Hoe maakt tweakers.net backups

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:39

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/64712

Na aanleiding van bovenstaande topic ben ik benieuwt op welke methode's de servers hun gegevens veilig stellen..

Op de plaatjes heb ik een tapestreamer gezien .. En jullie hebben een raid dinges.

En ik heb Femme ooit iets horen zeggen over een mysql zipdump :?

Maar wordt er elke nacht een backup gedraait.. En wissellen ze bij vuurwerk ook steeds de tapes om¿

AKA Rinkel weblog

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:47

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Rick maakt elke nacht een dump en die laat hij dan zippen en naar z'n eigen server ftp-en.

De tapestreamer blijkt nogal vaag te werken onder Linux.

• MF
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:45

MF

Take a Seat

dus met andere woorden die tapestreamer zit er voor nix in? ow en nog een vraagje hoe groot is jullie databeest eigenlijk?

• Arjen
  • Laatst online: 03-01 08:52
Momenteel draait er een php script (homemade) dat om 4 uur van alle databases een dump maaken mbv mysqldump en deze vervolgens zipt en in een tar pleurt. Dit laatste omdat we het backuppen per table doen. Als er namelijk een tabel echt niet meer te redden valt, kan je simpel alleen die vervangen door een backup ipv de hele database. Ook de structuur van elk tabel wordt los gebackuped. Die backups bewaren we een aantal dagen op de server. Overpompen doen we nog niet, tapestreamer zit ook onder een dikke laag stof.

du -ck *-20001106.tar.gz > 316160 total

Ongeveer 310 megabytes dus (hier zit echt alles in, ook een heleboel zooi..)

• Arjen
Maar dat is weer mét mysql index files.. :P

• RvdH
  • Laatst online: 19-02 14:54

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Database is database, niet zeuren :P

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
Dus bij de volgende verloting een tapestreamer.. Leuk :):)

AKA Rinkel weblog

• Floor-is
  • Laatst online: 00:21

Floor-is

5.2

Euh 4POX, als je kans wilt maken moet je eerst je icon is wat kleiner maken vrees ik. ;)

Bericht hierboven

Verwijderd

Hmmz, die edit was zeker voor de ";)"
Floris begint het al te leren ;)

• dyna18
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-01 16:57
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Momenteel draait er een php script (homemade) dat om 4 uur van alle databases een dump maaken mbv mysqldump en deze vervolgens zipt en in een tar pleurt.[/quote]He, wat interessant. Ik dacht altijd dat je alleen een php script kon laten uitvoeren na een http aanroep. Hoe hebben jullie het voor elkaar gekregen dat hij elke 4 uur iets doet? Toevallig met een cronjob of op een andere manier?

• RvdH
  • Laatst online: 19-02 14:54

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Cronjob ja, en een PHP cgi binairy.

Verwijderd

kewl! Hoe maak je van PHP een CGI executable dan?
Hey Rick, jij kan me dan misschien ook wel vertellen hoe ik naar een specifieke dir kan uppen in PHP?

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Als het goed is werkt die OnStream "gewoon" onder linux.
Ik heb nu zelf op een Backup server de onstream ADR50i op een Tekram 160U SCSI controller hangen en het werkt gewoon.
De SC30 en SC50 werken overigens NIET onder linux.
Het is eigenlijk nog best eenvoudig te installeren. Want die ADR50 is voor linux gewoon een standaard SCSI-tapestreamer, waardoor je er gewoon files naar toe kan tarren etc...
En niet vergeten de boel steeds terug te spoelen want dat doet ie niet automatisch denk ik.

Eventueel kun je de backup nog automatiseren met AMANDA (www.amanda.org) maar dat is voor 2 a 3 servers wel wat overkill. Vooral omdat het juist niet zo uitblinkt in DB-backup's

Vanaf versie 4.0 wordt er tijdens de compilatie van php standaard ook een "commandline executer" gemaakt en daar kun je dan vrij eenvoudig een scrippie mee maken, het is dan net als perl te gebruiken...
Dus
<begin>
#!/usr/sbin/php -q
<?php
echo "test";
?>
</begin>
Werkt best grappig, die -q onderdrukt als het goed is de versie weergave van php :)
En ik ben vergeten of die <? ?> echt nodig zijn

• dyna18
Weet iemand hier toevallig ook hoe je een php script elk uur kan uitvoeren, zonder beschikking over een cronjob?

• Arjen
Je zo 'm met 'nohup php script.php &' als daemon kunnen laten draaien. Daar dan een loop in pleuren die elke 4 uur iets uitvoert ofzo. :)

• dyna18
Nu werk ik dus onder windows en weet ik zeer weinig van unix. Als ik me echter niet vergis dan was die regel die je gaf voor unix bestemd (herkenbaar aan het &-teken aan het eind. toch?).

Nu weet ik niet wat 'nohup' voor een command is, en wat het doet. Is er ook iets dat onder windows werkt?

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
Passworden staan toch in de mysql database.. Dus we hoeven helemaal niet t.net te hacken..

We hacken Rick...

AKA Rinkel weblog

• easydisk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-02 22:52
van php kan je geen executable maken.

Je kan PHP wel als een executable compileren en dan kan je het net als bash/perl/etc gebruiken

#!/usr/bin/php
....

En had Onstream geen Linux drivers gemaakt voor dat ding ? (IDE versie als ik het goed had gelezen)

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Voor die SC30 en SC50 zijn ze nog steeds bezig met drivers (eergisteren allemaal uit zitten zoeken, en zal nog wel niet verandert zijn)
Hoe je onder windows een php script uit wilt laten voeren dat elk uur iets doet zou ik niet weten, maar je zou om te beginnen es kunnen controleren of die php.exe ook losse scrippies uit kan voeren, dan zou je ze in een of andere scheduler uit kunnen laten voeren... (bijvoorbeeld weer in een .bat)

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:32
yep, dat gaat. Als je PHP installeert onder Windows, dan is het dubbelklikken op een .php bestand genoeg om hem uit te laten voeren, met een scheduler zou het dus wel moeten lukken.....

<niet getest>
"c:\php\php.exe f:\bestand.php", zoiets misschien?
</niet getest>

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:32
misschien ontgaat mij iets totaal, maar wat voor nut heeft het om mijn bericht in z'n geheel te citeren en dan op 'Verstuur' te drukken?

• AntonT
  • Laatst online: 14:26

AntonT

One Ton!

Geen...

Daarom heb ik hem maar verwijderd. :)

• Gman
  • Laatst online: 06-01 12:02
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>4POX - woensdag 08 november 2000 20:42

Passworden staan toch in de mysql database.. Dus we hoeven helemaal niet t.net te hacken..
We hacken Rick...[/quote]Hmmm...hij woont dichtbij...heeft iemand nog een glassnijder over? >:)

• Kees
  • Laatst online: 14:16

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
hehe, lol
zeg ff wanneer je het doet, dan zal ik mijn passwd ff veranderen :P

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Pagina: 1