Toon posts:

ADSL Modem aanlaten of uitzetten?

Pagina: 1
Acties:
  • 194 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds een paar dagen ADSL met een ethernet modem.
Nu vraag ik me af, kun je de modem beter maar gewoon uitzetten als je je pc uit hebt (vooral voor langere tijd, zeg 12 uur of langer), of is het verstandiger om deze maar aan te laten staan?

Zijn aan beide opties voor of nadelen verbonden?

Een voordeel van uitzetten lijkt mij in ieder geval een beetje stroomkostenbesparing omdat de ledjes op de modem dan niet hoeven blijven branden. Of is dit om de een of andere reden niet verstandig om te doen?

Verwijderd

ik weet niet hoe dat met ADSL zit, maar ik heb al een jaar kabel, en ik heb de modem sinds ik 'm heb gekregen niet aangeraakt. Ik denk niet dathet veel kwaad kan doen als je de modem aanlaat.

Jule

• Sumuhtsop
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Hmm je modem kan je gewoon aanlaten, tis alleen maar lastig (mijn mening) om dat ding steeds aan te zetten (nadeel). Dat hele kleine beetje stroom dat je verbruikt merk je echt niet op je rekening. Kheb ook adsl 1.5 jaar nu enne nog nooit me modem uitgezet, en het kan ook geen kwaad. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Sumuhtsop op 24-12-2002 08:08 ]

Verwijderd

Zelf laat ik mijn modem aan staan. betreft hier een Com21 van @home. Bij het uitschakelen van de stroom heeft het modem vaak plm. 20 min. nodig om zichzelf te resetten :O
Stroomverbruik van leds is minimaal dunkt me

• digilb
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08 11:24
Bij mij heb ik alle hardware gekoppeld aan één grote stekkerdoos met aan/uit knop die het hele zaakje beveiligd tegen blikseminslag enzo (van de HEMA om precies te zijn). Daarmee zet ik alles altijd aan als de PC aan gaat en daarna ook weer uit, dus inclusief m'n ADSL-modem. Werkt prima.

PS: alleen m'n laserprinter zit rechtstreeks op het lichtnet omdat die anders steeds gaat opwarmen als hij z'n prik krijgt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 december 2002 @ 08:08:
Zelf laat ik mijn modem aan staan. betreft hier een Com21 van @home. Bij het uitschakelen van de stroom heeft het modem vaak plm. 20 min. nodig om zichzelf te resetten :O
Stroomverbruik van leds is minimaal dunkt me
Ik heb ook een Com21 van @home, ik heb de computer en alle randapparatuur op 1 punt aangesloten.
Ik trek altijd de stekker eruit als ik naar bed ga of als ik een tijdje niet meer op de computer ga, als ik de computer weer opstart dan is het modem eerder online dan dat mijn computer opgestart is dus ik zou niet weten waar jij die 20 minuten vandaan haalt.

Verwijderd

Topicstarter
20 minuten is niet nix zeg. Bij mijn modem zet ik hem aan en binnen, wat zal het zijn, 30 sec denk ik werkt het allemaal weer. Dus daar hoef ik het niet voor te laten. De ledjes die branden zijn, als de pc uitstaat en er dus geen dataverkeer is, 2 bovenop en een kleintje achterop het modem. 3 stuks dus.

Ik weet niet hoe het zit maar ik las in de specs van mijn iiyama monitor bv dat ie in standby mode al 5v gebruikt. Dan brand er toch ook alleen maar een ledje? (meestal zoemen monitoren/tv's ook een beetje als je ze op standby hebt staan, is geluidsproductie, dus ook energieverbruik misschien?)

Tja en alle beetjes besparing helpen he.

Maar mits er geen goede voor of tegenargumenten komen denk ik dat ik het maar zo doe als ik al van plan was, de modem meestal maar aan laten staan, alleen als hij meer als, zeg 24 uur, uit zal gaan staan dat ik hem dan uitzet.

Verwijderd

Ach laat dat ding gewoon aanstaan, ik heb hier ook sinds twee weken ADSL (8mbit/500k) en hij staat altijd aan verbruikt maar iets van 5 watt maximum ofzo. Dusssss

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:57
Deze vraag is al vaker langsgekomen. Over het algemeen is het zo dat je hem gewoon kunt aanlaten.

Com21 modem vraagje :-)
Kabelmodem uitzetten?
Verwijderd schreef op 24 december 2002 @ 07:49:
stroomkostenbesparing omdat de ledjes op de modem
De ledjes eten geen stroom. Echt niet :o
Het is de Aparatuur die de verbinding behoud etc die stroom vreet. Maar alsnog, zelfs dat is niet veel...
digilb schreef op 24 december 2002 @ 08:18:
Bij mij heb ik alle hardware gekoppeld aan één grote stekkerdoos met aan/uit knop die het hele zaakje beveiligd tegen blikseminslag enzo (van de HEMA om precies te zijn). Daarmee zet ik alles altijd aan als de PC aan gaat en daarna ook weer uit, dus inclusief m'n ADSL-modem. Werkt prima.

PS: alleen m'n laserprinter zit rechtstreeks op het lichtnet omdat die anders steeds gaat opwarmen als hij z'n prik krijgt.
De bliksem kan netzogoed in je telefoonlijn slaan, dan is je modem alsnog kapot ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.