Ik ben dit ook al een tijdje van plan, ik had alleen niet van dat myHTPC gehoord maar het ziet er iig goed uit. Mijn doel is meer de echte dedicated application machine (een DAM volgens pgo-boek

).
Dit betekend dus dat men Windows XP installeerd (ja ik ga voor Windows XP). Het is mij al gelukt om te booten e.d. in minder dan 25 seconden, dan is het systeem dus gewoon startklaar. Dit is mogelijk als je een boel services eruit gooit die toch niet nodig zijn (print spooler, plug en play hardware etc etc). En aangezien de behuizing die van een oude video-recorder wordt is dat wel nodig ook. Ik wil gewoon dat ding aan kunnen zetten om een film te kunnen kijken, niet eerst met een toetsenbord oid gaan kloten dat is gewoon brak.
Het instellen is dan te doen met de afstandsbediening, maar dat lijkt mij ook vrij brak. Ik denk dat ik een remote-beheer programma maak waarmee je gewoon op je eigen pc de boel instelt en dan bij de tv je film kan kijken. En natuurlijk mag de functie om films te syncroniseren tussen je server en je HT niet ontbreken

.
Internetten met dat ding en al die ongein die ik heb gezien dara hoef je dus voorlopig niet op te rekenen. Het gaat dus puur om een machine die in staat is om gebruiksvriendelijk o.a. DivX en XviD films te bekijken (de meesten weten waar ik op doel

).
Je hebt dus die video op je pc staan en geeft aan dat je hem af wil gaan spelen, je zet hem in de playlist en laat hem eventueel 'syncroniseren' (mooi woord ipv kopiëren dus

) waarna je hem kan bekijken, daarna schrijft hij hem eventueel weg naar je filserver om hem later nog is op te kunnen vragen. De reden waarom die eerst de hele film over zal gaan zetten is als volgt: je weet maar nooi wat er gebeurt tijdens het afspelen van een film en als een film halvewege stopt is dat gewoon zwaar bagger

, dan maar 3 minuten kopiëren (maar dat is natuurlijk optioneel).
Technisch gezien zou het mogelijk moeten zijn om het ook als een video-recorder dienst te laten zijn, maar aangezien de vrij hoge systeemvereisten zal dit moeilijk worden. As je kan opnemen dan kan je ook gewoon afspelen, dus eventueel zou je er gewoon TV mee kunnen kijken, maarja de vraag is of dat de kwaliteit ten goede komt...
Ik kan nog veel meer dingen vertellen, maar voorlopig ben ik even bezig met een ander project dus mensen die op zoek zijn naar zo'n DAM moeten nog even wachten. Ik ben ook aan het overwegen om de boel opensource te maken, maar dat weet ik nog niet helemaal zeker.
Ik kan jullie iig verzekeren dat er binnen een half jaar zo'n DAM bij mij thuis staat en met uitgebreide beschrijvingen op internet e.d..