Ook al aan een HT setje.

Pagina: 1
Acties:

• CeeDeeS
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-07 11:32
Na al een aantal dagen bezig te zijn met tig topics doorlezen, veel andere sites bekijken (sites van fabrikanten, vergelijk sites als kieskeurig.nl, enz) en 2ehands sites afsnuffelen (marktplaats, ebay, 2ehands.nl) zit ik nog steeds met veel dilemma's voor mijn Home Theatre. Laat ik ze even 1 voor 1 doorlopen.

1. TV of Beamer?

1.1 TV:
Na wat research naar verschillende 82 cm 100Hz breedbeeld TV's ben ik op de volgende opties uitgekomen. Natuurlijk zijn andere suggesties ook altijd welkom.

1.1.1 SHARP 32HW-57EDE
Afbeeldingslocatie: http://www.kieskeurig.nl/kieskeurig/kieskeurig.nsf/80b208cd84ba18d4c125679d00696ea0/e310cc9f5c434235c1256af70053fb7c/Foto/0.7C!OpenElement&FieldElemFormat=jpg
Directe link naar kieskeurig.nl met info over deze tv.
Prijs: € 837,-

1.1.2 SHARP 32JW-76E
Afbeeldingslocatie: http://www.kieskeurig.nl/kieskeurig/kieskeurig.nsf/80b208cd84ba18d4c125679d00696ea0/ed235f9f1df56d40c1256c370053d568/Foto/0.7C!OpenElement&FieldElemFormat=jpg
Directe link naar kieskeurig.nl met info over deze tv.
Prijs: € 799,-

Het enige grote verschil dat ik kon ontdekken tussen 1.1.1 en 1.1.2 is dat de eerste wel 'Comb filter' heeft en de andere niet. Is dit belangrijk en scheelt het veel in beeldkwaliteit?

1.1.3 Philips 32PW8506
Afbeeldingslocatie: http://www.shopping24.de/ottonlbilder/shopposigross/v641510
Directe link naar de Otto (:+) site met info over deze tv.
Prijs: € 1149,-

De grote vraag hier is dus: wat is het verschil in beeldkwaliteit tussen de verschillende merken (in dit geval Sharp en Philips). En is het grote prijsverschil tussen de Sharps en de Philips de moeite waard?
Ik ben iig nog van plan om naar een Mediamarkt te gaan kijken (welk filiaal hebben ze veel TV's uitgestald staan?). Ik kom zelf uit Noord Brabant, dus ben er nog nooit geweest, maar ik heb veel verhalen gehoord. En met mijn OV kost het me verder toch niks. Onder het motto 'Kijken, niet kopen' natuurlijk. :+

1.2 Beamer:
Een beamer lijkt me natuurlijk wel tof, zo'n groot beeld, maar ik vraag me af of je het ook echt kan gebruiken als _vervanger_ van een TV. Dus als je smorgens nog effe tv wil kijken, is het dan een kwestie van de beamer aanzetten en kweilen maar, of gaat dat niet zo handig?
En ik ben eigenlijk vooral iemand die DivX'jes kijkt en maar zelden een DVD bekijkt. Ik denk dat dit zeker wel veranderd als ik een DVD-R zal kopen (zie volgende punt), maar de grote vraag is dus: is het nut van een beamer er nog wel met DivX'jes of wordt ie dan te korrelig? Dus is hij alleen maar scherp met DVD's of kan ik hem ook gewoon voor TV en PC projectie gebruiken?
En wat voor resolutie moet ik minimaal hebben voor een projectie-afstand van 4 meter en een projectiegrootte van +/- 2 meter breed?
PS: Ja, ik heb het topic 'Enige uitleg voor mensen die een projector willen kopen !' van tbusquet doorgelezen maar ik kom er met zijn info nog niet uit.

1.2.1 Polaroid Polaview 90
Afbeeldingslocatie: http://www.projectorcentral.com/images/projectors/polaroid/polaview_90.jpg
Directe link naar ProjectorCentral met info over deze projector.
Kan deze projector wat ik ervan eis (gelet op wat ik hierboven beschreef)?
Prijs: € 500,- (2e hands)

2. Videorecorder of DVD recorder?

2.1 Videorecorder:
Hier heb ik me al helemaal niet in verdiept omdat ik eigenlijk op zeker van plan ben een DVD recorder te kopen. Maar als jullie mij niet snappen en kunnen vertellen waarom een video niet onderdoet voor een DVD recorder kan dat mij nog wel overtuigen.

2.2 DVD recorder:
Mijn argumenten om voor dit systeem te kiezen zouden zijn:
- nooit meer spoelen
- scene selectie
- video zal langzaam van de aardbodem verdwijnen (zie cassettebandje <-> CD)
- aan 5 DVD-RW's heb ik al genoeg
De DVD recorders waar mijn oog op is gevallen zijn allemaal van Philips maar het gaat dus vooral om verschil in prijs en functies.

Op de site van Philips staan alle modellen onder elkaar, maar ik zie weinig verschil, behalve verschil in opnametijd (ligt dat niet aan de capaciteit van de DVD-R die je erin gooit?) en de i.link mogelijkheid (heb ik niet nodig).
Verschil in prijs varieert van 700 tot 1150 euro, maar dan ga ik denk ik gewoon voor de goedkoopste. Als ie zijn werk maar doet :Y)

Nog een belangrijke vraag die ik hier had was: Zijn deze kwa kwaliteit ongeveer even goed als gewone DVD spelers of zijn ze duidelijk een stuk minder? Als het wat mij betreft maar goed genoeg is om te projectoren.
En kan ik ook opnemen wat geprojecteerd wordt? Of heeft dat er niks mee te maken vanwege een eigen tuner van de DVD speler?

Het budget dat ik voor dit zooitje heb gesteld is ongeveer 1500 euro, maar dat hoeft natuurlijk niet per se allemaal op. :)
Amp en boxen komen later nog wel... Eerst wil ik dit uitgezocht hebben.

Nog een keer mijn belangrijkste vragen:

1) Een TV of een beamer?
2) Is 'Comb Filter' belangrijk en scheelt het veel in beeldkwaliteit?
3) Wat is het verschil in beeldkwaliteit tussen de verschillende merken (in dit geval Sharp en Philips)?
4) Is het grote prijsverschil tussen de Sharps en de Philips de moeite waard?
5) Kan je een beamer gebruiken als _vervanger_ van een TV?
6) Is een beamer geschikt voor o.a. DivX'jes?

7) Een videorecorder of een DVD recorder?
8 ) Welke videorecorder/ DVD recorder?
9) Zijn DVD recorders kwa kwaliteit ongeveer even goed als gewone DVD spelers, of zijn ze duidelijk een stuk minder?
10) Geeft een projector problemen met opnemen op video of DVD?

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Om maar met het belangrijkste te beginnnen:
Amp en boxen komen later nog wel... Eerst wil ik dit uitgezocht hebben.
Dan kan je je home cinema set wel het raam uit gooien :?
Als er 1 ding belangrijk is, dan is het je geluidssysteem.
Een mooi scherm is leuk maar de 'bioscoop-ervaring' komt toch echt door het geluid.
Een los 5.1 systeem is ook niet goedkoop, maar voor 300-400 euro heb je een complete DVD-set met boxen.
Een losse 5.1 versterker met boxen kost ook wel zoiets als je eisen niet te extreem zijn.
Je hebt ook TV's met een DolbyDigital 5.1 decoder ingebouwd (aan Dolby Surround of DolbyProgic heb je weinig meer).
Als je echt van films houdt zou ik voor een TV + DVD-speler + Surroundset gaan.

Je weet echt niet wat je mist als je een home-cinema denkt te hebben zonder 5.1 surroundset.
Het enige grote verschil dat ik kon ontdekken tussen 1.1.1 en 1.1.2 is dat de eerste wel 'Comb filter' heeft en de andere niet. Is dit belangrijk en scheelt het veel in beeldkwaliteit?
Nog nooit van gehoord :?
Ik ben iig nog van plan om naar een Mediamarkt te gaan kijken (welk filiaal hebben ze veel TV's uitgestald staan?).
De mediamarkt in het centrum (Lijnbaan) in rotterdam heeft veel. Maar is zeer zeker niet de goedkoopste (dat willen ze je wel doen geloven).
Een beamer lijkt me natuurlijk wel tof, zo'n groot beeld, maar ik vraag me af of je het ook echt kan gebruiken als _vervanger_ van een TV. Dus als je smorgens nog effe tv wil kijken, is het dan een kwestie van de beamer aanzetten en kweilen maar, of gaat dat niet zo handig?
Als hij genoeg lichtsterkte (ANSI Lumen) heeft dan gaat het wel, maar houdt rekening met het beperkte aantal branduren van de lamp (1000 uur bij nieuwe modellen). Ook zit er geen tuner in de beamer dus je moet er een video of losse tuner naast zetten.
En ik ben eigenlijk vooral iemand die DivX'jes kijkt en maar zelden een DVD bekijkt. Ik denk dat dit zeker wel veranderd als ik een DVD-R zal kopen (zie volgende punt), maar de grote vraag is dus: is het nut van een beamer er nog wel met DivX'jes of wordt ie dan te korrelig? Dus is hij alleen maar scherp met DVD's of kan ik hem ook gewoon voor TV en PC projectie gebruiken?
De native resolutie van oude beamers is 640*480 en bij nieuwere 1024*768.
Als je mooi beeld op een tv ziet, dan is het even goed op de beamer.

[quote]
En wat voor resolutie moet ik minimaal hebben voor een projectie-afstand van 4
[quote]
Dat hangt van de native resolutie van je bron af. Als je DivX maar 640*480 is, dan heb je aan zo'n resolutie genoeg.
Kan deze projector wat ik ervan eis (gelet op wat ik hierboven beschreef)?
Prijs: € 500,- (2e hands)
De lichtsterke is maar 300 Ansi-lumen, da's bar weinig. Tegenwoordig geven de nieuwe beamers 1000 Ansi lumen. De ruimte zal dus verduisterd moeten worden anders zie je het allemaal niet zo lekker.
Kijk ook even wat een losse lamp kost. Wees niet verbaasd als dat 300-400 gulden is per lamp.
Check verder hoe snel de het scherm is, oude beamers werden in eerste instantie alleen voor presentaties gebruikt. Beelden kunnen dan vaag worden.
Echt eerst gaan kijken voordat je hem koopt!

[quote]
Hier heb ik me al helemaal niet in verdiept omdat ik eigenlijk op zeker van plan ben een DVD recorder te kopen. Maar als jullie mij niet snappen en kunnen vertellen waarom een video niet onderdoet voor een DVD recorder kan dat mij nog wel overtuigen.

Senile! Senile Oekaki

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Volgens mij is die Philips breedbeeld zeker het extra geld waard. Goede kwaliteit tv. Pas op met vergelijken van TV's in een winkel. Vaak zijn ze tig keer doorgelust en is de beeld kwaliteit moeilijk te beoordelen.
Ik zou niet voor een beamer gaan voor dagelijks gebruik. Ligt opbrengt is zodanig dat je licht in je kamer niet te veel mag zijn. In de zomer lastig lijkt mij. Ook gaat een lamp in zo'n beamer niet superlang mee en is duur met vervangen.
Comb filter is zo'n beetje standaard voor 'n tv.

Volgens mij kan je een lowbudget videorecorder kopen voor af en toe wat opnames van tv. Verder een redelijk dvd speler voor dvd's. Ben je samen goedkoper uit dan een dvd-recorder. Geld wat je overhoud in je geluidssysteem kopen.
Geluid is heel belangrijk voor een "HT" systeem.

Overigens heeft een Philips dvd-recorder "DVD+R(W)" disc. Let op het verschil tussen de + en - :) Ikzelf vind het voorlopig niet de moeite om zo'n ding te kopen. Te duur en voor kopieren van dvd's totaal ongeschikt. S-vhs of gewoon vhs is goed genoeg voor opnames van tv.

[ Voor 18% gewijzigd door Scarp op 04-12-2002 21:10 ]

• CeeDeeS
Hmm, die boxen... Sja, ik heb nou wel een stereo setje (wat in jullie ogen waarschijnlijk niet veel voorstelt maar) waar ik het nog wel even mee kan doen.
Maar je adviseert dus om eerst het geluid te verzorgen en daarna pas het beeld.
Naja, zie dit dan maar vast als voorbereiding voor dan ;)

Ennum, ik weet inmiddels wel wat Comb filter betekent ("Filtert kleur- en contrastsignalen los van elkaar. Zorgt voor een meer gedetailleerd, kleurecht beeld. Voorkomt hinderlijke kleurschifting bij de weergave van ondermeer kleding met blok- of streeppatronen." volgens kieskeurig) maar daarmee weet ik nog niet of mensen met ervaring er ook wat van merken als ie er wel of niet op zit...

En die beamer wordt het dus niet... Als ik elke keer de hele kiet donker moet maken als ik wat TV kan kijken.
Maar 1 van mijn vragen was of een projector ook echt een TV kan _vervangen_. Dus dat je totaal zonder TV kan verder.

• Scarp
  • Niet online
Volgens mij kan je niet zonder tv. Voor dagelijks gebruik is een beamer niet handig. Te duur in vervanging van lampen, te luidruchtig, etc.
Uiteraard kan je eerst een tv doen. Ik heb ook eerst een goede breedbeeld (panasonic 32") gekocht en ben 3 jaar later (vorige week dus) pas eindelijk aan een supergoed geluidssysteem toegekomen.

Dus koop nu een goede tv en ga dan sparen en rondluisteren voor nieuwe geluidsset. Ik zou niet investeren in een dvd-recorder, maar gewoon een goedkope videorecorder en redelijk dvd-speler erbij kopen.

Verwijderd

Ik zou ten eerste die polaroid beamer links laten liggen. Met een contrast verhouding van 100:1 en een resolutie van 640x480. Je houdt niks geen pixels over als je breedbeeld projecteert. Als ik een beamer zou hebben zou ik altijd een klein tv'tje als extra houden om even snel nieuws te kijken en dergelijken.

• kingfriko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-05 22:19

kingfriko

100 % BULLY

Waarom geen groot plasma scherm ? Ook erg :9
Wel wat aan de prijzige kant .
ik zit nog te twijfelen waar ik voor zal sparen , een beamer of een plasma scherm .
Heb voorlopig voor beide helaas gaan geld :(

kingfriko

• CeeDeeS
Hmm... iig alvast bedankt voor de nuttige tips :)

Ik heb nou dus een Philips stereosetje met 2 losse speakers. En een 37cm Philips TV-Video combi. Maar ik wil wel iets groters en beters :+

Ik weet eigenlijk ook nog nie eens hoe ik het in ga richten dan. Met een beamer zou ik het wel weten maar met zo'n grote TV niet... Ik zal mijn hele kamer overhoop moeten gooien :/

Hmm... ik lees nou de reactie van Walter.PPK en das ook nog nie zo'n slecht id.
Gewoon mijn kleine TV houden, heb ik meteen video, alleen het probleem met dat spoelen en dat je niet snel weet wat er ook alweer op welke videoband stond. :'(
En dan zit ik nog vast aan mijn kleine dingetje...

Ik weet het eigenlijk echt niet...
Een (goeie) beamer kost zo ontiegelijk veel geld (+/- 1300 euro 2ehands?)... en dan nog een DVD speler van 300 euro ofzo?
De audio wou ik zo rond de 700-800 euro houden (incl. sub)... Maar daar moet ik me eerst eens in gaan verdiepen wat ik daar wil...

• Scarp
  • Niet online
kingfriko schreef op 04 December 2002 @ 21:59:
ik zit nog te twijfelen waar ik voor zal sparen , een beamer of een plasma scherm .
Plasma scherm is wel ietsjes duurder dan een redelijke beamer. Voor 2 mille een redelijke beamer. Voor 6 mille een plasma scherm.

Qua dvd speler zou je een pioneer kunnen nemen, zijn best goed. Bij De Movie store in eindhoven zijn ze regiovrij te koop voor ergens tussen de 200 en 300 euro.

[ Voor 16% gewijzigd door Scarp op 04-12-2002 22:18 ]

• CeeDeeS
kingfriko schreef op 04 december 2002 @ 21:59:
Hehe, een plasma scherm kost rond de 5000 euro, en een beamer 1500 (?). Mag jij kiezen :p. Laat ik het zo zeggen, ook al wil je een behoorlijk goeie beamer... je bent er altijd goedkoper mee dan met een plasma scherm...
En met een beamer heb je nog een groter scherm ook :p

• CeeDeeS
Ik heb zojuist een Pioneer DV454 DVD speler besteld voor 200 euro, en ik ga denk ik rustig op zoek naar een beamer voor 700-1000 euro.
Dan nog een speakerset van 700-1000 euro en dan zit ik aan mijn 2000 euro budget :)

[ Voor 3% gewijzigd door CeeDeeS op 04-12-2002 23:48 ]

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

CeeDeeS schreef op 04 december 2002 @ 22:16:
[...]

Hehe, een plasma scherm kost rond de 5000 euro, en een beamer 1500 (?). Mag jij kiezen :p. Laat ik het zo zeggen, ook al wil je een behoorlijk goeie beamer... je bent er altijd goedkoper mee dan met een plasma scherm...
Die plasma schermen worden met de dag goedkoper, inkoop kost een 42" Samsung nog maar €2800 :)

Alle proemn in n drek

• kingfriko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-05 22:19

kingfriko

100 % BULLY

CeeDeeS schreef op 04 December 2002 @ 22:16:
[...]

Plasma scherm heeft wel veel voordelen vergeleken met beamer ,
Geen last van lichtval , geen geluid van de beamer , Geen lamp die na zoveel uur vervangen moet worden en je kan er ook normaal tv op kijken (wat ik me met een beamer nog niet zo zie doen , daarop zou ik alleen dvd`s kijken en misschien schotel)
Aldi had ook een plasma scherm in de aanbieding , maar zoiets zou ik toch niet echt bij de aldi kopen ;)

kingfriko

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Ik ga je niet adviseren kwa geluid, omdat ik dat te persoonlijk vind. Ik kan je wel het volgende vertellen. Ik heb zelf als eerste projector diezelfde Polaview 90 gehad. Ik kan je vertellen het is een ruk ding. Maakt ontiegelijk veel herrie, contrast is ruk, het moet heel donker in je kamer zijn om iets te kunnen zien, het LCD paneel is 640x480, de scalers zijn te triest voor woorden. Het paneel kan maar 65k kleuren weergeven, en dat zie je heel erg.

Kortom, je kunt 2de hands heel goed een projector kopen, maar laat die polaview alsjeblieft aan je voorbij gaan.

Ik zal wel ff op marktplaats voor je kijken of er wat leuks tussen zit.

Ad me maar ff op ICQ.

[ Voor 10% gewijzigd door tbusquet op 05-12-2002 18:37 ]

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• CeeDeeS
tbusquet schreef op 05 December 2002 @ 18:34:
Ik ga je niet adviseren kwa geluid, omdat ik dat te persoonlijk vind. Ik kan je wel het volgende vertellen. Ik heb zelf als eerste projector diezelfde Polaview 90 gehad. Ik kan je vertellen het is een ruk ding. Maakt ontiegelijk veel herrie, contrast is ruk, het moet heel donker in je kamer zijn om iets te kunnen zien, het LCD paneel is 640x480, de scalers zijn te triest voor woorden. Het paneel kan maar 65k kleuren weergeven, en dat zie je heel erg.

Kortom, je kunt 2de hands heel goed een projector kopen, maar laat die polaview alsjeblieft aan je voorbij gaan.
Kijk, dat is nou een post die duidelijkheid verschaft
Waarvoor hulde _/-\o_
Pagina: 1