Mysterieus SCSI probleem?

Pagina: 1
Acties:
  • 23 views sinds 30-01-2008

• ThaLaw
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-02 17:01
Ik ben niet zo thuis in SCSI, maar naar mijn idee hoef je SCSI schijven niet te jumperen voor master/slave toch?

Ik heb het volgende: Een SCSI Adaptec 7890 Controler.
4 x een Quantum Atlas 10Gb.
Als ik allevier de schijven op de scsi kabel aansluit, gebeurd er niks en krijg ik een timeout bij het scannen van de devices...

Als ik telkens drie schijven loshaal, maakt niet uit welke combi, dan werkt het altijd en herkent hij de schijf op ID0 of LUN0.

Wat doe ik fout?... SCSI kan toch 15 devices aan, waarom is 4 al een probleem dan?

• kwtemp874
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-03 15:03
je moet de id's op de apparaten nog instellen.

1e als 1 2de als 2 enz.

• Longbeard
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-03 21:00

Longbeard

Back in Black, hobby beëindigd

SCSI drives moet je wel, via jumpers een ID toekennen.
Waarschijnlijk staan al je drives op 1 en dezelfde ID.
Zie bijvoorbeeld de volgende page voor het toewijzen van de ID's aan de SCSI drives.

http://support.ap.dell.com/docs/STORAGE/8848P-2/Jumpers.htm

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:36
ThaLaw schreef op 10 december 2002 @ 10:50:
Ik ben niet zo thuis in SCSI, maar naar mijn idee hoef je SCSI schijven niet te jumperen voor master/slave toch?

Ik heb het volgende: Een SCSI Adaptec 7890 Controler.
4 x een Quantum Atlas 10Gb.
Als ik allevier de schijven op de scsi kabel aansluit, gebeurd er niks en krijg ik een timeout bij het scannen van de devices...

Als ik telkens drie schijven loshaal, maakt niet uit welke combi, dan werkt het altijd en herkent hij de schijf op ID0 of LUN0.

Wat doe ik fout?... SCSI kan toch 15 devices aan, waarom is 4 al een probleem dan?
Je hoeft ze niet te jumperen als master / slave, het is zelfs nog erger :P Ieder device heeft een SCSI-id nodig. Je host adapter heeft meestal 7, de rest moet dus een ander nummer krijgen. Ieder nummer is uniek.

Op de meeste devices heb je 3 jumpertjes (ken het alleen met max 7, maar max 15 zou dus 4 jumpers zijn) met resp waarde 1, 2 en 4. Deze kun je gewoon binair optellen, dus een jumper op de 1e en op de 3e geeft dus 1 + 4 == scsi-id 5.

Tenslotte moeten beide einden van de bus getermineerd zijn. De host adapter is meestal 1 einde van de bus, en termineert zelf al, aan het andere uiteinde moet je eht zelf doen, ofwel door er een (al dan neit actieve) terminator op te zetten, ofwel door aan de laatste connector een device te hangen en daarop in t estellen dat deze meot termineren.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
hm ik heb net een ouwe dual p1-60 ibm server gekocht, met 6 scsi bays.... van die inschuif gevallen. moet ik dan ook nog id's toewijzen of zit het dan al goed?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

ThaLaw, check de cursussen in OM FAQ :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.