VIA EPIA M9000

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 329 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drikus
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-07 12:41
Niet helemaal on topic maar ITX platform ontwikkeld zich verder..

http://www.commell.com.tw.../LV-670.HTM#Specification

Wel benieuwd naar de heat dispensation :)

Verwijderd

Muyz schreef op 05 februari 2003 @ 10:00:
[...]

Niet dus. Er hangt echt alleen een TV aan...
|:( |:( Staat niet voor niets een :+ achter

He maar heren, we hebben hem nog hoor. Niemand meer interesse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-09 19:35
Ik heb de mijne net gisteren binnen gehad ! :+
Geheugen en HD staan nog in bestelling, maar wat ziet hij er retestrak uit met zijn
blauwe PCB-tje ;)
Krijg alleen die USB-ZIP bios functie niet aan de praat, de usb poort krijgt helemaal geen prik bij het booten, iemand hier goede ervaringen mee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aike
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hé mensen ik word net wakker (om 13:37 :P ) en vraag me af: Is de Via Epia M9000 niet ideaal voor een colocated webserver in een 1U kast ? Ik wil graag zo'n colo bak en een 1U kast scheelt per maand aardig wat euro's. Het voordeel van het Via bordje zou daarbij zijn dat je geen koelingsproblemen hebt, die je wel krijgt als je een AMD XP processor in zo'n kast propt.

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-09 19:35
Lord of the Pentium schreef op 15 februari 2003 @ 13:38:
Hé mensen ik word net wakker (om 13:37 :P ) en vraag me af: Is de Via Epia M9000 niet ideaal voor een colocated webserver in een 1U kast ? Ik wil graag zo'n colo bak en een 1U kast scheelt per maand aardig wat euro's. Het voordeel van het Via bordje zou daarbij zijn dat je geen koelingsproblemen hebt, die je wel krijgt als je een AMD XP processor in zo'n kast propt.
Dat kan ja. op http://www.mini-itx.com en http://www.linitx.com zijn 1u kasten te koop voor de epia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:46
Lord of the Pentium schreef op 15 February 2003 @ 13:38:
Ik ben bezig met een coloPC in een 1U kast. Ik gebruik een alles-in-een Eagletec mobo met een Thunderbird 800 en een 1 U koelertje. Geen koeling problemen, dus je hebt niet perse een Via ITX nodig. Bovendien weet ik niet of je een mini-ITX mobo makkelijk in een ATX 1U kast kan krijgen.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aike
  • Niet online
Budi, wat voor kast gebruik je dan ? Een standaard 1U kast met van die 4cm fannetjes erin ? Dan kan ik dat ook wel doen, een duron 1ghz geeft betere prestaties dan een 1ghz Via ding :)

Ow ook net bedacht dat er wel 3 of 4 van die ITX dingen in een 2U kast moeten kunnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

budi schreef op 15 February 2003 @ 14:03:
[...]

Ik ben bezig met een coloPC in een 1U kast. Ik gebruik een alles-in-een Eagletec mobo met een Thunderbird 800 en een 1 U koelertje. Geen koeling problemen, dus je hebt niet perse een Via ITX nodig. Bovendien weet ik niet of je een mini-ITX mobo makkelijk in een ATX 1U kast kan krijgen.
De ITX standaard is volledig compatible met ATX, dus een VIA in en 1U moet geen problemen opleveren.

Betreffende de geschiktheid van een Epia voor een coloPC: ik denk dat je daarbij oet kijken naar de belasting die het apparaatje te verwerken krijgt. Het grote voordeel van de Epia is dat alles onboard zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Verwijderd schreef op 15 February 2003 @ 20:47:
[...]

De ITX standaard is volledig compatible met ATX, dus een VIA in en 1U moet geen problemen opleveren.

Betreffende de geschiktheid van een Epia voor een coloPC: ik denk dat je daarbij oet kijken naar de belasting die het apparaatje te verwerken krijgt. Het grote voordeel van de Epia is dat alles onboard zit.
Dat is met zo'n MicroATX ding met een SiS730 of SiS740 chipset erop ook het geval. Daar zit ook alles onboard. Ik heb een SiS730, maar daar moet ik er wel bijzeggen dat deze een niet zo'n beste IDE controller heeft, als je hem op UDMA 66+ laat draaien, doet de DMA het niet erg goed. Ik heb twee schijven in RAID mirror staan en dat gaat alleen goed als je hem op UDMA33 laat draaien door er gewone ouderwetse IDE kabels in te doen. Overigens treedt het probleem alleen op als je DMA aan zet, maar je hebt liever UDMA33 met DMA mode dan, UDMA100 zonder DMA mode.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Lord of the Pentium schreef op 15 February 2003 @ 14:39:
Budi, wat voor kast gebruik je dan ? Een standaard 1U kast met van die 4cm fannetjes erin ? Dan kan ik dat ook wel doen, een duron 1ghz geeft betere prestaties dan een 1ghz Via ding :)

Ow ook net bedacht dat er wel 3 of 4 van die ITX dingen in een 2U kast moeten kunnen :)
Ik heb deze kast: 1U Mapower P13CX21 1x 5,25 2x 3,5 250 Watt

Er zitten inderdaad van die kleine fanntjes in, twee stuks, en een grotere koeler bij de voeding aan de achterkant en die maakt zoveel herrie als de wasmachine als die centrifugeert, maar koel blijft ie wel. Gelukkig hoeft er niemand in de computerzaal kunnen slapen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

check mijn site eens http://articles.ece-it.nl .... beetje narrowminded om altijd maar over VIA C3 shit te hebben terwijl er al jaren soortgelijke oplossingen zijn (ok in Micro ATX formaat ipv Flex ATX of ITX ... boeiend die 3 extra cm) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Laatst online: 13-09 12:39

mvds

Totally awesome!

De M10000 is er trouwens ook al hoor jongens (volgens de pricewatch tenminste). Dus voor de mensen die twijfelen over de Divx prestaties van de 933, de 1Ghz kan het zeker, die heeft ook de FPU op volledige snelheid lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lameeuw
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:37

lameeuw

Ik doe niet gek, ik ben gek.

Over die DivX prestaties zou ik me niet al te druk maken, op mijn C3 800 met 256Mb SDRam lopen DivX films van 2 uur (over het algemeen) zonder problemen. Alleen als je heen en weer gaat zoefen van begin naar eind en dat een paar keer doet komt het systeempje wat in de problemen. Bij de 933 versie zou ik me dus niet al te druk gaan maken. :)

☐ Geschift - ☑ Totaal geschift De Totaal Geschiften 767420

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

erniemars schreef op 17 februari 2003 @ 06:25:
check mijn site eens http://articles.ece-it.nl .... beetje narrowminded om altijd maar over VIA C3 shit te hebben terwijl er al jaren soortgelijke oplossingen zijn (ok in Micro ATX formaat ipv Flex ATX of ITX ... boeiend die 3 extra cm) ;)
Die zaak uit de pricewatch spoort dus echt niet.
Punt 1: ze bieden een M10K (m10000) aan. Bij mijn weten nog lang niet gereleased. En dan ook nog wel voor 169 euro. ja daaaaaaaag
Punt 2 Ze bieden de M9000 aan voor 139 euro, ook erg goedkoop.

ik geloof er dus niets van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 February 2003 @ 19:41:
[...]

Die zaak uit de pricewatch spoort dus echt niet.
Punt 1: ze bieden een M10K (m10000) aan. Bij mijn weten nog lang niet gereleased. En dan ook nog wel voor 169 euro. ja daaaaaaaag
Punt 2 Ze bieden de M9000 aan voor 139 euro, ook erg goedkoop.

ik geloof er dus niets van
Die prijzen zijn exclusief btw dus dat klopt wel. En volgens mij is ie wel al uit (dacht ook van niet maar check http://forums.sudhian.com...m?catid=44&threadid=31231 en hier trouwens een foto http://www.mini-box.com/images/epia-1000.JPG)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 February 2003 @ 20:17:
[...]

Die prijzen zijn exclusief btw dus dat klopt wel. En volgens mij is ie wel al uit (dacht ook van niet maar check http://forums.sudhian.com...m?catid=44&threadid=31231 en hier trouwens een foto http://www.mini-box.com/images/epia-1000.JPG)
Ik had niet gezien dat die prijzen EX BTW waren. dan komen ze inderdaad wat a-realistisch over. De links die je hebt aangedragen laten het er inderdaad op lijken dat het wel al een M10K is. Vreemd dat daar nog niks over op mini-itx.com is geweest :?

Jammer dat het geen nemeniah(iod ;) ) core is. die presteert namelijk een stuk beter. Nog maar eens afwachten of ze die wel op een EPIA douwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aike
  • Niet online
Over deze pic van de M10K: http://www.mini-box.com/images/epia-1000.JPG

Ziet het er naar uit dat ze in een beter fannetje voorzien hebben ? Het is een ander fannetje lijkt me, zouden ze dat herrie ding vervangen hebben ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lord of the Pentium schreef op 17 February 2003 @ 21:34:
Over deze pic van de M10K: http://www.mini-box.com/images/epia-1000.JPG

Ziet het er naar uit dat ze in een beter fannetje voorzien hebben ? Het is een ander fannetje lijkt me, zouden ze dat herrie ding vervangen hebben ?
Volgens www.silentpcreview.com zit er inderdaad een grotere heatsink op en een stillere fan.

www.silentpcreview.com that is

Sorry...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2003 22:26 . Reden: url gefixt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Verwijderd schreef op 17 February 2003 @ 20:31:
[...]

Ik had niet gezien dat die prijzen EX BTW waren. dan komen ze inderdaad wat a-realistisch over. De links die je hebt aangedragen laten het er inderdaad op lijken dat het wel al een M10K is. Vreemd dat daar nog niks over op mini-itx.com is geweest :?

Jammer dat het geen nemeniah(iod ;) ) core is. die presteert namelijk een stuk beter. Nog maar eens afwachten of ze die wel op een EPIA douwen.
Ow? Volgens mij is de 1Ghz versie een nehemiah core hoor. Waar lees je dat het dat niet is dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muyz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 11:20
Phantomastique schreef op 18 februari 2003 @ 07:48:
[...]

Ow? Volgens mij is de 1Ghz versie een nehemiah core hoor. Waar lees je dat het dat niet is dan?
Zie Mini-ITX.com:
The long awaited EPIA M 10000 has apparently reached some US online stores, but not in the form expected. The C3 powering them has the Ezra-T core as found in the EPIA M 9000, not the newer Nehemiah core as initially advertised
[...]

i9-12900K | MSI GeForce RTX 3080 Ti GAMING X TRIO 12G | NZXT Kraken X72 | 64GB 2xG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC | Gigabyte Z690 AORUS ELITE | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750i | NZXT H710i Wit | LG UltraGear 38GL950G | Bose Companion 20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Interesant linkje naar Akiba's plaatjesparadijs.

http://www.watch.impress....e/20030215/image/nep1.jpg

Wat valt op:
- De dubbele heatsink combinatie
- Het lijkt er op dat de heatsink/fan combo een stuk hoger is geworden.
- Layout is vrijwel hetzelfde gebleven.
- Zoals bekend een ezra-T core
- Op de proc staat 133*7.5, echter op mini-itx staat vermeld dat de bussnelheid 100mhz is :?

genoeg dus om te bekijken...
Ik denk (en hoop) dat VIA ook de nemeniah uitbrengt op de EPIA zodra ze daar klaar voor zijn. Dan zullen we denk ik ook weer een kleinere heatsink terug vinden, aangezien de nieuwe core minder warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Klopt, maar dat bericht stond er pas NA die post.

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Ik heb hier liggen gekocht @Maraex voor E165. Helaas :( nog wachten op de kast

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Verwijderd

Muyz schreef op 13 januari 2003 @ 12:39:
De herrie is op dit moment (inderdaad) een probleem. De harddisk (Maxtor, 80GB) is de grootste boosdoener. Ik ga 'm in ieder geval anders monteren. Wat erg bijdraagt aan het lawaai lijkt me namelijk de bevestiging mbv schroeven aan de case. Ik denk erover om de disk in rubber op te hangen of op rubber te leggen.
Ik heb een IBM en doormiddel van een bootdisk van hun site kun je de HDD compleet stil krijgen door bepaalde settings te veranderen. Kijk eens of Maxtor ook niet zoiets heeft (ik kan het zo 1 2 3 niet vinden)

/edit, zie trouwens net dat je bericht vrij oud is, mischien heb je er alsnog wat aan.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2003 17:43 ]

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Verwijderd schreef op 20 februari 2003 @ 17:40:
[...]

Ik heb een IBM en doormiddel van een bootdisk van hun site kun je de HDD compleet stil krijgen door bepaalde settings te veranderen. Kijk eens of Maxtor ook niet zoiets heeft (ik kan het zo 1 2 3 niet vinden)

/edit, zie trouwens net dat je bericht vrij oud is, mischien heb je er alsnog wat aan.
Die Quantum is niet stil te krijgen, wat hij hoort is de slijtage van zijn lagers. De herrie waar hij last van heeft wordt gewoon met de dag erger. Dit heb bij mijn vrienden gezien en bij mij zelf. Het gaat om DiamondMax Plus D740X

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• Aike
  • Niet online
freak1982 schreef op 20 February 2003 @ 19:42:
[...]

Die Quantum is niet stil te krijgen, wat hij hoort is de slijtage van zijn lagers. De herrie waar hij last van heeft wordt gewoon met de dag erger. Dit heb bij mijn vrienden gezien en bij mij zelf. Het gaat om DiamondMax Plus D740X
Die D740X heb ik ook, en ze piepen echt verschrikkelijk :( Helemaal gek wordt je er van. Dat is dus een bekend probleem ? Hoe meer uren ze maken hoe erger het wordt ? En gaan ze daar aan kapot of kan het verder geen kwaad ?

Verwijderd

hier ook fluitend probleem van de d740x, das wel shit als je ernaast slaapt

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 21:15
je kan je beter zorgen gaan maken over dat hij Xvid draait in plaats van DivX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Lord of the Pentium schreef op 20 February 2003 @ 20:30:
[...]

Die D740X heb ik ook, en ze piepen echt verschrikkelijk :( Helemaal gek wordt je er van. Dat is dus een bekend probleem ? Hoe meer uren ze maken hoe erger het wordt ? En gaan ze daar aan kapot of kan het verder geen kwaad ?
Zo moet je het inderdaad opvatten 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muyz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 11:20
Verwijderd schreef op 20 February 2003 @ 17:40:
[...]

Thanks :) Ik heb het probleem inmiddels opgelost door een Seagate Barracude IV te kopen. Deze harddisk is fluisterstil. Na deze upgrade was de CPU fan de grootste boosdoener. Die heb ik vervangen door een Papst 412. Ook deze hoor ik nog, dus ik wil er een Zalman Fan Mate 1 aan toevoegen. Daarna zou ik echt niets meer moeten kunnen horen.

i9-12900K | MSI GeForce RTX 3080 Ti GAMING X TRIO 12G | NZXT Kraken X72 | 64GB 2xG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC | Gigabyte Z690 AORUS ELITE | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750i | NZXT H710i Wit | LG UltraGear 38GL950G | Bose Companion 20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lameeuw
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:37

lameeuw

Ik doe niet gek, ik ben gek.

De tool die door IBM ontwikkeld werd is inmiddels overgedaan aan Hitachi (ik meen dat IBM zelfs haar hele DISK afdeling naar Hitachi heeft gedaan). De tool is nog steeds te krijgen op: http://www.hgst.com/hdd/support/download.htm

☐ Geschift - ☑ Totaal geschift De Totaal Geschiften 767420

Pagina: 1 2 Laatste