik dus echt niet
dus nu heb ik nog steeds niets :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aidix
  • Laatst online: 21:59

Aidix

Geluidspietlut

PnD schreef op 26 December 2002 @ 13:20:
mijn vraag:

AA HR6 DC1500
NiMh 1,2 V 1800mAh

Kan niMh laden.
staat op:
4x(1.2v;;;;;;120mA).58VA

[afbeelding]

deze
Die lader is veel te traag voor die batterijen eigenlijk... 1800mAh vullen met maar 120mA duurt wel een uurtje of 20 namelijk!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49884

vweereld schreef op 27 December 2002 @ 11:58:
[...]

Ten tweede duurt 12 uur laden voor mij veel te lang omdat ik soms, bij veel werk, binnen enkele uren mijn accu's leeg schiet. Met die HAPE dien je dus een pak accu's extra te kopen om niet zonder stroom te zitten zodat uiteindelijk "die dure shit van GP" helemaal niet zo duur meer is. En ik kan met mijn GP Smart onderweg in de auto ook mijn accu's opladen. :) En dat kan die "goedkope rotzooi" van HAPE niet
Maar wat kost een smart? 50euro of zo?
Daar koop je dan een lader met 4 x 1800 hape voor voor 18 euro, en dan kan je nog 3 setjes van 4 x 1800 a 11.50 euro voor kopen. Dan heb je voor 52,50 euro 1 oplader(wel niet zo een snelle) en 16 x 1800 batterijen.
Die wil ik je wel eens op 1 dag leeg zien schieten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Laatst online: 10:09

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Anoniem: 64476 schreef op 27 december 2002 @ 14:32:
Ik had ff een vraag
die was dus 70 euro!!!!
En wat is dan je vraag?

Er zijn ook goedkopere laders, maar die doen er ook wat/veel langer over.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fetcher
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-01-2024
Anoniem: 49884 schreef op 27 december 2002 @ 17:42:
[...]

Maar wat kost een smart? 50euro of zo?
Daar koop je dan een lader met 4 x 1800 hape voor voor 18 euro, en dan kan je nog 3 setjes van 4 x 1800 a 11.50 euro voor kopen. Dan heb je voor 52,50 euro 1 oplader(wel niet zo een snelle) en 16 x 1800 batterijen.
Die wil ik je wel eens op 1 dag leeg zien schieten. ;)
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3671

Ik vraag mij af of dat rekensommetje van Gemma over de laadtijd wel klopt:

"(capaciteit batterij in mah gedeeld door laadsnelheid in mA) x 1.4* = het aantal uren laadtijd

*(x 1.5 bij snelladers)"

Ik heb zelf twee laders :
Philips 1100mAh batterijen in een philips lader: 250mA
En een sony lader voor 1700mAh batterijen:1150mA (bij 2x AA, geen standaard laadinstructies op de batterij)

Over het algemeen is de standaard laadtijd bij NiMH batterijen: 15 uur op 10% van de Capaciteit en voor NiCd 14 uur ook op 10% van de capaciteit.

Dit komt overeen met de instructies op de volgende batterijen: Hape eXtra 1300mAh, Philips Multilife 1100mAh, Varta Photo Accu 1900mAh, Duracell Rechargeable 1800mAh.

Alleen op de Hape eXtra 1300mAh batterijen staat ook iets over quickcharge: 1,5 uur bij 1300mAh, wat overeen komt met het sommetje dat je in totaal 150% van de totale capiciteit er door moet pompen om de batterij volledig op te laden.

Maar nu mijn probleem: mijn laders van Philips en Sony houden zich hier NIET aan (ook niet voor hun eigen batterijen)
Alle 2 werken op een timer:
-Philips 5uur 30 minuten op 250mA = 1375mAh = 125% van de capaciteit
-Sony 1uur 40 minuten op 1150mA = 1917mAh = 113% van capaciteit

-de duracell charger van mijn broer heb ik nog niet getest maar ook deze werkt op een timer.

Ik zou graag wat van deze NiMH batterijen willen testen, maar ik heb geen universele smart-lader, en bijvoorbeeld de Philips lader laadt die sony batterijen niet volledig op en de sony zal de Philips batterijen overladen lijkt mij.
Heeft iemand een ander idee hoe ik die batterijen eerlijk kan testen?

Er is trouwens een site over "batteries in a portable world" : www.buchmann.ca met de volgende tips:

"Simple Guidelines

Do not leave a nickel-based battery in a charger for more than a day after full charge is reached.

Apply a monthly full discharge cycle. Running the battery down in the equipment may do this also.
Do not discharge the battery before each recharge. This would put undue stress on the battery.
Avoid elevated temperature. A charger should only raise the battery temperature for a short time at full charge, and then the battery should cool off.
Use quality chargers to charge batteries. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12033

PnD schreef op 26 december 2002 @ 13:20:
mijn vraag:

AA HR6 DC1500
NiMh 1,2 V 1800mAh

Kan niMh laden.
staat op:
4x(1.2v;;;;;;120mA).58VA

[afbeelding]

deze
(1800/120)*1,4 uur=laadduur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12033

Anoniem: 3671 schreef op 27 December 2002 @ 21:22:

"(capaciteit batterij in mah gedeeld door laadsnelheid in mA) x 1.4* = het aantal uren laadtijd

*(x 1.5 bij snelladers)"

En een sony lader voor 1700mAh batterijen:1150mA (bij 2x AA, geen standaard laadinstructies op de batterij)

Over het algemeen is de standaard laadtijd bij NiMH batterijen: 15 uur op 10% van de Capaciteit en voor NiCd 14 uur ook op 10% van de capaciteit.

Dit komt overeen met de instructies op de volgende batterijen: Hape eXtra 1300mAh, Philips Multilife 1100mAh, Varta Photo Accu 1900mAh, Duracell Rechargeable 1800mAh.

Alleen op de Hape eXtra 1300mAh batterijen staat ook iets over quickcharge: 1,5 uur bij 1300mAh, wat overeen komt met het sommetje dat je in totaal 150% van de totale capiciteit er door moet pompen om de batterij volledig op te laden.

Maar nu mijn probleem: mijn laders van Philips en Sony houden zich hier NIET aan (ook niet voor hun eigen batterijen)

-de duracell charger van mijn broer heb ik nog niet getest maar ook deze werkt op een timer.

Ik zou graag wat van deze NiMH batterijen willen testen, maar ik heb geen universele smart-lader, en bijvoorbeeld de Philips lader laadt die sony batterijen niet volledig op en de sony zal de Philips batterijen overladen lijkt mij.
Heeft iemand een ander idee hoe ik die batterijen eerlijk kan testen?

Gebruik de Sony lader en stop het laden na 1 uur 34 minuten (alleen als de batterijen helemaal leeg zijn) (1150/1100)*1,5=1uur en 34 minuten

Er is trouwens een site over "batteries in a portable world" : www.buchmann.ca met de volgende tips:

"Simple Guidelines

Do not leave a nickel-based battery in a charger for more than a day after full charge is reached.

Apply a monthly full discharge cycle. Running the battery down in the equipment may do this also.
Do not discharge the battery before each recharge. This would put undue stress on the battery.
Avoid elevated temperature. A charger should only raise the battery temperature for a short time at full charge, and then the battery should cool off.
Use quality chargers to charge batteries. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Anoniem: 64476 schreef op 27 december 2002 @ 14:32:
Ik had ff een vraag
die was dus 70 euro!!!!

Vind je het gek? Dat zijn oplaadbare batterijen, die moet je opladen, het zijn NiMH's, die schijnen heel snel leeg te lopen (vandaar al die druppelladende laders tegenwoordig) dus die koop je (vrijwel) leeg... Het zijn oplaadbare batterijen en dus moet je er een lader bij kopen.

Ben ik de enige die je vraag niet snapt? Je hoeft echt geen 70 euro uit te geven aan een lader, ik heb mijn GP PowerBank Smart ook gekocht voor 55 euro :)

Anoniem: 60359 schreef op 25 December 2002 @ 04:13:

-Philips 700 mah nicd kunnen niet!!! De lader slaat niet af. De datum die op de batterijen staat is 03-94.

Zijn allemaal AA batterijen.

Het lijkt mij handig dat andere mensen ook hun bevindingen plaatsen met anderen merken batterijen dan hun lader. Dan kun je het misschien eerst hier nalezen voordat je er thuis achter komt dat jouw lader jou net nieuw gekochte batterijen niet aankan.

Nogal logisch dat die Philips batterijen het niet meer doen, die dingen zijn bbijna 10 jaar oud :X Die zullen onderhand het maximale voltage (1,2V) wel niet meer leveren en dus blijft je Smart opladen tot ze dat wel leveren. De Smart slaat nml pas af als je batterijen vol zijn en een bepaald voltage afgeven, als die Philips batterijen dat nevernooitniet gaan leveren blijft je smart doorladen :)

Ligt dus niet aan het merk ofzo :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Laatst online: 20:22

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als RC racer kan ik jullie aanbevelen om eens in die wereld te duiken. Daar zijn alle hints en tips te vinden over hoe met accu's om te gaan voor optimaal gebruik.

Ook laders uit die wereld laden 10x beter dan die simpele stekker laders. vb:
http://www.rcshoproal.nl/autoinfo/kopropo_bx313.html

Afbeeldingslocatie: http://www.rcshoproal.nl/autoinfo/ko_bx313.jpg

Dit handig klein dingetje werkt op 12v (in elke PC aanwezig) en kan je setje als het nodig is in een paar tellen laden. De display kan je geladen capaciteit laten zien.

Oook bij http://www.pkracing.nl/ is een mooie uitleg terug te vinden:
http://pkracing.colo.bit.nl/akkudocnl.html

Ik heb ooit zo'n gecomputeriseerde reflexlader gemaakt en echt, dat laadt veel beter !

Ook raadtik je aan om bij dergelijke winkels je accu's te halen ipv. blind te staren op GP setjes. Voor een paar euro per cel heb je hele goede cellen !

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Mag een NiMH batterij wel zoveel laadstroom hebben :? In een paar tellen een 1800mAh batterij van bijvoorbeeld GP opladen lijkt me wat sterk, aangezien een Powerbank smart er al een uur over doet...

Trouwens, mijn 4x1800mAh GP's kostten 12 euro ofzo, dus ook maar een paar euro (3) per stuk :)

'k Ben het wel met je eens dat NiMH NiMH is, dus dat er tussen de merken onderling vast amper verschil is... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Een paar tellen is natuurlijk een beetje te....
Maar met goede cellen is een laadstroom van 2x de capaciteit geen enkel probleem om in een half uur je pakketje vol te hebben.

En ja, als je voor Nicads gaat haal je 12 penlights van 700MAh voor 15 euro bij de RC winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Grrrrrene schreef op 27 December 2002 @ 22:07:

Nogal logisch dat die Philips batterijen het niet meer doen, die dingen zijn bbijna 10 jaar oud :X Die zullen onderhand het maximale voltage (1,2V) wel niet meer leveren en dus blijft je Smart opladen tot ze dat wel leveren. De Smart slaat nml pas af als je batterijen vol zijn en een bepaald voltage afgeven, als die Philips batterijen dat nevernooitniet gaan leveren blijft je smart doorladen :)

Ligt dus niet aan het merk ofzo :)
Ze zijn idd bijna 10 jaar terug gekocht, maar nog heel weinig gebruikt. (hebben een jaar of 7 leeg in de kast gelegen.) Nu ben ik ze weer gaan gebruiken en volgens mij gaan ze nog steeds "700 mah" mee. In mijn smart werden ze na een uur ook heet en na 1 1/2 uur stikheet (Na 2 uur er maar uit gehaald)
Kan best zijn dat je gelijk hebt, maar dan vraag ik me dus af of batterijen bewaard op de plank 'oud' worden? Ik had ergens gelezen dat nicd batterijen makkelijker 5 jaar leeg op de plank konden liggen. Maar goed ik heb al zoveel tegenstijdige dingen gelezen over dit onderwerp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 3671 schreef op 27 December 2002 @ 21:22:

*(x 1.5 bij snelladers)"

De GP Powerbank Smart houdt zich er ook niet aan. Daar zitten de batterijen ook 'te vroeg' vol.
Ik heb ook een Duracell lader en batterijen en volgen die instructies zou het sommetje wel moeten kloppen, maar in de praktijk slaat ook die 'te vroeg' af. Vooral daar had ik mijn vraagtekens bij. Want bij de Smart klopte de aangeven tijd tenminste nog wel.
Ik heb destijds ook zitten rekenen en bij mijn oude universele lader klopte het sommetje precies en bij mijn oude telefoon, die met een snellader was geleverd, klopte het tot op de minuut.
Dus hoe het nou zit met die andere snelladers, ik weet het niet...

Het sommetje is wat mij betreft een leidraad voor als je het niet (meer) weet bij een 'oude' of 'domme' lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Johnny64 schreef op 27 december 2002 @ 17:57:
[...]

En wat is dan je vraag?

Er zijn ook goedkopere laders, maar die doen er ook wat/veel langer over.
hmm maar het is dus normaal dat die 2000 mah batterijen van te voren dus al leeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Meestal zitten ze nog halfvol ofzo. Maar het zijn NiMh batterijen en die lopen uit zichzelf redelijk snel leeg als je ze niet gebruikt (ook in de schappen in de winkel). Dus helemaal vol koop je ze nooit.
Maar waarom zou je dure oplaadbare (tot 1000x) batterijen zonder lader kopen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
vweereld schreef op 27 December 2002 @ 11:58:
[...]

Hapé produceert ook 1 uurs laders met car adapter
en
GP maakt ook goekopere langzamere laders(powerbank 3)

Misschien is er wel kwaliteitsverschil, dat heb ik niet uitgebreid getest. Weet wel dat de accu's van Hapé zo op het eerste gezicht even degelijk aandoen en ongeveer even lang meegaan als die van GP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vweereld
  • Laatst online: 03-06 20:00
Anoniem: 60359 schreef op 28 December 2002 @ 01:57:
[...]

Hapé produceert ook 1 uurs laders met car adapter
en
GP maakt ook goekopere langzamere laders(powerbank 3)

Misschien is er wel kwaliteitsverschil, dat heb ik niet uitgebreid getest. Weet wel dat de accu's van Hapé zo op het eerste gezicht even degelijk aandoen en ongeveer even lang meegaan als die van GP.
Je hebt inderdaad gelijk dat Hape ook 1 uurslader heeft met de mogelijkheid om ook in de auto te laden. 8)7 Maar die kost ook € 40. Voor € 15 meer heb je een GP Smart. De Hape moet ook accu's per paar opladen. Dus 2 of 4. De Smart kan per stuk geladen worden. Ook heeft de Smart iets meer features zoals temperatuur controle/beveiliging enz. Het maakt dus allemaal niet zo heel veel uit.

En GP maakt inderdaad ook goedkopere laders maar die laden ook langer en moeten ook accu's per paar laden. De Rapid kan naast AA en AAA zelfs 9V blokjes laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verkopen ze bij de heme ook 2000mah batterijetje met oplader? :P

[ Voor 114% gewijzigd door Anoniem: 64476 op 28-12-2002 11:01 . Reden: ik had deze post ff verkeerd gepost , dus vandaar deze domme vraag ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Anoniem: 64476 schreef op 28 december 2002 @ 01:13:
[...]

hmm maar het is dus normaal dat die 2000 mah batterijen van te voren dus al leeg zijn.
Grrrrrene schreef op 27 december 2002 @ 22:07:

[...]

Vind je het gek? Dat zijn oplaadbare batterijen, die moet je opladen, het zijn NiMH's, die schijnen heel snel leeg te lopen (vandaar al die druppelladende laders tegenwoordig) dus die koop je (vrijwel) leeg...
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aidix
  • Laatst online: 21:59

Aidix

Geluidspietlut

Anoniem: 60359 schreef op 28 december 2002 @ 00:33:
[...]

De GP Powerbank Smart houdt zich er ook niet aan. Daar zitten de batterijen ook 'te vroeg' vol.
Powebank Smart en rapid kunnen niet 'te vroeg vol zitten'.
Het is een delta peak lader, die detecteert een piek in de batterijspanning en schakelt daarna af. Een batterij geeft een piek in de spanning af als hij practisch vol zit. Deze lader is naast erg snel ook nogal 'intelligent', daarom is hij ook zo duur. Hij herkent ook defecte en verkeerde batterijen.

Overigens is hij wel zo 'slim' dat hij defecte (te ver ontladen, veel stroom erdoorheen trekken als ze al leeg zijn) NiCD batterijen weigert op te laden. Te ver ontladen NiCDjes kan je weer tot leven wekken door ze in een ouderwetse lader te stoppen voor een uurtje, dan zijn ze weer goed en pakt je smart ze ook weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42832

Ik heb voor mijn fuji 602z twee setjes duracell rechargables van 1800 mAh met een bijpassende druppel lader van alecto gekocht. En die gaan best lang mee, zeker als je de re-condition stand gebruikt (eerst leeg halen, dan pas opladen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 66597

Heb een gp powerbank 3 met 4 1800mAh batt. ben er zeer tevreden over al was het niet goedkoop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 22:53
Ik heb de volgende link goed bestudeerd.. erg interessante informatie...
http://www.defotopagina.nl/infot-batterij-1.htm

1 ding werd me niet duidelijk..

Is het slecht voor NiMh batterijen om deze voortijdig van de lader te halen... ?

zeg niet snel even ja of nee.. maar onderbouw het (liefst met bron)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb ook een Powerbank 3, duurt zon 18 uur dat laden ofzo, ik koop een 2e setje. Zo vaak gebruik ik t ook weer niet.....

de lader + 4x1800nimh kostte me 25euro @ hccdagen, niet duur vond ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Matsu_matsu schreef op 02 January 2003 @ 15:18:
Ik heb de volgende link goed bestudeerd.. erg interessante informatie...
http://www.defotopagina.nl/infot-batterij-1.htm

1 ding werd me niet duidelijk..

Is het slecht voor NiMh batterijen om deze voortijdig van de lader te halen... ?

zeg niet snel even ja of nee.. maar onderbouw het (liefst met bron)
Hoewel gezegd wordt dat deze accu's geen geheugeneffect kennen hebben ze het degelijk wel. Tot een halve capaciteit vol laden doet dus ook een halve capaciteit leeg trekken waar de accu al een stukje geheugen naar zet.

Toevallig ben ik hier nu met wat Li-Ion bezig. Wat info:
- 3.6v per cel
- dienen via een constante spanning met een stroombegrenzing geladen te worden met 4.1v per cel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3671

Of NiMH een geheugen-effect hebben is over te twisten:

Het is maar hoe je het "geheugen effect" defineert. Bij de eerste generatie NiCD batterijen was de belangrijkste oorzaak van verminderde capaciteit, de vergroting van de kristallen in het Cadmium (meestal door zelfontlading), en dat werd later het geheugen effect genoemd.
bij NiMH is er geen Cadmiun, dus geen geheugeneffect, klopt logisch gezien wel.
Dit wil niet zeggen dat de capaciteit niet kan terug lopen, want hetzelfde gebeurt ook bij de Nikkel-elektrode, maar in veel mindere mate, en dat zit ook in NiMH.

Dit verklaart ook de claim van ondere andere GP dat hun batterijen geen geheugen-effect hebben:
http://www.gpbatteries.nl/body_vraag___antwoord.html#9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister
  • Laatst online: 12-06 07:45

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Een vraagje voor al die batterij weters hier :P.

Hoe zwaar zijn de gemiddelde AA en AAA batterijen eigenlijk. Ik heb eens rond rondgezocht maar ik vind alleen de maten ervan en niet het gewicht ;(

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Op de site van Conrad zijn ook gewichten terug te vinden, igg in hun catalogus wel.

Een Penlight NiCad licht ergens rond de 23 gram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:58

Stropdas

Insert subtitle here

GP1300 is 51gram per 2 en de GP1800 is 52gram per 2

NiMH Penlite natuurlijk :P

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ares408
  • Niet online
Ik heb een Varta TRIO CHARGER
AA, AAA, en 9V E-Block
Wordt geleverd met 4 1600mAh AA accu's

Doet 16 uur over het opladen, maar was dan ook erg goedkoop.

Heb nog een vraag. Waar kan ik Ni-MH stck accu's kopen? Heb ik namelijk nodig voor mijn MP3-speler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 43389

Wat ook goed wil (bij mij dan) 4 x Conrad 2000 Mah NiMH penlites met de Philips 5 uurs lader van de gamma (met die 2 gratis penlites die overigens wel shit zijn). Mooi voordelig en toch snel in opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pc123
  • Laatst online: 21:17
Ik ben op zoek naar een goeie NiMH penlite lader voor niet al te veel geld.

Mij leek de Hapé NV71 MK3 de beste keus:

volledig automatisch
snellaad functie
druppelladen
tijdgestuurd

Hij doet er 8 uur over om NiMH's op te laden, vind ik geen enkel probleem, niet al te snel laden is ook beter voor de batterijen. Bovendien kan de nieuwe (MK3) versie ook 2100 mAh tot volledige capaciteit opladen.

De adviesprijs is 13.60

4 2100 mAh batterijen van Hapé erbij kost 11,75.

Samen wordt dat dus 25,35 euro

Een stuk minder dan de 60 (!) euro die je bij GP moet betalen voor een lader die NiMH's in minder dan 10 uur oplaad + 4 batterijen. Bovendien krijg je daar slechts 1800 mAh batterijen bij (niet dat het zoveel uitmaakt maar het is toch een klein verschil).

Nu is mijn vraag, zijn die GP powerbanks werkelijk zo belachelijk duur of zit er toch een groot kwaliteitsverschil tussen?

[ Voor 6% gewijzigd door Pc123 op 09-04-2003 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1943

Waarschijnlijk zul je een uitgebreide test met wat meetapparatuur moeten doen om te kijken of GP beter of slechter is dan andere laders.
Hang ook af van de kwaliteit van de gebruikte batterijen.

Zelf heb ik een GP Smart inclusief 4 * 1800mmAh NiMH batterijen en dat werkt perfect.
De batterijen houden het in mijn Garmin Vista (GPS) evenlang uit als normale batterijen en dat is precies wat ik nodig had.
Prijs bij Heuts was toen 52 euro dus wat meer dan de door jouw genoemde lader.
Maar die heb ik nog nergens gezien.

Misschien dat mensen bij het noemen van hun lader de winkel erbij kunnen zetten waar het ding te krijgen is inclusief de prijs ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pc123
  • Laatst online: 21:17
Komt gewoon van de Hapé site (www.hape.nl)

Er staat een lijst met winkels waar ze hun spullen verkopen, en anders kan je alles ook online bestellen voor 1,50 extra aan verzendkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:58

Stropdas

Insert subtitle here

Zelf denk k dat t niet echt uitmaakt of je Hape of GPlader gebruikt. Is er al eens een test geweest van batterijladers? (en dan niet consumentenbond, want die vind k vaak klote)

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Laatst online: 12-06 08:14

Tjark

DON'T PANIC

Nog een handige link: Digital Imaging Accessories Review: The Great Battery Shootout
Daar kun je zien dat bv Sanyo 1850's beter zijn dan GP1800 en GP2000 (en ze zijn ook nog goedkoper dacht ik)

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 66256

TjarkVerhoeven schreef op 09 April 2003 @ 20:20:
Nog een handige link: Digital Imaging Accessories Review: The Great Battery Shootout
Daar kun je zien dat bv Sanyo 1850's beter zijn dan GP1800 en GP2000 (en ze zijn ook nog goedkoper dacht ik)
Op basis van deze review heb ik dus de PowerEx C204 lader besteld die samen met 8 Nexcell 2000 batterijen geleverd wordt. Daarnaast zijn er nog 8 PowerEx 2000 batterijen op komst.

Je kan immers nooit genoeg batterijen hebben ;) .

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 66256 op 09-04-2003 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:48

mr_petit

opperprutser

Sinclair schreef op 27 December 2002 @ 22:09:
Als RC racer kan ik jullie aanbevelen om eens in die wereld te duiken. Daar zijn alle hints en tips te vinden over hoe met accu's om te gaan voor optimaal gebruik.

Ook laders uit die wereld laden 10x beter dan die simpele stekker laders. vb:
http://www.rcshoproal.nl/autoinfo/kopropo_bx313.html

[afbeelding]

Dit handig klein dingetje werkt op 12v (in elke PC aanwezig) en kan je setje als het nodig is in een paar tellen laden. De display kan je geladen capaciteit laten zien.

Oook bij http://www.pkracing.nl/ is een mooie uitleg terug te vinden:
http://pkracing.colo.bit.nl/akkudocnl.html

Ik heb ooit zo'n gecomputeriseerde reflexlader gemaakt en echt, dat laadt veel beter !

Ook raadtik je aan om bij dergelijke winkels je accu's te halen ipv. blind te staren op GP setjes. Voor een paar euro per cel heb je hele goede cellen !
ik ben het grotendeels met je eens ( * mr_petit heeft vroeger nog EK's gereden in 1/10 off-road).

Echter worden accu's voor r/c auto's met een heel ander doel opgeladen dan bijv. accu's voor digicams.
Voor een rc auto is het van belang dat de accu een maximale spanning afgeeft; een bepaalde spanning (zo hoog mogelijk) zo lang mogelijk vast houdt (kan je goed je rijtijd tunen), en moet hij continuestromen van 20A kunnen leveren en piekstromen van 200A+.
Levensduur is van een veel minder groot belang.
Bij digicams en andere gadgets wil je juist een lange levensduur, een lage zelfontlading enz (omgekeerde wereld dus)

Wel ben ik het met je eens dat in de rc wereld behoorlijk veel info/kennis is te vinden over nicd/nimh accu's in het algemeen en de omgang ermee.

op m'n werk hebben we overigens deze units Afbeeldingslocatie: http://www.wetpixel.com/features/200206_SeaSpace/images/ansmann.jpg

voor het laden van C-cellen (3500mah) die we in decibelmeters gebruiken. Hoofdreden was ook dat deze lader 6 C-cellen tegelijkertijd aankan (we werken met batches van 6 en zo krijg je geen mix-ups)
volledig processorgestuurd en per cel ontladen/geladen. Echter wel wat duurder dan een GP smart. :/

Verder hebben we ook nog wat varta trio laders, maar die hebben volgens mij geen ontlaadfunctie. Beetje budget dus.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durkagain
  • Laatst online: 09-04 21:37
Anoniem: 66256 schreef op 09 april 2003 @ 20:46:
[...]

Op basis van deze review heb ik dus de PowerEx C204 lader besteld die samen met 8 Nexcell 2000 batterijen geleverd wordt. Daarnaast zijn er nog 8 PowerEx 2000 batterijen op komst.

Je kan immers nooit genoeg batterijen hebben ;) .
Het is een oude thread, ik weet het, maar ik wil voor mijn vraag geen nieuwe thread opstarten.

Mijn vraag, waar heb je lader plus batterijen gekocht?

Ik zit trouwens ook te denken aan Maha PowerEx batterijen, omdat die ook goed schijnen te zijn volgens de laatste update op http://www.imaging-resource.com/ACCS/BATTS/BATTS.HTM .

[ Voor 16% gewijzigd door durkagain op 10-01-2004 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durkagain
Weet iemand hier al meer over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris10
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09-2024
Geen id over die batterijen. Ik heb zelf net na de kerst de Hape AA18 oplader inclusief 4 x 2100 mAh penlites (29.99 Euro) + nog 4 extra 2100 mAh (9.99 Euro) erbij gekocht bij de Kijkshop.
Afbeeldingslocatie: http://www.hape.nl/images/aa18.jpg
Ik heb er nu zo'n dik 200 foto's mee gemaakt met m'n Canon A80, veelal met flitser en allemaal met LCD scherm open, nog steeds met m'n eerste setje en nog steeds geen teken dat ze bijna leeg zijn :)

Goede batterijen voor zeer weinig geld! De oplader doet er slechts 3 uur over om 4 batterijen vol te laden, en ik heb voor de AA18 gekozen omdat deze ook 110 V ondersteund (aangezien ik minimaal 1x per jaar naar Amerika ga). En tevens zit er nog een sigarettenoplader bij, leuk voor je autovakantie :P

Athlon 64 3500+ s939 | MSI K8N Neo2 Platinum S 939 | Tagan 480W | 2 x 512MB G.Skill PC4400 @DDR 550 Dual Channel | 2 x WD 160GB 8MB SATA150 7200RPM @ Raid0 | Sapphire 9800PRO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durkagain
Chris10 schreef op 11 januari 2004 @ 14:05:
[...]
Geen id over die batterijen. Ik heb zelf net na de kerst de Hape AA18 oplader inclusief 4 x 2100 mAh penlites (29.99 Euro) + nog 4 extra 2100 mAh (9.99 Euro) erbij gekocht bij de Kijkshop.
Jammer dat ze die Hapé's nergens testen. Ben wel benieuwd hoe ze het doen ten opzichte van andere merken! :D

Heeft die Hapé-lader ook Delta-V?

[ Voor 8% gewijzigd door durkagain op 11-01-2004 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris10
  • Laatst online: 18-09-2024
Dumb Ass Durruk schreef op 11 januari 2004 @ 14:22:
[...]

Jammer dat ze die Hapé's nergens testen. Ben wel benieuwd hoe ze het doen ten opzichte van andere merken! :D

Heeft die Hapé-lader ook Delta-V?
Ja, ze moeten zeker eens door een goede site getest worden! Tot nu toe zijn de ervaringen van de mensen die deze batterijen gebruiken zeer positief! Ze gaan lang mee en tevens zeer betaalbaar.

De AA18 heeft ook -Delta V. Zie ook voor meer info de site van Hape:
http://www.hape.nl/batterijen/aa18.html

Athlon 64 3500+ s939 | MSI K8N Neo2 Platinum S 939 | Tagan 480W | 2 x 512MB G.Skill PC4400 @DDR 550 Dual Channel | 2 x WD 160GB 8MB SATA150 7200RPM @ Raid0 | Sapphire 9800PRO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Daniel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-05 09:50
Chris10 schreef op 11 januari 2004 @ 14:05:
[...]
... de Hape AA18 oplader inclusief 4 x 2100 mAh penlites (29.99 Euro) + nog 4 extra 2100 mAh (9.99 Euro) erbij gekocht bij de Kijkshop.
[afbeelding]
...
Lijkt verdacht veel op mijn HAMA setje :) Dat is dus waarschijnlijk precies dezelfde. De lader weet ik dan wel zeker. Ik heb er 4 2000 mA batterijen bijgekregen voor dezelfde prijs.

Vergeleken met een oplader+4 batterijen van GPower is dit toch beduidend goedkoper!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durkagain
Dj Daniel schreef op 11 januari 2004 @ 15:11:
[...]

Lijkt verdacht veel op mijn HAMA setje :) Dat is dus waarschijnlijk precies dezelfde. De lader weet ik dan wel zeker. Ik heb er 4 2000 mA batterijen bijgekregen voor dezelfde prijs.

Vergeleken met een oplader+4 batterijen van GPower is dit toch beduidend goedkoper!!
Inderdaad, ik vind die Hapé wel erg goedkoop. Ben benieuwd hoe duur zo'n PowerEx kost, zal wel flink hoger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 96948

Als je opgeladen NIMH batterijen gewoon buiten de oplader hebt liggen gaan ze dan vanzelf leeg? of wordt dan langzaam de totale capaciteit minder? of is dit alleen zo als ze in de oplader blijven zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Daniel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-05 09:50
- Volgens mij lopen buiten de oplader langzaam leeg.
- In een druppellader blijven de batterijen vol (dat lijkt mij de bedoeling van druppelladers)
- In een niet-druppellader raken ze dus waarschijnlijk ook leeg

Een goede oplader kopen die automatisch overgaat op druppelladen wanneer de batterijen vol zijn -> kan je je batterijen ook niet vergallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeYote
  • Laatst online: 21:16
Ik heb een tijdje geleden deze lader gekocht bij de mediamarkt:
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~heuker2000/batterijen/friwo.jpg

Zonder bovenstaande batterijen trouwens, ik heb gewoon wat losse batterijen erbij gehaald (uniross 2100 mAh Ni-MH). Dit werkt allemaal goed, na 2 tot 5 uur zijn ze vol.

Het volgende komt voor mij (als leek :P) wat vreemd over:
Op de batterij zelf staat 1,2V, maar op de lader staat als output:
1x1,6V / 500 mA / max. 0,8 VA
4x1,6V / 500 mA / max. 3,2 VA

Omdat op pagina 1 een oplader staat met 1,2V output, vraag ik me af of mijn lader & batterijen wel bij elkaar passen.
Iemand die dit weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durkagain
PeYote schreef op 11 januari 2004 @ 23:47:
Ik heb een tijdje geleden deze lader gekocht bij de mediamarkt:
[afbeelding]

Zonder bovenstaande batterijen trouwens, ik heb gewoon wat losse batterijen erbij gehaald (uniross 2100 mAh Ni-MH). Dit werkt allemaal goed, na 2 tot 5 uur zijn ze vol.

Het volgende komt voor mij (als leek :P) wat vreemd over:
Op de batterij zelf staat 1,2V, maar op de lader staat als output:
1x1,6V / 500 mA / max. 0,8 VA
4x1,6V / 500 mA / max. 3,2 VA

Omdat op pagina 1 een oplader staat met 1,2V output, vraag ik me af of mijn lader & batterijen wel bij elkaar passen.
Iemand die dit weet?
Weet ik niet. Over die lader, is dat ook een Delta-V lader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeYote
  • Laatst online: 21:16
Dumb Ass Durruk schreef op 13 januari 2004 @ 14:40:
[...]
Weet ik niet. Over die lader, is dat ook een Delta-V lader?
Wat ik zo erover kan vinden is http://www.friwo-compit.d...de/bildseiten/uquikpl.htm , rode vierkante zegt dat het "Delta-U termination" heeft...
Delta-V zal dan wel niet, wat is trouwens het verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durkagain
Ik heb nu die Hapé van Kijkshop gekocht, 29,99 euro. Best goedkoop. In de winkel kon je het apparaat zien met 4 1800 mAh batterijnen, maar die ik meekreeg had gewoon 4 2100 mAh batterijen. :D

Als het me niet bevalt kan ik altijd nog een betere/duurdere kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:48

mr_petit

opperprutser

PeYote schreef op 13 januari 2004 @ 21:55:
[...]

Wat ik zo erover kan vinden is http://www.friwo-compit.d...de/bildseiten/uquikpl.htm , rode vierkante zegt dat het "Delta-U termination" heeft...
Delta-V zal dan wel niet, wat is trouwens het verschil?
afaik is dat hetzelfde.
Soms wordt de letter U ook wel voor spanning gebruikt (net zoiets als de E en U voor energie)

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

mr_petit schreef op 15 januari 2004 @ 22:20:
[...]

afaik is dat hetzelfde.
Soms wordt de letter U ook wel voor spanning gebruikt (net zoiets als de E en U voor energie)
Volgens de natuurkunde is de U van voltage, en de E van energie (die E heeft dan vaak een dubbele verticale streep.
dus eigenlijk is Delta V niet juist, de V is namelijk eigenlijk snelheid. De U wordt ook nog weleens gebruikt als "uitwijking" bij trilingen en dergelijke dus.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Nu online

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Dj Daniel schreef op 11 januari 2004 @ 23:09:
- Volgens mij lopen buiten de oplader langzaam leeg.
- In een druppellader blijven de batterijen vol (dat lijkt mij de bedoeling van druppelladers)
- In een niet-druppellader raken ze dus waarschijnlijk ook leeg

Een goede oplader kopen die automatisch overgaat op druppelladen wanneer de batterijen vol zijn -> kan je je batterijen ook niet vergallen.
een "goede"(want niet te vergelijk met professionele dingen (en met Professioneel bedoel ik niet GP)) lader is die van de Hema, is eigenlijk die van Hama, voor 19,95. Laadt erg goed, best snel, en is redelijk compact. Voor 19,95 heb ik er ook nog een setje Sanyo 2100 batterijen bijgekocht (niet die uit de consumentengids, want da zijn ouwere, maar die, die als op één na meeste capaciteit leverden onder de NiMH batterijen)
Werkt echt geweldig in mijn digicam.
(Powershot A60, maar die zuitp oowk niet echt veel batterijen geloof ik.)

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 104319

Hoeveel mAh is die snellader van de Hema dan? Aangezien ik er bijpassende batterijen bij wil kopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikiedik
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-04 10:41

dikiedik

de verkeers ont regelaar

Die van de HEMA doet AA's met 800mA(h) volgens t plaatje aan de onderkant, en schakelt daarna over op druppel-laden, hij is delta V & timergestuurd.
De batterijen die ik erbij gebruik komen ook van de HEMA, maar dan wel van de fotoafdeling, alleen daar hebben ze nl de 2100's (9 euro per 2), deze doen t perfect

ride on

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raegin
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-06 21:43
bartvl schreef op 15 januari 2004 @ 22:26:
[...]

Volgens de natuurkunde is de U van voltage, en de E van energie (die E heeft dan vaak een dubbele verticale streep.
dus eigenlijk is Delta V niet juist, de V is namelijk eigenlijk snelheid. De U wordt ook nog weleens gebruikt als "uitwijking" bij trilingen en dergelijke dus.
E is ook bronspanning, een batterij dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cocico
  • Laatst online: 19:34
Ik heb nu een Kodak K200W lader van bij m'n Kodak DC 280.
Deze laadt Nimh batterijen (1800mAh) op in +- 8 uur.

Op zich ben ik er tevreden over, maar ik wil voor m'n A70 2100/2300 mAh batterijen kopen en nou weet ik niet of dat ding nou weet tot hoe lang hij 2300mAh mag opladen, want de lader is van '99 en toen bestond er max. 1600mAh.
Op de lader staat: Output: 2,8V 220mAh(x2)

Als ik 'n nieuwe lader koop, wil ik ook zo'n ding zonder adapter (zoals de GP's/Hema's)

Wie weet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 101187

wij hebben sinds een klein jaartje deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.hama.hu/products/energia/images/46987.jpg

die kan:

4 NiMh/NiCd AA 2200mAh accu's
4 NiMh/NiCd AAA accu's

weet niet hoeveel max AAA aankan, maar zal wel 700 of 800mAh zijn :)

laadt ook gewoon 12 uur, maar jah. we hebben maar 2 extra 2100mAh bat's gekocht. Die doen het ook goed. is eigenlijk alleen voor de Digi cam. Ben van plan om van de week nog 2 Prisma bats tekopen bij MMport.nl

TIP!! Koop ze, overal waar ik vraag zijn ze ongeveer 15€ voor 1!! bij MMport.nl 2 voor 14,95€ en geen verzendkosten. kga er morgen ook 2 bestellen :D :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79584

Ik heb een vraagje met betrekking tot GP batterijen en een Duracell lader:
Zijn er mensen die ervaring hebben met deze combinatie? Ik heb namelijk een GP PowerBank 3 met 4 GP 1800 mAh batterijen (NiMH), maar tot mijn spijt doet deze lader er 18(!) uur over (miskoopje |:( ) anyway, ik heb nu ook een Duracell lader met 4 Duracell 1800 mAh batterijen (NiMH), deze doet er maar 1 uurtje over doet. Maar in de handleiding die bij de lader zat staat nadrukkelijk:
Charge NiCd of DURACELL NiMH rechargeable batteries only
Mijn vraag is nu of ik de GP batterijen in de duracell lader kan opladen? Ik heb namelijk geen zin om 18 uur op mn batterijen te gaan wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:48
Ik heb net een VARTA Compact charger (incl 4 x 2100 mAh NiHm batterijen) gekocht... klik voor meer info

Ik kon er goedkoop aankomen (verschillende acties) uiteindelijk kost hij me €10. _/-\o_

Hoewel ik hem nog niet uitgebreid heb getest ben ik er tevreden over. Hij laat niet zo snel als een GP, maar kost ook veel minder... Hij laadt batterijen in ongeveer 12 uur.

Hiervoor had ik ook 4 varta batterijen.... 3 van de 4 zijn na 3 jaar gebruiken nog goed, de 4e is overleden door een defecte oplader...

Al met al tevreden over Varta... Niet de kwaliteit van GP, maar wel veel goedkoper!

offtopic:
ik wilde deze post toevoegen omdat ik vind dat in dit topic GP de hemel in wordt geprezen en over de andere lader/batterijen nogal neerbuigend wordt gedaan. (niet als flame bedoeld) Maar ik denk dat mensen die bv Varta kopen andere eisen stellen aan een batterijen/lader. En zij willen geen €50 uitgeven hiervoor. Hopelijk komen er wat meer posts met "goedkopere" laders!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cocico
  • Laatst online: 19:34
Ik heb voor €22 bij de Hema de batterij-snellader gescoord (zonder batterijen) en ik ben er 100% tevreden over: ik schat dat de batterijen (1800mAh) in 2 uurtjes opgeladen zijn, en er zit een refresh functie op, om NiCd batterijen volledig te ontladen alvorens ze opnieuw te laden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 74054

Nouja door deze topic ben ik gaan kijken voor nieuwe batterijen voor Canon A75, nu kwam ik Hape NV70 en Hape 2100 mAH tegen. Zijn ze wel goed?, ik heb niet zo ervaring met dit soort spul, alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Stef-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:39

-Stef-

Slainthe!

Vandaag binnengekregen, de moeder aller laders: de Maha MH-C401FS.
POWEREX unveils its new MH-C401FS 100 Minute Cool Charger, the flagship AA / AAA charger that charges NiMH / NiCD batteries completely, accurately, and coolly, in around 100 minutes.
Dinsdag besteld bij Thomas Distributing en vandaag ontvangen inclusief 8 AA NiMH 2300 mAh AA's, 4 batterijhoudertjes (per stuk voor 4 AA's), een caradapter voor 12 voltslading en een gratis batterijtester. Wereldwijd bruikbaar vanwege een spanningsbereik van 100 tot 240 V.

En het mooiste: 100 minute cool charge voor 4 AA's.

[ Voor 3% gewijzigd door -Stef- op 09-07-2004 18:51 ]

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgerberge
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-10-2023
op www.informatique.nl staan GP 2300 batterijen met lader erbij
ik kan hier verder geen info over vinden
hebben jullie enig idee of dit wat is/kan zijn
wil ze namelijk voor me A70 bestellen voor de vakantie!
ik hoop dat 1 van jullie er ervaring mee heeft, want ik vind zelfs nix op powerbank.nl

R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 71133

hmmm ik heb deze pas gekocht

Afbeeldingslocatie: http://www.uniross-batteries.com/images//produit_195_RC103150_RC103152.jpg

laad lekker snel en batterijen blijven lang vol :) zelfs bij me digitale camera met lcd scherm kan zowel op 220 als in de auto opgeladen worden

http://www.uniross-batteries.com

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 71133 op 13-07-2004 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 66714

heb gister de hema-lader gekocht (1uur, en ook in de auto te gebruiken), er zaten alleen geen batterijen bij... zie ik nu dat de kijkshop een vergelijkbare heeft maar MET batterijen (2300mah, en maar 10e duurder)
maargoed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thierryziezo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Hier de GP Powerbank Smart: batterijen opladen in max. 65 minuten stond mij wel aan :).

Werkt ook icm met Memorex Professional AA 1600 mAh (Ni-MH), Panasonic AA 1500 mAh (Ni-MH), Topcraft AA 2000 mAh (Ni-MH)(jawel, die van de Aldi uit de aanbieding van 4 zo'n batterijen aan € 3,99 (geen geld dus :p)), Topcraft AAA 800 mAh (Ni-MH)

Asus Mainboard - Intel Pentium III 1 GHz - 512 MB SD-RAM - 2*80 GB Maxtor HDD - Toshiba DVD 16/48 - Plextor Plexwriter 48/24/48A - Acer AL511 TFT-monitor - Standaard keyboard - Logitech MX-300 mouse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Stef-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:39

-Stef-

Slainthe!

Iemand een idee waar ik een universele reisadapter voor mijn Maha kan kopen? Hier zit een amerikaanse stekker aan en wil deze dus via de adapter hier thuis kunnen gebruiken. Let wel, ik bedoel dus alleen een verloopstukje voor de stekker. De convertor (100-240V) is apart.

Ik heb hier wel een adapter waar een Nederlandse stekker in kan en waar 8 verschillende "stekker uitgangen" uitkomen maar andersom zie ik ze niet zo snel (dus Amerikaans erin en Nederlands uit).

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 74054

Ik heb paardagen geleden Hape NV70 + 1500 MAH AA gekocht. Ieder als ik de functie eerst ontladen en daarna opladen kies. Begint kanaal drie van de lader nooit met ontladen, maar gelijk met laden. Overige kanalen gaan eerst wel ontalden en daarna laden. Alvast bedankt voor uw hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdgroot
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-11-2024
*Schop!

Ik heb een vraagje, ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft.
Ik heb een Philips Multilife batterijenlader waarbij in de beschrijving staat dat hij Philips batterijen (á 1800 mah) in 9 uur oplaadt en dan overgaat op druppellading. Ik heb echter ook GP batterijen (á 2300 mah). Kan het kwaad die batterijen in de multilife op te laden? In de beschrijving staat namelijk niet dat je in de lader batterijen met een hogere capaciteit er niet in mag laden, alleen het feit dat die 1800's er 9 uur over doen...

Laat een computer nooit merken dat je gehaast bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Als het een lader is op de zgn. delta peak afslag of een temperatuur aslag moet dat geen probleem zijn. Is het een lader op basis van een timer (kan ik mij in deze tijd niet voorstellen) dan kan het niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 109742

*schopje

Ik heb een vraagje.
Ik heb een Ni-MH lader bij mijn digitale camera gekregen inclusief 4x AA 2200 batterijen.

Echter nu heb ik een mp3-speler gekocht en die lust AAA, nu wilde ik 2 AAA 750 Mi-MH batterijen kopen.
Echter de lader is gemaakt voor AA batterijen.
Zou het mogelijk zijn om met behulp van een beetje ge-tweak (aan de lader), deze AAA batterijen te kunnen laden in deze lader?
Of kunnen de batterijen daar niet tegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:42

OgWok

U.N.C.L.E.

Anoniem: 109742 schreef op maandag 06 december 2004 @ 13:33:
*schopje

Ik heb een vraagje.
Ik heb een Ni-MH lader bij mijn digitale camera gekregen inclusief 4x AA 2200 batterijen.

Echter nu heb ik een mp3-speler gekocht en die lust AAA, nu wilde ik 2 AAA 750 Mi-MH batterijen kopen.
Echter de lader is gemaakt voor AA batterijen.
Zou het mogelijk zijn om met behulp van een beetje ge-tweak (aan de lader), deze AAA batterijen te kunnen laden in deze lader?
Of kunnen de batterijen daar niet tegen?
Ja, wat voor lader is het? Snellader of een met een vaste laadstroom? Dus dat wordt een hoop puzzelen. Ja, fysiek zou je wel iets kunnen maken waardoor de AAA passen maar of ze dan goed geladen worden is de vraag.
Koop anders gewoon een Hema snellader voor 19 euro en je bent klaar. Heb er zelf een en werkt perfect en rete snel >:)

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 109742

Het is een snellader, maar of de batterijen dat ook zijn... Staat niet op de verpakking, alleen dat ze super-rechargeable zijn, maar of dat betekend dat ze snel laadbaar zijn?

Misschien moet ik het maar gewoon testen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:03

mjl

Ugh

Wellicht al eens ter sprake gekomen maar ik zie het zo snel niet staan:

GP Batterijen inkoopactie: http://www.inkoopacties.net/ia/pkx9m28t

Heb de eerste bestelling al binnen, zelfs met een 4x 2300 mAH blister extra bij m'n smart2.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Als het een lader is met een automatische afslag op een laadstroom van 700 mA met de keuze om 2 of 4 batterijen te laden is de kans groot dat je klepjes kunt omgooien om AAA te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toilet duck
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-06 21:22
Ik hoop dat ik goed zit in dit topic... Ik heb gezocht op GoT en Google, maar omdat de zoektermen nogal algemeen zijn is het lastig op die manier een sluitend antwoord te vinden.

Is het mogelijk om in een apparaat (Philips 6120 draagbare telefoon) waar origineel NiCd batterijen inzitten nieuwe NiMh batterijen te doen? De handleiding zegt helemaal niets over NiMh maar zegt wel dat er slechts oplaadbare batterijen in mogen (logisch, hij fungeert ook als lader). Ik wil er graag NiMh batterijen indoen omdat die langer mee gaan. Je hoeft ze immers niet telkens leeg te laten lopen (toch?).

Hieruit blijkt dat het wel kan, maar dit stelt me niet helemaal gerust.

Ik wil de telefoon van mijn ouders niet verprutsen, daarom vraag ik het hier even voor de zekerheid. Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Laatst online: 19:30

Sabbi

je denkt aan mij.

De telefoon kan je gemakkelijk op NIMH's draaien ipv nicad's, de vraag is alleen of de lader in het basis-station ook raad weet met je nieuwe accu's met x keer meer capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toilet duck
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-06 21:22
Sabbi schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 14:45:
De telefoon kan je gemakkelijk op NIMH's draaien ipv nicad's, de vraag is alleen of de lader in het basis-station ook raad weet met je nieuwe accu's met x keer meer capaciteit.
Maar ik kan het zonder risico uitproberen?
Pagina: 1 2 Laatste