[WC] Flow bij pompen (Sicce Nova)

Pagina: 1
Acties:
  • 48 views sinds 30-01-2008

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Stelling: een pomp met een te hoge waterflow is slechter, de warmte wordt weliswaar sneller uit het waterblok weggenomen, maar hij kan de warmte niet kwijt in het rad door de snelheid.

True or not? Ik ben namelijk nog aan het twijfelen aan de pomp die ik gebruik. Heb al veel gelezen dmv de search, maar ik zie mensen die zeggen dat je best een hoge flow hebt (1000l/u), maar tests wijzen uit dat het bijna niks uitmaakt. Dus ik ben een beetje aan het uitzoeken wat de gulden middenweg is voor een standaard WC systeem met een waterblok, dikke radiator en een klein reservoir.

Nog wat, over de Sicce Nova pompjes is veel te vinden, ook dat ze redelijk luid zijn.. Maar kan iemand die zo'n pomp heeft eens zeggen hoeveel geluid het concreet is?

Bvd.

[ Voor 4% gewijzigd door Steve op 16-12-2002 15:54 ]

• JayVee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-11-2025

JayVee

shibby++!

Dude, daar zijn ZO veel topics over. Sneller is beter, zoek maar!

//edit
En voor dat mensen weer gaan discussieren...
Dit is gewoon getest. Dus allemaal leuk die theorien, maar uiteindelijk is sneller koeler, ook al is het natuurlijk niet lineair.

[ Voor 59% gewijzigd door JayVee op 16-12-2002 16:04 ]

ASCII stupid question, get a stupid ANSI!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Lezen :)
Jupiler schreef op 16 December 2002 @ 15:54:
Heb al veel gelezen dmv de search, maar ik zie mensen die zeggen dat je best een hoge flow hebt (1000l/u), maar tests wijzen uit dat het bijna niks uitmaakt. Dus ik ben een beetje aan het uitzoeken wat de gulden middenweg is voor een standaard WC systeem met een waterblok, dikke radiator en een klein reservoir.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
flow maakt weinig tot niets uit, je moet natuurlijk wel flow hebben maar een beetje is al genoeg en heb je erg veel flow zeg 2000l/u is dus niet beter dan 200l/u

stelling is ook niet waar het is niet zo dat door hoge flow minder warte kwijt wordt geraakt aan de radiateur

over die pomp zou het niet weten ik gebruik een eheim 1046 300l/u

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Dus een Sicce Novatje die 800l/u (instelbaar) haalt zou meer dan voldoende moeten zijn.

Nu nog het geluidsniveau... M'n PC zal redelijk stil worden, en de Sicce zal ook op een rubberen mat (of noppenschuim-geluidsisolatie) komen, dus resonantie zal ik niet hebben... Maar maken ze geen brommend geluid o.i.d.?

• JayVee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-11-2025

JayVee

shibby++!

Hm, okay sorry, had beter moeten lezen!

Ik heb echter een ietsie andere vraag, die er misschien wel bij past:
Ik ben van plan een waterkoeling te kopen, en dan ga ik ALLES koelen: nieuwe proc (weet nog niet of AMD of intel), chipset, en grafische kaart (9700Pro). Dat ga ik ook overclocken en zo....
Het lijkt mij niet efficient om alles achterelkaar aan te sluiten, dan koel je het laatste object met warm water...

Dus is mijn vraag: Is het beter om het dan parallel te doen? En zo ja, hoe doe je dat? Een dikke slang verdelen met een Y op twee kleinere, of kan je gewoon dezelfde diameter gebruiken (zodat het water voor de splitsing sneller stroomt) ??

ASCII stupid question, get a stupid ANSI!

Verwijderd

Ik geloof dat dabit er ook een topic over heeft lopen

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Hmm, je kan ze wel in serie schakelen (klinkt elektronisch :p), zoveel maakt dat niet uit. Je kan ook een Y-stukje gebruiken en ze parallel schakelen, maar dan heb je ook meer slangen he.. Niet echt aangeraden als je geen bigtower hebt.

En ALS je ze seriëel schakelt, zorg dan wel dat het object dat het meeste warmte maakt de dikste slang krijgt (bv. 10mm), de andere objecten een kleinere slang (bv. 8mm). En je hebt dan best ook een iets sterkere pomp.

[ Voor 32% gewijzigd door Steve op 16-12-2002 16:17 ]

Verwijderd

JayVee schreef op 16 december 2002 @ 16:02:
Dude, daar zijn ZO veel topics over. Sneller is beter, zoek maar!

//edit
En voor dat mensen weer gaan discussieren...
Dit is gewoon getest. Dus allemaal leuk die theorien, maar uiteindelijk is sneller koeler, ook al is het natuurlijk niet lineair.
SNELLER IS NIET BETER! Het maakt amper iets uit, maar teveel flow is niet goed. Het water kan dan moeilijk warmte opnemen uit het blok en moeilijk warmte kwijt in de rad.

Als je ergens tussen de 500 en de 1500 l/u zit dan zit je goed hoor.

Airflow hetzelfde, zet maar eens een stofzuiger op je heatsink. Je zou denken dat dat super koelt. Nou mooi niet, ik werd 2 graden warmer als met me gewone fan (2500 rpm)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2002 16:23 ]

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
En hier het topic van DaBit: [rml][ WC] verdeling van waterstroom & weerstand[/rml]

Maar nu gaarne weer ontopic.. Heeft iemand zo'n Sicce Nova? Zou gaarne weten hoe het zit met het geluid... Met wat te vergelijken, of hoeveel dB als je de mogelijkheid hebt dat te meten.

En de sterkere Sicce's zouden veel warmte genereren.. Het Nova'tje ook? Dat heb ik niet gevonden in de search.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 december 2002 @ 16:22:
[...]

SNELLER IS NIET BETER! Het maakt amper iets uit, maar teveel flow is niet goed. Het water kan dan moeilijk warmte opnemen uit het blok en moeilijk warmte kwijt in de rad.

Als je ergens tussen de 500 en de 1500 l/u zit dan zit je goed hoor.
Mijn stelling klopte dus :)
En een pompje dat theoretisch 800l/u heeft moet het doen. P'fect.

Verwijderd

verkeerde knopje gedrukt

[ Voor 255% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2002 16:29 ]

Verwijderd

Die stelling en de juistheid ervan is allang besproken in een ellenlang topic, dus je brengt weinig nieuws, al lijk je nogal verwonderd over het feit dat je stelling klopt

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2002 16:28 ]

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Ik zag velen beweren dat een hogere flow beter is (cfr. JayVee ;)) dus ik was het niet helemaal zeker.

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:40
maakt geen drol uit, en als je nadenkt, als je water harder stroomt, dan neemt het per liter minder warmte op, en hoeft het dus ook minder kwijt in de radiator.

als het langzamer stroomt dan neemt het per liter meer water op, en moet het dus ook meer kwijt in de radiator.

dus het verhaal dat je met een te hoge flow te weinig warmte in je radiator kwijt raakt lijkt me zoizo niet kloppen :Y)

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Dus jij gaat in tegen Thorry's mening? Hmm dit wordt nog spannend :p

Anyway:
-JB- schreef op 16 December 2002 @ 16:36:
als het langzamer stroomt dan neemt het per liter meer water op, en moet het dus ook meer kwijt in de radiator.
Hij krijgt ook meer tijd om de warmte kwijt te raken..

[ Voor 70% gewijzigd door Steve op 16-12-2002 16:42 ]

Verwijderd

-JB- schreef op 16 december 2002 @ 16:36:
maakt geen drol uit, en als je nadenkt, als je water harder stroomt, dan neemt het per liter minder warmte op, en hoeft het dus ook minder kwijt in de radiator.

dus het verhaal dat je met een te hoge flow te weinig warmte in je radiator kwijt raakt lijkt me zoizo niet kloppen :Y)
Je zegt het zelf het neemt minder op en raakt minder kwijt.

Oftewel:

Er komt een x aantal watt uit je processor (altijd no-matter wat je flow is)
Je neemt minder op uit je blok, dus blijft er meer warmte in je blok en je proc hangen (dus is de CPU temp hoger)

Heb je te weinig flow dan blijft het water te lang in het blok hangen waardoor het water niet meer meer warmte kan opnemen en dus ook je CPU temp omhoog gaat.

Het hangt een beetje van je systeem af hoeveel flow je hebt en wat voor pomp je nodig hebt.

Wat ik deed:

alles buiten de PC aangesloten (Rad, CPU blok, GPU blok enz) pompie in reservoir gehangen. Stopwatch gepakt. 2 liter fles gepakt. (deze setup werkt alleen bij dompelpomp, dus niet bij inline)
Toen de het einde (dus de slang die terug komt in het reservoir, ook wel output genoemt) in de fles gehangen. Pomp aangezet en met stopwatch getimed hoe lang het duurde voordat de fles vol was. Simpele rekensom en je weet je flow.

Maar als jij een eheim pomp van 1000 l/u hebt dan zit je goed hoor.

Ohwjah, en als we ook weer gaan zeuren over wat voor vloeistof erin moet... gewoon kraanwater met wat anti-vries erin.

Waarom?
Stroomgeleiding hoef je niet moeilijk voor te doen want zelfs demi water of gede-ioniseerd water gaat bijna meteen weer geleiden want je leidt het iedere keer langs plastic en een blok metaal, daar krijgt het dus weer alles wat het nodig heeft om stroom te geleiden.
Kalkaanslag -> Daar heb je anti-vries voor, dat voorkomt kalkaanslag
Alg of andere groei -> Anti-vries doodt alles

+ Anti-vries heeft een mooi kleurtje en is heel goedkoop.

Nadeel -> het stinkt, maar dat doen andere goedjes ook.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2002 16:46 ]

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Jupiler schreef op 16 december 2002 @ 16:39:
Dus jij gaat in tegen Thorry's mening? Hmm dit wordt nog spannend :p

Anyway:

[...]

Hij krijgt ook meer tijd om de warmte kwijt te raken..
Allemaal leuk die semi-wetenschappelijke gezondverstandredeneringen die we al 1000x gehoord hebben, maar lees gewoon [rml][ BC3] Waterkoeling: flowrate vs. temperatuur[/rml]... ;)

[ Voor 6% gewijzigd door snars op 16-12-2002 16:45 ]

I reject your reality, and substitute my own.

Verwijderd

_sNaRs_ schreef op 16 December 2002 @ 16:44:
[...]

Allemaal leuk die semi-wetenschappelijke gezondverstandredeneringen die we al 1000x gehoord hebben, maar lees gewoon [rml][ BC3] Waterkoeling: flowrate vs. temperatuur[/rml]... ;)
Weten we, maar sommige mensen willen niet luisteren.
Conclusie uit andere topics was geloof ik: Het boeit geen ene reet, maar je moet niet extreem weinig en ook niet extreem veel flow hebben. (dus niet minderals 50 l/u en niet meer als 2000 l/u)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2002 16:50 ]

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Tot die conclusie waren we al gekomen, IK ga er niet over door he ;)

M'n resterende vraag was het geluidsniveau van de Sicce.

[ Voor 5% gewijzigd door Steve op 16-12-2002 16:51 ]

Verwijderd

Jupiler denk niet zo moeilijk erover. :) WC = easy maar een beetje opgeblazen door sommige mensen.

Ga naar de Gamma/Praxis/tuincentrum. Koop een goedkope dompelpomp. Ik heb hier eentje van 15 euro 600 l/u. Ik denk dat jij iets van 1000 l/u moet hebben.

Maar als die pomp in het water hangt hoor je echt vrijwel niets meer, mijn liquid hdd maakt meer geluid. (en die is stil)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2002 16:52 ]

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Hmm, heb geen bigtower en ook niet de mogelijkheid om een extern reservoir te maken. Dus wil ik een in-line oplossing.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Het enige voordeel van een sterkere pomp is dat je makkelijker je lucht uit je systeem krijgt.
Voor de rest dumpt zo'n ding alleen maar warmte in je setup.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

In die thread is er net zoveel gezeik. Hoe dom kunnen mensen zijn vraag ik me af. Wanneer je een [wc] systeem hebt zou je er in principe meer vanaf moeten weten.....toch? 8)7
Ik begin me er nu net pas in te verdiepen, maar die flow die doet er natuurlijk geen aars toe. Als het goed is houdt je water bij je proc toch een zekere mate van stabiliteit in temp. (als iig je systeem goed in elkaar geschroeft zit :/) Dus of dat water er nou snel of langzaam langsstroomt maakt echt helemaal nix uit.
Hoe goed het het water de warmte afgeeft aan het blok is belangrijk. En dat ligt dus geheel aan het blok en hoe het water hiermee contact maakt. 8)

FLOW = IRRELEVANT

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wat jij wil, KAN gewoon niet!
Jupiler schreef op 16 december 2002 @ 15:54:
Nog wat, over de Sicce Nova pompjes is veel te vinden, ook dat ze redelijk luid zijn.. Maar kan iemand die zo'n pomp heeft eens zeggen hoeveel geluid het concreet is?
Wat wil je nou, dat iemand z'n dB-meter bij de pomp houdt? Kun je dat getal interpreteren? Het antwoord is in dit topic en al die tig andere topics over waterkoeling al lang gegeven: de meeste pompjes < 800l/u zijn gewoon superstil vergeleken met de rest van de hardware (harddisk, voeding). Waterkoeling mits goed uitgevoerd is stiller dan luchtkoeling. Moet er iemand zo'n pomp tegen je hoofd aan komen houden ofzo?
Ik zal het nogmaals zeggen: ik heb zelf een Eheim 1048 en je moet echt je best doen om em te horen. De meeste mensen met een Sicce zeggen hetzelfde.

*zucht* nu ben ik weer liev :>

[ Voor 5% gewijzigd door snars op 16-12-2002 17:00 ]

I reject your reality, and substitute my own.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
RvV in "WaterPompen verslagje."

Kroetsjov in "WaterPompen verslagje."

Wat ik lees: op zich redelijk stil, maar vaak maakt hij na een tijdje een irritant brommend geluid, en er zou ook soms een plotselinge uitval zijn na een paar maand draaien. Daar maak ik me zorgen om.

Is het verder een misdaad dat je je goed wilt informeren voor je een hele investering maakt om aan de WC te gaan? Ik dacht dat dit een forum was waar op een bepaald niveau over informatica e.d. werd gediscussieerd, en waar ervaringen worden uitgewisseld (wat ik hier vraag), dus waarom zo'n "flamerige" houding?

[ Voor 38% gewijzigd door Steve op 16-12-2002 17:10 ]

Verwijderd

Jupiler schreef op 16 december 2002 @ 16:49:
Tot die conclusie waren we al gekomen, IK ga er niet over door he ;)

M'n resterende vraag was het geluidsniveau van de Sicce.
Ik d8 dat zo'n sicce niet ems was?
geluid maken doet deze pomp wel jha

*mijne was na een klein half jaartje dood*

Nu een eheim en dat is stil en goed

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2002 18:34 ]

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Neen, er is geen bescherming, maar dat is op zich niet zo'n ramp.. Een metalen computercase isoleert ook he :)

Maar maakt hij echt zoveel geluid, ook als je 'm bijvoorbeeld optilt, zodat hij geen contact maakt met de ondergrond?

En was het wel een Sicce Nova?

[ Voor 11% gewijzigd door Steve op 16-12-2002 18:38 ]

Verwijderd

Hoezo heb je geen ruimte voor een reservoir? Dat pompje van mij is 10 cm hoog, 3 cm breed en hij zit een een vershoud doosje in een mini-atx torentje. Hij past gemakkelijk onder de hdd's. Ik heb een brommer rad in een 5 1/4 " bay liggen, past precies. 1 slang knakt een heel klein beetje en daar maakte ik me zorgen om, maar ik heb geen verschil in performance gehad.

Meet eens ff in je kast hoeveel ruimte je hebt onder de hdd'en. Dus hoe hoog, hoe breed en hoe diep.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
ik heb met een 300l/u pomp gedraaid en dat ging perfect !

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 december 2002 @ 20:56:
Meet eens ff in je kast hoeveel ruimte je hebt onder de hdd'en. Dus hoe hoog, hoe breed en hoe diep.
Op dit moment heb ik die HDD kooi eruit gehaald >:) maar binnenkort heb ik 2 HDD's in RAID, dus zal ik ze niet meer in de 5.25 inch bays kunnen plaatsen.

Ik was fff vergeten dat de Sicce's een stuk kleiner zijn dan de Eheims.

Maar het is donders moeilijk een mooi afgewerkt reservoir te maken, dat te openen is..

• ArchRAIDen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 19:49
Ik heb zelf een sicce nova in een reservoirtje zitten.... hoor je niet, me harddisks maken nog meer geluid

• Mooch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Mooch

Nissan 350Z

Jupiler schreef op 16 December 2002 @ 17:07:
Wat ik lees: op zich redelijk stil, maar vaak maakt hij na een tijdje een irritant brommend geluid, en er zou ook soms een plotselinge uitval zijn na een paar maand draaien. Daar maak ik me zorgen om.
Ik gebruik nu al 1,5 jaar een Sicce Nova voor me waterkoeling. Dat brommend geluid geeft hij bij mij alleen als hij (gedeeltelijk) lucht pompt, voor de rest is hij niet te horen. Ik heb hem echter hangend in een reservoir geplaatst en niet inline.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Oké, jullie hebben me overtuigd. Morgen dan maar om een Nova @ € 18 :Y)

Verwijderd

Reservoir bij mij: Vershoud doosje van Kwantum van E 1.15. Bovenin zit een gat voor de snoer en de slang van de pomp en aan de andere kant zit een gat voor de slang die terug komt. Mijn pomp rust op de bodem (zit niet vast ofzo) en hoor ik echt niet. Soms gaat ie wel wat brommen, maar ff een slangetje aanraken en het houdt op.

Verwijderd

quote van de frontpage, in een artikel over waterkoeling:
Situatie 1: Water stroomt niet. Gevolg hiervan is dat het water in de radiator alle tijd heeft om af te koelen en het water in de waterblok bijzonder warm wordt. Het temperatuur verschil tussen het water in de radiator en het water in het waterblok is dus ontiegelijk groot en de CPU extreem warm.

Situatie 2: Water stroomt oneindig snel. In de praktijk niet mogelijk, maar theoretisch zou dit het water in de radiator precies dezelfde temperatuur geven als het water in het waterblok. Het water wordt gekoeld door de radiator en dus is het water in het koelblok ook koel.

Verwijderd

De topics die genoemd zijn geven alle informatie die je nodig hebt. Dit topic voegt dus niet veel toe.

Verder: ik heb met een Nova gedraaid (zie ook mijn website, waterkoeling gedeelte), en het ding was gewoon onhoorbaar, mits het ding geen lucht pompte. De Nova word ook niet zo warm; de Idra wel.

Anders moet je een Eheim kopen; die schijnen toch beter van kwaliteit te zijn dan de Sicce pompjes, maar ook groter en duurder. Zelf heb ik er geen ervaring mee; de Sicce pompjes bevallen me prima, en de Idra kan zelfs een water/methanol mengsel van -26 pompen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.