[CDRW] LiteOn 48x12x48x brander haalt slechts 16x

Pagina: 1
Acties:

• Lezzz
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-10-2013

Lezzz

Nunc id vides - Nunc ne vides

Topicstarter
Ik heb voor een maat een nieuw systeem in elkaar gezet, even kort samengevat:

XP 2100+
MSI KT4V
256 MB DDR-333
Maxtor DMax+9 60GB (prim master)
Liteon 48-12-48 CD-RW (prim slave)
Liteon 16/48 DVD (sec master)
WinXP Pro SP-1.

Nu werkt alles perfect, alleen de Liteon 48-12-48 brander haalt maximaal 16x, of het nu gaat om on-the-fly of direct van HD branden. Bij de on-the-fly read speed test leest ie op 22x, wat logisch is aangezien de DVD een minimum speed heeft van 22x, dus brandt ie op 16x, wederom logisch. Als ik echter een read speed test doe vanaf de HD, dan haalt ie ook maar 22x. Dat lijkt me een beetje weinig, nietwaar? Ook errug toevallig dat het exact dezelfde snelheid is...

Ik brand met Nero 5.5.9.2, de ingebouwde XP-brander is uitgeschakeld, DMA staat aan en de cd's (EMTEC) zijn 48x certified. Heeft iemand een idee waar het nu nog aan kan liggen?

A pc is like a work of art; it's never finished

Verwijderd

Zet hem maar eens als master denk dat je probleem opgelost is dan.
Weet niet wat het is met die dingen, maar ik heb het nu al een paar keer meegemaakt.

Verwijderd

Je kan beter je DVD als primary slave zetten en je brander als primary master :)
Verder wat BalusC post, of misschien een rare gok, ASPI-drivers?

• Stimpy001
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09-2025
48x certified
Dat zegt helemaal niets hoor want ik heb ongeveer hetzelfde met 40x certified van Fuji met de 52-speed. Dit heeft volgens mij gewoon met de cd's te maken. Ik zou eens andere proberen.

Wat jij vergeten bent, hoeft voor mij geen spoed te zijn.

Verwijderd

Ik heb het eens bij mediamorphics hier in het bedrijf nagevraagd. Het enige wat zij konden verzinnen was dat het aan nero zou liggen. Is het de nieuwste versie? Op de nero site kan je nakijken of nero je fikker ondersteunt en tot welke write speed. Heb je dat al gechecked?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 december 2002 @ 10:43:
Ik heb het eens bij mediamorphics hier in het bedrijf nagevraagd. Het enige wat zij konden verzinnen was dat het aan nero zou liggen. Is het de nieuwste versie? Op de nero site kan je nakijken of nero je fikker ondersteunt en tot welke write speed. Heb je dat al gechecked?
Als het de nero is die bijgeleverd is (retail versie) dan zou die het moeten pakken...

• Lezzz

Lezzz

Topicstarter
Ik heb de laatste firmware en Nero is de bijgeleverde, dus dat zou moeten kloppen.

Verder, als ik de brander op secondary slave zet, dan krijg ik hem alleen op PIO-mode, hoe vaak ik ook de DMA-controller herinstalleer.

Tenslotte vind ik het erg raar (zoals ik zei in mijn openingspost) dat overal die leessnelheid van exact 22.2x terugkomt. Maar okee, ik zal eerst eens andere cd's proberen, kijken of het daarmee opgelost is.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Lezzz schreef op 04 december 2002 @ 12:15:
Nero is de bijgeleverde, dus dat zou moeten kloppen.
Dan nog, gooi gewoon de laatste update overheen.
Niet geschoten is altijd mis ;)
Verder, als ik de brander op secondary slave zet, dan krijg ik hem alleen op PIO-mode, hoe vaak ik ook de DMA-controller herinstalleer.
Naast de DVD speler zeker? In de OM FAQ staat ook beschreven dat CD branders en DVD spelers elkaar vaak niet dulden wanneer ze op dezelfde kanaal zitten. Ik kan het niet verklaren, maar je bent niet de eerste met dit probleem (check de search) :)

[ Voor 45% gewijzigd door BalusC op 04-12-2002 12:34 ]

• Lezzz

Lezzz

Topicstarter
Naast de DVD speler zeker?
Oeps, foutje. Ik bedoelde dus de CD-RW als secondary master, met de DVD als primary slave (ja, ik had de faq al gecheckt :)).

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15:19

Chakotay

Lick here to continue

Staat UDMA op alle IDE kanalen aan in je BIOS? Dit wil voor kanalen waar optical drivers aanhangen soms nog wel eens standaard uit staan.

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0

• Lezzz

Lezzz

Topicstarter
Chakotay schreef op 04 december 2002 @ 17:51:
Staat UDMA op alle IDE kanalen aan in je BIOS? Dit wil voor kanalen waar optical drivers aanhangen soms nog wel eens standaard uit staan.
Yep.

Verwijderd

Misschien een long shot maar staat me vaag bij (gelezen geloof ik op forum.cdfreaks.com, veel te lezen over Lite-on btw) dat het wel eens wil helpen om een vers leeg CD'tje erin te mikken en NERO cd-speed te runnen. Daarna schijnt het probleem weer verholpen te zijn. Zoek anders daar eens.

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:58
Elke lege CDwritable heeft een eigen ID. De CDRW drive herkent deze en op basis hiervan wordt de maximale schrijfsnelheid vastgesteld. Met de meeste bekende merken is dit natuurlijk geen probleem maar het is wel zaak dat alle nieuwe en onbekende merken CDwriteable's bij de producten getesten worden en dat de code in de eprom gestopt wordt zodat deze herkent kan worden.

Dus mijn advies, probeer eens een ander merk CDwritables. Mocht het daarmee wel lukken dan weet je dat je config in orde is het het probleem bij de CDwritable ligt.

Verwijderd

Topicstarter, is het probleem inmiddels opgelost?

• Lezzz

Lezzz

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 december 2002 @ 11:13:
Topicstarter, is het probleem inmiddels opgelost?
Nee, ik moet eerst nog andere CD-R's proberen, dan weet ik of het daaraan lag.

• GeBas
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-03 19:50

GeBas

--

Zelfde probleem gehad in m'n zussies PC, probleem lag aan het Cd-R schijfje, deze ondersteunde maximaal 16 speed. Deed ik er een andere er in, dan brande hij wel gewoon goed en bloedje snel. (PS. is een getweakte 40 speed brander)

| Apple iMac 27" 2012 | Apple McBook Pro 13" 2010 | qnap ts-112 |

• Lezzz

Lezzz

Topicstarter
Het is toch niet te geloven!

Nero zegt bij de read speed test dat ie maximaal op 22x kopieert, maar als je gewoon zonder te testen on-the-fly kopieert, doet ie het wel op 40x (hij herkent de CD-RW opeens als 40x ipv 48x, maar dat is een ander probleem)! Werkelijk. Moraal van het verhaal: geloof Nero niet, je moet het toch zelf proberen...

edit:

Misschien gaat die test toch uit van de minimum speed van de DVD, waardoor die 22x eruit rolt.

[ Voor 15% gewijzigd door Lezzz op 12-12-2002 22:34 ]

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Ik heb hetzelfde probleem sinds de laatste Nero-update :'( Vage zooi, nu heb ik andere cd's die het wel doen op 40x....

webOS all the way!

Pagina: 1