• xentric
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-08-2012
Verwijderd schreef op 24 december 2002 @ 17:47:
De opmerking van Lasker klopte ook niet helemaal inderdaad maar was niet zomaar uit de lucht gegrepen. Want te zeggen dat je gelooft 'in een god' of daadwerkelijk handelen op die uitspraak zijn 2 verschillende dingen. Zeggen dat je een vader hebt, en verder niet naar hem luistert en hem negeert geeft geen goed beeld van een kind zijn van die vader. Of zelfs een slecht beeld van die vader. Daar zit het verschil naar mijn mening
Ik ben het helemaal met je eens, maar ik vind dat het best belangrijk is om te weten dat zo'n groot percentage van de nederlandse bevolking open staat voor geloof in het hogere, wat dat dan ook moge zijn. En hoe men met dat geloof omgaat, kijk naar de christenen hier op GoT, zelfs zij hebben allemaal weer verschillende opvattingen en vinden allemaal een redelijk passende stroming waarin ze zich het best thuis voelen. Voor de een is dat een vrij gelovige groep en weer anderen verkiezen iets strengere groepen. En weer anderen beleven het gewoon prive en hebben geen behoefte aan groepen eensgezinde mensen. Maar een ding staat vast... de overgrote meerderheid gelooft dat er meer is tussen hemel en aard. Dat is het enige wat ik daar mee bedoelde.

Maar ik wens jullie allemaal alvast een prettig kerstfeest !

Als er een ding groter is dan het heelal, dan is het de menselijke verbeelding...

Verwijderd

Wat is je reden om dan te kiezen voor Jehovah's getuigen? En niet katholiek of protestant etc?
In een ander topic (dat over geesten) heb ik net beschreven hoe een "rationele keuze voor geloof" kan gaan. Ik zal dat hier nog eens aanhalen:
Je bent pas echt gelovig als je ervan bent overtuigd dat God bestaat. Maar je kunt gaan geloven doordat je denkt "je weet maar nooit, misschien bestaat God wel".
… Je geloof kan beginnen met die genoemde "indekstrategie". Dat is dan het begin van "geloven" (als het "mosterdzaadje").

Doordat je bent gaan geloven ga je je verdiepen in de achtergronden van het geloof. Je bent gaan aannemen dat er een God (of misschien meerdere goden?) bestaat. Je wilt meer weten over die God. Je gaat erover lezen, je gaat er met mensen over praten, je gaat erover nadenken.
Als je iemand bent die graag rationele beslissingen neemt, dan neem je dit onderzoek serieus. Dan probeer je eerst achter de diverse ideeën i.v.m. geloof te komen. Op grond van de kennis van die ideeën kun je een keuze maken:
-Je kunt besluiten dat je het toch maar een vaag onderwerp vindt, waarover erg veel tegenstrijdigheden verteld worden en dat je het dus nog steeds niet zeker weet. Misschien geef je de zoektocht naar kennis over God dan wel op, al blijf je uitgaan van de gedachte dat er "misschien toch wel een God bestaat".
-Je kunt er steeds meer van overtuigd raken dat God werkelijk bestaat en kiezen voor een geloof dat die God (waarin jij bent gaan geloven) eer aandoet.
-Je kunt de gedachte dat er een God bestaat ook weer opgeven, bijvoorbeeld denken "nee, geloof is toch niks voor mij".
-Je kunt ervan uitgaan dat alleen de gedachte "ik geloof in God" voldoende is en dat het niet nodig is om meer over God te weten te komen.
(deze keuzen staat in willekeurige volgorde)
Op grond van mij eigen onderzoek naar de ideeën van verschillende godsdiensten, in samenhang met wat ik zelf in de bijbel las, kwam ik tot de conclusie dat de bekende kerken wel het verst van de bijbel waren afgeweken. Ik ben bij diverse kleinere geloofsgroeperingen (kortere of langere tijd) geweest, die er wat dichter bij leken te zitten.
Jehovah's getuigen hield ik altijd wat op afstand, ik las hun tijdschriften soms wel, maar door alles wat er over "enge sekten" verteld werd wou ik verder niet met hen in contact komen. Dat was dus niet rationeel .
Ik leerde, via m'n bezigheden voor ontwikkelingssamenwerking, iemand kennen met wie ik goed over geloof kon praten. Iemand van Afrikaanse afkomst. Die wist me te helpen met het zoeken naar antwoorden op veel van de kritische vragen die ik had i.v.m. geloof en bijbel. Ik dacht dat hij lid was van een Afrikaanse "groupe de prière" (gebedsgroep), zoals de meeste van z'n landgenoten in Nederland dat zijn. Ik wou wel meer weten over zijn geloof. Toen gaf hij me een brochure … het bleek dat hij Jehovah's Getuige was. Ik vertelde hem over m'n angst voor enge sekten. Hij zei me, dat ik geen mening kan hebben over mensen die ik niet ken … ik moest hem gelijk geven.
Daarom besloot ik een gratis bijbelstudie met Jehovah's Getuigen aan te vragen (daarvoor zat een bon achterop een tijdschrift). Zo is het begonnen. Zo kwam ik tot de ontdekking dat zij echt serieus omgaan met de bijbel en zich niet daarvan laten afleiden door tradities of culturen die ermee in strijd zijn.

Verwijderd

p.s. ik heb ook totaal ander geloven enigszins onderzocht, zoals boeddhisme (zen), islam en animisme (geloof in natuurgeesten). Maar dat wat ik in de bijbel las over Jezus trok me het meest. Vandaar dat ik koos voor Jezus' weg. Ik wou een Christen worden, een volgeling van Jezus Christus.

Verwijderd

xentric schreef op 24 December 2002 @ 16:31:
En lasker, je kan natuurlijk op je vingers natellen dat er van die 40 procent maar weinig overblijft dat echt helemaal niet meer in 'een of andere hogere macht' gelooft!

Jouw mening dat 90% van de Nederlandse bevolking zichzelf niet meer gelovig noemt is dus een beetje heel erg subjectief. Jij mag dan misschien het gevoel ervaren dat het 'geloof in god' tegenwoordig niet in is en dat het ondergesneeuwt dreigt te worden door de meer wetenschappelijke manier van het benaderen van het leven... maar dat, mijn vriend, is een illusie! ;)
Dat noem ik dan goed nieuws. Het getal van 90% was niet mijn mening, maar werd genoemd in een radio-uitzending. Het betrof de van oorsprong christelijke nederlanders en er werd niet gepraat over 18 jaar en ouder. Misschien betrof het juist wel jongeren.

Overigens moet je de door jouw genoemde getallen goed analyseren. De conclusie dat de achteruitgang gestabiliseerd is lijkt mij onwaar, daar de achteruitgang bij het christelijke geloof, opgevangen wordt door de komst van buitenlanders die veel geloviger zijn dan nederlanders.

zie: http://www.delftmarkt.nl/wwwboard/messages/111.html
Forse groei van aantal moslims
: : Geschreven door volkskrant at 19. Nov 2002 12:26:26:

: : Van onze verslaggever

: :
: : AMSTERDAM - Over twee jaar is het aantal Nederlandse moslims gegroeid tot een miljoen. Hun aantal steeg sinds 1995 met ruim 40 procent tot bijna 890 duizend nu. De stijging is voornamelijk toe te schrijven aan Marokkanen en Turken die in Nederland een gezin stichten, en minder aan immigratie van moslims. Dat heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag gemeld.

: : De islam is daarmee de derde religieuze stroming van het land, en zal dat geruime tijd blijven. Het ledental van de christelijke kerken daalt al enige jaren gestaag. Gezamenlijk vertegenwoordigen zij ruim 7,7 miljoen gelovigen, blijkt uit cijfers van het Nijmeegse onderzoeksinstituut Kaski. Veruit het grootst is de rooms-katholieke kerk, met 5,6 miljoen gelovigen (32 procent van de Nederlandse bevolking). Op de tweede plaats komen de Nederlands hervormden (bijna twee miljoen, 12 procent van de bevolking). 4 Procent van de Nederlanders (ruim 677 duizend) is gereformeerd.

: : De christelijke kerken verliezen, in tegenstelling tot de islam, veel leden door afvalligheid. Uit onderzoek blijkt dat 30 procent van de Nederlanders met een katholieke of gereformeerde vader de kerk de rug toekeert, zegt CBS-onderzoeker Ron Tas. Bij de hervormden is dat zelfs 40 procent. Moslims blijven hun geloof vaker trouw; slechts 15 procent van de jongeren met een gelovige vader laat de religie voor wat ze is.

: : Die cijfers komen uit het CBS-onderzoek Gezinsvorming uit 1998, en hebben vooral betrekking op de tweede generatie Marokkanen en Turken.

: : Die tweede generatie is nu vooral verantwoordelijk voor de snelle stijging van het aantal moslims. De komende jaren moet blijken of ook de derde generatie de islam blijft aanhangen. Tas: 'Daar kunnen we nog nauwelijks iets over zeggen, maar het wordt een belangrijke factor voor het toekomstig aantal moslims in Nederland.'

: : Hij voorziet in elk geval ook na 2005 een verdere stijging van het aantal moslims - al liet het CBS het aanvankelijke plan varen om uit te rekenen wanneer de anderhalf miljoen wordt gehaald. 'De belangrijkste oorzaak voor de stijging is de gezinsvorming. Als daarin niets verandert, voorzie ik steeds grotere aantallen.'

: : Demissionair minister Nawijn voor Vreemdelingenzaken heeft maatregelen aangekondigd die gezinsvorming en -hereniging lastiger moeten maken. De minimumleeftijd voor een bruid of bruidegom die naar Nederland kan komen, moet volgens Nawijn omhoog van 18 naar 21. Daarnaast wil hij de inkomenseis om een buitenlandse partner naar Nederland te mogen halen verhogen naar 130 procent van het wettelijk minimumloon.

: : De cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek geven niet aan in hoeverre moslims in Nederland hun geloof serieus belijden. Algemeen wordt aangenomen dat zij geloviger zijn dan christelijke Nederlanders. Van alle Nederlanders bijvoorbeeld bezocht in 1998 slechts 9 procent een rooms-katholieke kerkdienst, terwijl 33 procent van de bevolking als katholiek staat geregistreerd. Bij de hervormden zijn die percentages respectievelijk 5 en 14 procent.
het gemiddelde kindertal bij autochtone nederlanders is 1,64 (2,1 is nodig), dat geeft op zichzelf al een uitval van 22%. De afstand tussen opeenvolgende relaties is 30,8 jaar. Van christelijke gelovige jongeren valt 30% tot 40% af, De combinatie van die twee zorgt voor en snelle afname.

Bij de islamitische nieuwkomers is het kindertal veel groter en ze nemen veel vroeger kinderenen (meer generaties in hetzelfde tijdsvak) ook minder afval (15%). Deze factoren zorgen voor een omgekeerd effect, namelijk een snelle toename. Dit wordt nog verder versterkt door een steeds doorgaande instroom van islamitische immigranten.

Ondanks dat zij een kleine groep zijn compenseren zij nu al de afname van het acht maal grotere aantal Christenen. Het ziet er dus naar uit dat het aantal gelovigen binnenkort weer zal gaan stijgen. Dat houdt dan tegelijkertijd wel een islamitisering van de samenleving in.

Het aantal gelovigen neemt toe, het aantal christenen af. Deze situatie komt voort uit het materialisme, de werkelijke vijand van het geloof: In onze rijke maatschappij zijn eerste levensbehoeften duur en luxe produkten relatief goedkoop, precies omgekeerd aan arme landen. Daar kun je voor een dubbeltje eten, maar luxe is onbetaalbaar. Kinderen zijn in rijke landen duur en de materialistische mens wil genieten, daarom stelt hij ze uit en neemt hij er te weinig. Echter, de motor van onze welvaartgroei is altijd de bevolkingsgroei geweest. Op zich is een afname van de bevolking tot 1 miljoen geen enkel probleem en zelfs goed voor onze relatie met het millieu. De rijke materialistische mens weigert echter een welvaartafname en gaat er daarom liever toe over mensen te laten immigreren om het arbeidstekort op te vangen, overigens ook niet echt slim want automatisering en diepteinvesteringen zijn effectiever.

Zo zal misschien onze materialistische beschaving vervagen, die voortgebracht is door een christelijke humanistische cultuur die aan haar eigen succes ten onder gaat en worden vervangen door een beschaving en een cultuur die onverandelijke continuiteit van geloof in haar vaandel heeft staan. Het zou op zijn minst leuk zijn als westerse waarden zouden kunnen bijdragen aan de liberalisering van het moslimgeloof, maar daar is nog geen sprake van.

Je kan het zien als de wil van God. Een volk dat God's wetten negeert en zich daardoor weigert zich voort te planten, zijn waarden te verdedigen en zich overgeeft aan materialisme zal zijn identiteit verliezen en op houden te bestaan.
Pagina: 1 2 Laatste