Ehein 1250 met dimmer regelen?

Pagina: 1
Acties:
  • 660 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 14:28

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Topicstarter
Matched: 1250
In mijn queeste om de stilste pc aller tijden te maken heb ik het volgende idee bedacht.

Mijn Eheim 1250 WC pomp levert meer waterflow op dan nodig. Tevens is hij niet onwaarneembaar stil, maar het scheelkt niks.

Is het mogelijk om d.m.v. een dimmer ervoor te plaatsen de pomp wat langzamer te laten draaien en dus minder geluid/flow te laten produceren?
Of kan een Eheim gewoon niet langzamer draaien omdat dan de pompwerking verloren gaat ofzo? (of uit mekaar knalt, weet ik veel)

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco899
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-01-2024

marco899

Know's what he wants.

Geen matches
Nee. Gaat gewoon niet.

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Het zou kunnen, ik weet niet of het een centrifugaal pomp is of een membraam pomp. Maar volgens mij kunnen beiden op een lager voltage draaien en gaan dan ook langzamer pompen.

Alleen moet je wel bedenken dat dimmers zelf ook wat geluid maken (zacht gebuzz)
Dit is dus echt geblaat, het gaat wel. Centrifugaal pompjes zijn net fans en draaien op een lager voltage langzamer.

Je kan het iig gewoon testen, alleen goed opletten als het een centrifugaal pomp is dat als ie niet gaat draaien dan gelijk de stroom eraf want dan kan ie oververhitten.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2002 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
ik wil de uitwerking hiervan best zien, want dan kanik em overnemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:41

Chiron

Moderator Discord
Geen matches
ik denk niet dat het veel geluid scheelt..

heb zelf een Eheim 1048, en die gemonteerd met van die speciale dempschroeven (met zo'n stukje rubber ertussen)

die hoor je dus _echt_ niet meer

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tenesmia
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-07 20:57

Tenesmia

First Sergeant

Geen matches
Moet wel kunnen, maar je moet wel opletten, want op een bepaald punt stopt ie er gewoon mee en met een beetje pech brand ie dan ook gelijk door ( de pomp dus ) ... en dan brand al je hardware ook door ;)

Ad Astra Per Aspera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Geen matches
Verwijderd schreef op 10 December 2002 @ 12:44:
[...]
Dit is dus echt geblaat, het gaat wel. Centrifugaal pompjes zijn net fans en draaien op een lager voltage langzamer.
Nee hoor, ze werken op wisselstroom, dus het toerental wordt bepaald door de frequentie daarvan.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rayman_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

Geen matches
Je kan op de drukzijde een kraantje plaatsen om de flow wat minder te krijgen. Maak ander een kastje met wat geluidsdempend materiaal.

Deze dingen deed ik ook voor mijn aquarium.

Werkt geweldig :*)

Waarom heb je een 1200 liter per uur gekocht?

[ Voor 11% gewijzigd door _Rayman_ op 10-12-2002 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Geen matches
bobo1on1 schreef op 10 December 2002 @ 13:35:
[...]

Nee hoor, ze werken op wisselstroom, dus het toerental wordt bepaald door de frequentie daarvan.
En als de spanning lager wordt gaan stroom en fase-verschuiving toenemen, waardoor de motor te warm wordt en uitfikt. Een 230 volt motor heeft minder problemen met 300 volt dan met 200. Niet doen dus.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
bobo1on1 schreef op 10 December 2002 @ 13:35:
[...]

Ohw... mijn pompje werkt op 12 v DC...
Maar met wisselstroom moet je het dus niet doen, daar heb je speciale snelheids regelaars voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doogie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Geen matches
oke, noem mij een dork als je wilt maar met mijn gebrekkige 6VWO elektrakennis het volgende:
En als de spanning lager wordt gaan stroom en fase-verschuiving toenemen
R = U / I
R blijft constant, U neemt af --> I neemt ook af. Daarom gaan fans ed. ook langzamer draaien.

en een vergrote faseverschijving? Wat the hack? gereduceerde fase = delta t / T
T blijft exact hetzelfde, immers de frequentie verandert niet. A is wel minder

(van het bovenstaande kan ook geen donder waar zijn, maar ik dacht dat het zo zat)

Of een lagere I schadelijk is? Geen flauw idee, je zou haast zeggen van niet. Wel is het zo dat met een minder voltage de pomp misschien "harder" moet duwen tegen het water en dus sneller stukgaat?

[EDIT] volgens mij lul ik inderdaad. Als ze op wisselspanning werken, is de snelheid van de omwenteling alleen afhankelijk van de frequentie van de spanning[EDIT]

[ Voor 18% gewijzigd door Doogie op 10-12-2002 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Geen matches
Ok dan, dit laatste klinkt erg aannemelijk (kon er alleen zelf niet op komen, MTS was te lang geleden).
Wat betreft waarom ik een 1200L pomp kocht.. hehe :) BIGGER, MORE! it's the American way! ;)

Enne, ik heb grootste plannen voor mijn WC uitbreiding en dan ga ik vermogen nodig hebben.. (maar eerst mijn WC I afmaken...)

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 19:41

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Geen matches
Verwijderd schreef op 10 December 2002 @ 12:44:
Het zou kunnen, ik weet niet of het een centrifugaal pomp is of een membraam pomp. Maar volgens mij kunnen beiden op een lager voltage draaien en gaan dan ook langzamer pompen.

Alleen moet je wel bedenken dat dimmers zelf ook wat geluid maken (zacht gebuzz)

[...]

Je kan het iig gewoon testen, alleen goed opletten als het een centrifugaal pomp is dat als ie niet gaat draaien dan gelijk de stroom eraf want dan kan ie oververhitten.
Nee hoor dat is zeker geen geblaat.

Jij weet gewoon niet hoe een dimmer werkt!
Met een dimmer verlaag je niet echt de stroom zoals dit bij een weerstand gebeurt maar je haald het fase verschil omlaag. Hierdoor heb je kans dat je pompje blijft hangen en er een spoel door fikt. Ik zou het gewoon niet proberen. Zo'n pomp is gemaakt voor wissel stroom tussen de 50 en de 60 hz lager gaat ie kapot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doogie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Geen matches
je haalt met een dimmer dus puur de frequentie omlaag? Hoe werkt het dan met bv. een gloeilamp? Die interesseert de frequentie van de stroom toch ook niets? alleen I is dan toch belangrijk?

BTW: fase verschil AS IN van 0-1 of fase verschil AS IN verschil tussen 0 en de spanning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 19:41

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Geen matches
Juist hierdoor werkt het eigenlijk alleen bij gloeilampen omdat het een gloeilamp niets uit maakt of hij nou constand stroom krijgt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaot
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:35
Geen matches
Met een dimmer haal je niet de frequentie naar omlaag. De nieuwe elektronische dimmers houden gewoon her eerste en laatste stuk van de sinus van de spanning tegen. Ofwel heeft elke producent van dimmers het verkeerd in hun boekje staan. (af en toe is een technische opleiding nog nuttig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:16
Geen matches
Is een halogeen dimmer dan niet iets?
ik doe ook maar een gok

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Resetter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 18:47
Geen matches
Ener-G schreef op 10 December 2002 @ 13:24:
ik denk niet dat het veel geluid scheelt..

heb zelf een Eheim 1048, en die gemonteerd met van die speciale dempschroeven (met zo'n stukje rubber ertussen)

die hoor je dus _echt_ niet meer
Conclusie gewoon die dingen bestellen

ik had ook het probleem maar heb tog maar van die schoefjes gehaald en je hoort em idd niet meer :)

eindelijk stilte :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Ik zal het je dan nog sterker vertellen, bij mij hangt hij in de lucht!
Net even geprobeerd om de plastic verhoogringetjes te verwijderen, bleek de pomp al zo stevig en stabiel te zitten aan de aansluitingen dat ik geeneens rubber voetjes terug hoefde te plaatsen...

Heb het alleen nog niet getest... maar dit zal vast wel uitmaken qua geluid (dus een 1048 is stiller dan een 1250.. NOW a warning????)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
En als je zelf een AC/AC adaptor maak van 2:1? Enige wat er gebeurt is spanning omlaag, weerstand pomp blijft zelfde, I lager, P lager. Met een variable spoel ding :P kan je het nog regelen ook... alleen zorg er wel voor dat ie blijft draaien, elektromoteren nemen veel vermogen op bij starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Nou, het geluid is minder maar niet nihil... zo'n 1250 stampt toch aardig! >:)
Moet nog wel de randen van mijn koffer tril-isoleren (koffertje? ja, dat lees je later.... lang verhaal groot project).
Komt echt een hele sloot water uit zeg... lijkt wel een wasmachine pomp! :9~
Misschien moet ik hem wel ruilen met iemand die toch liever een 1250 wilt i.p.v. een 1048 ;)

Iemand? :?

Maare.. wat betreft de techno-babble (8> ... ik ben nu echt de weg kwijt hoor... Wat kan ik nu doen om die pomp minder te laten pompen/draaien? Wat is nou wel en niet waar van alles wat hier werd gezegd? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
ruilen is altijd neet :)

Verwijderd

ik ben best wel geÏnteresseerd in die 1250 pomp van je...... prijsje?

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Tijgert schreef op 11 december 2002 @ 10:51:
Nou, het geluid is minder maar niet nihil... zo'n 1250 stampt toch aardig! >:)
Moet nog wel de randen van mijn koffer tril-isoleren (koffertje? ja, dat lees je later.... lang verhaal groot project).
Komt echt een hele sloot water uit zeg... lijkt wel een wasmachine pomp! :9~
Misschien moet ik hem wel ruilen met iemand die toch liever een 1250 wilt i.p.v. een 1048 ;)

Iemand? :?
Haha, ik durf te wedden dat veel 1250's zo van eigenaar wisselen :D (die van mij wel in ieder geval :X )

I reject your reality, and substitute my own.

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:42
Geen matches
Als je er een dimmer tussenzet zal hij doorbranden, omdat bij een lager voltage de pomp gewoon een hoger amperage aan neemt om toch evenveel vermogen te krijgen. Als je de pomp langzamer wil laten draaien moet je een frequentieregelaar hebben.. Maar dan kun je beter een nieuwe pomp kopen :)

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Hehe, ok.. dus.. wie wilt zijn 1048 ruilen tegen mijn 1250? Hoeft niks bij te betalen :)

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Geen matches
Je moet inderdaad een frequentieregelaar hebben. Dit is heel duur om te maken. Je zou wel zelf wat kunnen proberen in elkaar te klussen door middel van een 555 schakeling maar ik weet niet hoe duur die onderdelen allemaal zijn...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

Geen matches
1048;

*resevoir
*cpu blok
*gf4 blok
*chipset
*rad
__

hier is een 1048 gewoon te zwak toch?

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Geen matches
Is dat zo?? mmm.... gaat er wel allemaal in komen ja... good call.
Wet iemand of een 1048 dit allemaal trekt?

Verwijderd

Tijgert schreef op 12 december 2002 @ 14:47:
Is dat zo?? mmm.... gaat er wel allemaal in komen ja... good call.
Wet iemand of een 1048 dit allemaal trekt?
tis tog een 600 liter pomp?
en die 1250 is een 1200 liter pomp.

je hebt ongeveer naar mijn denken een 800-1000 liter pomp nodig

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
oh.. ok... mmm... ja, als alles goed gaat komt er ook een HD koeler op water bij...
ok ok ok, ik blijf wel bij mijn 1250... kan altijd nog overstappen.

Trouwens.. die 28 watt die die 1250 genereert verwarmt het water ook al lekker.. had mijn WC koffer (jaja, komt nog wel op GoT) een paar uur proefdraaien en de rad werd al warm..

Verwijderd

Geen matches
_Hades_ schreef op 12 december 2002 @ 13:27:
Als je er een dimmer tussenzet zal hij doorbranden, omdat bij een lager voltage de pomp gewoon een hoger amperage aan neemt om toch evenveel vermogen te krijgen.
Uitleg? Is die pomp gewoon zo slim dat ie het verbruik continu houdt? Dan is het wel zo'n beetje het eerste apparaat, bij andere "domme" stroomverbruikers blijft het weerstand gelijk, een ding dat als maar rond draait EN stroomregeling heeft moet ik nog tegenkomen.

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Geen matches
Ik blijf er toch mee bezig:

Ik heb hier 2 van die 220v ventilatoren staan met 3 drukknoppen om de toeren te regelen.
Langzaam, normaal en snel.

Als een ventilator op 220v te regelen valt in toeren, dan moet een aquarium pomp dat toch ook kunnen?

Of.. (en dit vermoed ik maar kan ik niet bevestigen) zijn de motoren van die ventilatoren juist gemaakt voor meerdere toerentallen en hebben ze meerdere spoelen met verschillende aantal windingen in zich....

iemand?

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

Geen matches
nee het kan niet. In de search staat het ook wel(precies uitgelegd waarom niet).

ehh kan het zelf ook niet zo snel met de search vinden :/. ik heb het toch zeker hier gelezen. DaBit weet het wel :), so ask him :P

[ Voor 48% gewijzigd door Tripp op 13-02-2003 14:07 ]

specs

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Geen matches
ok, Dabit? Weet jij het? :)

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:30

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Geen matches
Verwijderd schreef op 12 December 2002 @ 14:46:
1048;

*resevoir
*cpu blok
*gf4 blok
*chipset
*rad
__

hier is een 1048 gewoon te zwak toch?
Volgens mij is een 1046 zelfs voldoende voor dit. De hoeveelheid waterverplaatsing maakt niet zoveel uit. Als het water maar rond gaat. Ik heb een 1046 besteld en daar ga ik een dual Xeon machine mee koelen incl. de chipset en de videokaart. De fabrikant (www.aqua-computer.de) verzekerd me dat de pomp het trekt.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Verwijderd

Geen matches
Tijgert schreef op 13 februari 2003 @ 13:12:
Ik blijf er toch mee bezig:

Ik heb hier 2 van die 220v ventilatoren staan met 3 drukknoppen om de toeren te regelen.
Langzaam, normaal en snel.

Als een ventilator op 220v te regelen valt in toeren, dan moet een aquarium pomp dat toch ook kunnen?

Of.. (en dit vermoed ik maar kan ik niet bevestigen) zijn de motoren van die ventilatoren juist gemaakt voor meerdere toerentallen en hebben ze meerdere spoelen met verschillende aantal windingen in zich....

iemand?
Kijk tot nu toe is eigenlijk alleen nog maar aandacht geschonken aan zgn. dimmers die werken met fase-aansnijding om 't effectieve voltage omlaag te brengen. Dit werkt echter niet als je hierop wisselspanning-elektromotoren en (halogeen)-trafo's op aansluit. Die gaan kapot.

Wat je wel kan doen, is gebruik maken van bv een Variac. Dat is een regelbare trafo waarvan je de grootte van de secundaire winding aan kan passen dmv een draaiknop, en zo dus ook de uitgangsspanning kan regelen. Zo knoei je namelijk niet met de fase.

De 230V ventilatoren van jouw, hebben ook een trafo ingebouwd, voorzien van meerdere secundaire windingen.

Plaatje van een variac:
Afbeeldingslocatie: http://members.aol.com/ehoff1138/variac.jpg

Die Variac's zijn overigens redelijk aan de prijs. Je kan eens bij je elektroboer informeren naar de prijs, maar reken maar op zo rond de €90,- voor een licht model.

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 22:48
Geen matches
Je kan ook (als het haalbaar is) je pomp in een bak met water zetten. Heb ik ook gedaan onder het bakje een laagje schuim om trillingen op te vangen.

Alles is terug te redeneren naar 4

• Steve
  • Laatst online: 06-09 19:00

Steve

Krokodil \o/

Geen matches
Het is al gezegd, maar: die bevestigingspootjes zorgen er voor dat hij echt _onhoorbaar_ is.. Dus waarom dure spullen gaan kopen die mogelijk niet werken..

En over die hele dim-zaak.. Het is wisselspanning.. Dat ding gaat dus niet draaien omdat er een bepaalde spanning op zit, maar omdat de elektronen zoveel keer per seconde heen en weer bewegen (= frequentie).. En die frequentie moet dus naar beneden.

[ Voor 15% gewijzigd door Steve op 13-02-2003 16:58 ]

Verwijderd

Geen matches
Er zijn oplossingen met een frequentieregelaar maar die zijn duur tot peperduur.

Conrad heeft dit voor ventilatoren:
Afbeeldingslocatie: http://www.nl.conradcom.de/IMS_Docs/48/48D1163D5022D5A8E10000000A010251.JPG

Is bedoeld voor 230VAC-ventilatoren, dus misschien een frequentieregelaar, of toch gewoon een dimmer? Kost je 37 euro.

Volgens mij is dit een zelfbouw-frequentieregelaar:
Afbeeldingslocatie: http://www.astromag.co.uk/dcschem.gif
Bron: http://www.astromag.co.uk/inverter.html
Kost ongeveer 10~15 euro.

Ik heb ook weer zitten puzzelen op een strokenprint-opbouw:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/motorsturing.gif
(fouten voorbehouden >:) )

Moet het toch eens gaan nabouwen...

Een variac doet het niet!!! Die variëert de frequentie niet, maar regelt de wisselspanning.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2003 17:27 ]

Verwijderd

Geen matches
Ehhh, sloop een goedkope boormachine met variabel toerental (traploos) .....gebruik die regelaar :? :?

• Steefph
  • Laatst online: 11-09 22:48
Geen matches
Dabuzz lees eerst voordat je roept

Een wijs man weet wanneer hij zijn mond moet houden :X

Alles is terug te redeneren naar 4

Pagina: 1