[VB] Client verbinding laten maken met (onbekende) server

Pagina: 1
Acties:

• pkouwer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10-2025
Dit topic bracht me op een idee. Iedereen kent wel de DE-koffiemanager. Als de 1 koffie wil, krijgen de andere deelnemers in dat netwerk/groep dat ook te zien etc. etc.

Ik wil een progje maken in VB (Client/server) waarmee de beheerder mededelingen kan doen m.b.t. de werkzaamheden. Bijvoorbeeld om 10:00 wordt er onderhoud.... Je snapt het wel.

Nu is mijn vraag hoe kan ik automatisch de client verbinding laten maken met de serverappl. zonder het IP-adres van deze server in te voeren. De client meot dus eigenlijk zelf op zoek gaan naar (de beschikbare) server. Weet iemand hoe ik dit moet aanpakken.

Ja ik heb gezocht, ja ik heb VB-kennis maar Winsocks maakt deel uit van een stukje zelfstudie. Dergelijke progjes kun je ongetwijfeld ergens downen, mar hé, wat is er leuker voor een programmeur om progjes zelf te maken (mijn mening althans :) )

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

UDP?

UDP werkt niet met connections. Je kunt gewoon een broadcast doen op je netwerk (alleen binnen je netwerk) en de clients kunnen deze oppikken.

UDP kent geen error-controle.

[ Voor 96% gewijzigd door jelmervos op 13-12-2002 12:10 ]

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:36
Je broadcast een bepaald message naar alle clients, en je zorgt ervoor dat de server de enige client is die een message terugstuurt, de andere clients gooien die message gewoon weg.

https://fgheysels.github.io/

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:41

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Je moet niks versturen naar bepaalde servers, je moet gewoon iets versturen naar alle machines in de buurt. Dat heet broadcasten, en daar heb je een broadcast adres voor. Het broadcast adres kan je krijgen meestal krijgen door het laatste getal van je IP adres in 255 te veranderen en dat als adres gebruiken om iets te versturen

Een beetje TCP/IP programming turorial legt dit ook voor je uit. ;)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Creepy

Creepy

Delphi schreef op 13 December 2002 @ 12:09:
UDP?

UDP werkt niet met connections. Je kunt gewoon een broadcast doen op je netwerk (alleen binnen je netwerk) en de clients kunnen deze oppikken.

Eehh... dit kan ook met TCP hoor.. UDP en TCP maken geen verschil in dit geval.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• [ash]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-08 12:03

[ash]

Cookies :9

Creepy schreef op 13 december 2002 @ 12:11:
Het broadcast adres kan je krijgen meestal krijgen door het laatste getal van je IP adres in 255 te veranderen en dat als adres gebruiken om iets te versturen
Kleine aanvulling,

Dit is correct zolang je subnet masker 255.255.255.0 is, en dit hoeft niet altijd het geval te zijn.

Het broadcast adres van een netwerk-segment is dat adres waarbij alle bits van het 'client-gedeelte' (ben ff de exacte benaming kwijt) één zijn.

Dus netwerk 10.0.0.10/20 (subnet mask 255.255.240.0) heeft als broadcast adres 10.0.15.255.

• Creepy

Creepy

[ash] schreef op 13 december 2002 @ 12:18:
[...]

Kleine aanvulling,

Dit is correct zolang je subnet masker 255.255.255.0 is, en dit hoeft niet altijd het geval te zijn.

Het broadcast adres van een netwerk-segment is dat adres waarbij alle bits van het 'client-gedeelte' (ben ff de exacte benaming kwijt) één zijn.

Dus netwerk 10.0.0.10/20 (subnet mask 255.255.240.0) heeft als broadcast adres 10.0.15.255.
Vandaar dat ik zei "meestal" ;)

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Delphi schreef op 13 december 2002 @ 12:09:
UDP?

Wel error-controle, maar er is geen ontvangsbevestiging. Het pakketje kan wel of niet aankomen en dat zal de zender nooit weten. Als er een pakketje aankomt is ie wel altijd goed.

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

• muba
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-10-2013

muba

Prince of Persia!

Of je doet t andersom, je maakt allemaal server progjes en het app van de beheerder wordt de client die op al die servers connect :)

Reporter: Mister Gandhi, what do you think of western civilisation?
Gandhi: I think it would be a good idea

• [ash]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-08 12:03

[ash]

Cookies :9

Creepy schreef op 13 december 2002 @ 12:26:
Vandaar dat ik zei "meestal" ;)
En daarom vul ik het aan :*)

• pkouwer
MUBA schreef op 13 december 2002 @ 12:46:
Of je doet t andersom, je maakt allemaal server progjes en het app van de beheerder wordt de client die op al die servers connect :)
wat is in dit geval het verschil ? Ik weet never-nooit-niet de IP-adressen, noch van de server, noch van de clients...

Verwijderd

Server Broadcast bericht:

"Willen alle clients met mij verbinden?!"

Clients maken vervolgens elk een verbinding met de server.

• pkouwer
als ik het IP-adres invul, kan ik wel verbinding maken (198.168.252.2) maar als in 192.168.252.255 invoer, komt de server in error ?
Pagina: 1