Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wie kan er een voeding bouwen?

Pagina: 1
Acties:
  • 56 views sinds 30-01-2008

• OmeRoon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-10 00:59
Ik wil een PC inbouwen in een auto. Nou kan ik een converter kopen om van de standaard 13 volt de boel te verhogen naar 220 volt, maar volgens mij is dat eigenlijk onzin aangezien een PC weer een transformator heeft die daar weer 12 volt (oid) van maakt. 8)7

Mijn vraag is dus: is er iemand hier die zo handig is om voor mij een converter/voeding te bouwen van 13 naar 15 volt zodat ik mijn PC daar op kan aansluiten? Het hoeft allemaal niet gratis, als het maar wel goed werkt (schokbestendig enz).

Links met tips ed. op dit gebied zijn ook welkom (ik heb even gezocht op "auto" en "voeding" maar vond niet echt wat op dit gebied).

Thanx. _/-\o_

Wat jij kan kan ik ook maar dan harder...

• OmeRoon
Thanx!

• FlotterPower
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-11 00:06

FlotterPower

Boxy Brown

I don't want no cake, I want me some pie!

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Ik heb hier ooit een topic over geopent.. dus zoek en gij zult vinden :)
[rml][ EL]Computer voeding voor 12 Volt![/rml]

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• Kres817
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-10-2024
de link op je toppic is dood
Je gaat dus wel naar de toppic maar de link daar is dead

Ach ja..........

Verwijderd

Hier heb ik 2 voorbeelden gevonden van mensen die hun voeding omgebouwd hebben naar 12 Volt. Ik raad je aan hier alleen mee te beginnen als je verstand hebt van elektronica!

http://www.webx.dk/oz2cpu/radios/psu-pc1.htm
http://www.acs.comcen.com.au/atxps.html

• OmeRoon
Ik heb weinig verstand van electronica, maar daar kan ik misschien wel mensen voor vinden. In ieder geval bedankt voor alle links! _/-\o_

• GertW
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-11 08:01
NoBrain: De sites die je geeft leggen uit hoe je een voeding kunt modden tot 1tje met een OUTPUT van 13.8v en 12-24v. Geen input dus, en daar gaat het hier om...
|:(

Verwijderd

Evil_Creature schreef op 11 December 2002 @ 16:18:
NoBrain: De sites die je geeft leggen uit hoe je een voeding kunt modden tot 1tje met een OUTPUT van 13.8v en 12-24v. Geen input dus, en daar gaat het hier om...
|:(
DOWH! Stom..
8)7

• GertW
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-11 08:01
nja, zou wel leuk wezen als dat wilde werken :) dan zou ik ook ff een atx voeding modden 8) magoed, twerkt dus niet, want zoals in beide tutorials staat werkt een pc voeding met een trafo, en trafo's werken alleen in wisselspanning :( of je moet wisselspanning op een makkelijke manier kunnen genereren, dan is het wel te doen natuurlijk... hmmz, hier ga ik eens even verder naar kijken >:)

Verwijderd

wissels spanning is moelijk maar trapezium is al makkelijker en dat kan al in een pc gevoerd worden want het is toch gelijk gericht en afgevlakt
maar wat je ook kan doen is een a-stabiele multivibrator maken (flip flop) die maakt van een gelijk een wisselende blokgolf
deze duw je dan door torren heen op die manier heb je genoeg power (amps)
dat signaal uit de torren gaat door een trafo (gaat raar klinken maar werkt wel met blok) pak wel een trafo die met 1 inging een positief en negatief TOV de 0 geeft
dit signaal duw je dan door een gelijkrichter heen
hangt er per polariteit een elko op en dat signaal duw je dan door een 7805 voor de +5 door een 7812 voor de +12
en dan door een 7905 en een 7912 voor de -5 en de -12
en dan heb je dus als je dit gedaan hebt een +12 +5 0 -5 -12
en als je atx hebt kan je er ook nog een voor de 3,3 v in hangen
je kan dan ook bijv een 785 en 7812 voor alleen de hd weer een setje voor de cdrom en dan een setje van alle 4 voor je mobo doen op die manier zijn ze nooit overbelast
zorg er btw wel voor dat je een 5 amp uitvoering pakt en dat alles beetje redelijk gekoeld is

op deze manier kan je dus alles in doen aan wat de trafo aan kan
als je bij in een auto 9 v min en 15 v max hebt pak je de trafo zo dat bij 9 v in er nog steeds 16 volt uit komt

en zorg er voor dat de flipflop geschikt is voor 5 volt en hang dan een 7805 voor de flip flop

heel verhaal maar het werkt wel

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op 11 december 2002 @ 22:57:
[knip]
*enorm verhaal*
[knip]
kan je dat nou ook nog ff naar het nederlands vertalen? :+

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

je pakt de ingangs spanning

deze splits je
een deel gaat naar een flipflop die er een blokgolf van maakt en de andere gaat naar de transistoren

voor de flipflop doe je een 7805 die er 5 volt van maakt en naar de flip flop gaat, de flipflop blokgolf gaat ook naar de torren
de flip flop stuurt nu dus de ingangs spanning aan en schakelt hiermee dus de ingangspanning

nu heb je dus een wisselende blokgolf die gelijk is aan je ingangspanning kwa voltage

deze blokgolf kan wel verhoogd worden met een trafo dus laat je dan mooi in een trafo gaan

zorg dat de trafo a-symetrisch is en dat hij bij de LAAGSTE input die hij krijg nog zeker meer dan 14 volt lever (winding verhouding dus)
de uitgangsspanning van de trafo ga je gelijk richten en afvlakken

de spanning die je dan nog over hebt stuur je dan door 7805 7812 7905 of 7912 om er de juiste spanning van te maken
en om te zorgen dat ze niet teveel belast worden gebruik je er meerder per apperaat een setje dus voor een mobo heb je nodig alle 4 maar voor een hd (normale) een 7805 en een 7812 en voor een laptop HD alleen een 7805 net wat je nodig hebt dus

op deze manier hoef je geen echt dure dingen te kopen en is vrij makkelijk te maken
iig geen echt kleine dingen alleen de trafo zou moeilkijk kunnen worden en zal je misschien zelf moeten wikkelen

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Zoekvraag.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.