phew

.
Iedereen die niet gelovig is noemt zich een humanist op dit forum. In hoeverre is jou humanisme anders?
"atheist" is een zinloos begrip in die zin dat het nooit bestaan zou hebben als het niet er voor was dat er zoiets als een "theist" was. maar, het "a" roept bij een hoop mensen niet zo'n prettige gevoelens op. ook bestaan er een gruwelijke hoop vooroordelen bij de theisten over het idee "atheist", en om dit over het algemeen voor de goede orde te vermijden word de term "humanist" gebruikt. klinkt ook vriendelijker.
dat is beslist niet waar en de wereld zou er zonder geloof nog velen malen barbaarser en wreder uitzien, zoals hitler, stalin, mao, polpot overvloedig hebben bewezen.
hitler was niet ongelovig. wel knettergek, maar een ongelovige zou zeker niet "gott mit uns" op de riemen van z'n keurleger aan hebben gebracht. was dit puur voor de show, dan? ook niet. op dezelfde manier als stalin gebruikte hij religie als een gereedschap, en zeker als argument voor "de jezus-doders" oftewel de joden. en, in hoeverre heeft dit de maken met ongelovigheid? zou ik atheist zijn omdat een beroemde duitse massamoordenaar dit ook was? zou ik geen atheist zijn omdat een beroemde duitse massamoordenaar dit ook was? en sterker nog, met kruistochten, de inquisitie, ierland etcetera - zou jij geen christen meer zijn omdat de uitvoerders van dat dat wel waren?
verder was stalin atheist. heel mooi. maar hij werd niet door datzelfde atheisme gemotiveerd. als die man priesters ombracht was dit omdat ze ook een zekere macht over het volk hadden die hij niet wilde delen, niet in naam van zijn ongelovigheid. dat is het kenmerk van een dictator, die zijn niet zo gul met macht, tenzij ze er op kunnen vertrouwen dat hij voor hun zaak gebruikt wordt.
was het zo geweest dat de orthodoxe kerk de acties goedkeurde en de mensen nog eens, behalve een goelag, ook nog met hel en verdoemenis bedreigde, dan was er geen haar van een priester gekrenkt. en dan is stalin's ongelovigheid ook nog te betwijfelen - die god was hij zelf. wie laat er anders zo'n tempels en standbeelden ter meerdere eer en glorie van zichzelf oprichten?
mao : zie stalin. pol pot : ben ik helaas niet helemaal mee bekend. maar om dit toe te schrijven aan atheisme is in de eerste plaats onzin - omdat ze niet door hun ongelovigheid werden gemotiveerd, maar door hun honger naar macht, en in de tweede plaats geeft het een vertekend beeld. er zijn ook genoeg mensen omgebracht in naam van een liefhebbende god. die honger naar macht was ook bij de inquisitie aanwezig, maar het werd gerechtvaardigd met een "heilige" tekst. hoe "heilig" was marx' manifest? hoe "heilig" was het befaamde rode boekje? zij maakten hun eigen religie als middel om het volk te onderdrukken. maar deze discussie hebben we al eens gehad, en volgens mij kwam 't er op neer dat het niet veel zin had om de schuld bij een van de twee te leggen of een wedstrijdje doden tellen te doen.
Het is een te simpele gedachte om te veronderstellen dat waar geloof verdwijnt humanisme opbloeit en beschaving toeneemt. De geschiedenis leert juist het tegenovergestelde.
het is ook een te simpele gedachte om voor diezelfde reden vast te houden aan een geloof, of om te zeggen dat als toch maar iedereen gelovig was, alles wel goed zou zijn.
Wat de wereld nodig heeft is respect voor elkaars ideeen op basis van de inhoud.
mee eens.
Dat respect is bij niet-gelovigen vaak nog minder te vinden.
dankjewel voor deze goed-geinformeerde, intelligente argumentatie.
Op elke verwijzing naar geloof wordt allergisch gereageerd. Eeuwig en altijd vormen de uitwassen van de kruistochten en de moslimfundamentalisten het laatste woord in het oordeel over het geloof.
om de simpele reden dat de jihad een herhaling is van de kruistochten. misschien heeft elk geloof wel na 1000-1500 jaar bestaan te hebben wel een frisse massamoord nodig. dat wil dus zeggen dat we scientology in... 3460 of zo aan het slachten zien slaan.
natuurlijk wordt er 'allergisch' op gereageerd. een hoop mensen moeten het gewoon maar allemaal goed vinden en slikken dat er op basis van een door niet iedereen aangehangen religie beslissingen worden genomen.
hoe zou jij het vinden als morgen de regering werd vervangen door een stel authentieke ayatollahs - omdat zij door god op die positie waren gezet? juist dat wat jij 'allergisch' noemt is een constante poging om religie er buiten te houden voor je eigen bestwil.
trouwens, je weet goed dat protestanten en katholieken net zo allergisch op elkaar reageren. je bent het zelf hier tegengekomen. je hele 'christelijkheid' of de 90% die je wel met de andere partij eens bent wordt van de tafel geveegd om te vechten over een paar regeltjes en de overige 10%.
als jij bij voorbaat zegt "bij dit geschil, bij deze onenigheid kan het me geen klap interesseren wat jullie persoonlijke godheden betreft - het gaat hier om de situatie -zelf-" dan ben je al eerlijker bezig, vind je niet? of moet de rechter toch altijd een beetje "partijdig" zijn ten opzichte van wat jij graag denkt?
Wat gevaarlijk is, is de claim op de absolute waarheid, zoals die door sommige gelovigen, met name moslims, maar tegenwoordig ook door veel wetenschap-aanhangers wordt gelegd. Het zijn deze botsende claims die wel eens tot de volgende wereldoorlog kunnen leiden.
wetenschap claimt niet de absolute waarheid, en voor de laatste keer, hou op met het af te schilderen als een religie. dat er mensen zijn die gedachteloos slikken wat in de kijk staat of wat er op discovery channel komt, dat wisten we al. even veel mensen slikken gedachteloos wat de bijbel zegt, van kaft tot kaft, zonder ooit vragen te stellen. dat ligt gewoon aan die mensen zelf, niet aan hun "religie".
Dat zijn associalen en massamoordenaars ook, dus dat argument vind ik wat minder. In de discussie over de doodstraf met diverse humanisten kwam dat absolute begrip ook steeds naar voren. Ieder mensenleven is heilig ongeacht hoe een persoon zich gedraagt. Dat mag heel humaan klinken, ik vind dat het onderuithaalt wat juist het belangrijkste in het leven is, namelijk hoe je leeft. Als elke leven evenveel waard is, dan is elk leven ook niets waard, want zonder schaal is er geen waarde meetbaar.
hm, in dat geval maakt dat mij in ieder geval geen humanist. maar, beter dan nog, hoe kun jij of wie anders dan ook de claim onderbouwen dat je de waarde van een leven wel weet?
Christus zegt: Behandel de mensen zoals u door hen behandeld wilt worden. Want dat is waar het om gaat in de Wet en de Profeten. Aan dat simpele gegeven kun je de waarde van een mens afmeten. Als een niet-gelovige dat doet, dan verdient hij respect of hij nou in God gelooft of niet. En die wijsheid vindt je in alle grote religies terug, en daarom verdienen zij ook allemaal respect.
...en atheisme heeft zo'n regeltje niet, en 't is geen religie, dus... verdient 't geen respect?
wederom, mijn excuses. ik zie dat ik weer eens effectief van het topic af aan het struinen ben. mijn reply zal ik wel even (snip)pen als dit gewenst is.
advies aan de topicstarter : maak jezelf even een schema om de bijbel door te lezen, dan blijf je een beetje gemotiveerd erin. houd een soort set van notities bij over dingen die je niet direct doorhebt, of dingen die je domweg weird vindt. (bij "openbaringen" blijf je hoogstwaarschijnlijk aan het schrijven

). dit op basis van wat ik iemand in de alt.atheism groep heb zien doen; hij postte regelmatig zijn bevindingen en conclusies, en op die manier schiet 't wat op.
[
Voor 7% gewijzigd door
Yoozer op 11-12-2002 19:33
]