Toon posts:

[XP] IRQ instellen

Pagina: 1
Acties:
  • 75 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Mjah: ik heb dus een probleempje met mijn AC'97 audio.. Nu ik aan het kloten ben, wil ik in Win XP de IRQ instellingen veranderen. maar dat kan dus niet zomaar geloof ik |:(
Ik wordt onderhand schijt-ziek van dat geklier, dat je nix mag veranderen..

Weet iemand hoe je ervoor kan zorgen dat je de IRQ's en I/o's WEL in kan stellen?
bvd.

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:51
windows xp niet als ACPI PC installeren

check devicemanager eens en dan bij computer, als daar zoiets staat als ACPI uniprocessor staat ACPI in je bios aan, uitzetten in je bios heeft dan zowiezo geen effect meer daarop

[ Voor 1% gewijzigd door Turismo op 18-12-2002 22:49 . Reden: typo ]

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Verwijderd

Topicstarter
heej, das een goeie! ik ga het eens proberen. thnx :)

• Turismo
Verwijderd schreef op 18 December 2002 @ 22:42:
heej, das een goeie! ik ga het eens proberen. thnx :)
oh je begrijpt dus waar ik t over heb :o

mhh als je je windows wil behouden heb ik hier nog wat, ik heb t zelf nooit getest dus ik weet niet of t werkt, ooit hier gelezen op GoT en maar bewaart in case of...
Dus alleen wanneer je niet alles schoon en opnieuw wilt installeren, al is dat wel te prefereren ofcourse
"Je kunt dit doen door:

# Go to Device Manager and select Computer -> Properties of ACPI PC
# Click the driver Tab and choose Update Driver
# When the wizard gets to the "What do you want the wizard to do?" page select "Display a list of the known drivers..."
# Then "Show all hardware of this device class"
# Then select "Standard PC"
# Reboot the machine
# When Windows 2000 restarts it'll redetect most of the hardware in your machine again and reassign IRQ's to them, turning off ACPI.

Alle IRQs worden opnieuw verdeeld. Dit lijstje komt van deze site onder de FAQ section "bios".

Je kan ook irq sharing uitschakelen zonder de ACPI HAL weg te gooien: voeg gewoon /noirqrouting toe in \boot.ini (op dezelfde plaats waar /fastdetect staat).

Dit schakelt de irq routing uit, en zorgt ervoor dat al je irq's blijven staan zoals ze ingesteld worden door de bios (normaal is dit dus niet geshared). Je behoudt wel de power management functies van ACPI. Dit is een niet-gedocumenteerde optie trouwens."

[ Voor 8% gewijzigd door Turismo op 18-12-2002 22:53 ]

• Roa
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-07-2024

Roa

Als je ACPI in je bios uitzet, wat voor gevolgen heeft dat voor je pc?

Research is what I'm doing when I don't know what I'm doing.

• Turismo
Roa schreef op 18 december 2002 @ 23:10:
Als je ACPI in je bios uitzet, wat voor gevolgen heeft dat voor je pc?
voornamelijk dat de hibernate functie in bijv winxp of win2k niet meer werkt.

ander voordeel is dat je je eigen IRQs kan instellen door middel van de bios.
windows pakt dan die irq settings aangegeven zoals in je bios.

nadeel is weer er zijn minder irq's om te verdelen(dat is de hele heisa waar ACPI om gaat, meer irq's), maar nadeel van acpi is dat die teveel apparaten op 1 irq shared, wat nooit positief is.

ff van een site geplukt ter verduidelijking
Windows 2000/XP

As described in our special Windows 2000 / XP article [1], Windows 2000/XP can change the IRQ assignment of your BIOS when you have ACPI enabled. That is one reason why it can be good in some situations to disable ACPI. On many mainboards, if ACPI is enabled under Windows 2000/XP, all devices will use the same IRQ (usually 9, sometimes 11) and that will be displayed in the Windows Device Manager. The real IRQ assignment still is made by the BIOS and displayed in the PCI device listing table however. You should check this list even if you have ACPI enabled under Windows 2000/XP when you want to optimize your system.
Je hebt natuurlijk wel Advanced powermanagement (APM) als je dit in je bios aanhebt althans, ik zie meer voordeel in een XP zonder ACPI aan.

[lol-modus]
wat ik zelf wel handig vond is dat ik als ik me pc uit wil doe startbutton op me keyboard indruk 1 pijl naar boven doe enter en nog eens enter en me pc gaat uit.
bij ACPI enabled ging die altijd in hibernate mode, wat ik persoonlijk zwaar irritant vond omdat ik er zo aan gewend ben aan die toetsencombo
[/lol-modus]

hier nog wat sites erover

http://www.acpi.info/index.html

onze vriendjes bij MS
http://www.microsoft.com/hwdev/tech/onnow/default.asp

http://www.extremetech.com/category2/0,3971,12079,00.asp

er is trouwens een hoop te vinden hierover op google hoor.

[ Voor 38% gewijzigd door Turismo op 18-12-2002 23:26 ]

• Roa
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-07-2024

Roa

Naja, ik heb echt grote problemen: [rml][ Win XP]Driver irq not less or equel[/rml] en misschien dat dat helpt, ik ben echt ten einde raad....

Research is what I'm doing when I don't know what I'm doing.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik had net hetzelfde met een ALDI bak., nieuwe geluidskaart er in (Q-tech 5.1 budget kaartje) omdat de onboard kaduuk was.

vond ik via de SEARCH functie dit draadje, doorgelezen, zie ik een paar keer BIOS staan.
[gedachte] laat ik eens in de bios prutsen, die aldi bak hoef ik toch niet op te werken.als er wat mis gaat heb ik morgen weer wat[/gedachte]

ik beetje klooien, dingen veranderd waarvan ik niet weet waar ze voor zijn.
1e keer start windows niet op
weer wat veranderd
2e keer gaat het goed..helaas nog problemen met IRQ gebeuren en geen geluid uit mijn 5.1 kaartje.
alle oude instellingen in de bios weer teruggezet, 1 ding veranderd
3e keer opstarten
geen geluid
weer [gedachte] laat ik nu in de geluidsinstellingen van windows XP eens even die geluidskaart selecteren[/gedachte] BINGO.

Probleem opgelost, er komt geluid uit die ALDI bak.

Lang leve de [pruts][/pruts] mode :D

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ik ben blij voor je dat het opgelost is :D

Maar om te voorkomen dat mensen nog gaan reageren in dit topic op de originele poster zijn vraag, doe ik het topic maar dicht :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.