[ECSk7s5a] Xp1800+ instabiel, hoe komt het?

Pagina: 1
Acties:

• M_V
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-08 10:57
Ik heb een K7S5a met een 1600+ en een Spire Whisperrock II. Deze heeft een hele tijd lekker gedraaid, maar nu kon ik via via erg goedkoop aan een nieuwe 1800+ komen. Ding geinstalleerd, het is een agoia (ofzo) uit week 39.

Maar omdat de witte prut die oorspronkelijk op de koeler zat niet meer mooi was, heb ik alles eraf gewassen en er grijze prut, die bij een andere spire koeler zat, opgedaan. Een heel dun laagje, zodat je net wel of net niet de lettertjes op de koeler kan lezen.

Het probleem: met de kast dicht wordt je processor ongeveer 55 graden idle, en 60 onder full load. Dat is volgens mij wel errug hoog, maar nog niet TE hoog. Na ongeveer 20 minuten staat de PC opeens VAST als een huis. Resetten werkt, hij doet het dan weer, maar 10 minuten later staat hij weer vast.

Wat is hier verkeerd? Wordt de processor te heet? (lijkt mij wel), maar:
Komt dat doordat de koeler niet goed gemonteerd zit, maw te veel of te weinig prut?
Of is die processor gewoon brak?

Mijn 1600+ werd nog niet eens 40 onder full load, zelfde kast, zelfde koeler, alleen andere paste (die 1600+ was met de standaard thermal pad, die 1800+ met prut)

Verwijderd

wat staat die pc in die 20 minuten te doen?
wat voor voeding heb je (die 1800 gebruikt meer)?

betere koeler erop zetten ?

• M_V
20 minuten is iets volledig processorbelastends, bijvoorbeeld The Sims

Die koeler is echt groot zat volgens mij (zit een 8cm fan op)

Ik heb een 340Watt voeding van Chieftec

Verwijderd

Het enige wat je dus hebt gedaan is dus je processor gewisseld.
De voeding zou dus goed genoeg moeten zijn.
heb je al een bios update geprobeerd?

En 60 graden is toch echt wel wat veel vind ik (al zou dat inderdaad niet tot deze problemen moeten lijden).

hoe is het met de rest van je fan's in je pc?

• M_V
Het is de nieuwste bios. Ik heb voor de rest 1 fan in mijn PC, aan de voorkant. De kast is 30 graden.

Verwijderd

Je zou er goed aan doen om achteraan de pc, 1 fan naar buiten te plaatsen.

Verwijderd

is het niet je northbrigde die te warm word? Gebruik je 2 reepjes geheugen? Dan is de kans nl groot.

• PowerPee
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-06-2025
Heb net dezelfde problemen als jij. Heb de proc6r vervangen van een Duron750 naar een XP1800+. Computer blij :o , ik blij. Toch nog vastlopers na 20 min. 3Dmark2001se werkt (meestal)OK, maar UT2k3 loopt vast. Gebruik WXP en W98se en heb VIA drivers + DX8.2 geinstalleerd.

Ik heb een andere voeding erbij aansluiten, geheugen, voltage geprobeerd te uppen. Niks wil nog baten. :(

Het raadsel is dat hij het perfect deed met de Duron 750@1000Mhz 8)7

Temperaturen tussen 45 en 65 graden max(afhankelijk van voltage; 1,50~2,00)
Ik gebruik ook een alu Spire koeler(bigrock; die z'n naam geen schade aan doet) met een mega Papst fan erop..

hee, als ik de oplossing heb dan laat ik het je weten! ;)

Goedluck

• M_V
Hey, kijk nou, wat een toeval. Wanneer en waar heb jij die XP gekocht (bij mij: digiworld, vorige week) en kan je iets vertellen over het typenummer?

En wat voor bord heb je? Het lijkt er gewoon op dat de procs niet goed zijn.....

• PowerPee
  • Laatst online: 08-06-2025
FF denken:

Besteld 29/11
Core: RIRGA 0231
Meer informatie heb ik nu ff niet.

Verwijderd

Met een snellere proc wordt de nothbrigde ook warmer, de koeling is standaard erg droeving, vervang de plakkers onder het gouden blokje eens met koelprut en 4 druppels secondenlijm......

• M_V
Update:

Ik heb de northbridge losgemaakt, de lijm erafgehaald (wat een idioten zeg, lijm!), pasta eropgesmeerd en vastgemaakt met secondelijm. Ging goed, helpt niks :D

Als ik de processor onderklok tot 100 Mhz BUS, doet hij het perfect, op 110 Mhz ook nog. Maar als ik hem op 133 Mhz zet, boot hij wel enzo. Maar op het moment dat ik burnk7 start, staat hij a la minute vast als een huis. Op 100 en 110 Mhz werkt dat perfect.

Het is dus hoogstwaarschijnlijk de processor. Heb ik hem verkeerd gemonteerd (te veel, te weinig koelpasta?) of is de proc echt brak? En indien het laatste, gebeurt dat wel vaker?

Verwijderd

Hoi,

<quote>Gebruik WXP en W98se en heb VIA drivers</quote>

Dit klinkt misschien maf, maar heb je het al geprobeerd ZONDER de VIA drivers te installeren (en dan doel ik hier met name op de VIA IDE drivers)?

Op mijn config kreeg ik vergelijkbare problemen toen ik m'n SB Live verving door een SB Audigy (Zie mijn thread 'Infinite loops? Lockups? Check de IDE drivers) voor meer details.

Het bleek uiteindelijk niet te liggen aan de voeding / processor / geheugen / hitte / video / geluid, maar aan de VIA IDE drivers die standaard met de VIA 4in1 driver pack worden geinstalleerd.

Deze drivers vervangen door IDE drivers van Microsoft maakten het systeem weer volledig stabiel.

Verwijderd

Rudy_V schreef op 19 december 2002 @ 09:36:
Update:

Ik heb de northbridge losgemaakt, de lijm erafgehaald (wat een idioten zeg, lijm!), pasta eropgesmeerd en vastgemaakt met secondelijm. Ging goed, helpt niks :D

Als ik de processor onderklok tot 100 Mhz BUS, doet hij het perfect, op 110 Mhz ook nog. Maar als ik hem op 133 Mhz zet, boot hij wel enzo. Maar op het moment dat ik burnk7 start, staat hij a la minute vast als een huis. Op 100 en 110 Mhz werkt dat perfect.

Het is dus hoogstwaarschijnlijk de processor. Heb ik hem verkeerd gemonteerd (te veel, te weinig koelpasta?) of is de proc echt brak? En indien het laatste, gebeurt dat wel vaker?
Zat er lijm op?? Ik dacht 2 stukjes dubbelzijdige plakband die elkaar overlappen...
Probeer eens ander geheugen, of andere geheugeninstellingen.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2002 20:26 . Reden: typo ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 December 2002 @ 11:28:
Hoi,

Dit klinkt misschien maf, maar heb je het al geprobeerd ZONDER de VIA drivers te installeren (en dan doel ik hier met name op de VIA IDE drivers)?

Op mijn config kreeg ik vergelijkbare problemen toen ik m'n SB Live verving door een SB Audigy (Zie mijn thread 'Infinite loops? Lockups? Check de IDE drivers) voor meer details.

Het bleek uiteindelijk niet te liggen aan de voeding / processor / geheugen / hitte / video / geluid, maar aan de VIA IDE drivers die standaard met de VIA 4in1 driver pack worden geinstalleerd.

Deze drivers vervangen door IDE drivers van Microsoft maakten het systeem weer volledig stabiel.
Ik ben het hier volledig mee eens. Na eindeloos gezeur en vele vastlopers heb ik de Via drivers gelaten voor wat ze zijn. Eindelijk draait de k7s5a nu stabiel met Athlon 1000/133.

• blender
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Rudy. Ik heb hier ook een XP 1800+ op een K7S5A bordje. Weet niet wat voor OS je draait maar hier wil XP niet meer booten met de nieuwste bios. Heb nu de 0206 ofzo, weet het niet precies. Draait als een tierelier en zo stabiel als een huis. Oh ja, ook dezelfde voeding als jij, Chieftec 340. Toeval maar goed. Wat voor geheugen heb je?

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Zou een temp probleem kunnen zijn.
The Sims is dus echt _niet_ processorbelastend (hooguit 10% bij jou denk ik), dus vandaar dat ie nog 10min. blijft draaien. Bij burnK7 loopt ie dan meteen vast door de warmte.

🖥️ | 🏎️ | 🚙

Verwijderd

je moet gewoon een oude P1 of cleron keoler op de chipset zz
zie ook dit topic

ik heb er twee: 1 met een 1600+ en een 1800+ allebei met cel koeler(6x6x2.5) koeler erop draaien stabiel op 147 FSB

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 December 2002 @ 11:28:
Hoi,

draaid dit bord niet met de SiS chipset :? probeer de SiS drivers

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 december 2002 @ 17:22:
[...]

draaid dit bord niet met de SiS chipset :? probeer de SiS drivers
Zekers!

• MichielioZ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-05 17:06
Geheugen is zeker belangrijk om te weten, toen ik m'n XP1800+ op m'n K7S5Atje had gedaan, zat er nog PC100/133 sdram dimms in, waardoor ie op iets raars van 1150 mhz ging lopen (standaard). Moest dus zelf in de Bios aanpassen.
Sinds ik erachter ben dat het een XP1800+ is (had een duron 1200 besteld) draait ie met dezelfde cooler en DDR 2100 al maanden superstabiel...

Iedereen wil terug naar de natuur, maar niemand wil lopend...

• Novah
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08 13:47
jpd: "Gebruik WXP en W98se en heb VIA drivers"
Lanquaketwo: "Na eindeloos gezeur en vele vastlopers heb ik de Via drivers gelaten voor wat ze zijn."
K7S5A heeft een SIS735 chipset dus GEEN VIA chipset!

Damn, je hebt dus uren lang met VIA drivers zitten pielen met je K7S5A bordje? Vind je het gek dat hij dan niet stabiel werkt :X

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-07 11:19
Verwijderd schreef op 13 december 2002 @ 13:07:
En 60 graden is toch echt wel wat veel vind ik (al zou dat inderdaad niet tot deze problemen moeten lijden).

60 graden is zeker niet teveel voor een Whisperrock. Dat is nou eenmaal geen topkoeler (nofi). Ik kon op de site niet ontdekken of de K7S5A gebruik maakt van de interne diode van de Athlon XP voor tempmetingen. Als dat niet zo is is 60 graden wel hoog. Probeer de Whisperrock er eens opnieuw op te zetten met iets meer koelprut.

Brakke CPU? Zou kunnen, ik heb twee XP 1800+ AGOIA's van DigiWorld, waarvan eentje op dubieuze wijze is overleden (geen schade aan de core en prima koeling: 53 graden stressed). De ander draait overigens voorbeeldig onder volle belasting (pc waarop ik nu typ)

Dato DUO synth voor twee

• FlotterPower
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-07 21:44

FlotterPower

Boxy Brown

Verwijderd schreef op 19 december 2002 @ 23:20:

Ik ben het hier volledig mee eens. Na eindeloos gezeur en vele vastlopers heb ik de Via drivers gelaten voor wat ze zijn. Eindelijk draait de k7s5a nu stabiel met Athlon 1000/133.
vind je het gek,..
als je een gf 4 ti hebt dan installeer je toch ook geen radeon drivers? 8)7 |:(
je weet toch ook wel wat voor chipset er op je MoBo zit.
als je bijv. naar http://www.ecs.com.tw ging (want daar is je mobo van) en daar om de drivers van de K7S5A zocht kon je in geen mogelijkheid Via drivers krijgen.
hoe kwam je erbij om via drivers erop te zetten? gewoon omdat veel mensen dat hebben ofzo?

I don't want no cake, I want me some pie!

• FlotterPower
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-07 21:44

FlotterPower

Boxy Brown

DiMension schreef op 21 december 2002 @ 14:48:

[...]

60 graden is zeker niet teveel voor een Whisperrock. Dat is nou eenmaal geen topkoeler (nofi).
geen topkoeler? 35 graden idle 43 graden stressed hier (1900+ @ 2100+)

I don't want no cake, I want me some pie!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-07 11:19
flotterpower schreef op 21 December 2002 @ 19:54:
[...]

geen topkoeler? 35 graden idle 43 graden stressed hier (1900+ @ 2100+)

Post voortaan aub je quotes in 1 post. Danku :).

Die K7S5A gebruikt niet de interne diode van de Athlon XP. De temperaturen zijn dus hoger dan de hardware-monitoring aangeeft. Je mag er best een graadje of 5-10 bij optellen. De Whisperrock zou inderdaad goed moeten voldoen, maar het is gewoon geen koeler waarvan je topprestaties mag verwachten. Een Swiftech 462 of ALPHA PAL8045T zijn gewoon een stuk beter, en zelfs in het prijssegment van de Whisperrock (<€10) zijn betere koelers te vinden, zoals de Arctic SuperSilent Pro.

Dato DUO synth voor twee

• blender
  • Niet online
DiMension schreef op 22 December 2002 @ 12:04:

[...]

Die K7S5A gebruikt niet de interne diode van de Athlon XP. De temperaturen zijn dus hoger dan de hardware-monitoring aangeeft. Je mag er best een graadje of 5-10 bij optellen...
Maak daar maar een graadje of 30 van... zoals AMD zelf aangeeft is het verschil tussen de temperatuur aan de onderkant (waar de temp sensor van de K7S5A zit) van de proc en de temperatuur van de die een graad of 30. Dit betekent dat als MBM oid aangeeft dat de proc op 60 graden zit, de die al bijna 90 graden kan zijn. Afhankelijk van het type Athlon zit je dan op het randje. Er zijn Athlons waarvan de die 90 graden mag worden en er zijn er waarvan de die 95 graden mag worden.

• ipsec
  • Laatst online: 10-08 13:13
je hebt de K7S5A met Via chipset, ALi en SiS chipset hoor :)

• printerman
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-07 15:35
Volgens de website van ECS bestaat de K7S5A alleen met SiS chipset en als ik hun typeaanduiding begrijp, klopt dit ook.

Verwijderd

bel ff naar digiworld en vertel je probleem. Heb je trouwens al is een andere cooler geprobeerd? Of airflow, zoals iemand anders al zei, dat kan heel veel helpen in de temp van je pc

• ziekloon
  • Laatst online: 02-08 09:11
SuperKevin schreef op 22 december 2002 @ 13:08:
je hebt de K7S5A met Via chipset, ALi en SiS chipset hoor :)
Lever mij een ECS K7S5A met een andere chipset dan de SIS735 en ik geef je zo 100 Euro beloning... })
Een ECS K7S5A heeft ALTIJD een SIS735 chipset. Punt. ECS maakt ook bordjes met andere chipsets, dat is waar... maar dat zijn GEEN (ik herhaal: GEEN) K7S5A-tjes.

• Mark_V
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 06-06-2022
ziekloon schreef op 22 December 2002 @ 14:53:
[...]

Lever mij een ECS K7S5A met een andere chipset dan de SIS735 en ik geef je zo 100 Euro beloning... })
Een ECS K7S5A heeft ALTIJD een SIS735 chipset. Punt. ECS maakt ook bordjes met andere chipsets, dat is waar... maar dat zijn GEEN (ik herhaal: GEEN) K7S5A-tjes.
Nou, kom maar op met die 100 euro want er bestaat een K7s5a+ met een Sis745 chipset. Mail me even voor mijn rekeningnummer :+

• Waterlelie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-03-2023

Waterlelie

CHTH

LuCaS schreef op 22 December 2002 @ 16:49:
[...]

Nou, kom maar op met die 100 euro want er bestaat een K7s5a+ met een Sis745 chipset. Mail me even voor mijn rekeningnummer :+
Geef maar een link eerst dan 8)

G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR

Verwijderd

dat is dus GEEN K7S5A maar een K7S5A+ .. zoek de verschillen: een + wegens geupgrade chipset.
Net zoiets las Abit Kt7 en Kt7A.

conclusie: elke ECS K7S5A gebruikt de SIS 735 chip(set)

Verwijderd

PowerPee schreef op 14 december 2002 @ 18:05:
FF denken:

Besteld 29/11
Core: RIRGA 0231
Meer informatie heb ik nu ff niet.
Officieel kan er niet eens een XP op jou mobo...en al helemaal geen Tbred...

Nogal logisch dat ie niet stabiel is.....

• ziekloon
  • Laatst online: 02-08 09:11
LuCaS schreef op 22 december 2002 @ 16:49:
[...]

Smartass :O
Dat is dus een ander moederbord.

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-05 20:04
Verwijderd schreef op 23 december 2002 @ 02:11:
[...]

Officieel kan er niet eens een XP op jou mobo...en al helemaal geen Tbred...

Nogal logisch dat ie niet stabiel is.....
En waar haal jij deze wijsheid nou weer vandaan?

Ik quote uit de readme.txt:

Release notes:

- Support for AMD 2400+ and 2600+ Thoroughbred CPU

https://www.strava.com/athletes/10490675

Pagina: 1