Zelf rap maken

Pagina: 1
Acties:
  • 545 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69294

Topicstarter
Ik wil graag weten wat ik nodig heb om zelf rap te gaan maken. Ikzelf zat aan een microfoon te denken (geen opname mic, die is te duur) en een mengpaneeltje van behringer (met fantoom voeding zodat de mic niet te duur is). Om muziek te maken heb ik wel wat prog's, zoals Rebirth (met hiphop pack) en fruity loops pro, en cubase natuurlijk. Kheb nog bergen samples en al wat teksten geschreven die ik zo zou kunnen opnemen.

Wat raden jullie me aan? Vooral adviezen van mensen die zelf ook opnemen s.v.p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51600

Koop een my-first-sony karaoke pack en bid dat je zwart wordt ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empathy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-06 08:41

Empathy

Extreme Audio

Anoniem: 51600 schreef op 24 December 2002 @ 18:09:
Koop een my-first-sony karaoke pack en bid dat je zwart wordt ? :)
ja, daar heeft hij wat aan |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

sorry?

een mic die phantom nodig heeft is vaak condensator, voor de "meer heldere" dingen (hoge vrouwenstemmen, bekkens ed...)

je hebt eigenlijk niet echt een phantom pwr nodig dus, qua mengpaneel zit je bij behringer wel goed als beginner, maar het zijn geen oerdegelijke dingen (mackie oid)...

ik neem aan dat je op je computer op wilt gaan nemen, ik weet niet watvoor kwaliteit je opnames moeten worden, maar ik denk dat ja meer aan een goede geluidskaart heb dan aan een mixer...

een mic die veel gebruikt word is de SM58, zijn ook nog te betalen...

Electronics development

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
sm58?? klinkt leuk, maar hoe duur is dat ding dan
En welke geluidskaart raad je me aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmowww

3lmowww

edit:

decrypt gfaat me voor zijn

Electronics development

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24461

Anoniem: 69294 schreef op 24 december 2002 @ 18:25:
sm58?? klinkt leuk, maar hoe duur is dat ding dan
En welke geluidskaart raad je me aan?
shure SM58, € 109.- zie ik hem hier staan (feedback)

geluidskaart. terratec (of echo, echoaudio.com) zijn leuke dingetjes voor niet te veel geld, maar kom eerst eens met een budget en wat je er precies voor wilt hebben!

je systeem is zo goed als de zwakste schakel, dus als je een crappy mengbak, of soundcard hebt, zie ik ook niet in waarom je geld uit zou geven aan een goeie mic. :)

('mackie' trouwens, elmowww ;-) )
Afbeeldingslocatie: http://forum.fok.nl/i/s/yes.gif

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 24461 op 24-12-2002 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
budget is zo'n 150-200 euro. Lukt het daar mee???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69294 schreef op 24 December 2002 @ 18:31:
budget is zo'n 150-200 euro. Lukt het daar mee???
nou, voor 50 euro heb je een 'matige' geluidskaart (zoek er een uit de soundblasterrange ofzo) dan heb je voor 70 euro een klein mengtafeltje (perfect als voorversterker voor naar je soundcard) en dan kan je van het restje wel een mic krijgen (elmowww jatte net mijn feedback catalogus...dus zal je zo van hem wel een intelligent antwoord kijgen :) ). geen top-spul, maar ik denk acceptabel voor wat jij er mee wilt (een beetje spelen enzo...toch?) als je het commercieel wilt gaan exploiteren moet je toch al snel aan minimaal een 10.000 euro denken, voordat je een setje van voldoende kwaliteit bij elkaar hebt om een enigzins redelijke opname te maken. en dan hebben we het nog niet over een geschikte ruimte om het in de 'rappen' e.d. en de nodige technische kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Commercieel wil ik niet eens.
jaja, hier een stukje tekst van me:

"Even naar een smokeshop en dan naar de maan
Vlieg maar hoog en droom maar fijn
Over het leven, zoals het moet zijn
Maar he, wacht even, het is JOUWN leven
Dat betekent dat je er zelf van alles mee kan doen
Deze rap bezorgt mij echter geen poen
Maar probeer jezelf gelukkig te maken
Probeer die dagen niet te kraken"

Niet echt goed okay, is ook 1 van me eerste teksten

Een mengpaneeltje is we handig toch als voorversterk voor je soundcard??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmowww

3lmowww

edit:

de wat betere geluidskaarten beginnen ook pas bij de 175 euro ong. dat zijn dan 4 in/out
heeft wel phantom power

mixertje is nieuw ongeveer 100-200 euro (4 kanaals)

Electronics development

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69294 schreef op 24 December 2002 @ 19:12:
Commercieel wil ik niet eens.
--tekst--
Een mengpaneeltje is we handig toch als voorversterk voor je soundcard??
als je een 'wat betere' microfoon hebt (dus geen pc-mic of my-first-sony) dan heeft deze 9 van de 10 keer een XLR aansluiting. En om de crappy mic-preamp in je soundcard te omzeilen kan je imho het beste een mengpaneeltje gebruiken, en die dan doorprikken naar je line-in.

Ik heb aan 'een grote mobiele telecomaanbieder' een paar weken geleden een dergelijke setup geleverd voor het inspreken van de sprekende computer. Dit klonk daarvoor in elk geval goed genoeg, en ze waren er erg tevreden over.

Tevens heeft een mengpaneeltje als leuk voordeel de 'hands-on' bediening, gewoon meteen je EQ of volume bijdraaien zonder in lastige menu's te hoeven spitten e.d.

bijvoorbeeld:
soundcard: ong. 50 euro (terratec, soundblaster)
mixertje: 69 euro (behringer mx602 bijv. klik!
microfoon: 89 euro (sennheiser E835, leuk microfootje voor die prijs)

dan ben je een heel eind, en zit je net iets boven de 200 euro.
3lmowww schreef op 24 december 2002 @ 19:21:
de wat betere geluidskaarten beginnen ook pas bij de 175 euro ong. dat zijn dan 4 in/out
heeft wel phantom power

mixertje is nieuw ongeveer 100-200 euro (4 kanaals)
Afbeeldingslocatie: http://forum.fok.nl/i/s/nooo.gif ;)

soundcard met phantom lijkt me overdreven... is een mixertje (bovengenoemde behringer, leukdingetje, phantom etc. een betere oplossing, inclusief gratis hands-on!

4 kanalen in lijkt me voor 'slechts' vocals te veel. (de rest geeft de topicstarter aan met o.a. softsynths te doen, dus intern in de pc). en tevens is het budget ook 'slechts' 200 euro.

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 24461 op 24-12-2002 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmowww

3lmowww

edit:

je moet idd van een mic signaal een line krijgen (stuk hoger)

Electronics development

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hey bedankt mensen

Nog meer ideeen zijn altijd welkom!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-06 21:30

Mary Wana

keyboard nut

Omg! knul je hebt nog heeeeeel wat te leren. Je weet niet eens wat Rap is :X JIj bedoelt hiphop , rap is wat de MC uit zn bek laat flowen oftewel Rythmic American Poetry

HipHop maak je imho alleen met Vinyl , al die space age digital crap is voor trance :) Ik zou zeggen neem 2 draaitafels ( liefst Technics SL-1200`s :P ) een Vestax Mixertje en een Mic. Leg er wat Vynyl op And let the rhymes flow!

Ohja 1 more thing, Je hebt talent of je hebt het niet dus probeer geen Nelly uit te hangen :X

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PingOvercrash77
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-05 08:56
Mary Wana schreef op 25 december 2002 @ 12:13:
Omg! knul je hebt nog heeeeeel wat te leren. Je weet niet eens wat Rap is :X JIj bedoelt hiphop , rap is wat de MC uit zn bek laat flowen oftewel Rythmic American Poetry

HipHop maak je imho alleen met Vinyl , al die space age digital crap is voor trance :) Ik zou zeggen neem 2 draaitafels ( liefst Technics SL-1200`s :P ) een Vestax Mixertje en een Mic. Leg er wat Vynyl op And let the rhymes flow!

Ohja 1 more thing, Je hebt talent of je hebt het niet dus probeer geen Nelly uit te hangen :X
LOL :P
Maar als je al die stuff gekocht heb moet je maar ff een mp3tje posten dan oordelen we wel >:)

-=- specs mp3pc -=- specs server -=- specs workstation -=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05 19:41
Mary Wana schreef op 25 december 2002 @ 12:13:

ho ff, dan betrek je de beatcreator niet in het plaatje. Wat jij zegt klopt gedeeltelijk maar apparatuur wordt ook in hiphop wel degelijk gebruikt! Anders ga je rappen over andermans beats en das wack!

ik begrijp alleen niet waarom deze topic gestart is, volgens mij is het slimmer om eerste te kijken of je wel kan rappen en dan pas spullen gaan kopen. Bijvoorbeeld door bij een andere band ff te kijken hoe t werkt ofzo??

Mijn rig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hey knullo's, jullie zijn allemaal heel goed bezig, maar dit is natuurlijk heel kansloos (by the weg niet zo goed dus). Ik vraag niet om commentaar van 4 kanten. Ik vraag om advies over de aanschaf van apparatuur. Wat ik ermee doe dat doet er weinig toe. Welke muziek ik maak is mijn keuze, dus laten we daar even niet over gaan emmeren.

En idd. beats maak je zelf en je gaat niet over iemand anders z'n muziek heen rappen, dan kan je net zo goed een karaoke set aanschaffen. Helaas.

Dus bij deze ALLEEN nog advies over mic's, soundcards & mengpaneeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63946

Mary Wana schreef op 25 December 2002 @ 12:13:

HipHop maak je imho alleen met Vinyl , al die space age digital crap is voor trance :) Ik zou zeggen neem 2 draaitafels ( liefst Technics SL-1200`s :P ) een Vestax Mixertje en een Mic. Leg er wat Vinyl op And let the rhymes flow!

Tsss gaat ie een beetje de HipHop puritein uit hangen noemt ie die MTV nepper van een Nelly. Muziek van dat kaliber komt allemaal rechtstreeks uit de mobiele protools studio van Dr Dre o.z.d. Die gasten hebben meer digitale zooi in hun studio dan de gemiddelde Dance producer, die vaak nog analoge synths gebruiken

En als iemand zegt een budget van 200 euro te hebben moet je natuurlijk niet aankomen met draaitafels van 500 euro per stuk. Trouwens als er iets voor trance wordt gebruikt zijn het wel die draaitafels van Technics, dus wat moet je nou. Volgens mij ben je zelf gewoon zo'n vanalleswattertje die een beetje de Itchy Triggah Fingah Niggah probeert uit te hangen.

En voor StijnisLike: als je zo'n klein budget hebt ku je het beste alles in de PC doen. Fruityloops is natuurlijk perfect voor de beats, zeker nu je het ook als VST instrument kan gebruiken in je favoriete sequencer. Koop een goeie tweedehands geluidskaart in plaats van een goedkope nieuwe. Er zijn wel een paar wat oudere kaarten die met goeie Mic Preamps komen. bekijk bijvoorbeeld de Aardvark DirectPro eens. Als je die voor een zacht prijsje 2ehands kan vinden ben je klaar

kijk op www.sonicstate.com of www.harmony-central.com als je ergens in een advertentie wat tegenkomt en je wilt weten wat de specs zijn en wat gebruikers er van vinden

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 63946 op 25-12-2002 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mary Wana

Mary Wana

keyboard nut

ohja er is nog 1 ding , mensen die hier zo met een verprutst dialect aankopem typen , jullie zijn echt hopeloos :S

En lees goed, ik zei dat dat was waarmee je echte hiphop maakt als individu , dus zonder hulp van pre recorded producer tracks. En ik noemde dat alleen maar om de topicstarter op goede weg te zetten

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mary Wana

Mary Wana

keyboard nut

marko77 schreef op 25 December 2002 @ 12:25:
[...]

ho ff, dan betrek je de beatcreator niet in het plaatje. Wat jij zegt klopt gedeeltelijk maar apparatuur wordt ook in hiphop wel degelijk gebruikt! Anders ga je rappen over andermans beats en das wack!

ik begrijp alleen niet waarom deze topic gestart is, volgens mij is het slimmer om eerste te kijken of je wel kan rappen en dan pas spullen gaan kopen. Bijvoorbeeld door bij een andere band ff te kijken hoe t werkt ofzo??
Hij wil RAP maken zegtie, dus neem aan dat hij wilt MC`en en zn eigen beats maken. Het enigste wat de wereld nu nodig heeft is nog een Kaaskop die denkt dattie kan rappen.

Ik zou zeggen GROW UP je bent waarschijnlijk nog maar 15 en heb een paar mp3tjes van Eminem. Je hebt zelf geen eens een idee waar je het over hebt. Ik probeer het je gewoon uit te leggen en dan word ik aangevallen door wat Bubba Sparx wannabes :X

Naja mensen have fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mary Wana, niemand in dit topic zit te wachten op jou concept van echte HipHop of de "goede weg". en waar je nou weer "pre recorded producer tracks" vandaan haalt?
We hebben hier over een beginner die zo goedkoop mogelijk zelf wat wil gaan maken. Niet over Dj CashaLot die zo makkelijk mogelijk een dikke hit wil scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mary Wana

Mary Wana

keyboard nut

Anoniem: 63946 schreef op 25 december 2002 @ 13:24:
Mary Wana, niemand in dit topic zit te wachten op jou concept van echte HipHop of de "goede weg". en waar je nou weer "pre recorded producer tracks" vandaan haalt?
We hebben hier over een beginner die zo goedkoop mogelijk zelf wat wil gaan maken. Niet over Dj CashaLot die zo makkelijk mogelijk een dikke hit wil scoren.
OMFG! lees je wel ? ik legde gewoon uit wat hiphop was je hebt toch geen Apparatuur nodig op te RAPPEN ? Wel om op te nemen maar dat vroeg hij toch niet :?

Meteen aangevallen door bloody tossers die zicht hard en breed voelen door teksten van wannabe Ethnische minderheden ( ja Eminem )

Probeer gewoon iets uit te leggen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mary Wana schreef op 25 december 2002 @ 13:31:
[...]

OMFG! lees je wel ? ik legde gewoon uit wat hiphop was je hebt toch geen Apparatuur nodig op te RAPPEN ? Wel om op te nemen maar dat vroeg hij toch niet :?

Meteen aangevallen door bloody tossers die zicht hard en breed voelen door teksten van wannabe Ethnische minderheden ( ja Eminem )

Probeer gewoon iets uit te leggen :X
Neenee geen apparatuur nodig voor rappen. maar je komt wel aan met Technics draaitafels en een Vestax mixer. Weet je wat is, jij probeert helemaal niets uit te leggen. Je kijkt neer alleen maar op (jonge) gasten die net beginnen. Daarom schrijf je ook:
Ik zou zeggen GROW UP je bent waarschijnlijk nog maar 15 en heb een paar mp3tjes van Eminem. Je hebt zelf geen eens een idee waar je het over hebt. Ik probeer het je gewoon uit te leggen en dan word ik aangevallen door wat Bubba Sparx wannabes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

hm
lekker dit :)
zo zie je maar weer dat rap en aanverwanten nooit een goed idee zijn ;) ;) ;)

de neptunes zijn natuurlijk niet vergelijkbaar met dit, maar ze doen idd wel veel high end digitaal gebeuren enzo :) en tis nog hip ook :) (en hop)

in ieder geval,
topicstarter(s?),
begin met frootyloops, ookal is het een beetje 'gay' je hebt wel snel resultaat. Koop een soundblaster live, een goedkope sennheiser of shure of electrovoice dynamische mic (sm58 bv), icm een bheringer mixertje die je naar de inputs van je pc leidt kan je zo best aardig beginnen....

om dan vervolgens een demo te maken met deze middelen is erg goed mogelijk.. wellicht wil je later een midi interface met een keyboardje en softsynths/samplers gebruiken en wil je een andere geluidskaart, maar da's denk ik fase 2...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mary Wana schreef op 25 december 2002 @ 13:21:
[...]

Ik zou zeggen GROW UP je bent waarschijnlijk nog maar 15 en heb een paar mp3tjes van Eminem. Je hebt zelf geen eens een idee waar je het over hebt. Ik probeer het je gewoon uit te leggen en dan word ik aangevallen door wat Bubba Sparx wannabes :X
Tjezus, wat ben jij een sukkel.

Als eerste ben ik 19. Dat had je ook in me profiel kunnen zien.

Ten tweede vind ik Eminem zwaar kut. Bubba is nog wel cool, maar zeker een eendagsvlieg. Ik luister zelf veel Nas (vooral Illmatic), Opgezwolle (http://www.opgezwolle.nl), Space Kees, Terilekst, Jay Z vink ook wel cool & Shyne ook. Nederlandsetalige hiphop blijft het coolst. Vooral veel woordspelingen en diepe lyrics (luister naar Space Kees). En mag ik weten wat jou de kenner maakt??

En als iemand vraagt wat ie kan doen met 200 Euro moet je NIET aankomen met technics draaitafels. Dat kan je beter aan Tiesto adviseren.

:( :( :( :(

Anoniem: 57857

Anoniem: 69294 schreef op 25 december 2002 @ 18:50:
[...]

Jay Z vink ook wel cool & Shyne ook.

Hmm das niet echt een brede smaak.. voordat je vernieuwende hiphop wil maken zou ik als ik jou was wat meer over hiphop / hiphop historie / artiesten ( mosdef, De la Soul, Gangstar, Jedi Mind Tricks, Sadat X, Pharough Mounge, KRS - one, Beatnuts) en oudere muziek moeten komen te weten. Dus veel muziek luisteren van vroeger 70s en van nu en dan pas aan zelf muziek maken gaan denken. En om een beetje goede productie in elkaar te zetten heb je minstens 2 draaitafels nodig een mpctje een drumcomputer en een pc nodig anders wordt t niet veel ben ik bang. Anyway succes :)

En als iemand vraagt wat ie kan doen met 200 Euro moet je NIET aankomen met technics draaitafels. Dat kan je beter aan Tiesto adviseren.

lol :D ik zou toch maar eens gaan verdiepen in hiphop... een draaitafel is niet onhandig als je een beat wil maken/ je zult hem altijd nodig hebben als je misschien ooit zal optreden (ligt eraan hoe serieus je bent):o en je zult hem nodig hebben als je een paar scratches wilt toevoegen aan je nr. Dus ik zou toch maar ff gaan kijken wat je allemaal met een Technics Sl 1200 sr kan doen.

• 3lmowww

3lmowww

edit:

_eigenlijk_ is het hier al vaak genoeg gezegd, hij wil gewoon een mic aan een computer hangen... voor een mannenstem ok??

vergeet de kabels btw ook niet, al snel E15,- per stuk... en je hebt er zo`n 3 minimaal nodig

Electronics development

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Nou moet ik toch even hoor: Die jongen vraagt gewoon heel simpel wat ie voor 200 euro moet kopen om wat zelfgemaakte rap op te gaan nemen en ermee aan de slag te gaan. Hij heeft een duidelijke eis (zang/spraak opnemen) en een antwoord daarop zou dan ook daarover moeten gaan. Waar slaat het op om op zo'n off-topic manier hem hier te gaan zitten vertellen wat JIJ onder "echte" rap / hip-hop verstaat en waar slaat het op om iemand ongevraagd hier de les te gaan lezen over hoe hij met muziek om moet gaan! Gaat absoluut niet over zijn vraag en bij mariwana is het gewoon een dikke flame.

En om dan ook nog eens off-topic door te gaan: iedereen, maar dan ook iedereen die op een eigen creatieve manier met muziek bezig is verdient hetzelfde respect. Of hij nou iets doet dat al 100.000 keer gedaan is of met iets totaal vernieuwends komt doet er totaal niet toe. Als het uit je hart komt en je er zelf maar plezier aan beleeft. En als echte hip-hop purist(en) zou je toch moeten weten dat DAT "the true spirit of hip-hop" is. En niet alleen hip-hop, maar muziek in het algemeen.
En dat is heel iets anders dan een stel platen bobo's die in een vergadering een nieuw "concept" bedenken en daar vervolgens een gezicht bij zoeken. DAT is entertainment / commercie etc.

de betaler vervuilt

_/-\o_ (bijna) helemaal mee eens.

enige puntje is dat de topicstarter door het posten van een stuk tekst (niet relevant voor zijn probleem, doch misschien gewoon uit enthausiastme?) dit soort dingen wel een beetje over zich afroept, en flamebait.

Maar wat dachten we er van weer eens ontopic te gaan?
ohja, heb hier eerder deze avond een SM topic over geopend, so be it known.

[ Voor 57% gewijzigd door Anoniem: 24461 op 26-12-2002 03:42 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:38
Graag weer ontopic a.u.b.
De topicstarter komt mijn inziens alleen informeren hoe hij een beetje verder kan met zijn hobby en heeft niet de intentie om een wereldster te worden. Gewoon een beetje thuis leuk je ding doen is prima. En de discussie wat 'echte' muziek is of commerciële bagger is doe je maar ergens anders, wat je leuk vind moet je leuk vinden, wat anderen daar van denken is hun zaak. Neem de goed bedoelde adviezen ter harte en maak er wat van :)

Mijn Home Cinema in aanbouw

Anoniem: 2557

GA!S schreef op 26 December 2002 @ 03:25:

En om dan ook nog eens off-topic door te gaan: iedereen, maar dan ook iedereen die op een eigen creatieve manier met muziek bezig is verdient hetzelfde respect. Of hij nou iets doet dat al 100.000 keer gedaan is of met iets totaal vernieuwends komt doet er totaal niet toe. Als het uit je hart komt en je er zelf maar plezier aan beleeft. En als echte hip-hop purist(en) zou je toch moeten weten dat DAT "the true spirit of hip-hop" is. En niet alleen hip-hop, maar muziek in het algemeen.
En dat is heel iets anders dan een stel platen bobo's die in een vergadering een nieuw "concept" bedenken en daar vervolgens een gezicht bij zoeken. DAT is entertainment / commercie etc.
_/-\o_

Ik zou zelfs zeggen: "Iedereen die op een eigen manier creatief bezig is moet je in zijn/haar waarde laten"

Dus sluit ik me even aan bij de jofele gozer die een shure aanraadde, heb ik zelf ook en is een prima dingetje. Om zelf wat beats te maken zou ik vooralsnog (zeker bij een beperkt budget) geen apparatuur gaan kopen, dat kan altijd nog...pak dan een goed softwarepakket, ik heb er geen verstand van maar Fruityloops en Reason worden vaak gebruikt. En anders mail je maar de vocals, pleur ik er wel een beat onder ;) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MankE NeliZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-06 22:46

MankE NeliZ

Geen matches

Wij doen het op deze manier:

Eerst beats maken in de (home) studio. In mijn geval gaat het om synths, sampler en een digitaal mengpaneel, maar het kan net zo goed met software (rebirth of reason van http://www.propellerheads.se kan wel goed van pas komen). Vervolgens neem ik de beat op in Soundforge (wave editing proggie van Sonic Foundry). Hier normaliseer ik de volumes. Dit resulteert dus in een WAV file.

Vervolgens nemen we de teksten op, wederom in SoundForge. Tijdens het opnemen spelen we gewoon de eerder gemaakte beat af via Winamp. Resultaat een tweede WAV file. Je kan natuurlijk ook per refrein en couplet aparte WAVjes opnemen.

Vervolgens importeren we de WAVjes met de beats en lyrics in Sonic Foundry Vegas. Dit is een A/V editing proggie. Het is erg goed voor ons doel omdat je per WAV file een aparte track kan aanmaken die je vervolgens kan WYSIWYG kan editen (je ziet de golfvorm en je kan hem verschuiven) en waar je ook nog FX aan kan toevoegen.

Nadat alle WAVs geplaatst zijn en het geheel goed klinkt exporteer je gewoon het geheel naar een nieuwe WAV file en ben je klaar :)

Software:

Sonic Foundry (Soundforge en Vegas)
Propellerhead (rebirth en reason)

Hardware:

Terratec Sixpack 5.1 (€100, digitaal in/uit en veel ander leuks, zie http://www.terratec.com/ttnl/products.htm)

[ Voor 5% gewijzigd door MankE NeliZ op 27-12-2002 14:08 ]

In Kazachstan we say a woman with a book...is like a horse...with wings!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57857

Laat me raden eerste opname heet stijn - stijn is like als cover van Nas is like :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shyne
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:08
Anoniem: 69294 schreef op 25 december 2002 @ 18:50:
[...]

Tjezus, wat ben jij een sukkel.

Als eerste ben ik 19. Dat had je ook in me profiel kunnen zien.

Ten tweede vind ik Eminem zwaar kut. Bubba is nog wel cool, maar zeker een eendagsvlieg. Ik luister zelf veel Nas (vooral Illmatic), Opgezwolle (http://www.opgezwolle.nl), Space Kees, Terilekst, Jay Z vink ook wel cool & Shyne ook. Nederlandsetalige hiphop blijft het coolst. Vooral veel woordspelingen en diepe lyrics (luister naar Space Kees). En mag ik weten wat jou de kenner maakt??

Shyne _/-\o_
Pagina: 1