[js] submit() probleem

Pagina: 1
Acties:

• MarkusJ
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-04-2024
Ik simpele functie gemaakt, maar de submit werkt niet ??

function FillPage(waarde) {
with (window.document.forms[0]) {
alert (waarde);
page.value = waarde;
alert (page.value);
}
window.document.forms[0].submit();
}

<form name="form1" method="post" action="test.php">
<input type=hidden name="page" value="">
<a class="tekst" href="javascript:FillPage('basis')">basis</a></td>
</form>

De alerts geven de juiste waarde, maar ik krijg de submit niet werkend ???

HELP !!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
P&W -> w&G.

Maar ik denk niet dat het daar ook een lang leven zal beschoren zijn.... Je zult wat duidelijker moeten zijn / meer info moeten geven.

https://fgheysels.github.io/

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-08 19:07

dominic

will code for food

page.value is daadwerkelijk document.all['page'].value óf document.form1.page.value dus ik denk dat je zowieso ff moet gaan leren hoe je correct objecten benadert..

Je benadert het form door document.forms[0] te gebruiken, je gaat dus de forms collection van het document aanspreken waarvan je eigenlijk niet eens de echte lengte weet.. Ook een beetje slordig dus..

Zou eerst ff goed leren hoe je moet scripten.

Download my music on SoundCloud

• r0bert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-08 16:19
JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<script language="JavaScript" type="text/javascript">
function FillPage(waarde) {
    with (document.forms[0]) {
        elements['page'].value = waarde;
        submit();
    }

}
</script>

Werkt toch prima :?

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:27

crisp

Devver

Pixelated

dominicbout schreef op 10 december 2002 @ 09:28:
page.value is daadwerkelijk document.all['page'].value óf document.form1.page.value dus ik denk dat je zowieso ff moet gaan leren hoe je correct objecten benadert..

Je benadert het form door document.forms[0] te gebruiken, je gaat dus de forms collection van het document aanspreken waarvan je eigenlijk niet eens de echte lengte weet.. Ook een beetje slordig dus..

Zou eerst ff goed leren hoe je moet scripten.
Dit:
code:
1
document.all['page'].value

is dus echt heel erg ranzig; ten eerste is d.all sinds IE4 niet meer nodig, en ten tweede ga je er vanuit dat 'page' een onderdeel is van de d.all collectie wat eigenlijk ook niet waar is.
Dit is de enige juiste manier die ook in oudere browsers werkt:
code:
1
document.forms['form1'].elements['page'].value

Intentionally left blank

• dominic

dominic

will code for food

crisp schreef op 10 december 2002 @ 09:34:
[...]

Dit:
code:
1
document.all['page'].value

is dus echt heel erg ranzig; ten eerste is d.all sinds IE4 niet meer nodig, en ten tweede ga je er vanuit dat 'page' een onderdeel is van de d.all collectie wat eigenlijk ook niet waar is.
Dit is de enige juiste manier die ook in oudere browsers werkt:
code:
1
document.forms['form1'].elements['page'].value
Mag ook :) Maar ik werk zelf helemaal niet meer met element namen (id), werk altijd vanuit de HTML DOM om de code flexibel te houden. Ik benader dus nooooit een object via de ID, vandaar dat dat wat weggezakt was..

[ Voor 22% gewijzigd door dominic op 10-12-2002 09:38 ]

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:14

Bosmonster

*zucht*

Bovendien begon hij met de regel

wat dus betekent dat alle objecten binnen deze stelling hieronder vallen...

een page.value is dan dus window.document.forms[0].page.value, wat prima code is.

Bovendien lag het probleem bij de submit() zoals hij aangaf.. waarom dat in zijn code niet zou werken blijft mij een raadsel..

dominicbout schreef op 10 December 2002 @ 09:36:
[...]

Mag ook :) Maar ik werk zelf helemaal niet meer met element namen (id), werk altijd vanuit de HTML DOM om de code flexibel te houden. Ik benader dus nooooit een object via de ID, vandaar dat dat wat weggezakt was..

getElementById is een belangrijk onderdeel van de HTML DOM, die je dan had moeten kennen..

Tis geen kwestie van "mogen", tis een kwestie van "goed" of "fout". Simple as that. document.all in niet meer acceptabel.

[ Voor 45% gewijzigd door Bosmonster op 10-12-2002 09:41 ]

• dominic

dominic

will code for food

Bosmonster schreef op 10 december 2002 @ 09:38:

een page.value is dan dus window.document.forms[0].page.value, wat prima code is.

Bovendien lag het probleem bij de submit() zoals hij aangaf.. waarom dat in zijn code niet zou werken blijft mij een raadsel..
Nee is geen prima code, hoe weet hij nou hoe groot die collectie is en dat het object dat hij moet hebben altijd in forms[0] staat. Dit is dus een zeer riskante benadering.

• dominic

dominic

will code for food

Bosmonster schreef op 10 December 2002 @ 09:38:

[...]

getElementById is een belangrijk onderdeel van de HTML DOM, die je dan had moeten kennen..

Tis geen kwestie van "mogen", tis een kwestie van "goed" of "fout". Simple as that. document.all in niet meer acceptabel.
Ik zei net, ik doe niks met id's, werk altijd met parentElement, childNodes, next/previousSiblings etc. dus getElementById gebruik ik niet.

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

dominicbout schreef op 10 december 2002 @ 09:39:
[...]

Nee is geen prima code, hoe weet hij nou hoe groot die collectie is en dat het object dat hij moet hebben altijd in forms[0] staat. Dit is dus een zeer riskante benadering.
Jaja :P JE had hem helemaal door.. De code is en blijft prima. Dat zijn manier om het form te benaderen niet al te flexibel is doet niks af aan de syntax correctheid van de code..
Ik zei net, ik doe niks met id's, werk altijd met parentElement, childNodes, next/previousSiblings etc. dus getElementById gebruik ik niet.
Ow lekkere code zal dat opleveren... altijd alles relatief benaderen... Het verschil absolute en relatieve benadering is er niet voor niks..

[ Voor 19% gewijzigd door Bosmonster op 10-12-2002 09:45 ]

• MarkusJ
Code van r0bert geprobeert, maar werkt helaas niet:

http://www.boglimburg.nl/beheer/objectbeheer.php?id=1

Ben inderdaad nog nieuw met JS.

• dominic

dominic

will code for food

Bosmonster schreef op 10 december 2002 @ 09:43:

[...]

[...]

Jaja :P JE had hem helemaal door.. De code is en blijft prima. Dat zijn manier om het form te benaderen niet al te flexibel is doet niks af aan de syntax correctheid van de code..
Oeps gesnapt.. :D Was meer om hem te laten begrijpen hoe de zooi in elkaar zat..

• r0bert
Bosmonster schreef op 10 december 2002 @ 09:38:
.. waarom dat in zijn code niet zou werken blijft mij een raadsel..
Mij ook, want hier werkt het namelijk allemaal prima
dominicbout schreef op 10 december 2002 @ 09:42:
Dan lijkt mij het werken met ID's toch beter, want wanneer je nu een element ergens tussen twee andere elementen invoegt welke een nextSibling/previousSibling verband hadden in je scripting, moet je dat weer helemaal aanpassen (toch?)

• dominic

dominic

will code for food

Bosmonster schreef op 10 December 2002 @ 09:43:

[...]

[...]

Ow lekkere code zal dat opleveren... altijd alles relatief benaderen... Het verschil absolute en relatieve benadering is er niet voor niks..
Het lever prima code op, het verschil is dat ik kijk wat de classificate van ieder HTML element is op het moment dat ik door de structuur heenloop, bovendien maak ik altijd gebruik van eigen HTC elementen zodat normale HTML elementen die écht van belang zijn er eigenlijk nooit tussen komen te staan..

• r0bert
MarkusJ schreef op 10 December 2002 @ 09:43:
Code van r0bert geprobeert, maar werkt helaas niet:

http://www.boglimburg.nl/beheer/objectbeheer.php?id=1

Ben inderdaad nog nieuw met JS.
Mogen we daar testen of het werkt ? Of wordt het dan een rotzooitje in je DB ?

• dominic

dominic

will code for food

r0bert schreef op 10 december 2002 @ 09:45:
[...]

Mij ook, want hier werkt het namelijk allemaal prima

[...]

Dan lijkt mij het werken met ID's toch beter, want wanneer je nu een element ergens tussen twee andere elementen invoegt welke een nextSibling/previousSibling verband hadden in je scripting, moet je dat weer helemaal aanpassen (toch?)
Met nextSibling en previous sibling moet je wel goed opletten inderdaad, omdat deze helemaal relatief is, maar als je simpelweg een recursieve functie hebt die het hele DOM afstruint op zoek naar elementen die jij nodig hebt hoef je dus geen gebruik te maken van id's en werkt het voor iedere pagina. Flexibel dus..

• MarkusJ
Testen mag. Graag zelfs :)

Het is nog een test omgeving en de delete en insert werken (nu) niet.

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Microsoft Debugger zegt dat het object de methode submit() niet ondersteunt.. wat zou moeten liggen aan je forms[0] aanroep denk ik.

gebruik eens rechtstreeks

with (document.form1) {

• r0bert
Bosmonster schreef op 10 December 2002 @ 09:55:
Microsoft Debugger zegt dat het object de methode submit() niet ondersteunt.. wat zou moeten liggen aan je forms[0] aanroep denk ik.

with (document.form1) {
document.forms['form1'].submit(); werkt ook niet hoor :/

Wanneer ik het grootste gedeelte van het FORM eruit sloop, doet ie het wel.. ik denk dat het dus ergens in de html zit (quotes of iets)

Probeer de NAME van je SUBMIT button eens te veranderen in wat anders, bijv elSubmit.. waarschijnlijk werkt het dan wel..

[ Voor 31% gewijzigd door r0bert op 10-12-2002 10:01 ]

• dominic

dominic

will code for food

Misschien wat offtopic maar wil toch ff laten zien dat het werken met een HTML DOM waar geen id's in voorkomen toch wel handig is..

Dit is bijvoorbeeld een stuk code die uit een XML structuur een UL/LI structuur in de HTML pagina aanmaakt, die meteen kunnen inklappen uitklappen etc. Matig complex dus, maar géén gebruik van id's.

oNodes is een node collection van een xml document dat geopend is.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
function walkXMLTreeStructured(oNodes, oParentContainer, bRootLevel, dataPath)
{
    var j;

for (j=0;j<oNodes.length;j++)
    {
        //Maak een LI aan voor iedere entry

var oLI = document.createElement("LI");
        oParentContainer.appendChild(oLI);

//Heeft de entry children, voorzie de LI van de juiste grafische presentatie
        //Hou hierbij rekening met het feit dat de eerste rij entries nooit onzichtbaar mag zijn

if (bRootLevel)
        {
            oLI.parentElement.style.display = "";
        }
        else
        {
            oLI.parentElement.style.display = "none";
        }

if ((oNodes.item(j).childNodes.length>0 || oNodes.item(j).getAttribute("path") != null))
        {
            oLI.style.listStyleImage = "url(" + sScriptPath + "xmltree_plus.bmp)";
        }
        else 
        {
            oLI.style.listStyleImage = "url(" + sScriptPath + "xmltree_item.bmp)";
        }

// Set alle LI properties en methods.

oLI.innerText       = oNodes.item(j).getAttribute("description");
        oLI.onclick         = element_li_onclick;
        oLI.onmouseover     = element_li_onmouseover;
        oLI.onmouseout      = element_li_onmouseout;
        oLI.linkSource      = oNodes.item(j).getAttribute("href");
        oLI.opened          = false;
        oLI.nodeId          = oNodes.item(j).getAttribute("id");

with (oLI.style)
        {
            marginTop       = "0px";
            marginBottom    = "0px";
            cursor          = "hand";
        }

// Wanneer een entry een nieuw datapad heeft (De lokatie van de XML file) geef deze dan
        // door aan de LI, deze is nl. nodig voor het opbouwen van de HREF's. Heeft de entry
        // geen nieuwe datapath, hanteer dan de laatstbekende datapath.

if (oNodes.item(j).getAttribute("path") != null)
        {
            oLI.dataPath = oNodes.item(j).getAttribute("path");
            oLI.hasIndex = true;
        }
        else
        {
            oLI.dataPath = dataPath;
            oLI.hasIndex = false;
        }

//Als een entry children heeft, maak dan een UL aan en roep walkXMLTree 
        //opnieuw aan om de children uit te lezen om de UL met LI's te vullen.

if (oNodes.item(j).childNodes.length>0)
        {
            var oUL = document.createElement("UL");
            oParentContainer.appendChild(oUL);

with (oUL.style)
            {
                marginBottom    = "0px";
                marginTop       = "0px";
                lineHeight      = "14px";
                marginLeft      = "16px";
            }

walkXMLTreeStructured(oNodes.item(j).childNodes, oUL, false, dataPath);
        }
    }
}

Zoals je kunt zien is de functie recursief.

En hier ff de onclick handler van een LI, zoals je ziet ook weer géén gebruik van id's. Op deze manier maakt het dus niet uit hoe groot de structuur is.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
function element_li_onclick()
{
    window.event.cancelBubble = true;
    oLI = this;
    oUL = this.nextSibling;

// De UL's die aangemaakt worden zijn geen children van een LI maar een child van de parent UL, daarom
    // gebruiken we nextsibling om de kijken of de volgende node een child UL is die we zichtbaar of onzichtbaar
    // moeten maken.

if (oUL)
    {
        if (oUL.tagName == "UL")
        {
            if (oUL.style.display == "none")
            { 
                oUL.style.display           = "";
                oLI.style.listStyleImage    = "url(" + sScriptPath + "xmltree_minus.bmp)";
            } 
            else 
            {
                oUL.style.display           = "none";
                oLI.style.listStyleImage    = "url(" + sScriptPath + "xmltree_plus.bmp)";
            }   
        }
    }       

// Als de node een HREF bevat, open deze dan in de toegewezen frame.
    if (oLI.linkSource != null)
    {
        parent.frames[oHTCElement.targetFrame].location.href = buildPath(oLI.linkSource, oLI.dataPath);
    } 

if (oHTCElement.actionType == "picklist")
    {
         var oTextBox = oHTCElement.childNodes(0)
         buildTextboxValue(oTextBox, oLI, '', oLI.nodeId)
    }

// Als de node nog een substructuur bevat die ingeladen moet worden, laad deze dan in.
    // Een node kan dus zowel een path als een href bevatten.
    if (oLI.hasIndex)   
    {
        if (oLI.opened == false)
        {
            oLI.opened                  = true;
            oLI.style.listStyleImage    = "url(" + sScriptPath + "xmltree_minus.bmp)";
            newIndex(oLI.dataPath, this);
        }
    }
}

Je ziet, enorm flexibel.. Het heeft dus echt wel z'n voordelen.

• r0bert
Het ziet er inderdaad enorm koel uit! Maar of het echt makkelijker werkt dan met ID's betwijvel ik.. zeker in kleine documenten lijkt het me niet echt relevant om zulke enorme recursieve functies te gaan schrijven :P Maar je hebt me wel nieuwsgierig gemaakt en ik denk dat ik het ook maar eens ga proberen op die manier :) Kijken of het inderdaad beter bevalt..

Ps. ik heb een mogelijke oplossing in mijn voorgaande post gezet dmv van een edit, ik weet niet of dat nog op valt, maar dan weet je het via deze weg iig :)

edit:
Indrukwekkend posthistory trouwens ;)

[ Voor 24% gewijzigd door r0bert op 10-12-2002 10:08 ]

• MarkusJ
Bosmonster schreef op 10 December 2002 @ 09:55:

with (document.form1) {
Dit staat er nu in, maar ik krijg dezelfde foutmelding. :|

_

• dominic

dominic

will code for food

r0bert schreef op 10 December 2002 @ 10:04:
Het ziet er inderdaad enorm koel uit! Maar of het echt makkelijker werkt dan met ID's betwijvel ik.. zeker in kleine documenten lijkt het me niet echt relevant om zulke enorme recursieve functies te gaan schrijven :P Maar je hebt me wel nieuwsgierig gemaakt en ik denk dat ik het ook maar eens ga proberen op die manier :) Kijken of het inderdaad beter bevalt..

Ps. ik heb een mogelijke oplossing in mijn voorgaande post gezet dmv van een edit, ik weet niet of dat nog op valt, maar dan weet je het via deze weg iig :)
Je hebt gelijk, in kleine pagina's is dit helemaal niet interessant maar als je nog complexe applicaties moet schrijven is dit wel zo handig omdat je zelf de structuur die je neerlegd helemaal in de hand hebt.

Er is hierover trouwens zat info te vinden bij microsoft. Verdiep je ook eens in het xmlhttp component, errrg handig voor clientside XML.

• r0bert
Ja, met het XMLhttp object ben ik al enthousiast bezig geweest. Ik maak hier in een van mijn huidige projecten ook gebruik van waar door ik data uit de database via een soort directe XMLstream naar de frontend van mijn pagina breng en de data daar direct zichtbaar en beschikbaar stel! Werkt erg mooi!

Zowiezo denk ik dat de mogelijkheden via xmlHTTP veel groter zijn dan die nu door websites geboden worden. Niet alleen webbased applicaties, maar ook gewone websites zouden op die manier hun content op kunnen halen zonder 'reload'. Een erg mooi voorbeeld hiervan is het gebruik van een template waarin je de content via een xmlrequest (dHTML) ophaalt en direct in de pagina plaats, waardoor een groot deel van de rendertijd bespaart blijf als ik het goed zie. Ook zou het volgens mij veel load voor de server moeten schelen omdat veel plaatjes en scripts niet opnieuw opgevraagd hoeven te worden van de server..

[ Voor 18% gewijzigd door r0bert op 10-12-2002 10:13 ]

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

r0bert schreef op 10 December 2002 @ 09:57:
[...]

Probeer de NAME van je SUBMIT button eens te veranderen in wat anders, bijv elSubmit.. waarschijnlijk werkt het dan wel..
U gaat door voor de koelkast!

Intentionally left blank

• dominic

dominic

will code for food

r0bert schreef op 10 December 2002 @ 10:12:
Ja, met het XMLhttp object ben ik al enthousiast bezig geweest. Ik maak hier in een van mijn huidige projecten ook gebruik van waar door ik data uit de database via een soort directe XMLstream naar de frontend van mijn pagina breng en de data daar direct zichtbaar en beschikbaar stel! Werkt erg mooi!

Zowiezo denk ik dat de mogelijkheden via xmlHTTP veel groter zijn dan die nu door websites geboden worden. Niet alleen webbased applicaties, maar ook gewone websites zouden op die manier hun content op kunnen halen zonder 'reload'. Een erg mooi voorbeeld hiervan is het gebruik van een template waarin je de content via een xmlrequest (dHTML) ophaalt en direct in de pagina plaats, waardoor een groot deel van de rendertijd bespaart blijf als ik het goed zie. Ook zou het volgens mij veel load voor de server moeten schelen omdat veel plaatjes en scripts niet opnieuw opgevraagd hoeven te worden van de server..
Idd, in mijn werk bouw ik altijd applicaties op deze manier, je creëert helaas wel een afhankelijkheid van IE maar de mogelijkheden zijn eindeloos..

Maarehh, zullen we weer ontopic? :D

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

dominicbout schreef op 10 december 2002 @ 10:16:
[...]

Idd, in mijn werk bouw ik altijd applicaties op deze manier, je creëert helaas wel een afhankelijkheid van IE maar de mogelijkheden zijn eindeloos..

Hoezo een afhankelijkheid van IE; Mozilla ondersteund het ook en als je je eigen methods maakt kan je het eenvoudig crossbrowser toepassen :)

edit: handig linkje :)

[ Voor 10% gewijzigd door crisp op 10-12-2002 10:21 ]

Intentionally left blank

• dominic

dominic

will code for food

crisp schreef op 10 december 2002 @ 10:17:
[...]

Hoezo een afhankelijkheid van IE; Mozilla ondersteund het ook en als je je eigen methods maakt kan je het eenvoudig crossbrowser toepassen :)

edit: handig linkje :)
Gaaf, maar ik bedoelde het ook meer in de zin van internetapplicaties, dan zou je deze moeten beperken tot browsers die dit aankunnen.. :)

• MarkusJ
crisp schreef op 10 December 2002 @ 10:14:
[...]

U gaat door voor de koelkast!
INDERDAAD. Die koelkast heb je.

p.s. Sorry r0bert dat ik over deze regel heen had gelezen.

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

dominicbout schreef op 10 December 2002 @ 10:25:
[...]

Gaaf, maar ik bedoelde het ook meer in de zin van internetapplicaties, dan zou je deze moeten beperken tot browsers die dit aankunnen.. :)
Ik denk dat dat geen enkel probleem is; als je echt wat te bieden hebt, maar dat daarvoor wel een eis aan de browser wordt gesteld, dat dat geen enkel probleem is tegenwoordig. Echter moet je er wel voor zorgen dat je niet platformafhankelijk wordt.

Intentionally left blank

• r0bert
dominicbout schreef op 10 december 2002 @ 10:16:
Als het van de modjes móet ;) :P

Maar dat van xmlHttpRequest was ook meteen het eerste waar ik aan dacht bij dit topic:
[GoT] isometrisch pixelart perspectief van GoT bezoekers
Op zich wel erg jammer dat ze dit in flash willen gaan doen, want om dit in dHTML te doen leek me juist een enorm leuke uitdaging! Je zou dan ook in dHTML zelfs een chatfunctie mee kunnen nemen (helaas is dat niet de bedoeling van chem) door iedere keer in de XMLdata het laatste gezegd mee te nemen o.i.d. erg cool in ieder geval! :)

* r0bert is nu afwezig, want moet naar school :(

[ Voor 4% gewijzigd door r0bert op 10-12-2002 10:33 . Reden: URL even een tekst gegeven ]

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:25
Volgende keer zelf betere topictitel verzinnen.

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:09

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

code:
1
2
3
4
</form>

wat doet de </td> daar?
(oftewel valideert je code)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

RM-rf schreef op 10 december 2002 @ 10:45:
code:
1
2
3
4
</form>

wat doet de </td> daar?
(oftewel valideert je code)
is denk ik een copy-paste foutje; de pagina waar het om gaat is groter en daar staat het wel in een table. (Die pagina valideerd ook niet volledig, dus je opmerking is wel terecht. voor TS: http://validator.w3.org )

Intentionally left blank

Pagina: 1