Toon posts:

eind/voor versterkers

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo :)

Kan iemand mij precies uitleggen wat het voordeel van een eind en voorversterker tegenover een gewone versterker?
Ik ga binnenkort waarschijnlijk een nieuwe versterker kopen en nu wou ik precies de voor en nadelen wel eens weten..

Zou je nou bijvoorbeeld duidelijk verschil horen tussen een goede ROTEL amp en een ROTEl voor en eindversterker?

Verwijderd

voorversterker is ter reducering van de altijd nog aanwezige ruis, zodat dus je s/n verhouding beter zou moeten zijn. Alhoewel tegenwoordige versterkers gewoon voor- en eindversterker in één zijn. zeg maar in 1 kastje.

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
D'r zijn nog steeds zat aparte eind en voor versterkers, maar dit zijn meestal high end systemen. Soms zelfs zo high end dat ze voor elk kanaal een monoblok hebben om te versterken, dus voor stereo twee aparte versterkers in aparte kasten. Allemaal om invloeden van componenten dicht op elkaar te vermijden (met hele goede interlinks ertussen uiteraard).

Verwijderd

meestal geldt dat er in duurdere systemen nog voor/eindversterks aanwezig zijn.

Verwijderd

invloeden is het juiste ja :)
(ik wil dat namelijk ook nog doen eigenlijk.. ff doorsparen)

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:59
Voorversterker = zwakstroom (<1 V), eigenlijk schakelaar tussen de bronnen volumeregeling (maar inzwakstroom, van 0 (geen geluid) tot laten we zeggen 1 V (knetterhard))
Eindversterker = krachtstroom (relatief), versterkt alleen maar het signaal om de speakers aan te kunnen sturen, vermenigvuldigt het input-signaal met een factor.
2,83V op 8 ohm = 1 W op 8 Ohm (P = I^2*R = (2,83/8)^2 * 8 = 1)
100 Watt eindversterker op 8 Ohm kent dus een voltage van ca. 30 V bij een stroom van 3,5 ampere.
Nu is de theorie dat het krachtstroom-apparaat het zwakstroom-apparaat kan storen. Ik heb zelf voor/eind combinatie. Het is in principe beter. De afscherming is tegenwoordig natuurlijk prima in orde. Maar bij duurdere versterkers zul je wel weer een strikt gescheiden opbouw zien van voor en eind versterker (indien geintegreerd) en linker en rechter kanaal om zo het signaal zo schoon mogelijk naar de speaker te sturen.
Grootste verschil tussen versterkers van zelfde klasse is in mijn opinie voornamelijk klank-kleur. Sommige apparaten zullen iets meer treble geven, anderen misschien iets meer middengebied etc.

Zin.

Verwijderd

nee dat is niet waar.... ! met mijn beperkte kennis hiervan kan ik alleen maar zeggen dat een voorversterker gebruikt wordt om het signaal te versterken!!!

dus...... je hoeft het signaal niet te versterken als het al in de versterker is!! het gaat er meestal om (en dan praat ik over auto installaties) om het voltage en signaal sterkte te verhogen die uit de autoradio komt! met het gevolg dat je je versterker minder hoeft open te draaien waardoor je inderdaad een betere ruis signaal verhouding krijgt!

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:59
Needforspeed,
Tegen wie zeg je nu dat het niet waar is?

Zin.

Verwijderd

:D haha
*proest @ needforspeed*
Redheinz heeft gelijk
buiten dat je eigenlijk alleen schakelt (bij high end uitgezonderd dan) regelt hij de toon, en stelt hij zijn inputs gelijk zodat ze met een bepaalde voltage/m.ampere etc worden uitgestuurd naar eindbak zonder dat ze veel verschillend zijn.

en een volume knop gaat vanaf 0dB naar geloof het - dB 80 en/of -infinity

Verwijderd

Topicstarter
ok, bedankt allemaal..

Verwijderd

btw robzilla..
die unit in je icon lijkt verdomd veel op een kevlar tweeter van mijn b+w speaker :)
cm serie toevallig??

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 december 2002 @ 22:30:
btw robzilla..
die unit in je icon lijkt verdomd veel op een kevlar tweeter van mijn b+w speaker :)
cm serie toevallig??
het is idd een b&w conus jah ;)

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
kevlar mid conus :)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:00

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 21 december 2002 @ 21:16:
voorversterker is ter reducering van de altijd nog aanwezige ruis, zodat dus je s/n verhouding beter zou moeten zijn.
Waar haal je die onzin vandaan :D :?

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Gescheiden voedingen kan een voordeel zijn, vooral voor de pre. mogelijk kun je de voedingen ook beter afschermen Verder kun je meer kiezen (verschillende merken combineren).
Echt fundamentele voordelen zijn er eigenlijk niet. Er zijn ook geintegreerde amps met meerdere voedingen en goede afscherming is een kwestie van ontwerp en onderdelen (trafo kap van mumetaal). Een goed ontworpen geintegreerde amp hoeft eigenlijk niet onder te doen (er zijn zelfs voordelen, zoals kortere signaal weg tussen pre en eind).

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Verwijderd

Het leuke is dat een eindversterker cq eindtrap vaak gescheiden is opgebouwd. In een geintegreerde versterker wordt er 1 voedingsspoel gebruikt en in een gescheiden systeem wordt er voor elk kanaal een trafo gebruikt.
Verder kun je een eindtrap vaak aansluiten op je bestaande DD versterker (als deze pre-outs heeft) Zo kun je de stereo performance verbeteren.
Pagina: 1