Toon posts:

[winXP] Zelfde boot-probleem keert maandelijks terug*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De pc van mijn vader heeft het volgende probleem.

Telkens eerst formatteren dan vers winxp erop zetten.
Alles draait perfect, tot na ongeveer een 3 weken waarna plotseling tijdens het booten van windows je heel kort (te kort om te lezen wat er staat) een blauw scherm met info krijgt en daarna auto-reboot.
Hierna is de enige mogelijkheid opnieuw formatteren/installeren want anders werkt xp totaal niet meer, geen van de andere herstel opties helpt.

Waar kan het nu aan liggen?
Brakke hd ? - maar waarom dan steeds pas na 3 weken ongeveer
Brak geheugen ? - zelfde, hoe test je dit trouwens, immers als je gewoon 1 v/d geheugenmodules eruithaalt, dan moet je 3 weken wachten om te kijken of er weer iets fout gaat, dus is er een progje voor beschikbaar?

Iets anders?

Het systeem:
Asus A7V 133 1.01A bios 1007
Duron 700 MHZ
384 MB
20 GB HD .....
Geforce 2 MX
Winxp prof dus.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 December 2002 @ 15:57:
Het kan zijn dat een bepaald gedeelte van je hardeschijf problemen veroorzaakt. Na 3 weken kom je dus toe aan dat stuk en dan gaat het waarschijnlijk mis...

Probeer eens een oppervlaktecontrole...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2002 16:16 ]

• jaKKer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:16

jaKKer

liev ;x She's on Fire

Verwijderd schreef op 19 December 2002 @ 15:57:
Brak geheugen ? - zelfde, hoe test je dit trouwens
Met memtest moet je maar ff downloaden weer niet zo snel waar zoek wel ff

url=http://hcidesign.com/memtest/download.html] Memtest hier rammen [/url]

[ Voor 16% gewijzigd door jaKKer op 19-12-2002 16:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke, dus memtest, en is er ook een programma om de HD te testen? Naast oppervalkte controle.
Verder kan je deze programma's ook aanroepen op een andere manier dan eerst opnieuw xp installeren

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 December 2002 @ 16:20:
Oke, dus memtest, en is er ook een programma om de HD te testen? Naast oppervalkte controle.
Verder kan je deze programma's ook aanroepen op een andere manier dan eerst opnieuw xp installeren
Vroeger gebruikte ik de Norton Utilities die had ook een soort scandisk, ben de naam even kwijt. Je moet eens op zoek gaan naar een soort rescue diskette waarmee je opstart en dan de hele computer eens goed controleerd...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 december 2002 @ 15:57:Alles draait perfect, tot na ongeveer een 3 weken waarna plotseling tijdens het booten van windows je heel kort (te kort om te lezen wat er staat) een blauw scherm met info krijgt en daarna auto-reboot.
Dit kun je uitschakelen... Dit staat vermeld in de FAQ van WOS:
XP reboot automatisch bij het vinden van een fout?
Start, configuratiescherm, Prestatie en onderhoud, Systeem, Tabblad geavanceerd, optie Opstart en herstelinstellingen.Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/Buzzman/faq/Systeemfout.jpg
En met behulp van die BSOD kun je de error traceren d.m.v. zoeken op de Knowledge Base van MS... Zie voor meer duidelijkheid:
Informatie over BSOD's en wat kan je eraan doen?
Hierna is de enige mogelijkheid opnieuw formatteren/installeren want anders werkt xp totaal niet meer, geen van de andere herstel opties helpt.
Je kunt na het installeren van je XP een herstelpunt aanmaken. Die kun je vervolgens herladen zodat je systeem weer met een goed werkende instelling werkt. Zie de help functie in XP over herstelpunten..
Brak geheugen ? - zelfde, hoe test je dit trouwens, immers als je gewoon 1 v/d geheugenmodules eruithaalt, dan moet je 3 weken wachten om te kijken of er weer iets fout gaat, dus is er een progje voor beschikbaar?
www.memtest.com <-- daar kun je een testprogramma downloaden waarmee je je geheugen kunt testen :)

Je overige hardware (geluidskaart, modem, netwerkkaart etc..) kun je testen door ze simpelweg weg te laten uit je systeem en ze één voor één terug te zetten in je systeem. Krijg je weer een error dan zal het hoogst waarschijnlijk aan de hardware liggen die je het laatste hebt geplaatst. Zorg ook dat je XP compatible drivers op je systeem hebt. Download desnoods nieuwe drivers van de site van de fabrikant... de drivers op de meegeleverde cd's zijn meestal achterhaald. De eerste versie van een driver onder XP zijn meestal niet echt betrouwbaar en veroorzaken vaak BSOD's...
Verwijderd schreef op 19 december 2002 @ 16:20:
Veel fabrikanten van HD's hebben op hun site tools staan waarmee je de HD grondig kan testen...

p.s. volgende keer even je OS in de titel vermelden, zie ook:
Windows Operated Systems Policy

Succes :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2002 16:24 ]

• jaKKer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:16

jaKKer

liev ;x She's on Fire

euh persoonlijk denk ik eigelijk niet dat het je HD is want meestal is hij dan kapot maar je kan steeds windows erop zetten en dan doet hij het weer fftjes. Maar daar weet ik geen progie voor zoek anders ff op www.google.nl. En Memtest moet je op floppy zetten die werkt volgens mij veder niet in windows. Er staat al een heel verhaal dat moet wel genoeg zijn. :)

[ Voor 10% gewijzigd door jaKKer op 19-12-2002 16:25 ]

• made28
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-02 00:28

made28

Brandnew machine :)

Je bedoeld Norton diskdocter oftwel ndd (tegenwoordig ndd32.exe)
zou ik idd maar een runnen kan heel makelijk zij met fouten diw windhoos laat ligen

Technet Gold

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 december 2002 @ 16:22:
[...]
Dit kun je uitschakelen... Dit staat vermeld in de FAQ van WOS:
XP reboot automatisch bij het vinden van een fout?
[...]
En met behulp van die BSOD kun je de error traceren d.m.v. zoeken op de Knowledge Base van MS... Zie voor meer duidelijkheid:
Informatie over BSOD's en wat kan je eraan doen?
[...]
Je kunt na het installeren van je XP een herstelpunt aanmaken. Die kun je vervolgens herladen zodat je systeem weer met een goed werkende instelling werkt. Zie de help functie in XP over herstelpunten..
[...]
www.memtest.com <-- daar kun je een testprogramma downloaden waarmee je je geheugen kunt testen :)

Je overige hardware (geluidskaart, modem, netwerkkaart etc..) kun je testen door ze simpelweg weg te laten uit je systeem en ze één voor één terug te zetten in je systeem. Krijg je weer een error dan zal het hoogst waarschijnlijk aan de hardware liggen die je het laatste hebt geplaatst. Zorg ook dat je XP compatible drivers op je systeem hebt. Download desnoods nieuwe drivers van de site van de fabrikant... de drivers op de meegeleverde cd's zijn meestal achterhaald. De eerste versie van een driver onder XP zijn meestal niet echt betrouwbaar en veroorzaken vaak BSOD's...
[...]

Veel fabrikanten van HD's hebben op hun site tools staan waarmee je de HD grondig kan testen...

p.s. volgende keer even je OS in de titel vermelden, zie ook:
Windows Operated Systems Policy

Succes :)
Bedankt, maar is er nog een manier waarop ik dat automatisch rebooten nu uit kan zetten zodat ik de foutmelding kan lezen? Immers ik kom op geen enkele manier meer in windows

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-06 23:37

Gé Brander

MS SQL Server

Veilige modus m.b.v. F8?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 december 2002 @ 16:32:Bedankt, maar is er nog een manier waarop ik dat automatisch rebooten nu uit kan zetten zodat ik de foutmelding kan lezen? Immers ik kom op geen enkele manier meer in windows
Ook niet in veilige modus? Dan kan je het ook uitschakelen :)

Verwijderd

Topicstarter
Nee, telktens zie je die laadbalk met het windows logo en als die weggaat komt de error en reboot ie automatisch ongeacht welke optie je bij het opstarten hebt gekozen.

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
[winXP] in de topictitel gezet :)
Pagina: 1