Mr knowitall zou toch moeten weten geen onbetrouwbare bronnen te moeten citeren? Das grappig
MSX staat dus WEL voor MicroSoft eXtended, wat zo'n beetje elke hollander TERECHT denkt. Met alle respect voor Nishii, een bijzonder charmante man met een bijzonder ego, die hij graag laat strelen op een onopvallende manier. Topman van ASCII, mede bedenker van de MSX standaard en bedenker van de Tandy, professor aan het MIT, zonder meer geniaal. Hij kan ook goed verhalen vertellen...maar het Matsushita Sony "X" verhaal is complete onzin.
Ten eerste heeft Matsushita als gouden regel zijn eigen naam nooit aan een produkt verbonden in deze sector, dat is altijd via subdivisies gegaan. Hardware kwam van Panasonic, software van T&E Soft (
www.tes.co.jp) allebei 100% dochters van Matsushita (Technics in de audio sector is nog zo'n voorbeeld). Sony ontwikkelde zijn eerste MSX computer pas een jaar nadat de standaard was bedacht, o.a. Panasonic, Toshiba, Yashica en Sanyo waren eerder.
Ten tweede zal GEEN ENKELE fabrikant het toestaan om als "X" in een naam worden opgenomen, daar schieten ze niks mee op, het dient geen enkel nut. Mocht er enige waarheid schuilen in het verhaal, dan zou de X gewoon weggelaten zijn. Denk maar even vanuit een computerfabrikant: "ja we hebben hier een mooie nieuwe standaard bedacht, we willen graag dat je die gaat maken, dan vermelden we je als X op de computer!"
Ten derde heb ik inderdaad onze vrind Nishii ontmoet en met heb gebabbeld over zijn MSX-revival project waar hij leuke maar compleet onrealistische verhaalde die hij als topman van ASCII wilde gaan doorvoeren. Ook dit verhaal barstte van de onzin. Niettemin heeft hij wel degelijk een aantal zaken van de grond gekregen, zoals de MSX-PLAYer, en de herstart van het MSX Magazine (dat tussen 1981 en 1992 door ASCII werd uitgegeven)
the_virus schreef op 26 December 2002 @ 23:42:
[...]
ik ben in het bezit van een doos en ik heb er

splinter cell

bij gehaald,
dat spel heerst gewoon, simpel klaar uit.
en het leuke is ook nog dat er je er ook nog live mee op kan, aleen weet ik nog niet of het aleen nieuwe maps downloaden is(more bang for your buck per game) of ook online tegen anderen (lijkt me wel erg stoer, allen de uitwerking stelt me dan voor een paar ???????
vooal als ik bijvoorbeeld halo speel (via een hubbie tegen de rest van de straat) dan kan de ps2 nog wel heel wat leren van ms, zowel als op het gebied van eye candy en kwaliteit van de spellen, ik heb me een maandje geleden een ps2 gehad op een plasma scherm met GT2 erop en ik kan aleen maar zeggen dat ie zeer veel lijkt op een opgevoerde ps1 simpel, het is mooier dan de ps1 maar dar houd het ook bij op. zal wel komen dat er in de X een "echte" 3d-chip zit en de ps1/ps2 toch wel heel erg "software" lijkt.
sony zit al langer op de markt en hebben een voorsprong op MS, das duidelijk.
ga je kijken wat er uit is gekomen (objectief)
ps2 en xbox zijn praftisch tegelijk uitgekomen.
MS eerste 5 console games = compleet nieuwe spellen van de grond af opgebouwd
sony's eerste 5 ps2 games = 3 van de 5 spellen zijn gepoorte versies van de ps1. weining nieuws.
1 punt voor de X
multiplay op de ps2: apart adaptertje kopen t.w.w xx pleuro.
multiplay op de X: gewoon een standaard netwerkkabeltje inpluggen en draaien.
2 punten voor de X
controller van de ps2: opgeleukte versie van de ps1, (persoonlijk veel te klein, hij's gemaakt voor japanners) even wat "drukgevoelige" knopjes erin zetten en klaar. iets waar ik zeer veel ruzie mee heb gehad, gas half vasthouden in een bocht is een onmogelijke taak in GT2
controller van de X: groter dan de ps2, ligt beter in de hand(ik ben geen japanner, dus... er is een kleinere beschikbaar), en 2 triggers perfect voor autorace en dergelijk.
3 punten voor de X
kan nog wel een heel verhaal ophangen maar dat heeft niet zoveel zin.
ik ben niet tegen de ps2 of sony, ik kan wel zeggen dat de ps2 aleen maar zo suc6vol is geworen door zijn voorganger, anders had de X in mijn ogen( en vele andere) de "console war" op zijn sloffen "gewonnen".
De PS2 was volgens mij een jaar eerder dan de X-Box uitgekomen hoor. Verder kan ik me wel in je pluspunten vinden, met uitzondering van de controller aangezien de PS2 Joypad in mijn nederige mening nog steeds de beste controller is die ooit is gemaakt. Ik heb inderdaad ook vrij kleine handen. De controller van de X-Box is gewoon te groot voor me, en de vriendin van een collega van me kan niet eens bij de bovenste knoppen. (je hebt gelijk dat er intussen kleinere controllers voor te krijgen zijn, in het begin was dat niet zo)
Maar nogmaals: het belangrijkst zijn de spellen, en dat is het grootste probleem van de X-Box, niet dat er Microsoft op staat. Je noemt er twee: HALO is een topper, maar niet mijn type spel en Splinter Cell, aangekondigd als de Solid Snake killer, daar moet ik nog eens hard om lachen, het is een MOOI spel, maar een Snake killer, dacht ut nie.
Maar goed, Microsoft had de consolewar van zijn leven niet gewonnen, daar waren ze veel te onervaren voor. Ze hebben echt hele domme fouten gemaakt, maar dat is niet erg, ook Nintendo en Sony hebben wel eens fouten gemaakt. Maar wil je de achterstand in 1 klap inhalen zoals Microsoft wilde moet je geen fouten maken.
ik ben wel in het bezit van een X maar dat wil niet zeggen dat ik er aleen maar positief over ben of dat ik geen kritiek kan hebben over de X, die geef ik zelf ook wel. voor mij heeft de X de beste papieren en daar heb ik de console op gekocht, niet op de naam of de trend die er nu is. (moest toch een dvdplayer hebben)
ik zeg aleen maar: bekijk het eens objectief, in plaats van aleen maar zeuren van MS is dit en sony is dat , schiet je niks mee op.

Je kunt dit niet objectief bekijken, want het hangt van smaak af wat je voor jezelf de fijnste console vind. Je zegt zelf al "voor mij heeft de X-Box de beste papieren", nou voor mij absoluut niet. Hij heeft zelfs geen papieren, het eerste pluspuntje krijgt ie waarschijnlijk als Fable uitkomt, voor mij dan. Zo subjectief als de pest dus.
the_virus schreef op 27 december 2002 @ 00:34:
de verkopen zijn inderdaat goed voor de ps2 in japan en omstreken, maar ik hou die juist buiten beschouwing gezien het feit dat die een kleine 20000km hiervandaan zitten.
de spellen die voor de ps2 zijn uitgekomen zijn bijna alemaal voor de japanse markt gemaakt(let op mondbewegingen in de fmv's).
er is totaal geen aandacht geschonken voor de europese markt, iets wat MS wel doet, spellen met verhaallijn en zo.
Japanse spellen hebben geen verhaallijn? De beste spellen komen nog steeds uit Japan hoor...alleen de schiet-maar-raak-voor-een-knaak spellen niet. Die ook heel leuk kunnen zijn, daar niet van. Daarbij, de PS2 gaat niet ALLEEN goed in Japan hoor...de PS2 is markleider op alle continenten. Ik ben het wel eens met je opmerking dat de mondbewegingen in FMV's niet aangepast worden aan de Engelse taal (dat is ook onbetaalbaar trouwens). Maar goed, het introdemootje van HALO had niet eens mondbewegingen, en dat waren modellen met 1 texture erop geplakt ipv prachtig gerenderde FMV's
de keus (hoeveelheid) is een stuk groter voor de ps2 inderdaad ja, maar de kwaliteit heeft er wel onder te lijden, van de 20 spellen zijn er maar een stuk of 5 waar moeite voor is gedaan om er een lekker spel van te maken, bij de X en nintendo is die verhouding veel hoger, vooral bij nintendo.
sony heeft de gedachte meer is beter
MS en nintendo heeft de gedachte als de het doen doen we het goed.
In mijn ogen heeft MS daar in elk geval in gefaald.
ik hoef geen spellen die gepoort zijn van de pc/ps1 of 20 spellenvan het zelfde genre, ik wil er maar 1 knokspel 1 race spel.
X-Box heeft van beide geen goede. Hoewel het zou kunnen dat er intussen een goed racespel is, helemaal op de hoogte ben ik niet. PGR vond ik niet goed iig, en DOA3 hoeven we het niet over te hebben. Daarbij wil ik graag WEL de keus hebben, want smaken verschillen.
[
Voor 17% gewijzigd door
Verwijderd op 27-12-2002 00:46
]