[maxtor schijf] datafout bij lezen station c

Pagina: 1
Acties:

• vandenhende
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-03 23:23
Bij het opstarten van de computer van een kennis van mij dan krijg ik de volgende foutmelding: datafout bij het lezen van station c (afbreken, herhalen, overslaan....)
Eerst krijg ik wel al een windows 98 venster te zien, dus hij kan wel op de schijf, maar daarna krijg ik dus deze melding en kom ik gewoon niet in windows.

Wat betekent dit? Slechte sectoren? Hoe los ik dit op? Formatteren?
Alvast bedankt!

8)

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-03 17:43

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Als je de beschikking hebt over een 2de pc, zet dan desbetreffende HD over en controlleer dan eens in windows met scandisk oid wat er aan de hand is.
En eventueel als het nog leesbaar is kun je backups maken.
Dit is ook mogelijk met een bootdisk, en dan kun je onder dos scandisk draaien.

Als dit tot nix leidt.
download dan even powertools van maxtor en controleer daarmee je schijf.
Staat een linkje in deze fag
Als die controle geen fouten oid opgeeft, schijf leegmaken, en opnieuw alle partities aanmaken en formateren.
Als die controle wel fouten opleverd, kun je ervan uitgaan dat je schijf aan het sterven is.
Als je dan nog garantie hebt, contact opnemen met desbetreffende winkel.

• vandenhende
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-03 23:23
Heb dus dat programmaatje van de site van maxtor afgehaald en gedraaid. Ik kwam toen tot de conclusie dat er 2 schijven in die pc zaten (|:( heeeeel erg dom van mij)
Het probleem bevindt zich dus niet op de maxtor schijf maar op die andere. Een western digital (wd200eb).
Ik zat toen toch in het programma van maxtor en toen heb ik met dat progje even die WD schijf op fouten gecontroleerd. Er werden fouten aangetroffen.
Ik dacht probeer het even met dat tooltje van western digital zelf (=data lifeguard diagnostics). Ik heb de quick test en de extended test uitgevoerd en nu worden er geen fouten gevonden... 8)7 raaaaaarrrrrrr

Zal ik nou maar de herstelprocedure van het maxtor programma starten of is dit link omdat het een andere fabrikant is??

Tweede vraag: hoe kan ik (zonder in windows te komen) zien welke van de 2 schijven als c schijf is ingesteld?

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-03 17:43

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Als de tooltje van fabrikant van die schijf geen errors vind zou ik geen andere tool gebruiken.
Maar hier heb ik zelf geen ervaring, zou ook wel goed kunnen gaan.

Op je 2de vraag, doorgaands is dat de primary master waar je os op staat.
Dit kun je wel zien bij booten, daar heb je een scherm waar je HD's in worden getoond.