Dualmonitor verschil.

Pagina: 1
Acties:

• Niakmo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02-2024
Ik heb een geForce 4 Ti4400 met daarop 2 21" schermen. Het ene scherm is een Dell triniton en het ander een Sun (microsystems) trinitron. Volgens de handleidingen hebben ze de zelfde refresh rates en resulties en dotpinch ed. Dus je zou zeggen dat het de zelfde Sony beeldbuizen zijn maar als ik ze reset zijn de kleuren heel erg anders. Niet alleen donkerder maar gewoon bij de een wat geler of blauwer.

Op bijde monitors zit een menu waar je de

R BIAS
G BIAS
B BIAS
R GAIN
G GAIN
B GAIN

kan instellen. Als ik al deze waarde op bijde monitors gelijk zet zien de kleuren er toch nog anders uit. Ik heb daarna de hele dag zitten vogelen op gevoel wat de kleuren aanpasse nmaar het verschil blijft (te) groot. Weet er iemand een methode om dit goed aan te pakken zodat ik op bijde monitors ongeveer de zelfde kleuren heb??

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Monitoren verschillen altijd, zeker als het 2 verschillende zijn, daarom zijn die instelling, kan je ze aan elkaar gelijkzetten. Je kan ook nog de PnP driver vervangen door een originele driver.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Om het afstellen van je monitoren makkelijker te maken kan je een monitor test programmatje gebruiken zoals ook hier staat.

Dat er toch nog kleurverschillen blijven kan bijvoorbeeld komen doordat de ene monitor veel vaker is gebruikt dan de andere (en dus meer is 'versleten', maar ook zijn voor lang niet alle (in principe gelijke) monitoren dezelfde instellingen goed, daarom moet je ook altijd zelf je monitor afstellen en zijn de standaard fabrieksinstellingen lang niet altijd goed :)

• Niakmo
hmz nou ik daar naar kijk aan het ene beeldschrm wijst hij een PnP driver en aan de nader Default monitor. Onder Linux worden mijn bijde monitors automatishc herkent (SUN en DELL) maar windows doet dat niet echt.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-08 18:13

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

zirus schreef op 06 December 2002 @ 20:28:
hmz nou ik daar naar kijk aan het ene beeldschrm wijst hij een PnP driver en aan de nader Default monitor. Onder Linux worden mijn bijde monitors automatishc herkent (SUN en DELL) maar windows doet dat niet echt.
hoe groot is het kleurverschil onder linux? Als het daar namelijk niet is, dan is het zeker een driver probleem ( ik heb persoonlijk ook niet zulke _hele_ goeie ervaringen met Windhoos PnP monitor 'drivers')

Launching containers into space

• Niakmo
het verschil is minder maar onder Linux doe ik niet zoveel grafische dingen dus het valt daar niet zo veel op.

De Dell monitor is een Dell Ultrascan 1600HS en vna de SUN kan ik geen serie numemr vinden in de handleding. En op de site van dell staan geen drivers voor de dell monitor :?

[ Voor 45% gewijzigd door Niakmo op 06-12-2002 21:00 ]

• Niakmo
ff een subtiel kickje :)

maar ik krijg met dat progje mijn monitors geod afgesteld en de kleuren rood groen blauw enzo maar kleuren als grijs zien er heel anders op de verschillende monitors en ik krijg het maar niet beetje op elkaar afgestemd.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:23

Sick Nick

Drop the top!

grijs / zwart is meestal kwestie van brightness/contrast afstellen.
Heb hier 2 precies dezelfde 19" monitoren staan en toch niet op dezelfde instellingen om ze hetzelfde beeld te laten geven.
Pagina: 1