Toon posts:

Nieuwgekochte AMD 1800+ stuk of doe ik iets fout?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok, heb vanmiddag een nieuwe processor gekocht (AMD XP 1800+ Palomino) en op mijn moederbord gezet waar eerst een Athlon 700Mhz opzat (MSI K7T Turbo 6330 V3.0).

Als eerste heb ik uiteraard BIOS geupdated naar nieuwste versie en werkt zeer stabiel. Toen heb ik de XP processor erop geplakt en de PC aandrukt, alles gaat aan alleen ik krijg geen beeld of verdere reacties. De controle lampjes in de PC blijven ook gelijk op rood staan wat volgens het boekje betekent dat of de processor niet goed geinstalleerd is of dat hij misschien kapot is.

Toen heb ik dus de PC uitgedrukt en even in het boekje gelezen, omdat de FSB van de XP op 133 loopt heb ik even gekeken en ik moest een Jumper van het moederbord halen om de FSB op 133Mhz te zetten, ik dacht dat dat misschien wel zou helpen maar toen ik dat gedaan had, XP Processor er even opnieuw ingezet had ik nog steeds hetzelfde probleem.

Wie heeft enig idee?

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Je hebt dus het nieuwste bios erop.... maar ondersteunt die de proc wel dan? (geen id hoor) Je kunt hem er iig onmogelijk verkeerd in hebben gedaan (bruut geweld :+ ) Heb je btw eerst bios geflashed en daarna andere proc erop of beide tegelijkertijd... als het eerste het geval is moet je ff proberen je bios te resetten... wil ook wel eens helpen.

Raku

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:32

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Euh, toch wel de cooler er direct op gezet he.... Toch?

[edit]
Xie dat je 13 posts hebt...

[edit2 ;)]
Sorry, vooroordeel :)

[ Voor 44% gewijzigd door Scatman_II op 11-12-2002 21:51 ]

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• MasterM
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-08 10:54
ik heb het zelfde probleem gehad... op mijn asus a7v en mijn msi 8k7a deed een duronetje het niet... geen beeld geen piepjes, geen post codes...
bleek een fuckedup proc te zijn bij mij...

• Raku

Raku

Mental Aid

Scatman_II schreef op 11 December 2002 @ 21:47:
Euh, toch wel de cooler er direct op gezet he.... Toch?
Als hij bios kan updaten kan hij dat ws ook wel inzien :) Of de koeler was kapot natuurlijk :X

Raku

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:32

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Eth3r3al schreef op 11 December 2002 @ 21:49:
[...]

Als hij bios kan updaten kan hij dat ws ook wel inzien :) Of de koeler was kapot natuurlijk :X
Bios updaten is nou ook weer niet zo'n toer... K'hebt zelf een keer direct via de site gedaan van MSI... Ding reboot en hijs heupdate... :)

pardon, ontopic, het is natuurlijk heel goed mogelijk dat zo'n ding kapot is...
Xou d;r maar gewoon mee teruggaan, zeker als je em net in huis hebt...
Hoe eerder je ermee teruggaat hoe beter lijkt me dan

[ Voor 25% gewijzigd door Scatman_II op 11-12-2002 21:53 ]

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• Treb
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
XP1700 is ook het maximale wat op dat moederbord kan.

Van de msi site: http://www.msi.com.tw/pro....php?UID=100&NAME=MS-6330

Only K7T Turbo2 can support Athlon XP 1800+ CPU & above.

Dus voor een XP1800 heb je een Turbo2 (=V5.0) bord nodig....helaas.

[ Voor 60% gewijzigd door Treb op 11-12-2002 21:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
-Ja, eerst geflashed met 'oude' processor en daarna pas XP processor erin
-Ja, volgens MSI site en anderen ondersteunt hij de 1800+, alleen,
alleen die Palimino en niet de Tb maar ik heb ook de Palimino.

Vaag :?

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Voor de zekerheid kun je de FSB jumper op 100 laten staan dan heb je eerder meer kans dat hij post dan op 133 waar hij wel op hoort te draaien natuurlijk. Hij moet dan op 1150 MHz posten.

Wel even ZEKER WETEN dat je je bios reset ook echt even netjes hebt uitgevoerd. Stroom eraf - jumpertje omzetten - EVEN WACHTEN - jumpertje weer terug - even wachten en booten.

Verwijderd

Topicstarter
Niet helemaal waar, check mijn Topic van gisteren:

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/668011

Verwijderd

Topicstarter
Gianni Rombios schreef op 11 december 2002 @ 22:00:
Voor de zekerheid kun je de FSB jumper op 100 laten staan dan heb je eerder meer kans dat hij post dan op 133 waar hij wel op hoort te draaien natuurlijk. Hij moet dan op 1150 MHz posten.

Wel even ZEKER WETEN dat je je bios reset ook echt even netjes hebt uitgevoerd. Stroom eraf - jumpertje omzetten - EVEN WACHTEN - jumpertje weer terug - even wachten en booten.
Dit ga ik nu dan even proberen, jullie horen zo de resultaten!

• Treb
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 11 december 2002 @ 21:59:
-Ja, volgens MSI site en anderen ondersteunt hij de 1800+, alleen,
alleen die Palimino en niet de Tb maar ik heb ook de Palimino.
Euh, laat maar...... dat heb je zelf dus al onderzocht.
Inderdaad vreemd dat het 2 x verschillend op de site staat.....

Heb ik helaas verder geen tips meer voor je.....succes met de zoektocht :)

[ Voor 33% gewijzigd door Treb op 11-12-2002 22:05 ]

• Gianni Rombios
  • Niet online
Nee hoor er zijn genoeg voorbeelden van mensen die dit op dit bord aan de gang hebben gekregen, en tot 1800 is echt gewoon OOK 1800, vaak zie je upto 2100 en dan wordt ook gewoon 2100 gaat nog, hoger (officieel) niet bedoeld.

[ Voor 79% gewijzigd door Gianni Rombios op 11-12-2002 22:06 ]

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

>>>>Only K7T TURBO 2 can support Athlon XP 1800+ CPU & above <<<<<<
maar heeft ie nu de turbo2 :?
lijkt me niet anders kon ie ook wel hoger 8)7
dus volgens mij lukt dat niet :)

[ Voor 6% gewijzigd door chucky666 op 11-12-2002 22:04 ]

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Gianni Rombios
  • Niet online
Nog 1 keer voor de duidelijkheid:

http://www.msi.com.tw/pro...100&NAME=MS-6330%20Ver3.0

AthlonXP 1500+ 133 10 OK
AthlonXP 1600+ 133 10.5 OK
AthlonXP 1700+ 133 11 OK
AthlonXP 1800+ 133 11.5 OK
AthlonXP 1900+ 133 12 NO

Marketing Name K7T Turbo
Model Name 6330
PCB Version 3
BIOS Version W6330VMS.340

-> overigens zoals je ziet op die pagina van msi: bios 3.4 en niet de laatste 3.6
heel misschien kun je als laatste test mocht het niet lukken nog even terugflashen naar 3.4

Verwijderd

Topicstarter
Okay, PC uitgedrukt -> XP erin -> Clear CMOS via Jumper -> PC aan -> Geen resultaat :(

PC weer uit -> 'oude' Athlon processor erin -> PC aan -> Start op -> Geeft aan dat CMOS naar Default is, F1 to continue -> PC werkt goed met oude processor

Oftewel geen resultaat dus... :(

Zou het echt helpen met oudere BIOS, ik bedoel in de nieuwe versies zitten toch ooka utomatisch de oude in verwerkt zeg maar?

• Gianni Rombios
  • Niet online
Ik zou het zelf eigenlijk niet proberen, het lijkt er teveel op dat de processor stuk is, dus terug naar de winkel.

Als ik jou was zou ik hem dan voor de zekerheid ruilen voor een 1700+, het verschil is toch NIET interessant wat mij betreft. Heel jammer dat het niet gelukt is...

Verwijderd

Topicstarter
Hij komt bij NoRRoD weg en volgens mij hebben ze daar geen 1700+ processors meer...

Het BIOS terug flashen naar 3.4 zou nog een mogelijkheid kunnen zijn zoals je zei? Is dat slim?

• Gianni Rombios
  • Niet online
Nou dit scheen bij de Turbo LE een mogelijkheid te zijn (ik geloof met bios 3.3) om met kunst en vliegwerk een thoroughbred 1800+ aan de gang te krijgen...

Ik heb zelf nooit problemen gehad met flashen van MSI biossen, maar terugflashen heb ik met MSI nog niet meegemaakt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga het even proberen, zal zo de uitslag hier posten dus als je mijn topic nog ff in de gaten wilt houden :)

• Gianni Rombios
  • Niet online
Jahoor ik leef met je mee :D

• Raku

Raku

Mental Aid

Je kunt terug flashen , maar als hij geen ondersteuning voor je XP1800+ heeft krijgt hij het dan ook niet hoor... Maar is altijd te proberen kwa stabiliteit e.d.

Raku

• Gianni Rombios
  • Niet online
Officieel HEEFT hij die ondersteuning dus wel... (zie boven)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:25
BIOS mag niet uitmaken. Heb een Athlon 1700+ op een MSI K7TTurbo gehad zonder eerst de BIOS te updaten. Ding zag ie als een Athlon weetikveel, iig geen 1700+. Ding bootte gewoon, ding startte windows gewoon, ding downloadde de BIOS gewoon en ding flashte ook gewoon, allemaal met een oud 2.8 BIOS erin en een Athlon XP 1700+.

Enige reden waarom een CPU hoger dan een Athlon 1800+ niet zou werken op een MSI K7TTurbo: dat bord kan niet genoeg stroom leveren. Je spanningscircuit wordt overbelast en de boel KAN instabiel worden. En dat het nu wel werkt wil nog niet zeggen dat het over een jaar ook nog werkt.

Als je CPU het op 100MHz FSB ook al niet doet, is er iets mis met die CPU, aangezien je door het verlagen van de FSB over bovenstaand probleem heenspringt.

Verwijderd

Topicstarter
Helaas :'(

BIOS is met succes terug geflashed naar versie 3.4 maar zoals bovenstaande al zei dat dat niks moet uitmaken heeft het inderdaad ook niks veranderd.

Omdat de 1800+ wel moet werken op dit bord en de Athlon 700Mhz waar ik nu achter werk ook stabiel en goed op dit bord werkt neem ik aan (en hoop) dat ik een kapotte processor heb gekregen.

Morgen ga ik gelijk terug naar de winkel en hoop dat ik dan ook gelijk weer een nieuwe 1800+ meekrijg en dan post ik het resultaat hier wel!

Thx iedereen voor de tips/adviesen en jullie horen het nog!

• PhatFish
  • Laatst online: 17-01 16:01

PhatFish

and, uhm......Moo

Heb je misschien bij het monteren van de koeler je core geplet?

...

• Gianni Rombios
  • Niet online
Nog even voor de volledigheid: Duron 1300 gaat officieel ook niet op dit moederbord. Bij Norrod Groningen doen ze eigenlijk nooit moeilijk bij dit soort problemen. Als je voor de zekerheid een 1700+ in Groningen wilt kopen: www.citypc.nl heeft er nog een in de lijst staan voor 72 euro.

En wat Phatfish zegt: hopelijk niet, succes ermee.

[ Voor 9% gewijzigd door Gianni Rombios op 11-12-2002 23:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
P.S. Kan het ook zijn dat hij te weinig stroom krijgt en daardoor de XP processor niet werkt maar de gewone Athlon wel?

• apd
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

apd

Ik heb dit ook een keer gehad, ook met een 1800+. Gewoon teruggegaan naar Norrod (Groningen), zij hebben 'm getest (en waarschijnlijk ook erg goed gekeken of ik er zo op het oog geen rare dingen mee had uitgehaald) en ik heb vervolgens zonder problemen een nieuwe meegekregen. Hoefde niet eens de bon te laten zien. :)

Verwijderd

Topicstarter
P.S. II -> Nee, heb vaak genoeg in principe CPU's gemonteerd en heb erg voorzichtig gedaan, dus dat zou wel goed moeten zitten.

Verwijderd

Topicstarter
Wou nog even laten weten dat ik de dag erna terug naar de winkel ben gegaan met de processor. Ze deden hier niet moeilijk over en hebben me gelijk een nieuwe processor meegegeven. Deze thuis erin gezet en ja hoor, werkte direct in 1x! Dat was het hele probleem dus :(

Ik wil iedereen nog even bedanken voor de tips en de hulp!

• Gianni Rombios
  • Niet online
Hey BeST-Raar mooi dat het gelukt is :) Valt al met al weer mee. Succes ermee!

• Neogenic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-03-2022
Heb je voor na het flashen wel de bios eerst op de default settings gezet?

• Neogenic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-03-2022
Oeps, 't was al opgelost.
Pagina: 1