Toon posts:

Sparc Classic doet niks?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zoals in een vorig topic is te lezen, heb ik mijn Sun IPX inmiddels aan de praat.
Nu werken alle computers in m'n netwerkje op 1 na: een Sun Sparc Classic, een computertje wat in net zo'n aandoenlijk klein doosje zit als die IPX.

Ik kreeg hem van een ex-collega van me, een Sun-adept, die er nog een heleboel had staan van zijn vorige bedrijf. Ik kreeg hem zonder ram en harddisk. Hij heeft wel gewerkt.

Ik vind 'm wel gaaf en heb het oorspronkelijke geheugen (16Mb) van die IPX verdeeld over de twee Sparkies zodat ze elk 8 meg hebben.
Er zit zelfs een onboard geluidskaart in! Moet je nagaan, 10-12 jaar geleden.

Hij was ook zonder harddisk. Er gaan standaard SCSI-drives in die dingen, en ik kreeg er een Seagate ST1480N 424 mb single-ended SCSI-drive bij. Dus die heb ik er ingeschroefd, en ik heb de stroom en scsi-kabel aangesloten. Correct denk ik, ik heb gelet op pin 0 van de scsi-aansluiting, en de voeding wil maar op 1 manier.
De harddisk is volgens de vorige eigenaar helemaal leeg.

Ik wil hem als database en ldap-server gaan gebruiken (niet schrikken, ik ga geen grote databases draaien op dit ding, is alleen bedoeld voor eigen ontwikkel-gebruik)

Maar het probleem is, hij doet helemaal niks als ik 'm aanzet..
Ik hoor de ventilator gaan draaien, en hoor een luidspreker-piepje, maar verder niks..
De monitor (met sync-on-green ja) is - net als de ipx - aangesloten via een vga-adapter, maar hij slaat niet aan, ook niet na een paar minuten wachten (bij de ipx duurt het een seconde of 20.)

Ik heb alle voedingskabels/aansluitingen in de kast gecontroleerd, het zit allemaal goed en kan trouwens ook maar op 1 manier.

Als ik het systeem aanzet, gaat het groene ledje op de voorkant wel branden, en als ik in de kast kijk, zie ik dat het groene ledje van de harddisk ook aanknipt op het moment dat ik het systeem aanzet.

Er zit een on-board UTP-aansluiting op het systeem, maar het maakt niks uit of ik die voor het booten aansluit op het netwerk of helemaal niet.
Een muis-aansluiting zie ik er niet op zitten (anders dan bij de ipx, waarop een antieke optische (!) Sun-muis is aangesloten.)

De twee 4Mb ram-modules zitten stevig in het moederbord geklikt.

Iets wat ik niet zeker weet, is of het nvram goed werkt ("bios" voor gewone stervelingen zoals ik,) en of de batterij niet misschien leeg zou zijn. Dit bleek bij de IPX wel aan de orde. Daar kon ik het verhelpen door nieuwe batterijen in de los opgesoldeerde batterijconstructie te stoppen. Maar ik krijg bij dit systeem helemaal geen foutmelding, dus ik weet niet of de nvram hier ook het probleem is.
Weet iemand of dit de oorzaak kan zijn van het probleem?

Heeft iemand een tip, iets anders wat ik nog zou kunnen controleren of proberen? Of is ie gewoon kaduuk?

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2002 04:45 ]

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:09

_nethack

We're all MAD here

(Ik ken die Sparc Classic niet exact, dus het kan zijn dat dit niet helemaal klopt...)

Is het niet zo dat je bij die Classic (net als bij mijn SS5) de muis op het toetsenbord aansluit? Vandaar misschien dat er geen muispoort op zit.

Sluit je er wel een toetsenbord op aan btw? (Het zou misschien zo kunnen zijn, gezien die muispoort, dat het toetsenbord van die IPX hier niet op werkt)
zoniet, dan kan het goed zijn dat ie geen beeld geeft, want dan gaat de console naar de seriele poort. Hang anders eens een PC via een null-modem aan die poort, met een terminal emulator erop (9600,8n1) en kijk eens of ie daar dan wel beeld op geeft

[ Voor 10% gewijzigd door _nethack op 10-12-2002 07:44 ]

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Let even goed op met geheugen erin prikken , gaat per 2 simms , maar
bij een classic zitten de slots niet op volgorde , ik geloof dat 1 en 4 samen "bank 0"
is (uit me hoofd, als het goed is staat het wel op het mobo aangegeven)

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Verwijderd

als je er een serieele term. aan hangt dan moet je er volgensmij geen keyboard aan hangen. Bij veel sun's werkt enkel serieele port A als 'console' en port B niet. Bij veel sun's zijn port A en B samengevoegd in een 25pins D-sub of als 2 din's.

Verwijderd

Zoals hierboven gezegd, koppel alles af, sluit een seriele kabel aan en kijk of je wel iets ziet. Bij mijn sparc classic heb ik hier vlak in het begin ook wat troubles mee gehad. Weet je zeker dat je type 5 muis + keyb. hebt?

edit:

vergeten...

Probeer ook eens AL het IPX geheugen erin te doen, misschien doetiehet dan wel?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2002 16:24 ]

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

[offtopic]
Ik heb nog wel een sparcstation 4 voor je staan ;)

40 Mhz
32 mb
2x500 mb scsi
19" paper white.
cdrom
tapestreamer
Pagina: 1