Adobe After Effects/Premiere, hoe maak ik dit effect?

Pagina: 1
Acties:
  • 180 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:07

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Topicstarter
Ik kan er niet echt opkomen hoe dit is gedaan:
Afbeeldingslocatie: http://spaceface.netfirms.com/got/strecht-effect.jpg

Het lijkt in de eerste instantie op een directional blur, maar die "blurren" dus.. dit lijkt nergens te blurren maar constant te stretchen..

Opzich is dit natuurlijk simpel te doen door je bitmap te stretchen in bijv photoshop, maar in het filmpje wat ik bedoel wordt dit ook verwerkt in motion. Klein voorbeeldje heb ik hier (257kb) gezet .

Ik kom er echt niet uit hoe het gedaan kan zijn =Z

Please help!

[ Voor 11% gewijzigd door apNia op 18-12-2002 20:45 ]

• apNia

apNia

Topicstarter
[ bump ]
niemand die 't weet? =(

Verwijderd

(Dit zit volgens mij niet helemaal in het goede forum.

Even een modje kicken :) )

Eerst even mijzelf kicken :P

Hij staat hier goed.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2002 15:32 ]

• apNia

apNia

Topicstarter
gezien de replies lijkt het idd het verkeerde forum.. misschien helemaal niet zo'n gek idee om een mod 'm naar een ander forum te laten knallen? =|

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Je kunt photoshop filters gebruiken in Premiere, gewoon door de desbetreffende filter in de pluginmap van Premiere te kopieeren. Als je het wilt animeren kan je werken met keypoints.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• apNia

apNia

Topicstarter
ja maar het is geen filter binnen fotoshop.. het is gewoon een horizontale resize van een deel van de image...

Verwijderd

het kan wel met blur.... ik weet niet hoe het gaat met premiere...
op school had ik het gehad.. maar ik ben het vergeten 8)7 sorry :7

• apNia

apNia

Topicstarter
ja dat is de directional blur.. maar die vervaagt na verloop van tijd, dit is echt het stretchen van een bepaald punt...

ik heb even een voorbeeldje gemaakt in photoshop:

Afbeeldingslocatie: http://spaceface.netfirms.com/got/stretch01.jpg
directional blur (in photoshop motion blur)

Afbeeldingslocatie: http://spaceface.netfirms.com/got/stretch02.jpg
"stretch" effect: het effect wat ik wil bereiken, maar dan in Premiere of After Effects..

En dat verschil is 't 'm eigenlijk...

Dus als iemand 't weet, ik ben u eeuwig dankbaar =)

[ Voor 16% gewijzigd door apNia op 18-12-2002 19:44 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:37
Past wat meer in (av ->) W&G

Mijn Home Cinema in aanbouw

• mpegernie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-03-2016

mpegernie

.mpe

ik kan je filmpje niet downloaden maar ik neem aan dat je gewoon 1 kolom pixels wilt uitrekken tot de zijkant?

ik weet niet of dit in premiere zou lukken, misschien heb je meer suc6 met after effects daarmee.
ik heb net ff met virtualdub geprobeerd te laten zien wat ik bedoel maar de resize filter die daar in zit gaat over z'n nek van het resizen van een 1px brede selectie. Als dat wel was gelukt dan zou je met een simpel maskertje dit in premiere over je beeld heen kunnen leggen natuurlijk. ik kijk nog ff verder

edit: ow, op zich kan het wel met VD

hier een screenshotje van de filters en de crop instellingen.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~chasin/MpegErnie/FORUM/homerstretch.jpg
het is een beetje goochelen met extreem resizen en dan weer croppen om de lelijke balk die je krijgt van de 2px resize weer weg te krijgen maar het kan wel.
En ik zie dat je in je voorbeeld een groter gedeelte stretched, dat zou dus wat makkelijker moeten gaan met alleen een resize filter.
suc6

[ Voor 33% gewijzigd door mpegernie op 18-12-2002 21:43 . Reden: }:O ]

"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-08 22:18

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Als je nou die 1-pixelige selectie neemt, verticaal. Je selecteert (als je streeprand aan de linkerkant moet komen) je meest linkse rij pixels, gewoon op klikken, hij pakt de hele rij van boven naar beneden.
Wil je niet de hele rij hebben, dan niet deselecteren, je kiest de rechthoek-selectie en met Control-select knip je een stuk van je langwerpige selectie af.

Nu kies je 'Edit' ->'Define Pattern'.
Vervolgens deselecteer je, en maak je een nieuwe layer aan. Je maakt met de rechthoek-selectie een selectie aan precies zo hoog als je streep waar je net een pattern van gemaakt hebt. En dan kies je 'Edit' -> 'Fill...' en in het dialoogboxje kies je 'Pattern'.

En voila... daar is je langerekte pixelreeks :)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• mpegernie

mpegernie

.mpe

single column marquee tool , CTRL-T en resizen was genoeg geweest, want ik neem aan dat je het over photoshop hebt (layers..)? plus dat hij graag een "motion" stretch wilde :)

[ Voor 63% gewijzigd door mpegernie op 18-12-2002 22:17 ]

"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead

• apNia

apNia

Topicstarter
yep.. die voorbeeldjes hierboven heb ik zelf gemaakt.. in photoshop lukt 't al.. probleem is echt motion in After Effects..

M'n movielink is ff plat, heb 'm ff gemirrord: www.watdefoque.com/bus-stretch.avi

• MaDDoG
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

MaDDoG

De brakste schakel

Neem de regel pixels die je wil stretchen, maak daar een plaatje van van voldoende lengte in een naar keuze graphisch pakket. Maak een bewegend alpha mask (van het moment van waar de pixellijn begint tot waar je hem heen wil) van een steeds groter wordende rechthoek. En laat dat mask je nieuwe eigen gemaakte plaatje tonen.

Is dat een beetje begrijpbaar? Geen standaard filter. Wel een erg makkelijk effect.

"Computer games don't affect kids. I mean if Pacman affected us as kids,
we'd all run around in a darkened room munching pills and listening
to repetitive music."

• apNia

apNia

Topicstarter
Maar als je die bus-stretch bekijkt zie je dat de stretch ook dynamisch is en zegmaar de rand van dat masker pakt. Dus die stretch kan geen image zijn... en aangezien je in AFX en Premiere niet bepaalde selecties kan stretchen weet ik 't ook niet meer =\

• mpegernie

mpegernie

.mpe

apNia schreef op 19 december 2002 @ 18:33:
Maar als je die bus-stretch bekijkt zie je dat de stretch ook dynamisch is en zegmaar de rand van dat masker pakt. Dus die stretch kan geen image zijn... en aangezien je in AFX en Premiere niet bepaalde selecties kan stretchen weet ik 't ook niet meer =\
die beweging is idd lastig, ik zou zou niet iets weten dat zoiets kan. maar verder is de oplossing VD + in premiere er overheen leggen met een masker best te doen.

Verwijderd

frame voor frame pixelstretchen in photoshop zoals darkblue beschreef. Vind het wel interessant omdat ik het zelf ook wou gaan doen. De manier zoals darkblue beschrijft is ook degene die ik altijd gebruik in photoshop. Je kan in premiere een hele reeks frames maken in TIFF of BMP formaat. Vervolgens edit je deze in PS, en importeert ze weer in premier. Wel wat werk, maar ach, dat hoort erbij ;)

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:51

KneoK

Not in a million lightyears

In photoshop moet je Filters --> Other --> Offset nemen en dan Repeat Edge Pixels aanvinken
Pagina: 1