Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.
Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn
Verwijderd
Alleen moet je wel bedenken dat dimmers zelf ook wat geluid maken (zacht gebuzz)
Dit is dus echt geblaat, het gaat wel. Centrifugaal pompjes zijn net fans en draaien op een lager voltage langzamer.marco899 schreef op 10 december 2002 @ 12:35:
Nee. Gaat gewoon niet.
Je kan het iig gewoon testen, alleen goed opletten als het een centrifugaal pomp is dat als ie niet gaat draaien dan gelijk de stroom eraf want dan kan ie oververhitten.
[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2002 12:45 ]
heb zelf een Eheim 1048, en die gemonteerd met van die speciale dempschroeven (met zo'n stukje rubber ertussen)
die hoor je dus _echt_ niet meer
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Ad Astra Per Aspera
Nee hoor, ze werken op wisselstroom, dus het toerental wordt bepaald door de frequentie daarvan.Verwijderd schreef op 10 December 2002 @ 12:44:
[...]
Dit is dus echt geblaat, het gaat wel. Centrifugaal pompjes zijn net fans en draaien op een lager voltage langzamer.
Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.
- _Rayman_
- Registratie: November 2001
- Laatst online: 29-08-2023
Verwacht het onverwachte.
:strip_icc():strip_exif()/u/41253/rayman.jpg?f=community)
Deze dingen deed ik ook voor mijn aquarium.
Werkt geweldig
Waarom heb je een 1200 liter per uur gekocht?
[ Voor 11% gewijzigd door _Rayman_ op 10-12-2002 13:49 ]
En als de spanning lager wordt gaan stroom en fase-verschuiving toenemen, waardoor de motor te warm wordt en uitfikt. Een 230 volt motor heeft minder problemen met 300 volt dan met 200. Niet doen dus.bobo1on1 schreef op 10 December 2002 @ 13:35:
[...]
Nee hoor, ze werken op wisselstroom, dus het toerental wordt bepaald door de frequentie daarvan.
I don't like facts. They have a liberal bias.
Verwijderd
Ohw... mijn pompje werkt op 12 v DC...bobo1on1 schreef op 10 December 2002 @ 13:35:
[...]
Nee hoor, ze werken op wisselstroom, dus het toerental wordt bepaald door de frequentie daarvan.
Maar met wisselstroom moet je het dus niet doen, daar heb je speciale snelheids regelaars voor.
R = U / IEn als de spanning lager wordt gaan stroom en fase-verschuiving toenemen
R blijft constant, U neemt af --> I neemt ook af. Daarom gaan fans ed. ook langzamer draaien.
en een vergrote faseverschijving? Wat the hack? gereduceerde fase = delta t / T
T blijft exact hetzelfde, immers de frequentie verandert niet. A is wel minder
(van het bovenstaande kan ook geen donder waar zijn, maar ik dacht dat het zo zat)
Of een lagere I schadelijk is? Geen flauw idee, je zou haast zeggen van niet. Wel is het zo dat met een minder voltage de pomp misschien "harder" moet duwen tegen het water en dus sneller stukgaat?
[EDIT] volgens mij lul ik inderdaad. Als ze op wisselspanning werken, is de snelheid van de omwenteling alleen afhankelijk van de frequentie van de spanning[EDIT]
[ Voor 18% gewijzigd door Doogie op 10-12-2002 14:58 ]
Wat betreft waarom ik een 1200L pomp kocht.. hehe
Enne, ik heb grootste plannen voor mijn WC uitbreiding en dan ga ik vermogen nodig hebben.. (maar eerst mijn WC I afmaken...)
Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.
- Tweak-Freak
- Registratie: Oktober 2001
- Laatst online: 15-09 19:41
ra ra wie is dat in mijn icon?
:strip_icc():strip_exif()/u/37356/got.jpg?f=community)
Nee hoor dat is zeker geen geblaat.Verwijderd schreef op 10 December 2002 @ 12:44:
Het zou kunnen, ik weet niet of het een centrifugaal pomp is of een membraam pomp. Maar volgens mij kunnen beiden op een lager voltage draaien en gaan dan ook langzamer pompen.
Alleen moet je wel bedenken dat dimmers zelf ook wat geluid maken (zacht gebuzz)
[...]
Dit is dus echt geblaat, het gaat wel. Centrifugaal pompjes zijn net fans en draaien op een lager voltage langzamer.
Je kan het iig gewoon testen, alleen goed opletten als het een centrifugaal pomp is dat als ie niet gaat draaien dan gelijk de stroom eraf want dan kan ie oververhitten.
Jij weet gewoon niet hoe een dimmer werkt!
Met een dimmer verlaag je niet echt de stroom zoals dit bij een weerstand gebeurt maar je haald het fase verschil omlaag. Hierdoor heb je kans dat je pompje blijft hangen en er een spoel door fikt. Ik zou het gewoon niet proberen. Zo'n pomp is gemaakt voor wissel stroom tussen de 50 en de 60 hz lager gaat ie kapot
BTW: fase verschil AS IN van 0-1 of fase verschil AS IN verschil tussen 0 en de spanning?
- Tweak-Freak
- Registratie: Oktober 2001
- Laatst online: 15-09 19:41
ra ra wie is dat in mijn icon?
:strip_icc():strip_exif()/u/37356/got.jpg?f=community)
ik doe ook maar een gok
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Conclusie gewoon die dingen bestellenEner-G schreef op 10 December 2002 @ 13:24:
ik denk niet dat het veel geluid scheelt..
heb zelf een Eheim 1048, en die gemonteerd met van die speciale dempschroeven (met zo'n stukje rubber ertussen)
die hoor je dus _echt_ niet meer
ik had ook het probleem maar heb tog maar van die schoefjes gehaald en je hoort em idd niet meer
eindelijk stilte
Net even geprobeerd om de plastic verhoogringetjes te verwijderen, bleek de pomp al zo stevig en stabiel te zitten aan de aansluitingen dat ik geeneens rubber voetjes terug hoefde te plaatsen...
Heb het alleen nog niet getest... maar dit zal vast wel uitmaken qua geluid (dus een 1048 is stiller dan een 1250.. NOW a warning????)
Verwijderd
Moet nog wel de randen van mijn koffer tril-isoleren (koffertje? ja, dat lees je later.... lang verhaal groot project).
Komt echt een hele sloot water uit zeg... lijkt wel een wasmachine pomp!
Misschien moet ik hem wel ruilen met iemand die toch liever een 1250 wilt i.p.v. een 1048
Iemand?
Maare.. wat betreft de techno-babble

Haha, ik durf te wedden dat veel 1250's zo van eigenaar wisselenTijgert schreef op 11 december 2002 @ 10:51:
Nou, het geluid is minder maar niet nihil... zo'n 1250 stampt toch aardig!![]()
Moet nog wel de randen van mijn koffer tril-isoleren (koffertje? ja, dat lees je later.... lang verhaal groot project).
Komt echt een hele sloot water uit zeg... lijkt wel een wasmachine pomp!![]()
Misschien moet ik hem wel ruilen met iemand die toch liever een 1250 wilt i.p.v. een 1048
Iemand?

I reject your reality, and substitute my own.
SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate
Verwijderd
*resevoir
*cpu blok
*gf4 blok
*chipset
*rad
__
hier is een 1048 gewoon te zwak toch?
Wet iemand of een 1048 dit allemaal trekt?
Verwijderd
tis tog een 600 liter pomp?Tijgert schreef op 12 december 2002 @ 14:47:
Is dat zo?? mmm.... gaat er wel allemaal in komen ja... good call.
Wet iemand of een 1048 dit allemaal trekt?
en die 1250 is een 1200 liter pomp.
je hebt ongeveer naar mijn denken een 800-1000 liter pomp nodig
ok ok ok, ik blijf wel bij mijn 1250... kan altijd nog overstappen.
Trouwens.. die 28 watt die die 1250 genereert verwarmt het water ook al lekker.. had mijn WC koffer (jaja, komt nog wel op GoT) een paar uur proefdraaien en de rad werd al warm..
Verwijderd
Uitleg? Is die pomp gewoon zo slim dat ie het verbruik continu houdt? Dan is het wel zo'n beetje het eerste apparaat, bij andere "domme" stroomverbruikers blijft het weerstand gelijk, een ding dat als maar rond draait EN stroomregeling heeft moet ik nog tegenkomen._Hades_ schreef op 12 december 2002 @ 13:27:
Als je er een dimmer tussenzet zal hij doorbranden, omdat bij een lager voltage de pomp gewoon een hoger amperage aan neemt om toch evenveel vermogen te krijgen.
Ik heb hier 2 van die 220v ventilatoren staan met 3 drukknoppen om de toeren te regelen.
Langzaam, normaal en snel.
Als een ventilator op 220v te regelen valt in toeren, dan moet een aquarium pomp dat toch ook kunnen?
Of.. (en dit vermoed ik maar kan ik niet bevestigen) zijn de motoren van die ventilatoren juist gemaakt voor meerdere toerentallen en hebben ze meerdere spoelen met verschillende aantal windingen in zich....
iemand?
Volgens mij is een 1046 zelfs voldoende voor dit. De hoeveelheid waterverplaatsing maakt niet zoveel uit. Als het water maar rond gaat. Ik heb een 1046 besteld en daar ga ik een dual Xeon machine mee koelen incl. de chipset en de videokaart. De fabrikant (www.aqua-computer.de) verzekerd me dat de pomp het trekt.Verwijderd schreef op 12 December 2002 @ 14:46:
1048;
*resevoir
*cpu blok
*gf4 blok
*chipset
*rad
__
hier is een 1048 gewoon te zwak toch?
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Verwijderd
Kijk tot nu toe is eigenlijk alleen nog maar aandacht geschonken aan zgn. dimmers die werken met fase-aansnijding om 't effectieve voltage omlaag te brengen. Dit werkt echter niet als je hierop wisselspanning-elektromotoren en (halogeen)-trafo's op aansluit. Die gaan kapot.Tijgert schreef op 13 februari 2003 @ 13:12:
Ik blijf er toch mee bezig:
Ik heb hier 2 van die 220v ventilatoren staan met 3 drukknoppen om de toeren te regelen.
Langzaam, normaal en snel.
Als een ventilator op 220v te regelen valt in toeren, dan moet een aquarium pomp dat toch ook kunnen?
Of.. (en dit vermoed ik maar kan ik niet bevestigen) zijn de motoren van die ventilatoren juist gemaakt voor meerdere toerentallen en hebben ze meerdere spoelen met verschillende aantal windingen in zich....
iemand?
Wat je wel kan doen, is gebruik maken van bv een Variac. Dat is een regelbare trafo waarvan je de grootte van de secundaire winding aan kan passen dmv een draaiknop, en zo dus ook de uitgangsspanning kan regelen. Zo knoei je namelijk niet met de fase.
De 230V ventilatoren van jouw, hebben ook een trafo ingebouwd, voorzien van meerdere secundaire windingen.
Plaatje van een variac:

Die Variac's zijn overigens redelijk aan de prijs. Je kan eens bij je elektroboer informeren naar de prijs, maar reken maar op zo rond de €90,- voor een licht model.
Alles is terug te redeneren naar 4
En over die hele dim-zaak.. Het is wisselspanning.. Dat ding gaat dus niet draaien omdat er een bepaalde spanning op zit, maar omdat de elektronen zoveel keer per seconde heen en weer bewegen (= frequentie).. En die frequentie moet dus naar beneden.
[ Voor 15% gewijzigd door Steve op 13-02-2003 16:58 ]
Verwijderd
Conrad heeft dit voor ventilatoren:
Is bedoeld voor 230VAC-ventilatoren, dus misschien een frequentieregelaar, of toch gewoon een dimmer? Kost je 37 euro.
Volgens mij is dit een zelfbouw-frequentieregelaar:

Bron: http://www.astromag.co.uk/inverter.html
Kost ongeveer 10~15 euro.
Ik heb ook weer zitten puzzelen op een strokenprint-opbouw:

(fouten voorbehouden
Moet het toch eens gaan nabouwen...
Een variac doet het niet!!! Die variëert de frequentie niet, maar regelt de wisselspanning.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2003 17:27 ]
Verwijderd
Een wijs man weet wanneer hij zijn mond moet houden

Alles is terug te redeneren naar 4