[sterrenkijker] Wat is de betere keuze tussen 2 cheapo's :)

Pagina: 1
Acties:
  • 2.021 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:58

BaRF

bijna kerst

Topicstarter
He peeps, ik wil al een tijdje een sterrenkijker en nu ik het idee van een computergestuurde blabla9000 vol-automatische telescoop naast me neer heb gelegd, ben ik uitgekomen op twee goedkope modellen die in de buurt te krijgen zijn. Ik hoef niet zozeer meteen van die replies in de zin van "haha koop toch een echte" want ik vind deze leuk om te starten :)

Ik zit te twijfelen tussen het model dat de praxis momenteel in de aanbieding heeft en het model van de Formido.

Formido:
Type: Starfinder. (de 60700 van Eye Witness)
Verstelbaar zwart houten statief. 60 mm. objectief. Focale lengte: 700 mm. Aluminium behuizing.
3 Oculairs voor maximaal 525x vergroting, zoekerkijker: 5 x 24,
3x Barlow lens en maanfilter.
Elders € 99.95 bij Formido Nú 59.95

Afbeeldingslocatie: http://www.formido.nl/acties/images/acties/actie02.jpg

Praxis
Type: Onbekend
Eveneens met statief, vergroting 50/600, verwisselbare lenzen. meer staat er niet :P

ziet er bijna hetzelfde uit.

De Formido versie is duurder maar ik weet niet, hij lijkt me iets beter. Volgens mij heeft ie ook meer lenzen er standaard bij (3 ipv 2?) en "Barlow lenzen" kom ik ook bij dure kijkers tegen :) (kan een stomme opmerking zijn hoor, vergeef me ;))

Wat kan ik nu het beste doen?

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ^Ripper
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-07 16:49
Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Wil ook wel graag een sterrekijker om te beginnen maar je hoort vaak 'koop een goeie!!!' (en dus peperdure)
Zijn deze aanbiedingen wat voor de beginner?
Zijn deze kijkers bijv door andere lenzen te kopen goed genoeg voor een 'upgrade'

*Typen is een kunst*

[ Voor 20% gewijzigd door ^Ripper op 03-12-2002 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:24

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Ik heb zelf eerder dit jaar zo'n kijker gekocht bij de Blokker.
Op zich werkt het wel, maar stel je er niet teveel van voor, vooral bij de hoge vergrotingen.
Bovendien is de opstelling vrij licht en dus gevoelig voor wind en aanrakingen (wat tot trillingen in het beeld leidt).

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF

BaRF

bijna kerst

Topicstarter
CAP-Team schreef op 03 December 2002 @ 16:49:
Ik heb zelf eerder dit jaar zo'n kijker gekocht bij de Blokker.
Op zich werkt het wel, maar stel je er niet teveel van voor, vooral bij de hoge vergrotingen.
Bovendien is de opstelling vrij licht en dus gevoelig voor wind en aanrakingen (wat tot trillingen in het beeld leidt).
Ja ok, ik kan me voorstellen dat zo'n lichte wat minder is, (1mm hier is met een vergroting van 500x wel een behoorlijke trilling natuurlijk) maar dat valt misschien wel te verzwaren? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:00

mr_petit

opperprutser

kies voor degene die de grootste diameter lens aan de voorkant heeft (kwaliteit van de lensen zal ongeveer even slecht zijn, dus ga voor degene met de grootste lichtsterkte)

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF

BaRF

bijna kerst

Topicstarter
ik denk dat het de formido wordt, deze ziet er beter uit (ik heb van de praxis versie geen plaatje) En hij ziet er zwaarder uit (stabieler)

kan niemand het praxis krantje scannen? :)

[ Voor 16% gewijzigd door BaRF op 03-12-2002 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

volgens mij maakt het met een lenzentelescoop niet uit wat de lichtsterkte is. Dat is alleen bij spiegeltelescopen. Zoek is bij google op telescopen ofzo, heb ik tijd geleden ook gedaan. Kwamen veel sites met goede informatie.

Ik ben een jaar geleden ook bij Ganimedes in Amsterveen, volgens mij, geweest. Dat is een grote telescoop/verrekijker winkel met allemaal telescopen en verrekijkers opgesteld. Daar noemen ze beginners-telescopen, telescopen rond de 400/500 euro.

Zoek in elk geval eentje met de grootste lens en staar je niet dood op die 525x vergroting, want dat haalt die never nooit!

Denk er tevens aan dat het hier nooit echt helder is boven Nederland, kan je dus ook niet veel zien :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salutem
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-09 17:03
beter nix kopen en sparen voor computer gestuurd :P

"Social progress can be measured by the social position of the female sex - Karl Marx"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF

BaRF

bijna kerst

Topicstarter
ach juist omdát het niet zo vaak helder is wil ik niet zo'n dure :)

en hij zal ook gebruikt worden om die 20-jarige chick aan de overkant v/d straat door het raam te kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koop dan een verrekijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF

BaRF

bijna kerst

Topicstarter
:+ neehee ik wil een sterrenkijker, want ik wil haar achterste zien ;) hehe

ff serieus nu! dammit... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:51

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

BaRF schreef op 03 December 2002 @ 20:09:
[...]

:+ neehee ik wil een sterrenkijker, want ik wil haar achterste zien ;) hehe

ff serieus nu! dammit... :)
Nu ff serieus, een verrekijker is ook handig. Vergeet dit niet. Goed je kunt er wel niet de meest vage nevels etc. mee zien, maar dat kan met een el cheapo sterrenkijker ook niet. Maar dingen als het Zevengesternte (de Pleiaden) etc. zijn heel goed te bekijken met een verrekijker.

He who controls the Spice, controls the Universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF

BaRF

bijna kerst

Topicstarter
MST_Morpheus schreef op 03 december 2002 @ 20:15:
[...]

Nu ff serieus, een verrekijker is ook handig. Vergeet dit niet. Goed je kunt er wel niet de meest vage nevels etc. mee zien, maar dat kan met een el cheapo sterrenkijker ook niet. Maar dingen als het Zevengesternte (de Pleiaden) etc. zijn heel goed te bekijken met een verrekijker.
tja, maar volgens mij kun je met een goedkopere telescoop evenveel zien als een duurdere verrekijker (hehe toch zelfde woorden ;)) En het gaat ook niet om alle nevels enzo, maar gewoon voor de basic zooi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een van deze kijkers koopt garandeer ik je dat je gauw van je sterrenkijkhobby afstapt. Puur van frustratie. Je gaat helegene niks zien door die cheapo dingen, zeker niet met al die lichtvervuiling hier in NL.
Ik heb een cheapokijker gehad (evengoed nog 150 euro) en dat was al helemaal niks.
Je haalt de vergrotingen nooit, ja heel wazig wellicht.
Het beeld trilt continu, zelfs als je al met je oog het oculair aanraakt.
Je kunt de sterren en planeten al helemaal niet volgen met de hand, daar moet je echt motorgestuurde montering voor hebben.
Kortom, je gaat geen plezier beleven aan die dingen.

Als anuskijker voor je overbuurmeisje misschien, maar voor de rest niks.

Spaar lekker door en koop voor 1000 euro een tafelmodel van een topmerk zoals MEADE. zie www.meade.com
Voor prijzen kun je bij Benel terecht. www.benel.nl

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2002 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ^Ripper
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-07 16:49
Tja en dan heb je de prijsvergelijking van 59,95 en 1000 euro.....
Hoewel ik bij benel.nl ook telescoopies zie staan van 69,- ~ 100,-
Special voor beginners in 't alluminium...
Hmmm ff doorbladeren :)

*kuch* BRUTO prijzen :(

[ Voor 12% gewijzigd door ^Ripper op 03-12-2002 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF

BaRF

bijna kerst

Topicstarter
altijd leuk om zo uit de droom geschopt te worden :+

maarja, wel eerlijk he...

lol, die ene computergestuurde waar ik een reclame blaadje van heb is in de aanbieding :D €475,-

Afbeeldingslocatie: http://www.benel.nl/dbimg/Etx70at.jpg

[ Voor 49% gewijzigd door BaRF op 04-12-2002 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijns inziens is een spotgoedkope telescoop alleen geschikt voor basisschoolkinderen. Een beetje zoals die chemiedozen van vroeger. Je kunt er feitelijk bijna niets mee maar het is leuk om mee te spelen. Verwacht met zo'n telescoop niet veel meer te zien dan met een verrekijker op een statief (en waarschijnlijk is dat zelfs duurder). Na 3 keer kijken met een slechte telescoop ben je je interesse wel kwijt. Ook omdat je telescoop inderdaad trilt en niet het object kan volgen levert je dit meer frustratie dan plezier op.

Even iets over telescopen:

Het objectief: Dat is dus een lens of een spiegel aan de "ster"-zijde van je telescoop. De diameter hiervan, de brandpuntsafstand en de kwaliteit ervan bepalen wat je met de telescoop kunt doen. Deze is NIET vervangbaar.

Het oculair, een lens aan de "oog"-zijde van je telescoop. Vergangbaar stuk dat samen met het objectief de vergroting bepaald (kwaliteit hiervan is ook zeer belangrijk, maar deze is gelukkig vervangbaar dus kun je doorsparen voor betere).

Barlow lens: (kan ik verkeerd hebben), een negatieve lens (in tegenstelling tot het oculair dat een positieve lens is) dat een vast aantal keren je beeld vergroot. Je moet hier nog steeds een extra oculair voor zetten!.

Refractor: Objectief is een lens, ook wel "lenzenkijker".

Reflector: Objectief is een spiegel, ook wel "spiegeltelescoop".

Diameter: Een grotere diameter is meer lichtopbrengst. Hierdoor kun je vaak bij grotere vergrotingen meer zien. Ook kan met een grotere diameter meer resolutie worden gehaald (iets wat te maken heeft met het golfkarakter van licht).

f-getal: Brandpuntsafstand gedeeld door diameter is het zogenaamde f-getal. Hoe hoger dat getal hoe groter de vergroting, maar hoe lager de lichtopbrengst. Een object lijkt dus bij dezelfde oculair groter, maar ook zwakker. Dit getal is vooral belangrijk voor astrofotografen en niet zo belangrijk voor mensen die oculairen gebruiken. Al vertelt het je wel WAT voor soort oculairen je moet gebruiken. Ik zie in jouw folders een redelijk groot f-getal. Zo halen ze dus enorme vergrotingen, maarjah, bij zo'n kleine diameter heb je daar weinig aan.

Vergroting: Brandpuntsafstand van objectief-lens of spiegel gedeeld door brandpuntsafstand van oculair geeft vergroting. Een barlow lens zorgt ook voor een extra vergroting, maar is dan ook weer een extra lens. Ik weet alleen van het gebruik van barlow lenzen bij prime focus astrofotografie, dus ik kan het verkeerd hebben als het gaat om kijken met het blote oog, maar jah. Misschien dat iemand me hierin even wat uitleg kan geven :).

Spiegeltelescoop vs Lenzentelescoop 1: Een spiegeltelescoop heeft een aantal voordelen waar ik niet helemaal op in zal gaan. 1 van de enige nadelen van een spiegeltelescoop is het feit dat er in de lichtweg een tweede spiegel moet worden opgehangen en de draadjes waarmee je die spiegel ophangt zie je altijd terug op foto's. (Daarom zie je ook altijd die scherpe lange punten om sterretjes. Bij een lenzentelescoop zie je daar gewoon een nette vlek).

Spiegels hoeven maar aan 1 kant perfect te zijn. Je hoeft je dus als telescoopbouwer maar op 1 kant te richten in plaats van de 2 kanten van een lens. Ook hoeft de spiegel alleen perfect te zijn aan het oppervlak, een lens moet ook perfect zijn binnen in het materiaal. Ook is een spiegel lichter waardoor de ophanging goedkoper is, en heeft hij veel minder last van artefacten dan een lens. Echt dure lenzentelescopen hebben daarom zelfs drie lenzen (dus 6 perfect geslepen oppervlakken) van verschillende materialen om al die artefacten weg te werken en zijn daarom zo duur.

Die artefacten in lenzen hebben vooral te maken met kleur, de zogenaamde chromatische aberratie die je ook in de fotografie tegenkomt. Met 1 lens heb je nooit alle kleuren gefocussed op het zelfde punt, dit omdat licht van een andere golflengte een andere brandpuntsafstand bij dezelfde (enkelvoudige) lens heeft. Daarom gebruiken dus de betere lenzenkijkers twee of drie lenzen.

Iets over ophanging van telescopen:

Alt-azimuth mount: Goedkope mounting. Wordt gebruikt bij erg goedkope telescopen; of bij erg dure, computer gestuurde telescopen. Hiermee kun je je telescoop over de horizontale en vertikale assen bewegen.

Equatoriale mount: Gebruikt in duurdere telescopen die niet al te zwaar zijn en niet al te moderne computer besturing hebben. Even snel. Zoals je weet draait de aarde rond een bepaalde as. Sterren aan de hemel volgen daardoor parallele cirkels aan de hemel. Een equatoriale mounting zorgt ervoor dat je (in tegenstelling tot de alt-azimuth) een ster kan volgen door maar over 1 as te hoeven draaien. Een motortje zonder intelligentie kan er dus zelfs voor zorgen dat het object in beeld blijft. Bij een alt-azimuth ophanging moet je (of de computer) constant beide assen bijstellen, voor de computer eenvoudig, voor jou erg rot dus.

Adviezen:

Wat voor telescoop je koopt is niet alleen afhankelijk van je budget. Een 60 mm refractor van een goed merk (Takahashi bijvoorbeeld) kan ook 3065 dollar kosten. Groter is dus niet beter als je een slechte lens hebt tegenover een goede lens (drie lenzen in dit geval). Je ziet refractoren altijd in twee klassen, superslecht (de jouwe) of extreem goede (diegene die vele malen duurder zijn dan spiegeltelescopen, voornamelijk gebruikt voor astrofotografie).

Voor amateurastronomen is het daarom eigenlijk altijd beter een spiegeltelescoop te kopen. Voor hetzelfde geld heb je dan veel meer kwaliteit. Meade en Celestron zijn daarin natuurlijk goede en niet al te dure merken, maar misschien zijn er ook goedkopere merken waar ik nog geen kennis van heb genomen.

Ga bij de lokale amateur astronomenclub, die hebben vaak best redelijke telescopen liggen en organiseren bijeenkomsten om je te leren werken met een telescoop en te leren wat belangrijk is en wat niet. Ook organiseren dat soort clubs vaak kijkavonden voor leken. Zo weet je meteen wat je kunt verwachten als je een (goede) telescoop koopt. Ook zitten daar natuurlijk veel telescoopbezitters (en die hebben echt niet allemaal telescopen van >1000 euro) en die kunnen je dan prima adviseren over een telescoop die in je budget past.

Vooral een aantal avonden meelopen met zo'n amateur clubje stelt je in staat om te bepalen of je het een leuke hobby gaat vinden of niet, voordat je zoveel geld nodeloos door de plee spoelt. En je kunt meteen doorsparen voor een redelijke amateur telescoop terwijl je in de tussentijd van hun telescopen gebruik kunt maken.

Ik geef zelf "les" (ik krijg er nog voor betaald ook :P ) als student assistent aan de universiteit in Nijmegen, om eerste jaars natuurkundigen / sterrenkundigen te leren omgaan met de telescoop en de CCD camera. Ook geef ik af en toe een rondleiding / kijkavond samen met een docent of professor (ik zet het ding in beeld en hij vertelt uren over wat je dan ziet, al mag je mij ook best wat vragen hoor :P). Mocht je erg graag eens door een telescoop kijken dan kan ik misschien eens een kijkavond voor tweakertjes zoals jij organiseren (max tien man zou ik zeggen, meer wordt vervelend).

Je kunt dan meteen zien hoe frustrerend Nederland is (en we zitten midden in Nijmegen). Smog, atmosferische storingen, wolken die opduiken terwijl het een uur eerder kraakhelder was, etc etc etc. Ook zul je al gauw merken dat je een echte freak moet zijn om het leuk te vinden om een aantal uren in de kou door een telescoop te gaan staren naar dingen die nauwelijks te zien zijn en vaak eigenlijk niet eens zo heel erg indrukwekkend :). Het valt mij al tegen wat we kunnen zien met onze 20cm doorsnee, 2 meter brandpuntsafstand refractor, dus ik vraag me werkelijk af wat jij nou met het ding wilt gaan doen :). Maar goed, ik heb dan ook alle heldere objecten al tig keer gezien.

Mocht je deze adviezen allemaal in de wind slaan, neem dan in elk geval deze ter harte. Koop een redelijk goede verrekijker met een stevig statief. Die kun je dan altijd nog meenemen als je op vakantie gaat ofzo. Het gaat jaren mee en kan tenminste nog gebruikt worden voor niet sterrenkundige dingen zonder voor lul te staan. Ook is het nooit weggegooid geld vanuit het oogpunt van een amateur astronoom, mocht je erdoor geinteresseerd zijn geraakt en een duurdere telescoop hebben gekocht. Je sleept nooit je goedkope telescoopje de tuin in als je een goede telescoop tot je beschikking hebt, maar een amateur astronoom kan toch echt niet zonder een goede verrekijker om de grotere objecten (zoals de pleiaden) in al hun pracht te bekijken, of om jezelf te orienteren aan de hemel.

And then some

Om toch nog een leuke terugkoppeling te geven op het "Gadget Talk" forum: Ik heb net een verloop stukje bij de werkplaats laten maken om onze telescoop te koppelen aan Luite's (van Digitale Camera Foto's deel 10) Canon D60. Dus ik verwacht hier binnenkort erg gave foto's :). Binnenkort krijgen we (na lang zeuren/adviseren van mijn kant) hopelijk ook een betere astro CCD camera, maar op het moment moet ik het doen met een oude SBIG ST6 astrocamera. Hier wat oude foto's die ik met dat oude ding heb gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.T.
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-07 15:34

T.T.

Sowieso

Verwijderd schreef op 04 december 2002 @ 01:30:
heel informatief en helder geschreven stukje
Ik was niet van plan een telescoop te kopen, maar heb wel met interesse jouw verhaal gelezen. Lijkt me zeer zinnig advies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:51

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

T.T. schreef op 04 december 2002 @ 03:13:
[...]

Ik was niet van plan een telescoop te kopen, maar heb wel met interesse jouw verhaal gelezen. Lijkt me zeer zinnig advies :)
Amen. :)

He who controls the Spice, controls the Universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF

BaRF

bijna kerst

Topicstarter
Wow man :) Heb je dat nu helemaal lopen typen of zijn er copy & pastes aan te pas gekomen ;) In elk geval heeft het wel geholpen!

Ik ben nog niet echt een freak maar ik ben altijd al bezig geweest met de sterren en planeten en het heelal etc. dus vandaar dat ik gewoon 'iets dichter bij' wilde komen... Maar goed, stel dat ik bv over zou gaan op een verrekijker. Wat voor vergroting moet ik dan aan denken? In onze winkel verkopen we namelijk verrekijkers, met een heleboel variaties. Zo hebben we wederom el cheapo Marquant :r kijkers (die tot mijn verbazig toch degelijk zijn en een behoorlijk beeld geven) tot wat duurdere waar ik de naam even niet van kan herinneren, en elk merk heeft wel 4x16 tot 6x60 of whatever. Ik neem aan dat ik zoiezo een met een grote lens moet nemen, en misschien dan ook maar de grootste vergroting?

en dan maar doorsparen voor een meade ;)

thanks 4 de info :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_eYe
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-08-2021
ik heb ook een cheapo telescoop, ongeveer 200 euro dat schijnt een redelijk start-bedrag te zijn....maar ik vind hem dus nu allang niet meer goed genoeg...
mijn advies:
koop of een telescoop van rond de 200/300 euro om te kijken of je het wel echt leuk vind of als je zeker weet dat je het leuk gaat vinden koop gelijk een goeie van 800/1000 euro :)

let bij het kopen goed op de diameter van de opening, en de brandpunt-afstand. dat zijn 2 belangrijke dingen.

je moet ook kiezen of je een spiegel of lenzen telescoop wilt hebben, ik heb het advies gekregen om goed na te denken wat je het meest gaat bekijken, bijv. planeten of echt deep sky objecten, voor dat laatste is volgens mij een lenzen telescoop beter, of was het nou andersom :p :? :X

[ Voor 37% gewijzigd door The_eYe op 04-12-2002 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-09 15:54
The_eYe schreef op 04 december 2002 @ 15:33:
ik heb ook een cheapo telescoop, ongeveer 200 euro dat schijnt een redelijk start-bedrag te zijn....maar ik vind hem dus nu allang niet meer goed genoeg...
dan verkoop jij'm dat ding toch voor een redelijke prijs.. topicstarter blij, jij blij, iedereen blij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF

BaRF

bijna kerst

Topicstarter
poohbeer schreef op 04 december 2002 @ 16:08:
[...]

dan verkoop jij'm dat ding toch voor een redelijke prijs.. topicstarter blij, jij blij, iedereen blij :)
*piiing*! :D id?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-07 19:15
Ik heb een tijdje geleden dat ding bij de PRAXIS gekocht, toen kostte die 99 gulden (dus is alweer tijdje geleden). Een RAMMELBAK is het, je ziet meer door een verrekijker. Dat occulairtje boven het spiegeltje dat zit heel losjes en als je je oog erop duwt verschuift het hele beeld, en als je dus een beetje ingezoomd hebt op Jupiter ofzo dan verschuif je dus meteen een paar miljoen km :). Het is plastic rotzooi.

En dan de handleiding/a4tje: "Noom de Toloscoop eet do doos en ploats hot statoof ..." Luie Japanse vertaalmachine ofzo.

NIET KOPEN, ik heb 'm na 2 dagen gelukkig terug kunnen brengen. Gelukkig kon die medewerkster ook wel ff meelachen om die hondlooding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF

BaRF

bijna kerst

Topicstarter
TheTimer schreef op 04 december 2002 @ 16:37:
Ik heb een tijdje geleden dat ding bij de PRAXIS gekocht, toen kostte die 99 gulden (dus is alweer tijdje geleden). Een RAMMELBAK is het, je ziet meer door een verrekijker. Dat occulairtje boven het spiegeltje dat zit heel losjes en als je je oog erop duwt verschuift het hele beeld, en als je dus een beetje ingezoomd hebt op Jupiter ofzo dan verschuif je dus meteen een paar miljoen km :). Het is plastic rotzooi.

En dan de handleiding/a4tje: "Noom de Toloscoop eet do doos en ploats hot statoof ..." Luie Japanse vertaalmachine ofzo.

NIET KOPEN, ik heb 'm na 2 dagen gelukkig terug kunnen brengen. Gelukkig kon die medewerkster ook wel ff meelachen om die hondlooding :)
whehe als ik het zo lees zou ik wél wat geld overhebben voor die handleiding :D Beetje die agent uit 'Allo 'allo :P

Maarja, die van de formido is toch iets beter... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apestaartje
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-01-2020

Apestaartje

Nee,geen muis-arm..

Die van de Praxis is inderdaad een MarQuant... (8>

Weetjewel, van dat slechte audiospul... :r

Wat mij er toch niet van kon weerhouden er net eentje te halen.
39,95 Eu. was het bedrag.

Ik heb hem uiteraard nog niet uitkunnen proberen want het is nog niet donker.. 8)

o, ja spec's :

700mm focus-lengte.
60mm lens aan de sterzijde... en volgens mij is dat ding gewoon van plastic.. :?
3 Oculairs, SR4mm. H12,5mm, en H20mm
Minimale versterking 35X
Maximale versterking 525X :Z haha...
3X Barlowlens..( ja dat kennen we, dan kan je net zo goed met je ogen dicht door dat ding kijken...)

Maar ben wel benieuwd voor die prijs...
Had eerder zo'n Bresner Reflector met 11cm. spiegel, maar die kon ik toen goed verkopen.
Ik had er ook weinig aan omdat ik in het bos woonde en het daar constant nevelig was.
En een tijdje was ik ook wel uitgekeken op de schaamluisjes op de poes van de overbuurvrouw.. ;)

Heb ook nog een 50mm en 600mm focuslengte geval staan, volgens mij ook niet echt superkwaliteit.
Maar leuk voor de Plijaden of wat dubbelsterretjes, wat planeetjes en de maan..
Ben benieuwd of die iets grotere lengte en objectief nu iets uitgaan maken.

Mensen die niet van flauwe verhaaltjes houden NIET doorlezen...

Een paar jaar geleden toen vroor het s'nachts zo'n 14 graden.
Dus het was kraakhelder, ik met m'n telscoopje op de fiets gesprongen en naar zo'n donker mogelijke plek gefietst.
Nou , daar stond ik vlak bij de Ijssel bij een brug.
Ik was zelf overigens niet meer zo helder dankzij een of ander vaag rooksel van een kammeraad..
Ik kijken, hoor ik opeens een vreemd geluid wat op een slippende band leek en daarna een ijzelijke kreet..
Ik schrok me de pleuris, maar er bleek nóg iemand te zijn geschrokken...
Ik bleek achteraf bij een of ander sluipweggetje te staan voor fietsers.
En zo'n gast kwam net uit de disco van een paar Km. verderop, en ging de bocht om en zag mij met dat ding staan..
Hij dacht dat ik er met een Bazooka ofzoiets stond en hem van zijn fiets af wilde fraggen.. >:)

ja dat waren nog eens tijden.. ;)

X360 Gamertag : betelgeuze Spec 's PC:Sinclair ZX-81 16K-ram --90 min. cassettebandje-- 3Dmark score: 0,00000000000001 ---- Als het niet veranderd ! --- dan blijft het zo ! ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In een boek dat ik heb over sterren staat de aanbeveling beter een hele goede verrekijker te kopen dan een cheap sterrenkijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchderk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-09-2022
Je kunt er ook zelf een maken:
http://users.pandora.be/m.../telescoopbouw/index.html
Ik heb nog zo'n bouwpakket liggen, maar nooit tijd gehad om hem in elkaar te zetten. Het is voor een spiegeltelescoop (Newton). Je moet de lenzen zelf slijpen.
Ooit besteld bij stichting De Koepel in Utrecht.

Dit stond ook nog op die site:
http://users.pandora.be/m...telescoopbouw/page55.html
'Bouw van je supermarktkijkertje een volwaardige telescoop'. Ik heb het niet doorgelezen, maar misschien is het wat...

[ Voor 31% gewijzigd door dutchderk op 13-12-2002 20:07 ]

Hop doet leven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus na al dat getyp van mij kies je nog steeds voor een goedkope telescoop?? Wat moet je inderdaad over een paar jaar met een beroerde telescoop. Koop alsjeblieft een verrekijker of loop een keertje mee met een ervaren sterrenkijker. Ik heb mijn diensten al aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF

BaRF

bijna kerst

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 december 2002 @ 00:12:
Dus na al dat getyp van mij kies je nog steeds voor een goedkope telescoop?? Wat moet je inderdaad over een paar jaar met een beroerde telescoop. Koop alsjeblieft een verrekijker of loop een keertje mee met een ervaren sterrenkijker. Ik heb mijn diensten al aangeboden.
jouw diensten waren origineel voor mij bestemd, en ík heb geluisterd hoor :)

eerst verrekijker, en dan sparen voor een betere (ik moet zeggen dat ze niet zo heel duur zijn, bv van de meadeŽs of hoe heten ze! rond de 200/300 beginnen ze echt te lijken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF

BaRF

bijna kerst

Topicstarter
apestaartje schreef op 13 december 2002 @ 15:03:
Die van de Praxis is inderdaad een MarQuant... (8>

Weetjewel, van dat slechte audiospul... :r

Wat mij er toch niet van kon weerhouden er net eentje te halen.
39,95 Eu. was het bedrag.

Ik heb hem uiteraard nog niet uitkunnen proberen want het is nog niet donker.. 8)

o, ja spec's :

700mm focus-lengte.
60mm lens aan de sterzijde... en volgens mij is dat ding gewoon van plastic.. :?
3 Oculairs, SR4mm. H12,5mm, en H20mm
Minimale versterking 35X
Maximale versterking 525X :Z haha...
3X Barlowlens..( ja dat kennen we, dan kan je net zo goed met je ogen dicht door dat ding kijken...)

Maar ben wel benieuwd voor die prijs...
Had eerder zo'n Bresner Reflector met 11cm. spiegel, maar die kon ik toen goed verkopen.
Ik had er ook weinig aan omdat ik in het bos woonde en het daar constant nevelig was.
En een tijdje was ik ook wel uitgekeken op de schaamluisjes op de poes van de overbuurvrouw.. ;)

Heb ook nog een 50mm en 600mm focuslengte geval staan, volgens mij ook niet echt superkwaliteit.
Maar leuk voor de Plijaden of wat dubbelsterretjes, wat planeetjes en de maan..
Ben benieuwd of die iets grotere lengte en objectief nu iets uitgaan maken.

Mensen die niet van flauwe verhaaltjes houden NIET doorlezen...

Een paar jaar geleden toen vroor het s'nachts zo'n 14 graden.
Dus het was kraakhelder, ik met m'n telscoopje op de fiets gesprongen en naar zo'n donker mogelijke plek gefietst.
Nou , daar stond ik vlak bij de Ijssel bij een brug.
Ik was zelf overigens niet meer zo helder dankzij een of ander vaag rooksel van een kammeraad..
Ik kijken, hoor ik opeens een vreemd geluid wat op een slippende band leek en daarna een ijzelijke kreet..
Ik schrok me de pleuris, maar er bleek nóg iemand te zijn geschrokken...
Ik bleek achteraf bij een of ander sluipweggetje te staan voor fietsers.
En zo'n gast kwam net uit de disco van een paar Km. verderop, en ging de bocht om en zag mij met dat ding staan..
Hij dacht dat ik er met een Bazooka ofzoiets stond en hem van zijn fiets af wilde fraggen.. >:)

ja dat waren nog eens tijden.. ;)
en en en al getest? of is er nog geen heldere nacht geweest :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apestaartje
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-01-2020

Apestaartje

Nee,geen muis-arm..

Of het helder is geweest weet ik niet......... :)

Maar dat ik nog geen tijd ervoor heb gehad weet ik wél.. (8>

Als ik wat meer weet geef ik wel een gil,mocht niemand me voor zijn geweest..

X360 Gamertag : betelgeuze Spec 's PC:Sinclair ZX-81 16K-ram --90 min. cassettebandje-- 3Dmark score: 0,00000000000001 ---- Als het niet veranderd ! --- dan blijft het zo ! ---

Pagina: 1